heeft iemand ook ervaring met GP in zenders enzo?
Accu's vs. Batterijen
Collapse
X
-
Ik heb een tijdje GP 170 mAh 9 Voltblokje gebruikt in mn Sennheiser ?865?
condensator EW 100 serie (oud) gebruikt, ging een uurtje of 4 a 5 mee.
Echter door eerdere threads op dit forum vertrouwde ik het niet meer zo, en sinds een half jaar gebruik ik HQ wegwerpers (1 euro per stuk) en die gaan DIK 8 uur mee!!
De accu's gebruik ik nu in een wandklok in de woonkamer : P
En zoals de rest hier gebruik ik "gebruikte" blokjes om te soundchecken en voor low (lees NO) budget projecten! tevens verbruikt een van mn tapeartiestjes de oude blokjes tijdens repetities.Groeten John
ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!Comment
-
Originally posted by OotB
De hier al genoemde, besproken en bekritiseerde lader van Fischer Amps heeft een, in mijn ogen, stevig prijskaartje. Heeft men wel zoveel geld over voor een goede lader? (al dan niet inclusief accu's)
Moet de lader ook de opslag vormen voor je accu's?
Moet de lader feedback krijgen van de accu's (resttijd voor de desbetreffende accu)?
Moet de lader een accu afkeuren, en dus niet meer opladen, of alleen een advies geven, of combinatie van beiden?
Het formaat van de lader, alleen 19" of ook voor op tafel ofzo?
(Ironisch) Moet de lader ook met 12V (of 24V) gepowered kunnen worden?
OotB
Fischers zijn betrekkelijk duur, maar als er een alternatief voorhanden zou zijn met volgende kenmerken, betaal ik daar graag wat meer voor, gewenste eigenschappen wat mij betreft, als we van de ontwikkeling vertrekken:
- accu's blijven in de lader, bij transport, en bij niet-gebruik
- sowieso feedback van de accu's, zowel op lader als, nog belangrijker eigenlijk, het toestel
- accu's afkeuren (beetje principe van de accu's (oa dewalt) van schroefmachines e.d.), alleen dat deze nu dikwijls niet afgekeurd worden wanneer hij slechts nog 20% laad...
- Zal sowieso dienen voor rack-inbouw, dus 19".
Moest ik tot aankoop overgaan zou ik ze samen met receivers in FC inbouwen, accu's tijdens transport, stockage en niet-gebruik in de lader laten zitten (anders zijn ze toch verdwenen/ vergeten als je ze nodig hebt) en een betrouwbare, correcte uitlezing nodig hebben van de accustatus (resttijd, zowel op transmitter als receiver) en eventueel (niet zo belangrijk) restterende laadtijd.
Bovenstaande uiteraard gecombineerd met een betrouwbare, duurzame accu, die zelf ook aangeeft wanneer ie versleten is (bv onder een minimumgrens ?).
Een soort van verbeterde GSM-accu ?--- watt ever you want ---Comment
-
Originally posted by martijn verkerkde ew300g2 iem (klinken beter als de ouwe 3000) draaien (veilig!) dik 10 uur op 2 procells
de U serie van shure draait dik 8u
de R serie van shure draait dik 5u (op 10mw)
deze tijden zijn safe
klopt dat de ouwe 3000 na een 3 uur tricky worden
dit klopt als een bus in een batch heb je altijd "dooie" battarijen zitten die vol lijken en na 10 min leeg zijn
Waar het op neerkomt is volgens mij het volgende:
"Wat zou het leven (en dus ook het optreden) makkelijk zijn zonder batterijen"
Ik weet dat het soms niet anders kan, maar misschien moeten we ook eens een topic beginnen over de verslechtering van klank als je zenders gebruikt. Een SM58 aan een touwtje is namelijk zo slecht nog niet. En sommige monitors doen het ook erg goed...Comment
-
Op basis van een seizoen was het voor een kindermusical met tien (+ 2 spare) zenders al interessanter (kostentechnisch) om laadapparatuur en accu's te gaan gebruiken.
