Midas XL8 operationeel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • neeltje
    • Apr 2003
    • 295

Over de venue kan ik alleen vertellen dat hij echt niet te vergelijken is met de D5. Het voordeel zijn de plug-ins, en die zijn ook het nadeel, aangezien je overal een plug-in op wilt duwen en zo de controlen en het overzicht verliest.
    Verder heeft hij te weinig vca's, IP's en OP's om een grote show te draaien. Wat mij betreft ideaal om standaard rock etc te draaien (Tot 6 pers op een podium, tot +-30 kanalen), maar daarboven moet je hem niet gaan inzetten.
    Dat is mijn visie op het volledige venue verhaal, net als op de Profile trouwens
    "En Go"

Comment

• noot
      • Nov 2005
      • 37

Wat mij betreft ideaal om standaard rock etc te draaien (Tot 6 pers op een podium, tot +-30 kanalen), maar daarboven moet je hem niet gaan inzetten.
      Ik heb de Venue als FOH tafel op de Paul Simon tour gehad in november vorig jaar. We hadden toen meer dan 80 inputs, en meer dan 6 personen on stage. Helemaal geen problemen gehad. Dus waarom de opmerking niet meer dan 30 ch?

Comment

• Brinky
        • Jun 2005
        • 104

Het kan wel, alleen boedoeld hij dat dat makkelijker werken is, en dat je dan het overzicht dus niet verliest(?) of hij bedoeld de VCA's, x6 a 30 ch (?)
        Don't give me that shit!!

Comment

• R@dical
          • May 2006
          • 33

Originally posted by Brinky
          Maar als je nu dus de XL8 naast een D5 houd??? wat is dan je conclusie?

Ook qua gebruikers gemak etc etc...

Ben benieuwd!
          Zelf zou ik gaan voor de xl-8, vooral omdat deze veel stablier draait dan de d5. Ik heb gehoord dat de d5 gewoon op windows draait en sinds ze zijn overgestapt van de windows 98 versie naar de ME versie is het er niet beter op geworden. kwa klank ligt de midas veel meer voor dan de digico. Wat Auke al zei het is net een xl4, het klinkt nog beter. maar ja je betaald ook veel meer. wat kost een digico? 100.000 euro ofzo? en een midas 300.000? zou ik eerder kijken naar een pm1d v2 ipv een digico.

Comment

• cobi
            • Aug 2002
            • 1083

Originally posted by R@dical
            Zelf zou ik gaan voor de xl-8, vooral omdat deze veel stablier draait dan de d5. Ik heb gehoord dat de d5 gewoon op windows draait en sinds ze zijn overgestapt van de windows 98 versie naar de ME versie is het er niet beter op geworden. kwa klank ligt de midas veel meer voor dan de digico. Wat Auke al zei het is net een xl4, het klinkt nog beter. maar ja je betaald ook veel meer. wat kost een digico? 100.000 euro ofzo? en een midas 300.000? zou ik eerder kijken naar een pm1d v2 ipv een digico.
            De D5T en de XL8 zaten volgends mij allebei rond dezelfde prijs.

de XL8 kan dan wel heel goed klinken, maar zijn alle kinder ziektes er al uit of krijg je die er gratis bij?

Qua grote (lees: prestige) klussen (als night of the proms, borsato, toppers in de Arena) is er nog helemaal niets met die XL8 gedaan. Als dat ding zo goed is waarom worden deze klussen er dan nog niet mee gedaan?
            Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• martijn verkerk
              • Nov 2005
              • 300

