Geluid optredens in kleine ruimtes

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

Absoluut, bij elektronisch drummen sla je op je pad of niet. Of je dit nu doet met een hamer, brush, je hoofd of dat van een ander.. het zal je geluid weinig beinvloeden. je kan wel kiezen voor samples van een totaal andere drumkit, maar dat is iets dat je niet per definitie wil.

ik zal dit topic niet langer vervuilen met wel of geen digitaal drummen, want het id de keuze voor een ieder en ik draag het slechts als mogelijke optie aan. Wat ik alleen altijd jammer vind is als er mensen zich negatief uitlaten over iets dat ze eigenlijk niet goed kennen. Vasco geeft hier een nadeel aan dat gebaseerd is op ervaring, maar ik heb al heel wat zaken gehoord die gebaseerd zijn op vooroordelen en het eens een keer gezien hebben.
    Jammer, jammer, akkoestisch drummen blijft anders dan elektronisch, beperkter is sommige zaken, en uitgebreider in andere.
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• purplehaze
      • Jul 2004
      • 692

Originally posted by Upgrading your system
      Wat ik alleen altijd jammer vind is als er mensen zich negatief uitlaten over iets dat ze eigenlijk niet goed kennen. Vasco geeft hier een nadeel aan dat gebaseerd is op ervaring, maar ik heb al heel wat zaken gehoord die gebaseerd zijn op vooroordelen en het eens een keer gezien hebben.
      Jammer, jammer, akkoestisch drummen blijft anders dan elektronisch, beperkter is sommige zaken, en uitgebreider in andere.
      Als het toevallig op mij slaat ;-) ik heb een jaar of 3 op een Roland TD-10 set gespeeld tot ik het echt spuugzat was en weer naar een fijn ACOUSTISCH yamaha maple custom kitje gegaan ben. Nou ik kan je melden dat de klank en levendigheid in de muziek er dan weer bijzonder op vooruit gaat.

Maar goed weer terug naar de kleine ruimtes waar je kennelijk toch de juiste instelling moet hebben om er iets van te kunnen maken.
      ....hoe werd het een paar reply's geleden ook weer geformuleerd "een groot schilderij past nou eenmaal niet op een klein muurtje of zo iets"
      ...pfff...tis nooit te laat om je om te laten scholen om in een museum te gaan werken denk ik dan...

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

Toevallig niet, het gaat me niet om een persson, meer om het principe wat de boer niet kent vreet ie niet.
        ken je het, en vind je het niks.. mijn zegen heb je..
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

In je eigen reply meldt je al dat een electrieken batterij een ander beestje is dan een acoustische.

Het stuk "wat de boer niet kent" slaat m.i. dan ook nergens op.

Ik vind live een hybride set de beste optie trouwens. kick/toms/percussie/effects electrisch. snare/koper acoustisch. Dan kom je met 4 kanalen mix aan een topgeluid met veel mogelijkheden maar hou je de essentie levendig.

geluidstechnisch slechte drummers met een electrieken kit zullen trouwens vaak zo hard monitoren dat je alsnog te hard bent.
          lekker belangrijk!

Comment

• MusiQmaN
            • Sep 2006
            • 328

Originally posted by showband
            In je eigen reply meldt je al dat een electrieken batterij een ander beestje is dan een acoustische.

Het stuk "wat de boer niet kent" slaat m.i. dan ook nergens op.

Ik vind live een hybride set de beste optie trouwens. kick/toms/percussie/effects electrisch. snare/koper acoustisch. Dan kom je met 4 kanalen mix aan een topgeluid met veel mogelijkheden maar hou je de essentie levendig.

geluidstechnisch slechte drummers met een electrieken kit zullen trouwens vaak zo hard monitoren dat je alsnog te hard bent.

Ik heb zelf veel geexperimenteerd met elctrro acoustisch drummen.

Je kan tegenwoordig heel veel met samples en instellingen (dynamiek etc..) en het zal het nooit halen bij echte drums (tenzij je geld teveel hebt voor een td20 en zelfs dan) maar je kan er wel heeel erg dichtbij komen, zelfs zo dat het publiek het niet zal merken (en dat is tegenwoordig al heel snel, alleen de echte puristen zullen het horen)

Maar als je niet anders gewend bent, of juist ietsanders wilt kan eht een openbaring zijn.

En ook (zoals ik heb gedaan) combineren, kan te gek werken.

Geluidenbank is onuitputtelijk

kijk ook eens naar electro drummers zoals Michael Shack, Thomas Lang of Will Calhoun, Johnny Rabb of Akira Jimbo
            Drummer en techniek freak.

