Geluid optredens in kleine ruimtes

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nolsmit
    • Oct 2007
    • 87

klein,kleiner het kleinst

ik zit heel vaak met bands op kleine podia en weet dus heel goed welke problemen je tegenkomt.
    uiteraard de gitarist die doof blijkt te zijn en zijn amp opendraaid maar ook de drummer die eist dat zijn drumstel word uitversterkt en dan de zanger die zich dan uiteraard niet hoort.....

dus de remedie:de kunst van het weglaten.
    bij een 4 pers bandje op een postzegelpodium gewoon alleen de zang op de p.a en een klein beetje kick en eventueel alleen als het moet de basgitaar
    de gitaar alleen erop als de gitarist genegen is om een acceptabel podiumvolume te produceren en anders weg met die mike!

1 monitor voor de zang dat is genoeg
    dit is mij al zo vaak gelukt en dan de band achter laten zonder mixman om de dag erne te horen dat get geluid perfect was en niet te hard
    geloof me ,het kan echt

Comment

• drummerke
      • Oct 2006
      • 432

Ok, de band achter laten zonder mixman, dat noem ik echt professioneel

Misschien nog andere opties. Iemand vertelde over een ingeblikte drummer (ik vermoed plexiglas). Zijn er daar nog bevindingen over? Of vb een electrisch drumstel (vb akoestisch getriggerd met haasvellen).

Ok, en wat doen jullie met luidruchtige bas amps? Daar heb ik vaker last van, vooral omdat je dat minder kan richten.

Even iets over de akoestiek ook misschien. Sommige dingen klinken gewoon al heel erg schel en hard. Natuurlijk kan je zelf ook zwarte teatherdoeken hangen.
      Last edited by drummerke; 23-10-07, 20:53.

Comment

• salsa
        • Jan 2007
        • 1315

Kijk, de Bandleden die met een geluidstechnicus werken moeten er op kunnen vertrouwen dat deze altijd probeert de Band goed over te laten komen qua geluids beeld.
        Ik ben ook van mening dat soms 'minder' juist meer is, overigens is dit voor vele muzikanten 'onbegrijpelijk'...
        Ook als technicus ga ik vaak in gesprek van te voren (na sound check b.v) en vertel ze gewoon hoe ze het beste hun podium geluid beheerst kunnen houden.. Soms werkt het, soms niet en dan loop ik doodleuk naar de desbetreffende Bandlid toe en vertel hem of haar 'iets zachter' te spelen.

Nogmaals, dit probleem heb je juist meer met amateur Bands dan met Pro Bands. Maar dat is mijn ervaring.

Dave
        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• vasco
          • Oct 2003
          • 2567

Originally posted by drummerke
          Misschien nog andere opties. Iemand vertelde over een ingeblikte drummer (ik vermoed plexiglas).
          Ik vermoed dat hier toch echt electronisch word bedoelt.

Plexi, kijk eens naar de schermen van o.a. ClearSonic. Zijn mooie schermen die goed werken. Punt is wel dat met het plaatsen van een scherm je weer wat extra ruimte van je kleine podium kwijt bent.

Comment

• Upgrading your system
            • May 2003
            • 1684

Ik heb hierin ook de nodige ervaring en hoewel ik menig drumhart nu platstamp vind ik elektronisch drummen hiervoor geniaal.
            zit in een drumfamilie en ben in het bezit van een TDK20 van Roland met gaasvellen en moet zeggen dat het erg goed klinkt. nu zullen mensen zeggen: het is een sample!
            OK, geef ik toe, maar de techniek is erg goed en zowel rim op de trommels, bell op de bekkens en alle functies van een hihatt werken goed.
            verder kan je indien gewenst gewoon iedere trommel en bekken los inserten op je tafel, maar eventueel ook een stereo afgemixt geluid inserten wat in een café handig is omdat het je mixerkanalen beperkt.

Verder staat het ding in een case opgesteld, en kan je hem met bovendeksel en 2 zijdeksels verwijderen opstellen. Powercon erin, harting of 2x xlr erin en klaar. Ding blijft staan in de stolp (welke tot de rand is dichtgemaakt zodat de stokken en eventeel kabels via klepjes erin kunnen) en de deksel dient om op te zitten, en je hebt gelijk een drummpodium van 15 cm hoog.