Originally posted by R@dical
              haha lach me weer dood
              ja digico draait op windows maar dit is puur en alleen de interface de audio word bewerkt in zogenaamde shark kaarten
              windows is gestript en draait echt zeer stabiel mocht windows er toch uit knallen niks aan de hand want de shark kaarten draaien wel door
              ff opnieuw opstarten (audio loop gewoon door) en klaar

ik moet eerlijk zijn ben wel erg benieuwd naar de xl8 maar is weer zo'n slagschip (is het buiten de klank en bedieningsgemak niet de bedoeling dat het compacter word)
              xl8 is van wat ik er tot nu toe over gehoord heb (met nadruk op gehoord) nog in de test fase zijn nog teweinig tec's die het aandurven

de tafels die nu al een stempel gezet hebben in de markt daar weet iedereen van hoe of wat
              digitaal is voor een helboel tec's toch onbegrijpelijk (de interface begrijpen we maar hoeveel weten nou echt hoe de tafel werkt!)
              een analoge bak trek je (desnoods als er stroom op staat) een broodje uit en pakt de vervanger !
              midas is erg laat met dit verhaal en ben benieuwd of ze in de markt nog een groot aandeel gaan nemen

(ps de klank zal het echt niet aan liggen)

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Originally posted by cobi
                Qua grote (lees: prestige) klussen (als night of the proms, borsato, toppers in de Arena) is er nog helemaal niets met die XL8 gedaan. Als dat ding zo goed is waarom worden deze klussen er dan nog niet mee gedaan?
                Beetje kortzichtige vraag, met een simpel antwoord: [1] omdat dat ding pas net operationeel begint te worden en [2] omdat de betreffende bedrijven/ mixers op dit moment nog andere keuzes hebben waar ze al een tijdje langer mee werken.

Daarbij heeft Martijn absoluut een punt in vraagtekens te zetten bij de markt-penetratie die Midas denkt te verwezelijken. Ze zijn inderdaad laat met een digitale tafel, maar dat heeft vooral te maken met creatieve (klank) overwegingen, ze hebben gewacht op de architectuur en rekenkracht die er nodig was die tafel net zo goed te laten klinken als de beste analoge desks. Of er inderdaad aantallen zullen worden verkocht á la XL-4 / H3000 moet dus nog bezien worden. Feit is wel dat voor veel (grote) mixers de reden van het niet omschakelen naar digitaal vooral een klankmatige keuze was, de serieuze dingen worden nog altijd op analoge tafels a la XL-4 gedraaid ... dus als Midas het voor elkaar krijgt om [1] die (toch grote) groep mixers op de XL-8 over te laten stappen en [2] festivals te laten draaien op een digi-tafel, dan kan het balletje wel eens heel hard gaan rollen.

Tav dat festival verhaal vind ik het zeker wel slim van Midas om de off-line editor publiekelijk beschikbaar te maken (in tegenstelling tot in ieder geval DiGiCo). Op die manier kan iedereen leren werken met de tafel en kan iedereen zijn/ haar bandje als preset meenemen op een USB-stickje naar een festival... of dat er óóit doorheen gaat komen is voorlopig nog maar de vraag... maar de juiste intentie is er in ieder geval wél...

kortom: de tijd zal het leren...
                Last edited by berolios; 26-04-07, 11:54.
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Ik denk net dat midas het zich wilde veroorloven om met een half-af systeem op de markt te komen. Daarom ( en wetend dat ze in de analog wereld marktleider zijn) hebben ze ff gewacht tot ze voldoende rekenkracht konden brengen.
                  Maar ik verwacht er erg veel van te zien, de komende jaren.

Comment

• DMP
                    • Apr 2007
                    • 6

Beste R@dical,

Elke Digico heeft 2 computers aan boord , een software en een audio PC, de software PC draait op een "eigen" embedded versie van windows welke ergens in het midden ligt tussen ME en NT. De Audio PC is dedicated en krijgt alleen besturingsorders van de software PC.

De genoemde overgang naar nieuwe software is nog geen eens op de markt , alleen in beta versie gedemonstreerd en gaat niet van 98 naar ME , maar van hun huidige versie naar een soort XP versie, waarbij ook veel hardware wordt gemoderniseerd in de computer. Deze update zal over ongeveer 2 maanden op de markt zijn. Daarnaast zal dan ook de release van versie 4 van de console software zijn met een enorme hoeveelheid meer mogelijkheden. Bij een PC probleem draait de audio-computer door.

Klank is subjectief. Als jij hierover een uitspraak doet, heb jij blijkbaar blinde tests tussen de consoles gedaan ? Graag wil ik hier alles over weten.

