Slechte technici

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

Ik bedoel dan dat hij leert door te doen wat ze hem zeggen te doen ok hij zal ook fouten maken maar ik bedoelde ind eerder met die statement van de persoon die het warm water heeft uitgevonden maar nog niet eens een flauw besef heeft wat water is, inhoud, kan doen en zo verder...
    Hold on a second, relax and listen...

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

Of ga ik nu te ver moderator?
      Nope, zeker niet, al vond ik je eerste statement wel direct het beste
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Jeroen
        • Aug 2000
        • 1021

Toegeven dat je een beginnende tech bent is al wat, maar dat betekend niet dat je mag aanklooien en fouten mag maken.

Bandje kijken heeft niets te maken met gezond bezig zijn,... we zijn geen biologische boerderij! 100db kun je ook gehoorbeschadiging van oplopen, nou ja kunnen, daar loop je het ook bij op. Als je als wereldverbeteraar het geluid in bent gegaan omdat je vind dat het te hard gaat moet je lekker in een ander land gaan werken, er zijn namelijk genoeg landen waar 80db in een discotheek, club of kroeg niet vreemd is. Daar is al eens een topic over geweest. zoekfunctie.nl
        Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• Mike Manders
          • Aug 2006
          • 341

ik volg dit onderwerp nu al een paar weken, en ga nu maar eens mijn mening geven.

1. 115dB(a), ik draai al wat jaren mee, maar dat level heb ik volgens mij nog nooit gehaald. mijn norm is: 103dB(a) maximaal op festivals, 100dB(a) maximaal in clubs en zaaltjes, 98dB(a) maximaal in theaters.

2. het gaat over slechte techneuten, maar ik geef even aan wat mijns inziens een goeie techneut moet kunnen. Een goeie technicus die met een band meekomt heeft de eenvoudige taak om in bepaalde omstandigheden (akoestiek, "line-arrays"(bah) en harde podiumvolumes.) het best mogelijke resultaat neer te zetten.
          belangrijk hierbij vind ik de snelheid van werken, snel problemen traceren en oplossen en een maximale kennis van de aanwezige apparatuur.
          Een goeie technicus kent de ins en outs van de band en zorgt ervoor dat het elke show weer goed klinkt, ondanks die vervelende omstandigheden (line-arrays, akoestiek en harde podiumvolumes).

3. soms kom je terecht in onmogelijke omstandigheden: zoals een line-array in een soort van huiskamer, of een mengtafel uit het jaar nul. zelfs dan moet de "goeie" FOH technicus het maximaal haalbare eruit zien te halen. eerlijk is eerlijk: het lukt mij ook niet altijd, maar juist op dat soort avonden leer je zo ontzettend veel. (hoe het niet moet dus.... haha)

4. drankgebruik: het gaat over slechte techneuten, en mensen beginnen over riggers enzo. dat is allemaal prachtig, maar (met alle respect) een FOH technicus die in dienst is van een band heeft een kreatieve functie en een rigger of bouwploeg heeft dat mijns inziens niet. ik bedoel hier kreatief als in muzikaal kreatief. ik heb namelijk erg veel respect voor mensen die met trussen slepen, en die boven in het dak hangen, maar het is wel een ander vak, laten we eerlijk zijn.
          Maar goed, ik wijk af, de drank, ik werk voor een aantal bands, en overal hebben we de ongeschreven regel: 1 drankje tijdens het eten. verder is het gewoon Spa blauw en kruidenthee. drankmisbruik heeft een erge negatieve invloed op het gehoor en op het reaktievermogen. En ik vind dat het publiek het niet verdiend om de dupe te worden van licht en geluidstechnici die dronken achter de tafel staan. dat doe je maar lekker thuis of in de tourbus, maar niet op klus.

