Midas XL8 operationeel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

En jij ook bedankt voor je toelichting
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Wim Siebelink
      • Jul 2001
      • 51

Originally posted by DMP
      @ berolios

Borsato :

FOH Wiljan Pielage met PM5D en PM5000

strijkers premix met Digico D1 ( iedere string met mic en element ) door Eric Hendriks

Orkest premix en in ear monitoring door Digico D5 door Da Capo Music
      Bijna goed, maar ivm waarheidsgetrouw:

Wiljan FOH op PM5000
      Paul Duwel monitors Borsato op PM5D
      Tijmen Zinkhaan FOH orkest op Heritage 2000
      Erik Hendriks monitors orkest op D5 (voor Da Capo Orchestra Sound)
      Arnout Verdonk strijkers premix op D1 (voor Da Capo Orchestra Sound)

Comment

• Barthez
        • Dec 2003
        • 256

Originally posted by Wim Siebelink
        Bijna goed, maar ivm waarheidsgetrouw:

Wiljan FOH op PM5000
        Paul Duwel monitors Borsato op PM1D
        Tijmen Zinkhaan FOH orkest op Heritage 2000
        Erik Hendriks monitors orkest op D5 (voor Da Capo Orchestra Sound)
        Arnout Verdonk strijkers premix op D1 (voor Da Capo Orchestra Sound)
        Je was er bijna, maar dit is de echt helemaal de complete lijst van de symphonica in rosso shows in het gelredome (overigens ook elders op het forum te vinden in gerelateerd topic).

Verder ben ik heel erg benieuwd hoeveel mensen er hier zijn die (n.a.v. een eerdere reactie hier) slechte ervaringen hebben met de betrouwbaarheid van het PM1D systeem?
        (betreft hard/softwarematig, in vergelijking met systemen als XL8 en Digico)
        Geen fouten van operators graag, laten we het houden bij de systemen..
        Goed plan! ...doen we niet!

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5946

Nope dat gaan we niet doen....iig niet in dit onderwerp.

Even ter verduidelijking, onderwerp is de introductie van de midas xl8.

Ander discussie onderwerp gewenst....ga je gang!
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• cobi
            • Aug 2002
            • 1083

Originally posted by berolios
            Beetje kortzichtige vraag, met een simpel antwoord: [1] omdat dat ding pas net operationeel begint te worden en [2] omdat de betreffende bedrijven/ mixers op dit moment nog andere keuzes hebben waar ze al een tijdje langer mee werken.
            Is niet helemaal waar, toen de PM1D uit kwam stond Borsato er mee in de kuip. Toen de Digico uit kwam stond 'ie op diverse grote klussen. De XL8 stond iets meer als een jaar geleden met veel tamtam op in Frankfurt op de beurs... maar op grote klussen durven ze 'em schijnbaar nog niet in te zetten. Dat vind ik toch raar voor een produkt wat mij wordt gepresenteerd als super tafel die alles kan en ook nog eens de best mogelijke klank heeft.

Toppers in de ArenA (voorheen) StagePro (John Kriek), die hebben een XL-4 en echt ruimte tekort is er niet, dus waarom zou dat moeten? Afgezien van het feit dat ten tijden van het laatste concert er nog geen XL-8 door Midas was uitgeleverd.
            Voor ruimte besparingen hoef je geen XL8 neer te leggen volgens mij. Dat ding is niet kleiner als een XL4 en uiteindellijk zie je 24 kanaaltjes in 1x.
            Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• aameijer
              • Oct 2005
              • 67

