Geluid optredens in kleine ruimtes

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SoundOfSilence
    • Mar 2007
    • 766

Originally posted by purplehaze
    een 20 watter gitaarbuizenbak gaat al best hard hoor, voor monitortoepassingen prima.

..maar wat showband bedoelt is dat de doorsnee gitarist zijn versterker het liefst zowat maximaal heeft staan omdat het buizenbakkie dan het beste klinkt, in zo'n geval is een kleintje dus prettiger voor de omgeving.
    Met een DI bereik je niet hetzelfde resultaat ook niet met een doorsnee speakersimulator.
    Bij een van mijn vaste bandjes hebben de gitaristen dummy-loads die vrolijk aan de versterker gehangen worden zodat deze flink opgestookt kunnen worden, terwijl de herrie reuze meevalt.
    Het is soms zo erg dat ik geen mic voor de stack kan hangen omdat deze meer slagwerk opvangt dan gitaar . Gelukkig is dan ook het hele gevoel van de buizenbak weg want dan wordt het toch een DI

Betekend dat ik in zo'n situatie alles rond het slagwerk op kan bouwen (ja, alles wordt dan uitversterkt, incl. een beetje snare, hihat en kick).

Soms lukt het zo (met medewerking van de drummer) om rond de 85 tot 95 dB te werken. En dat betekend: Geen politie, geen piepende oren bij de klanten en een gelukkige kroegeigenaar aan het einde van de avond.
    Last edited by SoundOfSilence; 20-12-07, 09:58.
    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

Originally posted by salsa
      Terwijl ik juist met monitoren meer het gevoel naar de gitarist kan geven "Ohw, maar hij KAN wel harder, maar het hoeft toch niet?" Dat vinden ze dan ook zo...
      Gaat prima zo, alle gitaristen moeten wel veel vertrouwen hebben in jou als technicus en dat kan alleen maar door vaak met hun te werken...
      Dave.
      Het gaat over het feit dat de gitaar samen met de versterker en de speaker een geheel vormt. Het is correct te zeggen dat het niet hard hoeft. Maar het is volledig de plank mis slaan als je denkt dat altijd met een goede geluidstechnicus en een DI box + monitor kan.

En ik ben dan nog een muzikant die met een DI en in-ear op het toneel staat. Dus ik weet wat er KAN. Maar purple haze gaat niet werken als je het goed wil doen. Vanuit een vioolachtige pickuptone infaden lukt niet met een pedaaltje en een DI-box. Je hoort gewoon lelijke feedback opkomen en dan begint het nummer. Met een goede versterker setup breng je de boel in balans en hangt de toon mierzoet en zacht in de muziek.

Luister naar "lap of the ***s" van Queen. Of de solo Van "baker street". Dat soort werk. Je praat bij de eerste over een 5 volt batterijversterkertje. Maar hij is wel nodig! Ook nu.

Ik heb inmiddels (lijst voor de liefhebber) sinds 1986 gekocht en nog steeds in mijn bezit: een POD 2, POD-xl live, UAD-Nigel, roland GM-70+modules, rocktron maXe, Rockman distortion generator, Yamaha G10 gitaar, pocketPOD. En nog wat DI spul die ik nu even vergeet. Maar grijp nog noodgedwongen naar een microfoon en een versterkertje om sommige dingen te kunnen doen.
      lekker belangrijk!

Comment

• purplehaze
        • Jul 2004
        • 692

Originally posted by showband
        Het gaat over het feit dat de gitaar samen met de versterker en de speaker een geheel vormt. Het is correct te zeggen dat het niet hard hoeft. Maar het is volledig de plank mis slaan als je denkt dat altijd met een goede geluidstechnicus en een DI box + monitor kan.

En ik ben dan nog een muzikant die met een DI en in-ear op het toneel staat. Dus ik weet wat er KAN. Maar purple haze gaat niet werken als je het goed wil doen. Vanuit een vioolachtige pickuptone infaden lukt niet met een pedaaltje en een DI-box. Je hoort gewoon lelijke feedback opkomen en dan begint het nummer. Met een goede versterker setup breng je de boel in balans en hangt de toon mierzoet en zacht in de muziek.
        showband: ik dacht dat ik hetgeen wat jij hier nog eens uitvoerig uit de doeken doet ook al aangaf, maareuh geeft niet hoor.

Comment

Working...