5. ik wil nog inhaken op 1 post waarin het gaat over stagehands die niet weten hoe ze microfoons moeten plaatsen. nou, ik heb dit jaar bands gemixt op alle grote festivals in Nederland, en waar ik ook ben, welke band ik ook mix, ik plaats ZELF mijn microfoons. dat is ook iets wat ik bijna geen enkele FOH technicus zie doen. Maar ik kan eerlijk gezegd geen snare sound maken, als mijn SM57 niet goed geplaatst is. Ik krijg mijn gitaren niet lekker als mijn M88 en ATM25 niet goed voor de gitaar-speaker staan. Mijn OH's klinken pas als ik mijn C414's zelf heb gericht...... waarom zie ik bijna geen enkele FOH technicus zelf zijn microfoons plaatsen????? dat is de bron, daar begint alles. dit vind ik part of the job en ik vind het ongelovelijk dat mensen maar aan knoppen gaan draaien, zonder te weten hoe de micro staat, en soms zelfs zonder te weten wat voor microfoon het is....

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

onderwerp is slechte technici
            maar jij bent zooo goed
            ik weet niet wat een slechte technicus is, maar ik ken er wel die erg hun best doen, dwz energie steken in geluid maken, bandjes versterken en niet in anderen afkraken of hoog opgeven over zichzelf
            ik denk dat dat geen slechte technici kunnen zijn
            knoppen en waarden :)

Comment

• salsa
              • Jan 2007
              • 1315

Wat mij verbaasd is dat iedereen alleen maar praat over de aantallen db's die men hanteerd als 'dan is het goed..' en ik lees van niemand die maar enige waarde geeft over verstaanbaarheid van zowel instrument en en vocals..
              Daar gaat het dus nu om in 'ons' werk, het zo natuur getrouw weergeven van de muziek en sfeer.
              Ik stoor me iedere keer weer als ik een Band hoor spelen dat 'de mixer' de muziek van de Band duidelijk belangrijker vind dan de vocals...
              Nogmaals, luister naar een CD en probeer nu dus dit 'plaatje' eens LIVE te mixen met een Band.
              De juiste balans te vinden tussen de instrumenten,vocalisten en rekening houden met akoustische omstandigheden, dat kan alleen een goede, ervaren en "weten waar die mee bezig is " sound engineer.

Oja, in mijn ogen ben je een 'goeie Tech' als je van Klassiek in een hand omdraai Rock mixt en dit super strak doet!

"Engineers are the best musicians, musicians never will be Engineers!"

Dit zei David Rat vorig jaar tegen mij bij de MTV Latin America Awards in New York, en ik ben er wel mee eens..

Dave.
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

ACH JA...als je publiek 110 db bij mekaar schreeuwt, en de eindset op 106 staat te loeien.. lekker je db-metertje nemen, en dan vooral die ouwe tandy's...

Comment

• Poelmans
                  • Feb 2004
                  • 806

Originally posted by MacGyverSounds
                  ACH JA...als je publiek 110 db bij mekaar schreeuwt, en de eindset op 106 staat te loeien.. lekker je db-metertje nemen, en dan vooral die ouwe tandy's...
                  Feit, kan ik vooral beamen in verband met begrenzers die dan de stroom uitzetten. Dan is het: zet een te strakke set neer (als band of als DJ), en laat het publiek uit zijn dak gaan? Ja dan moet je stoppen...

Maargoed, als je zelf een beetje verstand hebt dan weet je ook dat dat niet van begin tot einde is, en dat een gemiddelde druk van 100dB a 105dB al lekker hard gaat. En 115dB voor niets nodig is. En je hoort zelf ook wel dat het publiek even door zijn dak gaat, en dat daardoor je aflezing eventjes waardeloos is. Daar onderscheiden wij mensen ons van machines (zoals elektronische meters die de stroom afzetten dus)