Zelf heb ik tussen Harry's, PM5D/PM1D, D5/D1 en XL4 tafels vergeleken, en zelfs diverse Nederlandse geluidsontwerpers blind laten switchen tussen XL4 en D5. Zij waren hier uitermate tevreden over klank en gebruikersgemak en voor een digitale mixer erg belangrijk : de summing.
                    Qua stabiliteit en klank kiezen voor PM1D zet ik wel mijn vraagtekens bij, ik heb andere ervaring met software updates en versies in de verschillende onderdelen van de PM1D setup. En mijn smaak vindt de PM1D minder klinken.

En bedieningsgemak is ook voor veel engineers enorm belangrijk, eigenlijk vergelijken jullie appels met Peren. vergelijk een PM1d/pm5d met een digidesign en vergelijk een D5 met een vista en XL8.
                    Buiten de afgrijselijke kleurtjes vindt ik de Vista trouwens wel erg handig ingebruik, in sommige punten handiger dan de Digico.

Smaak en klank is subjectief, van horen zeggen is echter roddel.

De XL8 heeft talloze zaken opgelost die de andere fabrikanten in het verleden fout hebben gedaan of budgettair niet hebben kunnen of willen oplossen. Denk aan de geweldige pre amps, 3 dubbeluitgevoerd, met dubbele digitale en analoge uitgangen. Dit betekend dat je enorm makkelijk een analoge of digitale monitortafel aan kunt sluiten met eigen gain.
                    En de handige Group mode die je steeds snel naar voren haalt, de directe "analog feel" bediening etc. Hier is allemaal enorm veel geld in gestoken door Midas. Het moest gewoon goed zijn. Waar wel op bezuinigd is, is op de bediening van de EQ, waarbij je het gevoel krijgt terug te gaan naar een 01V of Behringer : 3 draaiknopjes en een keuze knopje voor L,LM,HM,H. Of de automatiseringssoftware die nog niet af is zou je ook als minpunt kunnen zien. Daarnaast zet Midas wel gelijk een platform neer, Lijkt wel Lego ;-)
                    losse DSP, losse routing, losse controller en een eigen communicatie systeem maakt downgraden en systeembouw in de toekomst erg makkelijk.
                    De XL8 is ongetwijfeld de teaser voor het echte kleinere werk wat er aan komt. Maar eerst de kinderziektes nog....

En dan tot slot , na al die voor en tegens, wat te kiezen ? Heel veel geld uitgeven voor een XL8 ?, 1,5 ton minder voor een D1/D5?

Laat iedereen dat voor zich zelf uitmaken wat belangrijk is, Klank, bedieningsvriendelijkheid, compatibiliteit, snelheid en hoe snel verdien ik die mixer terug? Want dat vergeten wij als freak wel vaak ! Wil de directeur of de productie dat geld wel uitgeven? En als je er een wil/kan aanschaffen ( of aangeschaft hebt) wordt het dan onmogelijk gemaakt omdat de Dry hire rental firma ze voor dumpprijzen in ons kikkerlandje probeert te slijten.....

Comment

• DMP
                      • Apr 2007
                      • 6

@ Berolios :

Inderdaad erg slim van Midas. En zeker niet in tegenstelling tot Digico !!

De DiGiCo software is ook zo verkrijgbaar bij iedere eigenaar van een tafel of via de Nederlandse importeur en werkt op iedere PC met Windows XP.

Niet zomaar downloadbaar voor iedere knutselaar, maar wel voor iedere professionele engineer die er mee moet werken verkrijgbaar bij importeur of eigenaar / verhuurbedrijf. Je kunt je show zo voorbereiden op je laptop.

Leuk, al die verzinsels en onwaarheden over Digico in dit forum, gaat zeker over de XL8 hier.

By the way : Is het wel gewenst dat iedere engineer een show gaat voorbereiden en een XL8, of D5 of XYZ84,12 volledig configureerd op zijn laptop ? wel link op een festival of zonder tafel uitgeprobeerd......

