Geluid optredens in kleine ruimtes

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DRUMBOY
    • Oct 2007
    • 2

Geluid optredens in kleine ruimtes

Kan iemand mij vertellen welke vuistregels er in acht genomen moeten worden bij geluidsafstelling in kleine ruimtes (café's e.d.) ? Dikwijls is dit veel te luid afgesteld , de zang komt niet door, ed.....

Danke

Guy (drummer)
  • mr-pink
    • May 2007
    • 18

Je kan eigenlijk bijna altijd alleen maar bijschuiven,
    Omdat de drum eigenlijk meestal te hard of juist hard genoeg opzich gaat.

Dan komt het ook nog voor dat de zangversterker gewoon niet hard genoeg gaat om boven de drum te gaan, ofwel gaat die te hard, zodat het geheeld gewoon veel te luid is

Comment

• Lennartsound
      • Dec 2006
      • 269

Ik denk dat je het zelf al aangeeft.... niet te hard dus.
      Verder ken ik geen vuistregels. Ik denk dat je zelf wel weet hoe het komt dat het vaak te hard gaat -> muziekanten bepalen zelf hun volume

Comment

• shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

in kleine ruimtes heb je vaak last van terug koppeling van het instrumentarium
        Dit door gitaristen die standje metallica proberen te evenaren, dit ook door drummers die houthakker proberen te spelen, waardoor alles veeel te hard komt. (en dan heb ik het nog nieteens over monitor geluid)

Veelal word er dan een pa ingehuurd die of te klein is of wel groot genoeg maar dan zachter moet gaan draaien om enigzins niet meteen iedereen doof te krijgen.

afhankelijk van de ruimte zou ik er zelfs voor kiezen om alleen de zang en toetsen uit te versterken, met 1 of 2 floortjes op het podium en duidelijke regels alsmede een technicus die een standpunt houdt over het aantal db's

Heb zelf een aantal keren gehad waarbij ik de aanwezige pa gebruikte als infill, dus alleen versterken wat niet hard genoeg was om een lekkere mix te hebben
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Stage-Q
          • Sep 2007
          • 389

volume op het podium van de gitaarversterkers e.d. zo laag mogelijk proberen te houden,
          bijv. de gitaarversterkers dwars op het podium zetten, dus niet recht de zaal in..scheelt al een hoop lawaai.

dan heb je wat speling met je zaalgeluid.
          Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• drummerke
            • Oct 2006
            • 432

Hoi,

Ik zit ook regelmatig in kleine en iets minder kleine ruimtes. Denk da het belangrijk is dat ook de muziekinstrumenten zijn afgestemt op kleine ruimtes. Je kan beter kleine middelgrote versterkers meenemen, dan je gewone "on the road" versterker die je dan maar op ééntje zou mogen zetten. Ook voor de drums, let vb op welke snare je meeneemt. De ene snare kan echt knallen en de andere dan weer wat minder. Ook cymbalen kan je kiezen naar gelang de plaats.

Te luid is soms ook gewoon een foute balans tussen verschillende instrumenten.

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Originally posted by Stage-Q
              volume op het podium van de gitaarversterkers e.d. zo laag mogelijk proberen te houden,
              bijv. de gitaarversterkers dwars op het podium zetten, dus niet recht de zaal in..scheelt al een hoop lawaai.

dan heb je wat speling met je zaalgeluid.
              Ja en dat doe je in een cafe dus juist niet...

je gaat gitaargeluid op het podium proberen te houden op het moment dat je er zo min mogelijk last van wilt hebben in je zaalmix.
              Aangezien je in een cafe het geluid wat er al is zonder inmenging (letterlijk) van een P.A. als uitgangspunt hebt, wil je dat dit zo representatief mogelijk is. Als gitaren indirect klinken doordat ze niet naar het publiek gericht staan, zul je er 3x zo hard met de P.A. overheen moeten om het weer enigzins direct te krijgen. En dat was nou net niet de bedoeling...

De enige remedie is: zo zacht mogelijk en alleen uitversterken wat nodig is.
              Er zijn coverbands die echt heel stil kunnen, de drummer is daar meestal degene die zich het meest aan heeft moeten passen, door of zacht te spelen of met een electrische kit te werken.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Stage-Q
                • Sep 2007
                • 389

zit ook wat in,

maar ik werk veel met een rock 'n roll coverband en toch probeer k hun versterkers niet recht de zaal in de laten blazen, ze zetten ze vaak nogal hard namelijk (enigzins doofheid) voor mezelf vind ik het fijner werken in de zaal.
                Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• DRUMBOY
                  • Oct 2007
                  • 2

Ok ,

Bedankt allemaal voor de reactie, ik heb me ondertussen van die "cympads" aangeschaft: dit zijn dempers voor de cymbalen zonder dat ze hun toon verliezen! Zéér effectief. Het zijn tenslotte vooral de cymbalen bij de drums die al gauw te luid klinken. Voor een te luide snare kunnen kan er moongel gebruikt worden: niet alleen teveel boventonen maar ook het volume krijg je hierdoor tevens omlaag.

Comment

• salsa
                    • Jan 2007
                    • 1315

Mijn setup van een bandje in een cafe ziet er als volgt uit,
                    Drum: Twee overheads 1 kick, deze regel je alleen een beetje bij de PA in.
                    Bass: Kleine Roland bass amp, regel klein beetje in de PA
                    Keyboard: Idem als boven
                    Gitaar: DI box een een monitor van mij, kleine PS8 floor, ik regel het niveau!
                    Vocal(s): Ja! Daar heb ik m'n PA voor staan!!
                    2 monitoren als sidefill op statief en klaar! Iedereen is gelukkig!

Dave
                    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

dove gitaristen die in cafe´s staan waar hun versterker te hard "moet". Kun je een gesloten 12 inch monitorkistje voor timmeren op 16 ohm. (met een gitaarspeaker erin! celestion G12 bv) Die kun je meestal aan die versterkers bijschakelen. En voor de man neerleggen.

Dan krijgen ze net zo veel volume als de zaal. Is een goed werkende noodrem.
                      lekker belangrijk!

Comment

• TonBeljon
                        • Apr 2006
                        • 104

Originally posted by DRUMBOY
                        Kan iemand mij vertellen welke vuistregels er in acht genomen moeten worden bij geluidsafstelling in kleine ruimtes (café's e.d.) ? Dikwijls is dit veel te luid afgesteld , de zang komt niet door, ed.....

Danke

Guy (drummer)
                        Ja er is een hele goede oplossing om het geluid goed te krijgen in een kleine ruimte.........
                        De drummer thuis laten!!

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Originally posted by TonBeljon
                          Ja er is een hele goede oplossing om het geluid goed te krijgen in een kleine ruimte.........
                          De drummer thuis laten!!
                          Begrijp de sarcasme hier maar klinkt wel als gevalletje alle drummers over één borstel scheren.

Comment

• Lennartsound
                            • Dec 2006
                            • 269

Feit is wel dat bij cafe acts zonder PA de drummer vaak het minimum volume bepaalt (afhankelijk van het feit of je een begripvolle gitarist hebt die zich kan bedwingen)

Comment

• TonBeljon
                              • Apr 2006
                              • 104

Ik speel nu sinds een jaar alleen nog maar met een ingeblikte drummer die ik dus zelf harder en zachter kan zetten.....Heerlijk

Comment

Working...