Comment

• Mike Manders
                    • Aug 2006
                    • 341

Originally posted by dokter dB
                    onderwerp is slechte technici
                    maar jij bent zooo goed
                    ik weet niet wat een slechte technicus is, maar ik ken er wel die erg hun best doen, dwz energie steken in geluid maken, bandjes versterken en niet in anderen afkraken of hoog opgeven over zichzelf
                    ik denk dat dat geen slechte technici kunnen zijn
                    ik weet zelf ook niet wat een slechte technicus is, daarom geef ik aan wat ik denk dat een goeie technicus moet kunnen. er komen in ieder geval een paar goeie opmerkingen voorbij in de laatste replies.

ik doe (net als vele anderen) ook maar gewoon mijn best en heb zo mijn mening, soms werkt dat goed, soms ook helemaal niet.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

Dit onderwerp gaat niet om mensen af te zeiken of jezelf te verheffen, daar ben ik het ook mee eens. Maar na alle zalvende woorden dan even de knuppel in het hoenderhok.

Er zijn net zo goed slechte techneuten als slechte muzikanten en slechte DJ´s.

Ik heb een keer aan de hand gehad dat een topbedrijf een grote klus van mij met een slechte "hoofd techniek" heeft afgehandeld. De set die hij uitkoos was niet afgestemt op de zaal en het publiek. De mix werdt door zowel de organisatie als het publiek unaniem als verschrikkelijk onder de maat beoordeeld. De bouwtijd werd niet gehaald. Enz De klus was van mij functioneel uitbesteed.
                      Opdracht: Ik wil voor deze band, in deze zaal, voor zoveel mensen goed geluid huren. Hier zijn de tijden, doe je ding. Niet een keer over geld gepraat!

Dat bedrijf ligt er in zijn geheel bij mij uit omdat ik een hel van een maand heb gehad om alles weer op zijn pootjes terecht te laten komen voor mijn band. En het heeft mij gewoon geld gekost.

Die technicus was slecht. punt. Geen namen, maar ook geen twijfel.

Net zo goed als ik verhalen heb gehoord van mensen die op hun trouwen letterlijk tranen met tuiten hebben gehad door de "kwaliteit" van de band of DJ.

punt

Er bestaat gewoon "slecht". Laten we onszelf nou niet gaan foppen. Er IS een grens aan collegialiteit. Er bestaat een minimum norm ook voor een DJ van 50 euro. Ik sta vooraan om de mensen af te zeiken die op hun gemakje kommentaar staan te leveren bij kistenduwers die voor bijna niks 14 uur draaien. Of mensen die mixers in opleiding gaan verwijten dat ze iets niet weten. Sowiso is de kans dat je alles weet gewoon nul in deze wereld. Bedrijven die geen mixers opleiden maar wel afzeiken is een wederkerende ergernis. Bij mijn band is altijd plaats geweest voor beginners die ervaring willen opdoen. (gek genoeg zijn daar nou net geen mensen voor te vinden. Zie advertenties die ik ook bij J&H zet ) En daarbij krijgen ze ook te horen dat ik alleen kan laten zien hoe WIJ het doen. Niemand zegt dat dat de norm is.

Maar ik heb al te vaak bij een huis-pa meegemaakt dat de locale betaalde mixer, ondanks een voorgesprek met mij als bandleider. Gewoon de klus niet aankon terwijl hij hem wel had aangenomen. Niet iedereen kan 8 tot 14 man band mixen. Dat is nou eenmaal zo. No hard feelings. Maar zeg het gewoon. Een zaalhouder met aanwezige techniek gaat mij als B-act niet betalen voor techniek. Dus ik kan niet een reserve techneut meenemen voor het geval dat de aanwezige technicus alsnog niet goed genoeg te kunnen mixen. Mixers verdienen bij mij al bijna twee keer zoveel als de muzikanten!!! (zo schaars zijn de goede)

Mijn eerste optreden in het Paard in den Haag (+/- 1987) heb ik nog een video van. drie man koor/lead microfoons. Volgens zowel aanwezig publiek als zichtbaar op de hele video maar een vocalist te horen. Ja, de hele avond lang. Een nummer is daardoor uiteindelijk instrumentaal. Ik kan er nog kwaad om worden.