Inmiddels staat de Xl8 op diverse grote shows (o.a Metalica, opera's) etc. en wij draaien er ook zeer regelmatig mee tot grote tevredenheid. Klank en werking is superieur en kan geen enkele andere digitale mengtafel aan tippen. Uiteraard is klank subjectief maar heb inmiddels met meerdere technici gesproken die op onze tafel hebben gewerkt en iedereen heeft dezelfde reactie. Intuitief en klankmatig super. Op dit moment werkt Midas aan een aantal wijzigingen. De reden dat dit niet op dag 1 compleet werkend was heeft alles te maken met meedenken met de markt. Geen enkele digitale mixer werkt op dag 1 zoals het gross van de technici zou willen. In veel gevallen passen de technici zich aan en in geval van de XL8 is Midas bereid de tafel aan te passen aan hoe de gebruikers denken dat het nog beter kan. Daarnaast is het Hypermac en Supermac protocol compleet nieuw en werkt men momenteel aan acceptatie van de markt zodat er in de toekomst meer hardware en kaarten beschikbaar komen die dit protocol ondersteunen.

Ik heb uiteraard ook liever een mengtafel die op dag 1 exact doet wat ik ervan verwacht maar begrijp heel goed dat Midas behoorlijk wat problemen heeft moeten oplossen voordat men een dergelijk nieuw systeem in de markt heeft kunnen zetten. Ze zijn daar zelf heel open over geweest en denken mee en staan open voor kritiek. Op dit moment (na 1 jaar) sta ik 100% achter de keuze voor dit systeem.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

he, auke...

denk dat ik dan binnenkort maar s wat roze ruis moet komen beluisteren (en schuiven?) haha

zonder gein, ook de rest heeft nog regelmatig updates voor hun software. Ook al zullen ze dat niet zo openlijk toegeven....
                Ik mocht laatst ff spelen met een pm5d0RH, maar ook daar kunnen sommige functies hander worden weggezet.
                Ik ben benieuwd...

Comment

• DiGiCowboy
                  • Jul 2006
                  • 60

@ ********; en daar is dan ook net een V2 update voor gekomen !!

@ aukebaukje; hoe staat het met de FX sectie? er zou iets TC achtigs in komen toch, is daar al wat meer over bekend?

Comment

• aameijer
                    • Oct 2005
                    • 67

Hoi Steven,

Over de TC-achtige FX kan ik niet zoveel zeggen. Hoor ik binnenkort meer over verwacht ik. Wat ik wel weet is dat er eind augustus de laatste update aan staat te komen wat betreft de tafel op zich en dat dan alles 100% is. Veel van de wijzigingen die er aankomen hebben te maken met vragen uit de markt voor bepaalde wijzigingen en die worden nu doorgevoerd.

Comment

• nielsjanssennl
                      • Aug 2004
                      • 101

Originally posted by Gino Krishnadath
                      Hallo Allemaal,

ik ben erg benieuwd naar deze tafel.

Ik heb 'm gezien en gehoord bij Metallica op Werchter en daar kon ik er geen zinnig woord over zeggen.

De mix was in orde maar zeker niet spannend, dus vind ik het moeilijk om te zeggen hoe de tafel klinkt.

Tevens vond ik het bijzonder om te zien dat Nigel Turner (Tech.Serv.Eng. en mede bouwer van de XL8) mee was op tour...

Dit schept niet veel vertrouwen in je eigen product..., zo van als het fout gaat, dan ben ik er alvast...

* Ik kan je uit ervaring zeggen dat de tafel zonder problemen draait... dat Nigel mee gaat zegt niks over het vertrouwen. Sowieso is er altijd een system tech bij. Dat is meestal iemand die getraind is door Midas of iemand van Midas zelf.

Verder zag het er prachtig uit, maar ik ben erg benieuwd hoe Midas denkt dat ze DiGiCo en nu zeker Digidesign nog kunnen bijbenen met een tafel die zo verschrikkelijk veel geld kost...

* Ik kan je uit ervaring vertellen dat klankmatig deze tafel alles voorbij streeft zelfs analoge tafels(!). Ieder merk heeft zo zijn specifieke dingen, maar het blijft absoluut appels met peren vergelijken... een tafel van het caliber XL8 vergelijken met een Digidesign zit denk ik al gauw 2 ton euro verschil in...
                      Het is trouwens andersom of er een merk is die Midas kan bijbenen !