Kosten zijn hoog, daar ben ik me van bewust, maar voor een band die alleen café's en kleine gelegenheden doet is het een vinding. Ga er eens een testen, je hebt ze van div merken en als je eenmaal aan de slag gewend bent en bent vergeten dat het geen traditioneel instrument is zal je zien dat het veel voordelen heeft.

dan de volgende optie:
            een drummer zoeken die zacht kan spelen. Het is mogelijk, maar de meeste kunnen het eenvoudig niet.
            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• nolsmit
              • Oct 2007
              • 87

kleine ruimtes

jongens,we hebben het hier over een caferuimet oftewel klein podium.
              wat moet je hier met een mixman?
              ik heb zelf jaren gespeeld,gemixed en gemonitert tegelijkertijd dus als ik het kan dan iedereen.

wat betreft de schermen,ik zie me dat al doen in een klein druk bluestentje
              dat verziekt de sfeer en ik denk dat het mooie scherm geen lang leven beschoren is.

electronisch drummen is natuurlijk een optie,ik heb zelf 10 jaar naar een klopdoos op het podium moeten luisteren.
              op zich supermakkelijk maar een livedrummer is mooier
              de drummer kan ook een klein setje voor cafegebruik aanschaffen(20 inch base 1 tom,snare en een paar bekkens)
              als het een echte drummer is dan moet dat echt geen probleem zijn.
              heb ik al genoeg gezien.
              en natuurlijk mijn conclusie van al de bandjes die al gepasseerd zijn:
              hoe beter de muzikanten hoe minder plaats dat er nodig is en dus minder monitors en dus geen gezuer van zangers.

Comment

• Sandman
                • Apr 2007
                • 67

Originally posted by Upgrading your system
                Ik heb hierin ook de nodige ervaring en hoewel ik menig drumhart nu platstamp vind ik elektronisch drummen hiervoor geniaal.
                zit in een drumfamilie en ben in het bezit van een TDK20 van Roland met gaasvellen en moet zeggen dat het erg goed klinkt. nu zullen mensen zeggen: het is een sample!
                OK, geef ik toe, maar de techniek is erg goed en zowel rim op de trommels, bell op de bekkens en alle functies van een hihatt werken goed.
                verder kan je indien gewenst gewoon iedere trommel en bekken los inserten op je tafel, maar eventueel ook een stereo afgemixt geluid inserten wat in een café handig is omdat het je mixerkanalen beperkt.

Verder staat het ding in een case opgesteld, en kan je hem met bovendeksel en 2 zijdeksels verwijderen opstellen. Powercon erin, harting of 2x xlr erin en klaar. Ding blijft staan in de stolp (welke tot de rand is dichtgemaakt zodat de stokken en eventeel kabels via klepjes erin kunnen) en de deksel dient om op te zitten, en je hebt gelijk een drummpodium van 15 cm hoog.

Kosten zijn hoog, daar ben ik me van bewust, maar voor een band die alleen café's en kleine gelegenheden doet is het een vinding. Ga er eens een testen, je hebt ze van div merken en als je eenmaal aan de slag gewend bent en bent vergeten dat het geen traditioneel instrument is zal je zien dat het veel voordelen heeft.

dan de volgende optie:
                een drummer zoeken die zacht kan spelen. Het is mogelijk, maar de meeste kunnen het eenvoudig niet.
                Ik vind zacht drummen of elektrisch spelen beide niet een goede oplossing. Wanneer een drummer goed is en zijn spullen voor elkaar heeft dan kan een drummer wel luid zijn, maar dit hoeft niet storend te zijn.

In echte hele kleine kroegen moet je als band gewoon niet spelen wanneer je verwacht dat je problemen gaat krijgen met hoge geluidsvolumes.

