Accu's vs. Batterijen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • OotB
    • Oct 2006
    • 47

Accu's vs. Batterijen

Hallo,

Ik ben voor een bedrijf in Groenlo op zoek naar gebruikerservaringen met accu's en batterijen. Ik ben gisteren met -edit, schijnt niet zo handig te zijn- een bekende microfoon-fabrikant in gesprek geweest over batterij- en acculaders welke door hun gebruikt worden in de draadloze stage-monitorring, draadloze microfoons en het GuidePORT systeem.

Waarom doet elke zichzelf respecterende geluidstechnicus voor een optreden nieuwe batterijen in zijn draadloze apparatuur, waarom worden er geen accu's gebruikt.

Wij als elektrotechnisch ontwikkelbedrijf zien hier een gat in de markt, maar aan welke eisen moet een goede acculader voldoen. We hebben al ruime ervaring met inteligente laadkarakteristieken, current sensing, en zo dus tijdens het laden aanpassen van de laadkarakteristiek.

Wat moet er aan 'de accu' veranderen om hem net zo betrouwbaar als een batterij te laten worden. (Dit is natuurlijk redelijk scheef gesteld, want een batterij word na verloop van tijd net zo onbetrouwbaar, maar daar krijgt hij de kans niet voor, voor die tijd wordt de batterij al vervangen.)

Gr. OotB
    Last edited by OotB; 25-10-06, 13:25.
  • martijn verkerk
    • Nov 2005
    • 300

battarijen worden standaard vervangen omdat het goedkoper is dan een performer met een lege batt/accu op het podium
    het is een stukje (mischien onterecht) zekerheid
    verbeteringen aan een accu
    de toestand van een accu (wanneer is de accu op)
    snel laden
    goede indicatie hoe vol de accu is

zijn een aantal dingen die nu onzeker zijn

Comment

• Hansound
      • Apr 2006
      • 832

De meeste oplaadbare batterijen worden na verloop van tijd slecht, en zijn dan niet meer 100% betrouwbaar, dan staan ze constant in de lader en weet je niet zeker hoe lang ie het gaat volhouden,

Comment

• OotB
        • Oct 2006
        • 47

Originally posted by Hansound
        De meeste oplaadbare batterijen worden na verloop van tijd slecht, en zijn dan niet meer 100% betrouwbaar, dan staan ze constant in de lader en weet je niet zeker hoe lang ie het gaat volhouden,
        Dit hopen we dus op te lossen met een goede lader. Ik denk dat het te idealistisch is om te denken dat we batterij-fabrikanten betere batterijen kunnen laten leveren.

Zou er een betere markt gecreeerd worden wanneer we de betrouwbaarheid van oplaadbare batterijen (bewezen) kunnen verbeteren, en de gedetailleerde rest-capaciteit en de status van een batterij kunnen implementeren in de lader (of misschien moet dit in het apparaat waarin we de batterij toepassen).

De snelheid van het laden kan ik nog niet veel van zeggen, dit is uiteraard nauw verwant aan de laadkarakteristiek, en de levenduur van zo'n batterij.

Ik zou me kunnen voorstellen dat de gebruikers van draadloze systemen 'vastgeroest' zitten in de gedachte dat oplaadbare batterijen (accu's) onbetrouwbaar zijn, en dus niet of moeilijk toepasbaar in ons vakgebied.

OotB
        Last edited by OotB; 25-10-06, 09:59.

Comment

• Olaf Duffhuës
          • Oct 2000
          • 2477

Het probleem met oplaadbare batterijen zit in de spanning en het vermogen. De spanning van een oplaadbare batterij is lager dan een 'gewone' en vaak worden er goedkope oplaadbare batterijen gebruikt en die hebben dan ook weer een laag vermogen mAh. Mijn ervaring is wel dat je met oplaadbare batterijen uit de modelbouw en stuk verder komt dan bijv. blokker oplaadbare. De oplaadbare batterijen uit de modelbouw hebben over het algemeen wel een flinke dosis mAh. Maar daar komt ook bij kijken, mocht je oplaadbare batterijen willen gebruiken dat je ze goed bijhoud, dus niet constant laden. Wil je een oplaadbare batterij goed gebruiken, moet je hem laden, ontladen en weer opladen. En dat schiet er vaak in.
          Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Als freelancer werk ik voornaamlijk met inhuurmateriaal. Sommige verhuurbedrijven laten onbetrouwbare accuus te lang in hun assortiment, wat de naam van accuus niet veel goed doet.

