Socapex connectoren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Balsan
    • Oct 2005
    • 77

Socapex connectoren

Wellicht domme vraag, maar ik zag een 2ehands multikabel (16/3) te koop staan voorzien van female socapex connector.

Nu kan ik niet zien hoeveel pins dit is, maar ik zou denken 19*2 dus 38 pins.

Nu probeer ik op internet een contrastekker (male) te vinden, maar ik zie geen socapex 38 pins.

Ik ben leek, maar kan iemand mij helpen wat ik nu als contrastekker nodig zou hebben ?
    It\'s the inside that matters
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 804

Originally posted by Balsan
    Wellicht domme vraag, maar ik zag een 2ehands multikabel (16/3) te koop staan voorzien van female socapex connector.

Nu kan ik niet zien hoeveel pins dit is, maar ik zou denken 19*2 dus 38 pins.

Nu probeer ik op internet een contrastekker (male) te vinden, maar ik zie geen socapex 38 pins.

Ik ben leek, maar kan iemand mij helpen wat ik nu als contrastekker nodig zou hebben ?
    Eigenlijk is het voor audio 19*3 (of je moet je aardingen héél goed uitgedokterd hebben om aardlussen te vermijden, maar dan is het nog 19*2+1). Socapex maakt naar ik dacht enkel vermogensmultistekkers. Maar er zijn nog andere merken dat van dezelfde standaard gebruik maken (MILweetikhoeveel), waaronder Link (italiaans), en die hebben tot en met een 150 pins versie (LK150)

Comment

• Elmo
      • Jun 2006
      • 208

Het kan ook een Socapex 461 zijn, waarbij dan een aantal pinnen niet zijn aangesloten...

soc461 heeft inderdaad 61 pinnen -> 19x3= 57
      Last edited by Elmo; 21-06-07, 21:45.

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

Socapex maakt naar ik dacht enkel vermogensmultistekkers.
        Dan heb jij nog nooit radio of TV gedaan

In heel europa is Socapex de standaard in broadcasting.

Op een of andere manier heb ik ook nooit de connectoren op de site van socapex kunnen vinden. Vreemde zaak.

De pin bezetting moet ik nog wel ergens hebben in een PDF.
        Zal even hard zoeken.

Socapex is standaard 12 parig. Alle paren zijn hierbij volledig uitgevoerd.
        Pin 1 is zwevend. Daarmee kom je op 37 pinnen.
        Heb je dus iets wat anders is uitgevoerd, dan is dat niet NL standaard.
        Last edited by Mathijs; 21-06-07, 22:32.

Comment

• lifesound
          • Apr 2003
          • 1052

Ik heb een PDFje op de site staan:

Kijk vooral naar de NOB standaard!

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

Bij kapotte tweedehands multikabels zie je ook nog wel eens aanbiedingen die raar zijn qua count. Op marktplaats zijn dat er veel!
            16 naar 3 zoals jij zegt. Of bijvoorbeeld 13 naar vier.

Dan weet je dat de kabel al stuk aan het gaan is....
            lekker belangrijk!

Comment

• Balsan
              • Oct 2005
              • 77

Originally posted by showband
              Bij kapotte tweedehands multikabels zie je ook nog wel eens aanbiedingen die raar zijn qua count. Op marktplaats zijn dat er veel!
              16 naar 3 zoals jij zegt. Of bijvoorbeeld 13 naar vier.

Dan weet je dat de kabel al stuk aan het gaan is....
              Bedankt voor de waarschuwing, ik laat het maar lopen.

Ben wel op zoek naar een handleiding om zelf een multi te maken:
              van de patches in mijn tafel naar een multiconnector (HArting o.i.d.), en dan met Harting naar stageblock.

Heeft iemand een beschrijving van zoiets (ik heb 16-4 nodig). Een kameraad van mij wil het gaan solderen, maar zonder schemaatje komen we natuurlijk nergens.

Dus wat heb ik aan Harting connectors nodigs (voor 16-4), en wie heeft een aansluit / soldeerschema voor deze connectors ?

Comment

• Balsan
                • Oct 2005
                • 77

[quote=Balsan;461927]Bedankt voor de waarschuwing, ik laat het maar lopen.

Ik lees bij alle multikabel mekren in de specificatie dat ze bijvoorbeeld 16 of 24 parig zijn. Nu lees ik elders dat XLR 3 draadjes per aansluiting heeft (Ground, hot en Cold).

Als ik nu 16-4 multi wil maken:
                1) hoeveel parig multikabel heb ik dan nodig ? (16 + 4 = 20 parig ?)
                2) uitgaande van 3 adertjes per XLR zou ik dan 60 aderig kabel moeten hebben, en dus ook 60pins multiconnector (HArting o.i.d..

Ergo ik snap in het jargon niet wat ik aan sppullen moet hebben om zelf een 16-4 multi met multiconnector te maken.

Wie kan mij duidelijkheid geven

Comment

• lifesound
                  • Apr 2003
                  • 1052

Men spreekt niet van een x-aderige multikabel. Er wordt in paren gesproken.
                  En elk paar wordt beschouwd als 1 twisted pair + afscherming.