Comment

• Upgrading your system
                  • May 2003
                  • 1684

Hahaha, dat zou idd heerlijk zijn, maar zo werkt het uiteraard niet.

er zijn honderden kroegen in ons land waar dit zeker een probleem is en het is niet onoverkomelijk. ik noem hierboven twee opties welke beide een oplossing vormen (of je ervan houdt moet je zelf weten)

er repeteren hier bandjes in de oeffenruimte van 7 bij 5 welke totaal geen problemen hebben det het geluid-niveau. puur omdat ze de techniek beheersen zacht te drummen (uiteraard bedoel ik niet fluisterstil, maar ze kunnen hun volume beperken tot een werkbaar niveau) en er zijn drummers die denken dat hoe harder ze slaan hoe strakker ze drummen.
                  het is een kwestie van techniek.

Elektronisch drummen, ja.. Ik ga er niet weer een giga verhaal over neerkalken. Het is anders dan een akkoestische drummer, maar niet slechter per definitie (een beetje afhankelijk van de muziekstijl.)
                  elektronisch drummen is dus wel live om verwarring te voorkomen. Het gaat hier niet om een drumcomputer

Helaas zijn er nog veel vooroordelen over deze machine. Je moet het ding niet zien als iets dat een akkoestisch drumstel vervangt, maar als een opzich staand instrument dat je kan gebruiken in plaats van een drumstel.
                  Je kan het ding uitbereiden met meer tommen en bekkens en ik ken drummers die hieraan nog verschillende akkoestische percussie hebben toegevoegd.
                  Nog een voordeel dat me te binnenschiet. woon je op een flat en heb je het ding in een slaapkamer staan? versterker uit, koptelefoon op en niemand die last heeft van je urenlange repetities
                  En een kroeg is daar heel geschikt voor

Uiteraard krijg ik het er bij de die-hard drummer niet in, en dat is jammer. je hoeft namelijk niet te kiezen, maar je kan wel de voordelen van beide inzien.
                  Last edited by Upgrading your system; 24-10-07, 19:52.
                  Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• purplehaze
                    • Jul 2004
                    • 692

Tis niet echt rock en roll zo'n Roland dingetje, het heeft zeker zijn voordelen in de amusements & top40-sector.
                    Echter het is het net niet.
                    Beter een goed klinkende kit en beheerst meppen dan de volumeknop op de monitor van je electronische setje zachter zetten.

Een beetje medewerking van de muzikanten en je kunt in elk kroegje spelen hoe klein ook.

Comment

• jens
                      • Aug 2004
                      • 1067

Ik die regelmatig kleine dingetjes en met meerdere bands op een avond ( waarbij geluid door de band zelf geen optie is)

ik vind het toch wel eens moeilijk om in te schatten wat er nodig is...

als ik ergens in een klein zaaltje kom versterk ik de drum wel uit voor de zekerheid ( kick snare 2x OH )

trek het liever dicht dan dat als ik wat te kort kom het niet bij kan schuiven?

dit geld overigens voor de meeste instrumenten.

vaak heb ik dus zelf last van gitaarversterkers die snoeihard staan, en meest vraag ik ook of het een tikkeltje zachter mag...maar aangezien er verschilende gitaaristen over een backline spelen heb ik wel alles uitversterkt staan ( iedereen is weer anders)

hoe pakken jullie dit soort situaties aan?

mvg jens

Comment

• Sandman
                        • Apr 2007
                        • 67

Originally posted by Upgrading your system
                        Hahaha, dat zou idd heerlijk zijn, maar zo werkt het uiteraard niet.

er zijn honderden kroegen in ons land waar dit zeker een probleem is en het is niet onoverkomelijk. ik noem hierboven twee opties welke beide een oplossing vormen (of je ervan houdt moet je zelf weten)

er repeteren hier bandjes in de oeffenruimte van 7 bij 5 welke totaal geen problemen hebben det het geluid-niveau. puur omdat ze de techniek beheersen zacht te drummen (uiteraard bedoel ik niet fluisterstil, maar ze kunnen hun volume beperken tot een werkbaar niveau) en er zijn drummers die denken dat hoe harder ze slaan hoe strakker ze drummen.
                        het is een kwestie van techniek.

