Socapex connectoren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • martijn verkerk
    • Nov 2005
    • 300

de soldering op de connector krimp je af met een kort stukje krimpkous (waarschijnlijk heb je nog ouwe nob soca's liggen (blauwe tule om de solderingen))
    je stript eerst het paartje dan krimp je de aarde af
    daarna krimp je een klein stukje om je paartje zodat de aarde niet meer te zien is
    dan heb je nog 3 draadje van het paartje over daar doe je kleine krimpkousjes omheen (0,5 cm) die trek je omhoog solderen (kabel wat schuin houden ) en dan laat je het kleine om de soldereing heen zakken, en krimp je die
    heb je een nette en storingsvrije soldering>
    .

Comment

• wantsoe
      • Sep 2006
      • 15

socco socco

socas solderen is toch een vak apart dus issut je eerste keer kan t wel een drama worden neem vooral een lichte bout 15 watt bijvoorbeeld,tip hang multi vertikaal voor je neus met connector in bankschroef heb je 2 handen vrij en begin van binnen uit naar de buitenste pennen te solderen ........succes

Comment

• hugovanmeijeren
        • Oct 2004
        • 1436

Ik begrijp geloof ik waar je heen wilt Martijn. Wat ik uit je verhaal op maak, is dat je eerst de mantel afkrimpt en daarbij een klein puntje open laat om te solderen, hem daarna vastsoldeert en dan nog een kleiner stukje krimpkous om het uiteinde krimpt? Dat zou inderdaad wel kunnen werken, toch ben ik ook wel benieuwd naar de oplossing van Mathijs.

De Soca's die ik hier heb komen van Purple weg, maar zitten inderdaad meerdere bij die een blauw rubbertje om de soldering hebben.

@Wantsoe; 't is mijn derde Soca, dus heb al een beetje ervaring, eigenlijk is het helemaal niet lastig, maar je bent zo een uurtje per connector bezig.
        Ik gebruik gewoon mijn Ersa 60w soldeerstation en heb daar geen enkel probleem mee.

't gaat er alleen om waar ik die isolatie tules kan krijgen.

In ieder geval bedankt,

Groeten Hugo
        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Mathijs
          Moderator
          • Aug 2002
          • 1353

Krimpkous is niet handig.

Laat dat even duidelijk zijn.

Dit omdat je het moet krimpen en het dan niet meer van zn plaats kan krijgen.
          Zo ga je te werk:
          Je stript netjes een korte massa en lange signaal draden.
          Je trekt de signaal draden naar achter en brengt de tule aan over de massa.

Je soldeert de massa en duwt de tule over het contact. Hierna soldeer je de signaal draden heel makkelijk vast. Je hebt dus meteen een nette trek ontlasting.

Even een crea bea tekening:

Blauwe is de tule. Wit is de kabel.
          Signaal naar achter in de tule.

Tules koop je bij elke grote electronica zaak.
          Uiteraard ook bij farnell en conrad.

Comment

• Mathijs
            Moderator
            • Aug 2002
            • 1353

Maar je kan uiteraard de shell van de connector gebruiken als massa van de hele kabelbundel
            Zou je dat echt willen doen?
            Het beste is een individuele massa.
            En de connector gebruiken waar hij voor bedoelt is. chassis ground!!
            Dit is zowel bij Harting als bij Socapex.

Daarom raad ik ook altijd aan om multikabel met een stevige geweven mantel te gebruiken.
            Geen studio bekabeling. Die hebben deze vaak niet.

Comment

• Brinky
              • Jun 2005
              • 104

Ik heb ook even een vraagje betreft Harting...

Ik wil een spinnertje maken van een 108.

Nu heb ik de onderdelen in huis, maar weet eigenlijk niet hoe je die pinnen moet solderen??????

Gewoon de draad in de pin en een kwak soldeer erop?
              Lijkt me onwaarschijnlijk, omdat het vies soldeerwerk wordt...

Vast knijpen? Waar op de pin?? En zijn daar speciale tools voor nodig?

Ben best een ervaren soldeerder, al zeg ik het zelf, maar dit weet ik dan weer nét niet...

Wie kan me helpen??

Alvast bedankt!!
              Don't give me that shit!!

Comment

• jens
                • Aug 2004
                • 1067

ILME Insertion Tool - J&H Licht en Geluid

volgens mij heb je die er voor nodig

Comment

• Dikke Foaf
                  • May 2003
                  • 618

Gezien de pinnen telkens bewegen bij insteken en uittrekken is krimpen volgens mij altijd beter, het koper blijft hierdoor soepel waar het de pin verlaat, een soldering breekt.

Comment

• MusicSupport
                    • Feb 2006
                    • 1016

Originally posted by Brinky
                    Ik heb ook even een vraagje betreft Harting...

Ik wil een spinnertje maken van een 108.

Nu heb ik de onderdelen in huis, maar weet eigenlijk niet hoe je die pinnen moet solderen??????

Gewoon de draad in de pin en een kwak soldeer erop?
                    Lijkt me onwaarschijnlijk, omdat het vies soldeerwerk wordt...

Vast knijpen? Waar op de pin?? En zijn daar speciale tools voor nodig?

Ben best een ervaren soldeerder, al zeg ik het zelf, maar dit weet ik dan weer nét niet...

Wie kan me helpen??

Alvast bedankt!!
                    Harting moet je knijpen en niet solderen. Soldeerverbindingen zijn niet zo sterk als geknepen verbindingen. De aders gaan in de pin en de pin moet met een speciale tang worden dichtgeknepen (kostprijs van een officiele zoals wij die hier hebben volgens MIL(ilitaite)SPEC(ificaties) +/- €800,-
                    Je hebt ze ook voor 300 euro en die werken ook. De pinnen kun je met de hand vastdrukken in de harting pincartridge. Dan heb je nog een steker nodig om de pinnen los te steken voor het geval het mis gaat!

Er zijn zat bedrijven die voor je een fatsoenlijke multi kunnen maken. Als je niet weet waar je aan begint doe het dan niet. Ik trek voor 1 Harting 108 zo'n 6 uur tijd uit.
                    d&b Audiotechnik

Comment

• Brinky
                      • Jun 2005
                      • 104

Ik weet gelukkig voor 95% waar ik aan begin, daarom wil ik het ook zelf uitvoeren.

Ik heb met jullie reacties een hoop info verzameld, en hij zit prima (gesoldeerd) in elkaar... Als het hele rack af is, dan plaats ik wel een mooi fototje ervan!

Plus, áls ik mezelf er nooit aan zou wagen, kom ik nooit te weten hoe je harting maakt. Nu heb ik gelukkig een keer de evaring ervan, en het is goed bevallen!

Bedankt iederen!
                      Don't give me that shit!!

Comment

Working...