Comment

• ACSlater
              • Oct 2007
              • 57

Ik heb morgen weer een optreden in een kleine kroeg met ons 5 mans formatie. Ons drummer heeft een gigantisch luide drumset en hij drumt altijd met oordoppen in. Als ik dit zo lees moet hij die doppen maar's uit doen. Ons zangeres heeft de monitor altijd op standje oorverdovend staan.
              In dit topic heb ik in ieder geval genoeg bruikbare tips gelezen om er iets van te maken morgen. Vorige keer was het optreden vooral voor de zangeres nogal een opgave.

Comment

• drummerke
                • Oct 2006
                • 432

En hoe was het geluid? Voor mij zijn artiesten met oorstoppen een heel raar begrip. Had zo een leadzanger/gitarist, sta je daar dan met nog meer volume door die monitors te sturen.

Ook iets wat ik nog gehoord heb laatste tijd is de kwaliteit van cymbalen. Goeie cymbalen klinken helder en warm..terwijl budget reeksen vaak schaterend in de oren klinken.

Laatste klein optreden in jeugdhuis was wel te doen vond ik. Was een rock-gothic band met drums, keyboards, bas, el. gitaar en vocals. Vooral kickdrum, vocal en keys werden versterkt. Een langere soundcheck gehad en ervoor gezorgd dan hun amps net zo hard stond dat ze nog iets konden worden bij versterkt. Dat heb ik dan ook gedaan.

Had deze keer ook men backdrop mee van 6x3m en kmoet toch zeggen dat het geheel toch strakker klonk nu. De ruimte heeft allemaal harde wanden (betonstenen).

Greets

Comment

• Balsan
                  • Oct 2005
                  • 77

Gitaristen en zacht blijk vaak moeilijk. Wij zetten soms alle gitaarverterkers achterstevoren, mic erbij en de geluidman kan tenminste zelf het geluid regelen.

Simpel, ziet er vreemd uit, maar werkt prima.
                  It\'s the inside that matters

Comment

• drummerke
                    • Oct 2006
                    • 432

Tja, de meeste gitaar sound (versterker) is erg gericht. Als deze dan al niet naar hun eigen oren is gericht ...maar ergens naar het wilde westen in de zaal ..dan is dat vaak te luid. Omdraaien is inderdaad geen zicht..maar als het werk hé

Al eens geprobeerd op van die speciale statieven voor versterkertjes ...(als ze geen stack mee hebben tenminste :d)

Comment

• jakkes72
                      • Dec 2003
                      • 1015

Pas een keer een Marshall stack wat bijgedraaid naar de gitarist.
                      Vond die niet leuk: te direct
                      Toen maar naar de bassist/drummer gedraaid
                      En die maar klaagen dat ze te veel gitaar hooren.....

Comment

• salsa
                        • Jan 2007
                        • 1315

Leer een gitarist te spelen met een monitor en z'n gitaar op een DI-box..
                        Ze kunnen dat best wel!
                        'T is gewoon een kwestie van goed bespreken hoe of wat!

Ja, ook met Rock geen problemen...

Dave
                        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• bones2001
                          • Aug 2003
                          • 741

Ze kunnen dat best wel!

Nou die ken ik niet hoor...

Wel de omgedraaide stack truk, Link Wray en Japie Castricum bijvoorbeeld,
                          heel doeltreffend.
                          Maar ook Jesse Davis van de Hoax, die had vaak een extra amp in een hok
                          achter het podium staan. Die stond daar voluit te blazen en kwam via de monitor terug.
                          Mixen is net als schilderen.
                          Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4524

Originally posted by salsa
                            Ze kunnen dat best wel!

Dave
                            Een kleine versterker is geen probleem. Je hebt tegenwoordig goede buizenbakken van 5 tot 20 watt. Maar koud stellen dat een DI box een universele oplossing is geeft aan dat je een stuk info mist.
                            lekker belangrijk!

Comment

• salsa
                              • Jan 2007
                              • 1315

Ja dat is ook een oplossing maar het staat toch lullig als je tegen een gitarist moet zeggen " Heey, kijk eens wat ik heb voor je..een kleine 20 watter!!!"
                              Terwijl ik juist met monitoren meer het gevoel naar de gitarist kan geven "Ohw, maar hij KAN wel harder, maar het hoeft toch niet?"
                              Dat vinden ze dan ook zo...

Gaat prima zo, alle gitaristen moeten wel veel vertrouwen hebben in jou als technicus en dat kan alleen maar door vaak met hun te werken...

Dave.
                              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• purplehaze
                                • Jul 2004
                                • 692

een 20 watter gitaarbuizenbak gaat al best hard hoor, voor monitortoepassingen prima.

..maar wat showband bedoelt is dat de doorsnee gitarist zijn versterker het liefst zowat maximaal heeft staan omdat het buizenbakkie dan het beste klinkt, in zo'n geval is een kleintje dus prettiger voor de omgeving.
                                Met een DI bereik je niet hetzelfde resultaat ook niet met een doorsnee speakersimulator.

Comment

Working...