Een classic, en veilig, voorbeeld. Zijn de tv opnames van the Who die bij de toenmaligge toppop-programmas live kwamen playbacken. Dat de regisseurs ondanks aanwijzingen van de band altijd de gitarist in beeld namen tijdens de bassolo van "my generation". Dat IS gewoon slecht. En zeg mij niet dat dat zulke dingen niet meer voorkomen.

Ik geef toe dat problemen van elke kant kunnen komen. Altijd als ik een optreden verkoop leg ik aan de boeker of organisatie extra uit dat ze met mijn band geen rock-nederlandstalig of house in huis halen. En soms weiger ik goed betaalde optredens omdat ik gewoon zeker weet dat mijn act niet geschikt is voor hun feest. Maar Daar begint m.i. al de problemen. Potentieel goede technici die gretig zijn om te leren komen al te vaak op plaatsen terecht die zij echt nog niet aankunnen (lees : zonder begeleiding) Maar voor mij als klant werk je op zo een avond met een slechte technicus. Daar kan ik gewoon geen rose verhaal van maken.

Niet voor niets pleit ik voor stageplaatsen en aanvullende zaken bij de muziekopleidingen. (ook voor de muzikanten trouwens). Niet voor niets raad ik beginnende mensen op dit forum aan snel bij een jongerencentrum in de buurt vrijwilliger te worden. DAAR mag je fouten maken. Als onbetaalde vaak slechte band leer je het in jongerencentra, samen met onervaren onbetaalde technici. Samen moet je er achter komen hoe je publiek in de zaal houd en bij voorkeur een goede avond kan geven. De rest kun je op aanvullende opleidingen leren. Maar wat je tussen je 14-de en je 16-de leert in het buurthuis op de hoek is essentieel!

"bums on seats" is wat telt in de showbizz.

Slechte muzikanten, DJ´s en technici bestaan. En ik kom ze tegen.
                      Ik ben ook zo begonnen. En ik besef mij terdege dat een maar een kleine slice in deze klatergoudwereld is waar ik dan weer goed-genoeg ben om te werken. En om mij heen zie ik voorlopig genoeg mensen die veel beter zijn dan ik om van te leren. Voor de rest van de klussen ben ik te slecht. Laat de riggers maar riggen, laat de gitaarbouwers maar bouwen, laat de mixers maar de festivals mixen. Als mensen mij niet aardig vinden snap ik dat. Maar ik moet de boel voor serieuze bedragen verkopen aan mijn klanten om de boel te kunnen betalen. Dat gaat niet met mensen die op mijn avonden uit gaan vinden "wat is feedback? Kan dat ook op monitors dan?".

Ik beperk mij tot livedansmuziek qua spelen. en een beperkt stuk conventionele techniek. De reden om op dit forum te zitten is dat ik heel veel techniek moet huren en inplannen voor shows in vele maten. En omdat ik er veel leer over achtergronden. En stiekum hoop ik een beetje "gebruikers tegengas" te geven als ik merk dat discussies zoals deze mij iets te "mantel der liefde" worden.

Als regelneef sta ik achter de schermen de schade te managen aangericht door slechte technici / muzikanten. Want die heb je gewoon. Ik zoek ook geen goede mensen. Ik zoek mensen die op een slechte dag nog goed-genoeg zijn. Daar heb je meer aan. Het is namelijk niet je beste werk wat telt. Het is je slechtste. Hoe graag ik het ook anders zou willen.

Schiet mij nu maar af.
                      Last edited by showband; 08-12-07, 12:19.
                      lekker belangrijk!