Even wat prijzen voor een dubbele set accu's tbv 12beltpacks:
3* Fischer Amps 19" voor 16st AA €459,- = €1380,-
48* Accu €4,25 = €204,-
Setprijs = €1584,-
Tegenover:
24* Procell AA €0,60 =
Dagprijs €14,40
Delen we deze bedragen:
€1584,- / €14,40 = 110 voorstellingen
(Ik ben in deze berekening alleen van Bruto prijzen uitgegaan omdat ik op het moment de kortingen niet kan reproduceren)
Dus met 110 voorstellingen is de investering al terugverdiend... Interessant?
Nadelen:
Voor kortlopende producties een wat onzekere investering (en daarnaast: hoe bereken je gebruik door aan de klant?)
De hassle van het gebruik van accu's. Maak er gewoonte van je rack als eerste te openen en je laders aan spanning te hangen! Documenteer goed welke accu's je gebruikt (maak setjes van twee (voor elke beltpack), nummer deze setjes met dezelfde nummers als je beltpacks (zo kan je rotte accu's beter opsporen) en maak twee 'groepen' (een voor gebruik en een voor backup) Dus twee batterijen met stikkertje: A4 =(setje)A-(beltpack)4 )
Voordelen:
MILIEU!!!!!
Op termijn goedkoper en bij doorberekenen van batterijenprijs aan klant (dit zou ik alleen doen als je de accu's na zo'n 400-500 laadcycles vervangt en een dubbele set in gebruik hebt maw 100% backup) zijn er dus grotere marges te halen!
Groeten, @lexLast edited by @lex; 27-10-06, 11:34.Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...Comment
-
@alex
is een hele leuke berekening maar wat kost het je als er een zender uitvalt door een rotte accu (of lege)
als je dan verteld dat er een accu gebruikt is kan het zijn dat je een hele boze opdrachtgever hebt
gebruik je batt. dan is het een technisch ding (overmacht)
dit soort grappen kan je een heleboel opdrachten en geld kosten!!Comment
-
@martijn
Zoals uit mijn berekening blijkt is een accu een stuk sterker dan een batterij. De opmerking na een paar honderd laadcycles een accu te vervangen komt voort uit het feit dat de betrouwbaarheid op een gegeven moment gaat afnemen. Dat moet je dus voorkomen.
Daarnaast zou mijn keuze voor accu's altijd beargumenteren bij de klant voor de tour ipv na de eerste uitval. Met de gegeven argumenten weet ik zeker dat mijn klanten daarin mee willen gaan!
Ik heb het vaak meegemaakt dat batterijen het lieten afweten (voor aanvang nieuwe in de beltpacks en toch half uur na aanvang al leeg). Als je zorgvuldig je accu's laadt (en ontlaadt) dan kan je er zeker van zijn dat ze funktioneren. Betrouwbaarheid van een accu loopt namelijk geleidelijk terug; niet plotseling!
Ik denk dat batterijen behoorlijk worden overschat ten opzichte van accu's. Mijns inziens ligt het er heel erg aan hoe nauwkeurig je ermee omgaat!Last edited by @lex; 29-10-06, 01:11.Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...Comment
-
Originally posted by @lexOp basis van een seizoen was het voor een kindermusical met tien (+ 2 spare) zenders al interessanter (kostentechnisch) om laadapparatuur en accu's te gaan gebruiken.
Even wat prijzen voor een dubbele set accu's tbv 12beltpacks:
3* Fischer Amps 19" voor 16st AA €459,- = €1380,-
48* Accu €4,25 = €204,-
Setprijs = €1584,-
Tegenover:
24* Procell AA €0,60 =
Dagprijs €14,40
Delen we deze bedragen:
€1584,- / €14,40 = 110 voorstellingen
(Ik ben in deze berekening alleen van Bruto prijzen uitgegaan omdat ik op het moment de kortingen niet kan reproduceren)
Dus met 110 voorstellingen is de investering al terugverdiend... Interessant?
Nadelen:
Voor kortlopende producties een wat onzekere investering (en daarnaast: hoe bereken je gebruik door aan de klant?)