Dat wil toch niemand betalen als je voor een derde iet skan kopen/huren wat net zo goed is?

*bulshit, je weet niet waar je het over hebt: nogmaals kan je hier pas een zinnig woord over zeggen als je met alle drie de systemen hebt gewerkt. En dan nog blijft kwestie van smaak en nogmaals appels met peren vergelijken. De enige concurrent zou de Digico D-5 kunnen zijn... ware het niet dat XL-8 volledig redudant is en klankmatig veel dynamischer is en erg goed klinkt.

Ik bedoel het verschil in klank bij een XL4 of een D5 wordt toch vaak teniet gedaan door de onkunde van de techneuten en zo niet dan hoort het publiek het toch niet.

* ben ik het deels mee eens. Onkunde zou ik het niet willen noemen, het is meer smaak van mixen. En waar ligt een D-5 naast een XL-4? zodat je het verschil kan horen!

Dus de promotor is wel gek om zoveel te betalen voor iets wat geen duidelijke meerwaarde heeft.

* tja, meningen verschillen hierover. Feit is dat er wel degelijk vraag naar is... de XL8 is recent pas op de markt gekomen dus de vraag kan alleen maar toenemen. Pas toen Ampco begon met D-5 toen verschenen die tafels overal en werden ze algemeen geaccepteerd.
                      Dat het geen absolute meerwaarde is relatief, dat de klant er veel voor betaald is maar hoe relatief je dit ziet.

Bovendien lees ik dat veel mensen benieuwd zijn, naar hoe deze tafel klinkt, want hij moet net zo goed klinken als een XL4.

* klopt, sterker nog zelfs beter, stiller en dynamischer. Dat is niet alleen mijn mening maar ook die van "de grote jongens" met internationale kwaliteiten.

Maar wie van jullie heeft een XL4 als referentie behalve van horen zeggen of van 1 x bij geluisterd toen je ergens was waar die lag?

* heritage 2000 of 3000 mag ook... dit is een goed punt en ik pleit ervoor om zowel XL8 als XL4 naast elkaar te draaien.... maar ja dan nog wordt het lastig vergelijken, ik bedoel wat neem je dan als referentie: een groot symfonie orkest of een heavy-metal band?

Hoeveel van jullie hebben vaker dan 1 x achter een XL4 gestaan of zelfs maar gemixt?

* meer dan jij denkt... dat zijn vooral techneuten die niet echt iets doen op dit forum :-)

Die van Stage-pro telt niet, want di edoen alleen houseparties.

* je kennis van stage-pro is niet heel groot, zal best kloppen dat ze veel houseparties doen, maar heb al wel vaker hun XL-4 gezien bij een evenement met live muziek (bijv. toppers in concert)

Als ze al klassiek doen dan zijn er hele goede buitenlandse mixers aan het mixen op die tafel.

* en terecht, er zijn ook een aantal hele goeie "klassiek" mixers in Nederland. Het is en blijft een vak cq discipline apart.

Ik bedoel er zijn maar 3 van die dingen in NL...

* tot nu toe :-)

Ik weet dat ik me nu op glad ijs begeef, maar jongens...

We weten allemaal dat de meeste van ons nooit achter die tafel zullen staan, behalve tijdens de training van Midas of bij Bart Hof.

* dat hangt ervan af: tot nu toe heb ik al met 6 gast-mixers gewerkt op de tafel van Hof, Auke heeft ongetwijfeld ook een aantal gast-mixers gehad... dus de kans dat als Hof ergens staat en jij treed er met je band op, dat jij dan mag mixen op een XL-8. En daarbij zo heel bijzonder is het nou ook weer niet: hoeveel mensen mogen er mixen op XL-4. heritage 3000. Digico D-5. Als je echt iets kan dan kom je deze tafels vanzelf tegen!!! (ik wel :-))) )

Niet omdat we niet goed genoeg zijn, maar gewoon omdat de tafel te duur is voor de markt in NL en deze dus zelden verhuurd zal worden.