Voor een 16-4 multi heb je dus een 20-paar multi nodig, en een stekker met 61 pinnen (60 voor de paren, en 1 voor de multiafscherming)
                  Bij Harting zou dat volgens mij een 72+1 connector zijn (correct me if I'm wrong, ik ben niet thuis in het harting gamma), bij link/veem een 85-pins.

Comment

• Mathijs
                    Moderator
                    • Aug 2002
                    • 1353

Harting is 108 of 72 pins.

Comment

• Poelmans
                      • Feb 2004
                      • 804

Originally posted by Mathijs
                      Harting is 108 of 72 pins.
                      Maar je kan uiteraard de shell van de connector gebruiken als massa van de hele kabelbundel

Comment

• hugovanmeijeren
                        • Oct 2004
                        • 1436

Isolatiemateriaal voor Socapex

Even een vraagje bij het solderen van de Socapex. Ben hier bezig het multisysteem op orde te maken, dus FX-rack op Socapex 337 en zaalmulti op Harting 108, maar loop nu bij de Socapex tegen het volgende probleem aan:

Waarmee isoleer je de pinnen? Ik heb hier een aantal 2e hands Soca's liggen, en deze zijn allemaal voorzien van een klein stukje rubber slang om elke ader, deze ben ik nu aan het hergebruiken en dat werkt prima, maar ik heb ook nog een aantal liggen die NIET zijn gesoldeerd, oftewel nu moet ik ze zelf met iets gaan isoleren.

Krimpkous werkt niet aangezien dit direct begint te krimpen als je de mantel van een aderpaar probeert vast te zetten, en het niet flexibel genoeg is om 'even omhoog te houden' terwijl je hem vast soldeert.

Nu dacht ik er aan om even bij een zaak als Okaphone langs te gaan, maar weten jullie ook hoe die rubber slang heet dat gebruikt wordt? (En eventueel waar je het kunt krijgen?)

Alvast bedankt,

Groeten Hugo
                        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• martijn verkerk
                          • Nov 2005
                          • 300

Originally posted by hugovanmeijeren
                          Even een vraagje bij het solderen van de Socapex. Ben hier bezig het multisysteem op orde te maken, dus FX-rack op Socapex 337 en zaalmulti op Harting 108, maar loop nu bij de Socapex tegen het volgende probleem aan:

Waarmee isoleer je de pinnen? Ik heb hier een aantal 2e hands Soca's liggen, en deze zijn allemaal voorzien van een klein stukje rubber slang om elke ader, deze ben ik nu aan het hergebruiken en dat werkt prima, maar ik heb ook nog een aantal liggen die NIET zijn gesoldeerd, oftewel nu moet ik ze zelf met iets gaan isoleren.

Krimpkous werkt niet aangezien dit direct begint te krimpen als je de mantel van een aderpaar probeert vast te zetten, en het niet flexibel genoeg is om 'even omhoog te houden' terwijl je hem vast soldeert.

Nu dacht ik er aan om even bij een zaak als Okaphone langs te gaan, maar weten jullie ook hoe die rubber slang heet dat gebruikt wordt? (En eventueel waar je het kunt krijgen?)

Alvast bedankt,

Groeten Hugo
                          krimpkous werkt wel heb dit jaren zo gedaan
                          zorg dat je paartje ver genoeg gestript is +/- 3cm

doe het de laatste jaren zonder krimpkous (wel aarde en totale paartje krimpen) zo kun je sneller zien als er een defect in je kabel zit, MAAR je moet wel erg netjes solderen!!

Comment

• Mathijs
                            Moderator
                            • Aug 2002
                            • 1353

Wat je zoekt zijn tules.
                            Met een speciale tule tang kan je deze erg makkelijk aanbrengen.

Na het bakken schuif je deze zo over het contact.

Zijn te krijgen in verschillende diameters en kleuren.

Comment

• hugovanmeijeren
                              • Oct 2004
                              • 1436

Originally posted by martijn verkerk
                              krimpkous werkt wel heb dit jaren zo gedaan
                              Voor de geisoleerde signaaldraden lukt dit inderdaad wel, met de niet geisoleerde mantel heb ik problemen. Aangezien ik de kous over de hele mantel heen wil leggen (dus totdat hij weer bedekt wordt door de kabel) moet die een behoorlijke lengte hebben. Om de mantel dan vast te kunnen solderen, moet het kousje een beetje omhoog gehouden worden (zodat de onderste paar milimeter vrij zijn), dit wil niet omdat de krimpkous daar niet flexibel genoeg voor is, ook begint hij dan te krimpen door de hitte van de soldeerbout, en daarna wil hij dus helemaal niet meer omlaag.

@Mathijs: die tules lijken mij dan praktischer, maar heb je daar een tang voor nodig dan? Deze worden pas na het solderen aangebracht?
                              Waar kun je die tules krijgen? (Ik had al even bij Maas electro gekeken, maar kan het zo 1,2,3 niet vinden...)

Groeten Hugo
                              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

Working...