De hassle van het gebruik van accu's. Maak er gewoonte van je rack als eerste te openen en je laders aan spanning te hangen! Documenteer goed welke accu's je gebruikt (maak setjes van twee (voor elke beltpack), nummer deze setjes met dezelfde nummers als je beltpacks (zo kan je rotte accu's beter opsporen) en maak twee 'groepen' (een voor gebruik en een voor backup) Dus twee batterijen met stikkertje: A4 =(setje)A-(beltpack)4 )
Voordelen:
MILIEU!!!!!
Op termijn goedkoper en bij doorberekenen van batterijenprijs aan klant (dit zou ik alleen doen als je de accu's na zo'n 400-500 laadcycles vervangt en een dubbele set in gebruik hebt maw 100% backup) zijn er dus grotere marges te halen!
Groeten, @lex
Gr. OotBComment
-
Originally posted by @lex@martijn
Zoals uit mijn berekening blijkt is een accu een stuk sterker dan een batterij. De opmerking na een paar honderd laadcycles een accu te vervangen komt voort uit het feit dat de betrouwbaarheid op een gegeven moment gaat afnemen. Dat moet je dus voorkomen.
Daarnaast zou mijn keuze voor accu's altijd beargumenteren bij de klant voor de tour ipv na de eerste uitval. Met de gegeven argumenten weet ik zeker dat mijn klanten daarin mee willen gaan!
Ik heb het vaak meegemaakt dat batterijen het lieten afweten (voor aanvang nieuwe in de beltpacks en toch half uur na aanvang al leeg). Als je zorgvuldig je accu's laadt (en ontlaadt) dan kan je er zeker van zijn dat ze funktioneren. Betrouwbaarheid van een accu loopt namelijk geleidelijk terug; niet plotseling!
Ik denk dat batterijen behoorlijk worden overschat ten opzichte van accu's. Mijns inziens ligt het er heel erg aan hoe nauwkeurig je ermee omgaat!
Gr. OotBComment
-
Originally posted by Kevin_DMWat mij betreft, antwoord op bovenstaande vragen:
Fischers zijn betrekkelijk duur, maar als er een alternatief voorhanden zou zijn met volgende kenmerken, betaal ik daar graag wat meer voor, gewenste eigenschappen wat mij betreft, als we van de ontwikkeling vertrekken:
- accu's blijven in de lader, bij transport, en bij niet-gebruik
- sowieso feedback van de accu's, zowel op lader als, nog belangrijker eigenlijk, het toestel
- accu's afkeuren (beetje principe van de accu's (oa dewalt) van schroefmachines e.d.), alleen dat deze nu dikwijls niet afgekeurd worden wanneer hij slechts nog 20% laad...
- Zal sowieso dienen voor rack-inbouw, dus 19".
Moest ik tot aankoop overgaan zou ik ze samen met receivers in FC inbouwen, accu's tijdens transport, stockage en niet-gebruik in de lader laten zitten (anders zijn ze toch verdwenen/ vergeten als je ze nodig hebt) en een betrouwbare, correcte uitlezing nodig hebben van de accustatus (resttijd, zowel op transmitter als receiver) en eventueel (niet zo belangrijk) restterende laadtijd.
Bovenstaande uiteraard gecombineerd met een betrouwbare, duurzame accu, die zelf ook aangeeft wanneer ie versleten is (bv onder een minimumgrens ?).
Een soort van verbeterde GSM-accu ?
Dank voor je reactie, het handige van een GSM accu is dat hij nooit uit de GSM komt, dus het volledige accu-management zit in de GSM geintergreerd. Dit lijkt op de technologie die ook in de Sennheiser beltpacks zit, deze werken ook met oplaadbare batterijen of de Sennheiser accu-packs. het afnemen van de capaciteit van de accu's van de huidige generatie GSM's hoor je niet veel meer over, is dit uberhaupt nog een issue? de meeste accu's in gsm's zijn Li-ion tegenwoordig, geloof ik. Dit is natuurlijk totaal andere materie dan NiMH of NiCd, en belangrijker - niet uitwisselbaar...