Wat het ontladen betreft: na de show laat ik de zenders aanstaan. de volgende dag gaan ze bij de bouw direct de lader in en 's avonds worden ze weer gebruikt. per accu is er een geladen spare-accu aanwezig. Wat mij betreft werkt dit prima, zolang de accu's maar in orde zijn.

Maar dit is dus helaas niet altijd het geval, mijn eerste keus is daarom nog steeds: batterijen.
            Last edited by sparky; 25-10-06, 10:55.
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• @lex
              • Jul 2006
              • 1087

Beste OotB,

Ik schrijf hier een reactie mede vanuit de ervaring van een collega:

Hij heeft een rack met zenders gekocht en meteen een dubbele set accu's en een enkele set Fischer Amp chargers gekocht. Zijn motivatie kwam uit een berekening:

Zijn accu's (AA NiMH):
              1,2V
              2600mAh

Zijn Beltpacks (Sennheiser EW500):
              2st AA=2,4V
              Pzend=30mW

Berekening:
              30mW/2,4V=125mA
              2600mAh/125mA=21h

Als je alleen uitgaat van geconsumeerd vermogen voor de zender dan kom je dus op 21 uur zendtijd! Je mag er redelijkerwijs vanuitgaan dat er nog enkele mW's verloren gaan aan alle onboard electronica en de spanningsvoorziening voor het elektret-microfoontje (we kwamen er onlangs achter dat elke Beltpack een IR-oog heeft voor integratie met de NetBox1; dit snoept ook nog wel wat vermogen...). Dus ons leek een geschatte tijd van 13 uur wel haalbaar. Wat blijkt: dit halen de batterijen makkelijk: 14 uur!!! Met een test met goede Duracells kwamen we zo rond de acht uur uit. Deze hebben welliswaar 2800mAh, maar de interne weerstand is een stuk groter waardoor de prestaties uiteindelijk dus hard tegenvallen; iets mee dan de helft...). Voor de critici: dit was beide gemeten met herrie op de mic; maw er werd geen schone draaggolf uitgezonden, maar de zender had echt 'iets te doen'.

We houden nu zeer gespannen de conditie in de gaten omdat we verwachten dat de accu's op kortere termijn iets verzwakken. Maar tot op heden nog geen signalen dat dat zo zou zijn!

Wel iets dat we graag verbeterd zouden zien (en ik graag ook bij bijvoorbeeld druppellader van mijn laptop):

Nadeel van een druppellader: zodra de accu een beetje onder de drempelstroom zakt gaat de drupellader direct weer bij proberen te laden. Wat men ook beweert over 'geen geheugeneffect': ik laad de accu van mijn laptop altijd helemaal vol en ontlaad hem daarna weer (bijna!) helemaal. Na een jaar is de conditie (kan bij een Mac getest worden!) 99%. Een vriend van mij gaat er met een zelfde Mac een stuk minder net mee om: halverwege laadprocedure afsluiten, dan weer aansluiten, druppelladen, etc, etc... Zijn accu is na hetzelfde jaar met een vergelijkbare gebruik al op 88%

Mijn wens op een goed laadstation: Opladen tot 'vol' is bereikt en daarna volledig afsluiten (desnoods met relais zodat er geen electronica aanhangt die stiekum toch een kleine weerstand op de klemmen van de accu zet)

Voor verdere vragen: laat maar weten!

Groeten, @lex

PS het argument van Sparky kan ik me heel goed indenken. We weten nog niet hoeveel laadcycles deze accu's gaan halen (is rel. eenvoudig te berekenen in ons geval). Dit zou ik persoonlijk ook alleen doen als ik precies weet wat er met de accu's gebeurt!
              Last edited by @lex; 25-10-06, 11:24.
              Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

Ik werk probleemloos met oplaadbare. Gebruik NiMh batterijen die ik selecteer op een groot vermogen. (in mijn geval panasonic 2600mA AA-tjes voor sennheiser 945/op gewoon 100 systeem) Daar draai je nieuw 6 uur op. En na een jaar zakt dat tot 4,5 uur. Wat nog steeds lang genoeg is voor mijn band.

