Midas XL8 operationeel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aameijer
    • Oct 2005
    • 67

Midas XL8 operationeel

Beste collega's,

De Midas XL8 is vanaf komende week operationeel. Voor meer info:Home
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

Originally posted by aameijer
    Beste collega's,

De Midas XL8 is vanaf komende week operationeel. Voor meer info:Home
    Das mooi, is er al iemand die de XL8 naast een D5 heeft gehoord?

Ben toch wel erg benieuwd naar een dergelijke test om het een en ander aan cowboy verhalen te bevestigen/uit de wereld te helpen.
    Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• aameijer
      • Oct 2005
      • 67

Ik heb ze nog niet in AB opstelling naast elkaar gehoord maar wel beide gehoord. Wat mij opvalt is dat de XL8 klankmatig echt klinkt als een XL4. Daarnaast kun je net als bij een XL4 +20 dB in zonder vervorming. Belangrijkste reden voor ons was de eq werking. Dat werkt en klinkt als een XL4. Groot nadeel van digitale mengtafels is dat de EQ totaal anders werkt en klinkt dan een analoge tafel. Om dit probleem op te lossen heeft Midas interpolatie toegepast. Dat is echt een groot verschil.

Ik ben van digitale tafels gewend dat je redelijk veel moet eq-en voor er iets gebeurt. Ik heb gister de hele dag op de XL8 gewerkt en ik "schrok" ervan hoe snel de eq reageert. Daarbij is het scherm gelijk aan wat je hoort en dat is bij digitaal nogal eens anders.

Verder is de werkwijze van de XL8 gelijk aan een analoge tafel. Er zijn feitelijk geen layers meer. Je haalt de kanalen als het ware naar je toe door op een population group te drukken. Heb je bijv. alle drum + percussie kanalen onder een population gezet dan komen die gelijk naar voren zodra je deze group aanklikt.

Ander groot voordeel is dat alle relevante knoppen altijd beschikbaar zijn. Treshhold van compressor en gate, de 2 belangrijkste auxen, eq etc. Je zou de schermen eventueel uit kunnen zetten tijdens de show. Heb je feitelijk niet meer nodig.

Daarnaast is er een groot verschil tussen D5 en XL8 met de mic splits. Iedere input heeft 3 afzondelijke aftaks beschikbaar met eigen gain. 2x variabel en 1x fixed (recording)

Ik ga volgende week de eerste live shows schuiven op deze tafel en ik zie er echt naar uit.

Comment

• Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

a/b vergelijking

Ik heb de digico nog niet naast de xl8 gehoord maar wel naast een xl4
        (bedrijfsfeest in de arena op de zelfde set als toppers)
        De xl4 klonk een stuk beter dan de digico Ik vond het geluid veel opener dan met de digico nb de zelfde operator op beide tafels.
        Dus als de xl8 minstens zo goed is als een xl4 kun je je conclusie trekken.
        Dit is naar mijn persoonlijke smaak het zal wel aan mij liggen maar geef mij voorlopig maar gewoon een analoog bak beest met in ieder geval een gain knop een fatsoenlijke eq en een fader dan komt het allemaal wel goed.
        Begrijp me goed digitaal is de toekomst maar voor lopig ben ik meer analoog georienteerd daar digitale tafels mij nog niet echt kunnen overtuigen. Ik ben ten alle tijden bereid om er op te werken maar liever analoog

Comment

• aameijer
          • Oct 2005
          • 67

Hoi Timo,

De xl8 is dan precies wat je graag zou willen. Een tafel zoals een xl4 (maar dan met nog minder ruis), analoge feel en logische manier van benaderen (niet steeds moeten onthouden op welke layer welk instrument zit etc. Gewoon mixen met de focus op het geluid in plaats van waar zit wat op de tafel.