Zouden we moeten overstappen op Li-ion accu's of beide soorten ondersteunen (of alle drie)??
Gr. OotBComment
-
Originally posted by OotB't Is dat er geen worship-emoticon is, anders had je hem gekregen
Dank voor je reactie, het handige van een GSM accu is dat hij nooit uit de GSM komt, dus het volledige accu-management zit in de GSM geintergreerd. Dit lijkt op de technologie die ook in de Sennheiser beltpacks zit, deze werken ook met oplaadbare batterijen of de Sennheiser accu-packs. het afnemen van de capaciteit van de accu's van de huidige generatie GSM's hoor je niet veel meer over, is dit uberhaupt nog een issue? de meeste accu's in gsm's zijn Li-ion tegenwoordig, geloof ik. Dit is natuurlijk totaal andere materie dan NiMH of NiCd, en belangrijker - niet uitwisselbaar...
Zouden we moeten overstappen op Li-ion accu's of beide soorten ondersteunen (of alle drie)?
maar na een dik half jaar moet ik toch weer een nieuwe accu halen
voor vaste porducties/crew zal het heel erg leuk zijn accu's maar zolang iedereen (losse crew) zenders meekrijgen is er heel weinig vat op te krijgen
een laad indicator(een soort teller die aangeeft hoevaak de accu geladen is)zou mischien een idee zijn
of een soort van inteligente battarij die aangeeft dat hij op is
de accu zijn toch losse items die gaan rondzwerven als je het alleen in de lader gaat zoeken denk ik dat je niet genoeg info over de battarij kan bijhouden
(mischien id per accu die de lader kan uitlezen)Comment
-
Zoiets als verschillende laptop batterijen hebben, een knopje, met een rijtje LED's ernaast, als je op het knopje drukt, geeft het rijtje LED's aan (uiteraard met stroom van de batterij) hoeveel vermogen de batterij nog heeftmaar de duracells hebben zoiets waar je heel hart met 2 vingersr op moet drukken, en dan werkt het ook maar net ietsje anders.
De groeten => MichaComment
-
Originally posted by Mike Mandersik zou dan graag willen weten in welk apparaat een procell 8 uur meegaat.
ik heb het geprobeerd in Sennheiser 3000 inear ontvangertjes. 1 show van anderhalf uur en de volgende dag met moeite de soundcheck. En dan misschien nog een half uurtje als je geluk hebt. Dat is bij mekaar 2 en half uur. En dan stoppen die kastjes er echt mee.
Die fischers doen het in het begin prachtig goed, maar na een tijdje gaan ze erg snel achteruit.
En dan nog iets over de Duracells, ik heb ook al lang geleden ontdekt dat er op een partij van 100 altijd een paar zijn die niet goed zijn en die ook tijdens de show ermee kappen. Dus het is altijd iets met die batterijen, wel of geen accu's....
Inderdaad ook bij Duracells (en bij elk ander merk) zitten een aantal slechte batterijen. Ik probeer altijd de mic's een kwartiertje van te voren al aan te zetten. Als er naar een kwartier nog gewoon alle 'streepjes' aan zijn van de 'batterij meter' dan geloof ik het wel.Spelingvouten onder voorbehout...Comment
-
Originally posted by cobi
Inderdaad ook bij Duracells (en bij elk ander merk) zitten een aantal slechte batterijen. Ik probeer altijd de mic's een kwartiertje van te voren al aan te zetten. Als er naar een kwartier nog gewoon alle 'streepjes' aan zijn van de 'batterij meter' dan geloof ik het wel.
kijk je kan natuurlijk nooit 100% op safe spelen, er zit altijd een kans of je nu batterijen of accu's gebruikt dat het gewoon fout gaat, murphy kijkt soms gewoon mee...Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape actComment
-
Originally posted by shure-fanmee eens, en zo heb ik al eens een paar foute batterijen uitgepikt, zo ben je wel redelijk zeker van je zaak
@lexHet is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...Comment
Comment