Comment

• bones2001
                        • Aug 2003
                        • 741

Niet iedereen kan 8 tot 14 man band mixen. Dat is nou eenmaal zo.
                        Potentieel goede technici die gretig zijn om te leren komen al te vaak op plaatsen terecht die zij echt nog niet aankunnen (lees : zonder begeleiding) Maar voor mij als klant werk je op zo een avond met een slechte technicus. Daar kan ik gewoon geen rose verhaal van maken.
                        Maar ik moet de boel voor serieuze bedragen verkopen aan mijn klanten om de boel te kunnen betalen. Dat gaat niet met mensen die op mijn avonden uit gaan vinden "wat is feedback? Kan dat ook op monitors dan?".
                        Wat ik nou niet begrijp is,
                        dat jullie als goed betaalde band het risico durfen lopen om met
                        een slechte technicus opgescheept te worden.
                        Een band die zo vaak speelt voor een behoorlijke prijs, moet in mijn
                        ogen gewoon een vaste geluidsman hebben.
                        Alleen dan kan je de kwaliteit bieden die je je klanten als dusdanig verkoopt.
                        Mixen is net als schilderen.
                        Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

1 Wie in de bizz is "goed betaald"? Bands die butget hebben om betere sets te gebruiken? Een extra man is gewoon veel geld. Of het nu een technicus of een muzikant is.

2 Als een zaal een jaardeal met een geluidsbedrijf heeft om de acts uit te versterken krijg ik het butget voor een "extra" techneut er niet door. De verantwoordelijkheid ligt dan ook niet bij mij. De klant krijgt dan de mixer die zij zelf inhuren. Lijkt mij duidelijk qua werkverhouding toch? Je kan niet elk optreden weigeren. En zeker in muziekcafe´s moet je een keer per jaar staan anders ziet niemand jouw band. En heb je geen kijkdagen. Het blijft schipperen.

3 Zoals vaker in deze site is aangehaald laten festival organisaties en kernpodia niet altijd een eigen crew toe. Dan hang je aan wat er is en kun je alleen hopen dat de opmerkingen van de eigen techneut meegenomen worden.

4 Bands van 9 man en meer spelen op donderdag/vrijdag/zaterdag. Opdinsdagavond zijn er geen feesten groot genoeg voor mijn type acts. Dus als B-act bestaande uit conservatoriumstudenten, muziekdocenten, deeltijdmuzikanten en mensen uit de poporganisatiewereld speel je niet genoeg om een technicus 100% vast aan je band te koppelen. Hoe graag ik het ook zou willen. Die man gaat met het gemiddeld aantal optredens in de "grote band sector" aan de geeuwhonger. Behalve als ie er andere dingen bij kan doen. (kernpodia festivalwerk, presentaties, beurzen enz) Op dat soort momenten kun je er achter komen dat zelfs de goede bedrijven, die je als vaste klant hebben, en weten wat voor band je bent. Mensen op je af sturen die blijkbaar een te grote mond hebben of wat dan ook voor reden. Maar gewoon niet presteren. Dat is niet normaal, dat kost die verhuurder een klant, maar het gebeurt wel. Zelfs bij de allergrootste namen in de biz.

Een uitleg "waarom heb je geen vaste techneut" helpt dus niet. Die hebben we als we normaal geboekt worden wel. 2 stuks Aangezien iedereen de laatste jaren steeds grotere feesten steeds korter van te voren gaat boeken. Liefst allemaal op 07-07-2007 of een feest in het weekend van koninginnedag/hemelvaart is het heel goed mogelijk dat je die vaste man eens niet meer meekrijgt. Dit jaar anderhalve week van te voren uit het niets een boeking voor een 250 man bedrijfsfeest op scheveningen. Op een vrijdagavond in het festival seizoen. Ja dan kan de technicus niet meer. Van opties kun je niet leven.
                          Last edited by showband; 09-12-07, 10:16.
                          lekker belangrijk!

Comment

• drummerke
                            • Oct 2006
                            • 432

heum :s

Dit begrijp ik dan weer niet. Als band is er toch niemand mee geholpen als het niet goedklinkt of als de sound niet is wat de band wenst. Er zou toch steeds een technicus of producer moeten zijn. Ik zelf wil om die redenen vaak niet optreden, omdat ik vooraf al weet hoe het zal klinken. Dus ofwel zorg ik voor extra technicus of wel spelen we niet. Maar ja, wij worden gelukkig allemaal niet betaald..scheelt tuurlijk wel een hoop dan hé.