* ook totaal niet mee eens, afgelopen weekend stonden er twee systemen tegelijk te draaien in Nederland: allebei Hof producties. Het is maar hoe je het ziet of je er het werk voor hebt. Komende maand zijn ze alle drie in gebruik. De kisten van het systeem van Hof zijn allang niet nieuw meer, denk dat dat wel genoeg zegt.
                      En dan nog er wordt niet zomaar iets geinvesteerd voor heeeel veeel geld dat zelden verhuurd word.

Desalniettemin ben ik dus erg benieuwd naar het werken met en op deze tafel, die helaas nu al zo legendarisch wordt gemaakt wat misschien wel zijn eigen doodsteek wordt.

Het wachten is dus op de kleinere format tafels van Midas (XL4II of zo).

Die zullen goedkoper zijn en dus beter te verhuren.

* tja, wat is beter te verhuren: dat hangt alles samen met wat voor type producties jij doet en op wat voor niveau je iets wilt doen.

Als daar dan ook de XL4 klank in zit, kijk dan ben je goed bezig.

*Als je de XL4 klank wilt, koop je een XL4!

Ik vind dit een leuk onderwerp en hoop dat het nog niet dood is.

Voorlopig gaat Digidesign het winnen. In NL. gaat het komen, maar het feit is gewoon dat je een Venue hebt voor de prijs van een D1, met sidecar en Protools...

* Digidesign is populair naar mijn mening vanwege de prijs en zijn specifieke mogelijkheden. Maar winnen zou ik het niet willen zeggen: het is geen wedstrijd wie beter is of wie duurder is... voor ieder budget is gewoon iets (digitaals) te koop en daarbij bij elke prijs zit ook kwaliteit. Voor de hoogste kwaliteit betaal je gewoon wat meer. Het is wat mij betreft zeer relatief. En nogmaals appels met peren vergelijken... het klinkt wel een beetje als jaloezie (?)

Met de Livebundel kun je dan alles doen wat je wilt.

* heb je het nodig al die plugins, ga je het nog horen? kun je met deze tafel in de volle zon staan en nog steeds het display zien (nee!).

Ik ben ontzettende DiGiCo-fan, maar in NL. zijn we zelden in de gelegenheid om te kiezen wat WIJ willen, maar moeten we het doen met waar de klant voor wil betalen.

* Je moet het omdraaien. Sluit het aan bij de verwachting van de klant hoe jij je producties draait. Ik denk dat daar de onderscheiding zit voor bedrijven die wel kunnen kiezen om zo'n systeem te kopen. Veel klanten zullen het niet veel uitmaken waar jij voor kiest, zij kiezen voor jou om mee samen te werken, maar het is wel mooi als je dan zelf je gereedschappen mag kiezen waardoor een productie kan draaien waar de klant super blij van wordt. En dat laatste verwacht je klant nl. wel.
                      Maw de beleving van de klant is waar het om gaat, als jij daarvoor een XL-8 systeem nodig hebt, dan is het volkomen gerechtvaardigd. Daar betaald de klant jou voor. Uiteraard hangt er dan een prijskaartje aan, er moet ook geld verdiend worden, toch?

DiGiCo is goed bezig met zijn D1 (D5, schiet op met V4!!).

Over de Soundcraft heb ik mijn twijfels...

Maar de Digidesign Profile gaat het helemaal worden hier.

* tja over smaak valt niet te twisten, ik ga persoonlijk voor de XL8

De mogelijkheden van een D1 voor de helft van de prijs!!!

* bruto nog steeds 90.000 euro is voor een hoop verhuur bedrijven ook nog veel geld om te investeren.

Keuze: mooie mixer of mooie mixer en een nieuwe auto?