Comment

• Timo Beckman
            • Jul 2006
            • 1298

Weet ik De operator cursus/inleiding heb ik al gehad Trouble shooting krijg ik nog. Ik zal hem waarschijnlijk meer op buitenlandse producties tegen komen of op riders zetten Als ik op deze tafel ga werken in bv. het midden oosten moet ik ook zelf de tafel kunnen trouble shooten daar het personeel ter plaatse waarschijnlijk ook met een groot vraagteken boven hun hoofd staan als er iets mis gaat.
            Het enigste echte min punt van de xl8 vind ik de bediening van de eq.
            Voor dat geld hadden ze eigenlijk wel voor elke freq.band een aantal controls mogen in bouwen maar ja eens een zijkerd altijd een enz..

Comment

• jakkes72
              • Dec 2003
              • 1015

off-topic:
              Spelen de gitaristen op een acoustische gitaar? Zo ja, welke microfoons gebruik je daarbij?
              Ik doe zelf geluid voor Kithara en gebruik Sennheiser K6/ME64 microfoons, maar heb nogal last van overspraak van de vocals op de gitaar microfoons.
              on-topic:

Jammer dat het niet in de buurt van Zwolle is, anders was ik nog wel even langs komen wapperen om je speeltje te aanschouwen...

Comment

• M'Elodie
                • Oct 2006
                • 148

Originally posted by cobi
                Das mooi, is er al iemand die de XL8 naast een D5 heeft gehoord?

Ben toch wel erg benieuwd naar een dergelijke test om het een en ander aan cowboy verhalen te bevestigen/uit de wereld te helpen.
                Dat zal niet lang meer duren. Officieel is de XL-8 versie 1.0 pas 30 november gereleased. Op twee consoles na, worden de eerste pas vanaf deze week echt operationeel.
                Helaas voor Digico wint deze het klankmatig niet van een XL-4. Dus als de XL-8 hetzelfde klinkt als een XL-4. We kunnen het binnenkort ontdekken. Ben benieuwd :-)

Comment

• jans
                  • Feb 2003
                  • 869

Ik ga volgende week de eerste live shows schuiven op deze tafel en ik zie er echt naar uit.
                  Wie niet, Jurrien heeft de eer voor het eerste transport. Tijdstip en route worden strikt geheim gehouden.
                  Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• MarkRombouts
                    • Jan 2005
                    • 1391

Ik ben benieuwd hoe het bevallen is die eerste live show ???

Comment

• aameijer
                      • Oct 2005
                      • 67

Hoi Mark,

In een woord fantastisch. Qua bediening en klank is dit uniek. Alles werkt en voelt als een XL4 maar dan met nog minder ruis en veel meer bedieningsgemak gezien het feit dat alles intern zit (FX, dynamics, EQ-s etc.). Ik was redelijk snel wegwijs op de tafel en overal waar ik ben geweest alleen maar enthousiaste reactie's van technici die de tafel gezien en gehoord hebben.

De XL8 heeft alle faciliteiten van digitaal en toch de vertrouwde XL4 klank en werking.

Comment

• koenjer
                        • Sep 2004
                        • 19

Xl8

Kijk dat zijn erg leuke reacties! Ik had ook niet anders verwacht.
                        Tafel 3 zal spoedig arriveren in NL heb ik vernomen.

Comment

• Brinky
                          • Jun 2005
                          • 104

Maar als je nu dus de XL8 naast een D5 houd??? wat is dan je conclusie?

Ook qua gebruikers gemak etc etc...

Ben benieuwd!
                          Don't give me that shit!!

Comment

• Sponge
                            • Oct 2006
                            • 2

hoi,

er word hier over de midas xl-8 en de digico's gepraat. Maar heeft er iemand al ervaring met de Digidesign Venue. Deze tafel word op dit moment op grote tours en bij grote bands gebruikt. Ik neem aan dat als een tafel mee gaat op grote tours en door vrij serieuse verhuurbedrijven word aangeschaft hij zeker in dit rijtje past.

Ik ben benieuwd of er mensen ervaring hebben met deze tafel. En of de klank van deze tafel mee kan doen met de xl-8 of Digico.

Groeten,

Sponge

Comment

• moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5946

Lijkt mij een sterk onderwerp voor een eigen discussie, in dit onderwerp gaat het namelijk over de introductie van de digi-midas.....
                              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...