Maar ik vind het toch belangrijk dat een zelfrespecterende band iemand heeft die over hun geluid waakt (als het ware).

Groeten drummerke

Comment

• Stoney3K
                              • Sep 2007
                              • 1399

Originally posted by rolanddeg
                              Als ik ergens een lasershow moet doen gaan er, mits de gelegenheid er voor is en alles ZEKERWETEN werkt, wel 1 of 2 biertjes in... Dit om dezelfde reden als hier boven genoemd word: mijn creativiteit neemt opeens kwadratisch toe! En die 2 bier zijn al uit je lichaam verdwenen eerdat je begint met breken... Maar als ik op een werkavond een blaastest moet doen zul je me NOOIT betrappen op een te hoog promillage!

En als ik geluid moet doen of ingehuurd word door een bedrijf wat een non-alcohol beleid heeft is de boodschap duidelijk: geen druppel alcoholrijk vocht naar binnen. Nouja, soms als alles weer in de vrachtwagen staat en ik niet hoef te rijden... Vooruit, een of twee dan
                              Alcohol op klussen kunnen we een heel ander topic aan wijden. Needless to say: Ik ken inmiddels de situatie, 2 bier op achter een lichttafel maakt een en ander toch wel wat spannender dan de PARretjes 1-2-3-4 laten lopen ...

Mahgoed, slechte geluidstech. Hier is eventjes een voorbeeldje: G3F (jubileumfeest studieverenigingen) in de Effenaar. Openingsact: DJ Davy, met binnenkomst tikte de meter op FOH netjes op 90dB weg. (I checked). Langzaam kwamen er meer man binnen en ging het volume dus omhoog.

Na een beetje duf uitgevallen cabaretier begon de hoofdact: Band Zonder Banaan. Langzaam liepen de dB's op en daarbij ook de gierende hoeveelheid bas en hoog die bij de set die ze daar hadden staan/hangen totaal niet nodig zouden moeten zijn. Laatste act van de avond voor een dik uur: Mental Theo. Die draaide dus al elke plaat op +6dB in de clip (op zijn eigen mixer) en de FOH deed er nog eens een schepje bovenop, ik voelde de bas in mijn maag dreunen. Ik ben geen human dB-meter maar ik kon toch op zijn minst wel de conclusie trekken dat er 110 tot 115dB op het FOH af kwam. (Dat stond een meter of 15 van de stack af). Zelfs de toen dienst doende lichttechnicus moest er even tussenuit omdat ze zich niet lekker voelde: In zo'n situatie heb je niet alleen aan oordoppen genoeg!

Er zijn genoeg technici die de indruk hebben dat harder vaak beter is. Niets is minder waar, vaak moeten ze wel harder omdat het regelmatig uitgaande publiek steeds dover wordt van hard gaande PA's (die op hun beurt dus ook weer harder moeten). Snerpend hard gezet hoog is ook één van mijn grootste irritaties op veel podia en disco's, bassen kunnen meestal nog wel een beetje maar vooral het mid/hoog wat veel te hoog open gaat is grandioos vervelend.

Blijkbaar zijn er gewoon weinig lui in de industrie die er een 'oor' voor hebben. Zoals al gezegd, plaatsen vullen is op het moment het belangrijkste en het fatsoenlijk afmixen van een band wordt tot een kunst verheven. Zelfs een fatsoenlijk geluidsniveau draaien gaat veel DJ's al de kunst te boven! Wat moet een geluidstechnicus in zo'n geval dan nog?
                              First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Jeroen
                                • Aug 2000
                                • 1021

Ik ben blij dat dit topic weer een serieuse wending gekregen heeft
                                Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

Working...