Elektronisch drummen, ja.. Ik ga er niet weer een giga verhaal over neerkalken. Het is anders dan een akkoestische drummer, maar niet slechter per definitie (een beetje afhankelijk van de muziekstijl.)
                        elektronisch drummen is dus wel live om verwarring te voorkomen. Het gaat hier niet om een drumcomputer

Helaas zijn er nog veel vooroordelen over deze machine. Je moet het ding niet zien als iets dat een akkoestisch drumstel vervangt, maar als een opzich staand instrument dat je kan gebruiken in plaats van een drumstel.
                        Je kan het ding uitbereiden met meer tommen en bekkens en ik ken drummers die hieraan nog verschillende akkoestische percussie hebben toegevoegd.
                        Nog een voordeel dat me te binnenschiet. woon je op een flat en heb je het ding in een slaapkamer staan? versterker uit, koptelefoon op en niemand die last heeft van je urenlange repetities
                        En een kroeg is daar heel geschikt voor

Uiteraard krijg ik het er bij de die-hard drummer niet in, en dat is jammer. je hoeft namelijk niet te kiezen, maar je kan wel de voordelen van beide inzien.
                        Ik ben zelf ook drummer, en ik snap je verhaal heel erg goed. En ik accepteer ook dat het bovenstaande voor jouw gaat werken. Ik hoop ook dat jij ook accepteert dat het voor andere drummers ook niet kan werken.

Strak spelen en hard slaan hoeft niet een verband te zijn, maar drive en hard slaan heeft wel een degelijk verband. Voorbeeld: John Blackwell (o.a. drummer van Prins) Klank en hard slaan heeft ook een verband. Waarom worden alle drums tegenwoordig uitgerust met geïsoleerde tom ophangingen? Om de tom meer te laten resoneren. Wanneer resoneert een tom het meest? Als je er zo hard mogelijk op slaat. (offtopic: daarom snap ik geluidstechnici en drummers met tape op hun drumstel ook niet?!)

Een TD-20 bevat absoluut niet slechte samples, alleen deze "natte" (voorgebakken) geluiden vind erg lelijk mixen met de "droge" signalen (gitaar, zang, piano, bas, enz.) van de niet digitale instrumenten.

Ik geef je absoluut gelijk, er zijn heel veel kroegen waarin geluidsniveau's een probleem vormen, maar toch vind ik het wel heel erg makkelijk om te zeggen dat de drummer zich moet aanpassen. Daarnaast heb je ook niet alleen problemen met hoge geluidsvolume's, maar ook met ruimtegebrek en verhoogde kans op feedback, enz.

Daarom blijf ik erbij dat je (hoeveel het ook moge zijn) kleine kroegen als band moet vermijden i.p.v. allemaal compromis oplossingen te gaan bedenken. Als je een groot schilderij koopt en het past niet in je woonkamer, dan knip er toch ook niet een stuk van af? Nee, dan koop je het gewoon niet omdat het niet past.

Als laatste wil ik zeggen dat de bovenstaande post wel betrekking heeft op bands met eigen nummers. Top-100 bands zullen uiteraard veel minder in aanmerking komen voor het bovenstaande.
                        Last edited by Sandman; 24-10-07, 22:12.

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

Originally posted by nolsmit
                          jongens,we hebben het hier over een caferuimet oftewel klein podium.
                          wat moet je hier met een mixman?
                          ik heb zelf jaren gespeeld,gemixed en gemonitert tegelijkertijd dus als ik het kan dan iedereen.
                          of het nu nodig is of niet. Als een band er voor kiest een geluidsinstallatie met bediening te huren dan verwacht ik dat die bediening er is.
                          Dus even neerzetten en dan weggaan omdat je vind dat het niet nodig is valt onder wanpraktijken.

driekwart van de muzikanten koopt de verkeerde instrumenten voor hun situatie. Op deze site daarover bakkeleien is hetzelfde als op een drumsite discussies over linearrays te houden.

Mijn ervaring is dat een speciaal klein drumstel kopen voor kleinere gigs zachter zal gaan en beter zal klinken dan een electronische set. Het geluid verspreid zich gelijkmatiger door de ruimte. Daardoor zal de hele band de drummer goed horen en hoeven de monitors dus niet meer (harder) te gaan werken.

En in de zaal zal je niet uit de frontspeakers een flinke dot drums hoeven te geven waardoor het vooraan op plaatsen te hard is en achteraan minder goed hoorbaar.