Digico heeft in V4 wel een oplossing, de partiele sessie lader die een show kan splitsen bij het laden in snapshots, outputmatrixen, en veel verder. Waardoor jij jouw show met je b.v. Meijer matrix toch op een APR Synco set gelijk in kunt laden op een festival. Of b.v nummer 1 , 7, en 12 uit je hele setlijst als 3 nummerige show in kunt laden op de festival tafel.

Comment

• DMP
                        • Apr 2007
                        • 6

@ cobi

D5t en Xl8 voor dezelfde prijs ?

a. XL8 lijstprijs = 280.000 ( netto ? 200.000 )

b. D5T set met 2 x 48 i/o en 1 x lokaal 48/i/o
                        en 160 kanalen engine/72 bussen
                        kost ongeveer bruto 180.000 ( netto ? 135.000 )

Lijkt me wel een klein verschilletje ?

inclusief een RE redundant 2e tafel in blackbox, en een remote TC theater afstandsbediening ( soort theater VCA mixer ) en een extra pc met musical software ontworpen door een team van wereldwijde topmusical designers kom je misschien net aan die prijs! ( o.a. bij the Wizz, en Beauty & the Beastin gebruik )

Comment

• DMP
                          • Apr 2007
                          • 6

sorry moderators voor mijn vele en lange commentaar, maar kan het niet hebben dat onwaarheden worden verteld op een PRO forum.

Ben digitaal freak en vindt de Midas ook erg mooi , maar de D5 ook , en de Vista ook ! en er gaan in Nederland al te veel leugens en onwaarheden over andere digitale mixers de ronde om de XL8 maar in de markt te krijgen.

Dat kan hij zelf met zijn mogelijkheden en kwaliteit makkelijk af.

blijkbaar is de emotionele liefde van een aantal midasfreaks erg hoog :-)

Wacht eerst nog 2 jaar als Midas lekker in de markt zit ( of niet ) en zichzelf heeft bewezen internationaal.

Gisteren won Yamaha, Vandaag wint Digico in Nederland met meer als 30 tafels , morgen Midas , en wie is er overmorgen aan de beurt ?

Comment

• DMP
                            • Apr 2007
                            • 6

@ berolios

Borsato :

FOH Wiljan Pielage met PM5D en PM5000

strijkers premix met Digico D1 ( iedere string met mic en element ) door Eric Hendriks

Orkest premix en in ear monitoring door Digico D5 door Da Capo Music

Comment

• moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5946

dmp schreef
                              sorry moderators voor mijn vele en lange commentaar, maar kan het niet hebben dat onwaarheden worden verteld op een PRO forum.
                              Even de botte (audio)boer uithangen dan maar....
                              Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud van hun berichten, daarvoor behoeft niemand zich te verontschuldigen.

Wanneer je iemands mening wenst te weerleggen dan doe je dat met argumenten, roepen dat er onwaarheden worden verteld zonder daar concreet op in te gaan is net zoiets als roepen dat de zon schijnt op oeroeboere eiland.
                              1. ik kan het niet controleren
                              2. het zal me jeuken, namelijk geen id waar dit eiland ligt!

Je hebt in mijn ogen een sterk punt in je opmerking dat de verhalen over de XL8 merendeels geschoeid zijn op "horen zeggen"en korte gebruikerservaringen met deze console.
                              Ding is nog maar net onderweg!

Om toch even een inhoudelijke slinger aan het verhaal te geven, Hier in NL wordt Yamaha met zijn PM1D niet meer in het digitale rijtje genoemd, staat er de komende periode wel eentje te snorren op tarzan trouwens
                              Internationaal is de PM1D wel een veelvuldig toegepaste console op tourtjes.
                              Mijn punt: Waar je veel op werkt is waar je handig mee wordt.
                              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• DMP
                                • Apr 2007
                                • 6

o.k. ik begrijp je,

maar onwaarheden was niet bedoeld richting XL 8 !!
                                meer richting onwaarheden over D5 ! om XL8 op te hemelen !
                                Heeft XL8 niet nodig om onwaarheden over collega D5 te schrijven
                                dat bedoelde ik :-) , laat maar

Comment

Working...