* keuze is gaan voor het beste en daarin geloven en vertrouwen! uiteraard waar je zelf het beste gevoel bij hebt en waar je het geld ervoor over hebt.
                      Als je het gevoel wilt hebben een echte sportauto te rijden koop je een echte sportauto (en die kosten meer dan XL8) en niet een opgevoerde turbo Opel.

Hhhhmmm lastig...
                      niet persoonlijk bedoeld, maar je betoog is wel erg lang... zou zeggen maak eens een afspraak bij Hof of bel ze om een XL8 eens van dichtbij te bekijken om zo daar je mening over te kunnen vormen, ik geloof er zeer zeker in dat je absoluut waardering en bewondering voor dit mooie systeem gaat krijgen.
                      Last edited by nielsjanssennl; 28-08-07, 18:55.

Comment

• jakkes72
                        • Dec 2003
                        • 1015

Originally posted by nielsjanssennl
                        niet persoonlijk bedoeld, maar je betoog is wel erg lang... zou zeggen maak eens een afspraak bij Hof of bel ze om een XL8 eens van dichtbij te bekijken om zo daar je mening over te kunnen vormen, ik geloof er zeer zeker in dat je absoluut waardering en bewondering voor dit mooie systeem gaat krijgen.
                        Kunnen we daar geen meeting van maken????

Comment

• AJB
                          • Jul 2003
                          • 2289

XL8: mooi ding, heel goed, heel duur

Ampco gaat voor de DigiDesigns, en ik ben bang dat die markt groter is. Puur door diversiteit en gebruikersmogelijkheden...
                          If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                          ------------------------------------------------
                          Arvid Buit
                          Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

meer dan jij denkt... dat zijn vooral techneuten die niet echt iets doen op dit forum :-)
                            ???jij denk dat ik niks doe? Ik heb gewoon een gezin en een priveleven en zo'n dagprijs dat ik niet 10 klussen in de week hoef te doen Ik zit hier trouwens om kennis te delen...
                            Ik begrijp wel wat Niels bedoelt. Op dit forum zitten er niet veel die ooit achter een XL8 komen te staan/zitten. Ik vond het zelf al erg leuk achter een Yamaha M7CL-48 te zitten om een musical met orkest te doen. Voorheen deed ik dit soort musicals op een H2k of H3k en een berg randapparatuur.

Ervaring met Midas heb ik dus wel maar ik draai nu eenmaal niet de klussen waarbij ik verantwoord een XL8 kan wegzetten. Neemt niet weg dat ze er wel zijn in Nederland.

Comment

• nielsjanssennl
                              • Aug 2004
                              • 101

Originally posted by vasco
                              Ik begrijp wel wat Niels bedoelt. Op dit forum zitten er niet veel die ooit achter een XL8 komen te staan/zitten. Ik vond het zelf al erg leuk achter een Yamaha M7CL-48 te zitten om een musical met orkest te doen. Voorheen deed ik dit soort musicals op een H2k of H3k en een berg randapparatuur.

.
                              Yep Vasco: dat bedoelde ik ook met alle respect voor ieder hier op dit forum. Ook voor mij is het op een hand te tellen om op een H2K of H3K te werken, zelfs de XL4... maar daarentegen heb ik wel zelf gemixt op de XL8 en dat is echt een super beleving.

Om nog even iets aan de discussie toe te voegen wie er wint. Ik denk dat Yamaha de grote winnaar is: met DM1000/2000 en M7CL en recent met LS9. Over betaalbare compacte (digitale) mixers gesproken dan.

Comment

• nielsjanssennl
                                • Aug 2004
                                • 101

Hallo Allemaal,

Tevens vond ik het bijzonder om te zien dat Nigel Turner (Tech.Serv.Eng. en mede bouwer van de XL8) mee was op tour...
                                Even voor de duidelijkheid. Nigel Turner is niks meer en minder dan een XL8 system tech en is zeker geen ontwerper... dus lijkt me logisch dat hij er bij zat.

Comment

Working...