Hoe je het wendt of keert. Een kleine houten snare met een stok klinkt in een kroeg beter. Beter dan een sample van zo een ding uit een systeempje die ook toetsen, zang en kick over 80 man moet verspreiden. Gewoon omdat die snarevellen een rondstralende "dedicated" 12inch "snaregeluid weergever" zijn. Met een normale drummer nog eens op exact het volume wat je in een kroeg nodig hebt.
                          Iedereen begrijpt dat een vleugelpiano (te groot) of een spaanse gitaar (te zacht) in een cafe stevige problemen kunnen geven. Daar zijn elektrische apparaten beter voor. Bij drums is echter het probleem geheel anders. En dat is goedkoper en sneller met een conventionele set op te lossen. Een electronische set koop je om meer sounds en meer mogelijkheden te krijgen. Of om thuis te oefenen met buren. Niet omdat het cafe beter werkt. (op de foto zie je hoe enorm veel extra spul je mee gaat nemen exclusief de versterking)
                          Last edited by showband; 25-10-07, 13:57.
                          lekker belangrijk!

Comment

• Carl
                            • Nov 2000
                            • 907

Hoi, ook ik sta regelmatig in een kroeg met bluesbands.
                            Ik versterk wel "alles" door, 3~5 kanalen drums, bas, gitaar, leslie,.......
                            Daarbij leg ik dan 4 groepen monitors neer.
                            En ja, dat gaat best stevig, maar nooit echt te hard.
                            In de tent waar ik vaker kom, sta ik zo'n 5 meter schuin voor het podium en daar heb ik zo'n beetje 100~104 dB op de (realistic) meter.
                            Voor mij werkt dat prima, voor de bezoekers en de uitbater ook, die zijn zeer tevreden met mijn geluid.
                            Wat volgens mij wel van groot belang is in deze, is communicatie met de bandjes. Als zij vertrouwen in de geluidsman (of vrouw) hebben, en snapt wat deze wil, werkt het bijna altijd prima. Je moet het toch samen doen, en als je dat goed voor elkaar hebt, spelen hunnie lekker, en heb jij een goed geluid staan toch?

Comment

• peternotermans
                              • Oct 2003
                              • 156

Volgens mij is 't heel simpel: Het (akoestisch) drumstel bepaalt het minimum volume; da's namelijk het enige instrument zonder volumeknop. Als de drummer enigszins beheerst drumt op een fatsoenlijk afgeregeld kitje kan de rest daar netjes op afgeregeld worden.

Helaas werkt het meestal anders: Gitaristen horen zichzelf niet omdat het drumstel te veel volume produceert (vooral als de drummer flink hard over de bekkens heenrijdt). Daarom zetten ze zichzelf ook harder. Dan moet de bassist zichzelf ook harder zetten om zichzelf te horen. En natuurlijk moet de zanger zichzelf daar overheen kunnen horen. Ik maak regelmatig mee dat in kleine kroegen de zangmonitor zo hard moet staan dat er nauwelijks iets over de PA hoeft te lopen...

Meestal lukt 't me wel om de bands in de eerste set zover te krijgen om zich in te houden (en dan klinkt het als een dijk). Blijkbaar lukt dat niet meer als de spieren warm zijn en de oren gewend zijn aan de dB'tjes..
                              --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• vasco
                                • Oct 2003
                                • 2567

Goed drummen vraagt om techniek in combinatie met het juiste materiaal. Bijvoorbeeld de juiste stokken gebruiken kun je ook veel mee bereiken. Ik speel zelf ook drums (akoestisch drumstel bij een jongerenkoor) en kan toch uiterst zacht drummen zonder drive te verliezen.

Ik woon in een appartement en heb onder andere om die reden thuis een electronisch drumstel staan (ik maak ook arrangementen en dan is inspelen van de sequencer via dit drumstel toch natuurlijker/beter dan op een keyboard drummen). Is wennen maar voor repetitie thuis is het prima voor mij. Toch verkies ik persoonlijk een akoestisch drumstel boven electronisch omdat ik hiermee meer uit het instrument kan halen door dus bijvoorbeeld van stokken te wisselen. Dit heeft bij een electronisch drumstel totaal geen effect en moet ik van preset veranderen.

Comment

Working...