Er zit enorm verschil tussen de afgifte eigenschappen van batterijfabrikanten onderling. Uniross leverde op een zeker moment fantastische oplaadbare C-types die bijna een uur langer werkten dan de concurent. Saft heeft ook goede modellen.

En even reeel blijven. Niets werkt op dit moment zo lang als een M3 duracell. En volgend jaar weer een verbetert type van een ander merk. Maar die dingen gaan weer bijna 2,5 optreden mee dus je gooit geld weg als je die steeds nieuw gebruikt. Daarom gebruik je goedkope wegwerp maar die zijn eigenlijk net zo goed/berouwbaar als een oude oplaadbare. Mits je voor kwaliteit oplaadbare gaat en deze via markering goed gebruikt en op tijd vervangt.

Ik begrijp dat je in een zaal voor 2000 man niet op een batterijtje bespaart. Maar ik moet aan een stuk door wegwerp kopen om uiteindelijk niet veiliger uit te komen. Nou dan gebruik ik wel een oplaadbare hoor. En ik ben er nog nooit mee de mist in gegaan.
                Last edited by showband; 25-10-06, 11:26.
                lekker belangrijk!

Comment

• @lex
                  • Jul 2006
                  • 1087

Nog even een korte opmerking:

Het gaat mijns inziens dus niet om de bedrijfsspanning (1,2V versus 1,5V) maar vooral de typische interne weerstand. Deze is bij Alkaline veel hoger dan bij een NiMH. Dan kom je uiteindelijk toch beter uit met een NiMH!

@lex
                  Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

kan het een kosten overweging zijn om niet met een oplaadbaar systeem onderweg te zijn?
                    Investering in een oplaadstation, tijd die gemoeid is met het bijhouden van "welke accu is aan de beurt", ruimte die zo'n accu systeem inneemt?

een AA batterij kost ongeveer 1 euro.

Wanneer ben je met een accu oplossing goedkoper uit?
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

Een maand weg zijn met 20 zenders kost je al snel een batterijtje of 800 (batterypacks voor 3 batterijen waar je dan 2 shows mee draait) die nemen ook best wel wat ruimte in beslag hoor
                      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• OotB
                        • Oct 2006
                        • 47

Originally posted by moderator
                        kan het een kosten overweging zijn om niet met een oplaadbaar systeem onderweg te zijn?
                        Investering in een oplaadstation, tijd die gemoeid is met het bijhouden van "welke accu is aan de beurt", ruimte die zo'n accu systeem inneemt?

een AA batterij kost ongeveer 1 euro.

Wanneer ben je met een accu oplossing goedkoper uit?
                        Goed punt, ik mag aannemen dat er op een bepaald moment een omslagpunt komt wanneer het voordeliger wordt om een accu-park te gaan onderhouden. Dit hangt natuurlijk samen met de groote van de band, aantal draadloze oplossingen in gebruik, professioneel of niet etc. etc.

Over het on-the-road gebruik, lader zou dus ook aan de 12volt supply moeten kunnen hangen??

Comment

• OotB
                          • Oct 2006
                          • 47

Originally posted by showband
                          Ik werk probleemloos met oplaadbare. Gebruik NiMh batterijen die ik selecteer op een groot vermogen. (in mijn geval panasonic 2600mA AA-tjes voor sennheiser 945/op gewoon 100 systeem) Daar draai je nieuw 6 uur op. En na een jaar zakt dat tot 4,5 uur. Wat nog steeds lang genoeg is voor mijn band.

...

Ik begrijp dat je in een zaal voor 2000 man niet op een batterijtje bespaart. Maar ik moet aan een stuk door wegwerp kopen om uiteindelijk niet veiliger uit te komen. Nou dan gebruik ik wel een oplaadbare hoor. En ik ben er nog nooit mee de mist in gegaan.
                          Bedoel je voordeliger?

Je band is semi-pro? Dan word het natuurlijk niet iedere dag gebruikt, jij komt dus op deze manier duidelijk voordeliger uit door oplaadbaar te werken. Na een jaar is 4,5 uur nog steeds respectabel denk ik zo, maar toch moet dat anders kunnen. Ik heb geen idee van de eigenschappen van een NiMH batterij, en of dat zo hoort, iemand een idee wat deze degradatie veroorzaakt?

OotB

Comment

• OotB
                            • Oct 2006
                            • 47

Originally posted by @lex
                            Beste OotB,

...
                            Groeten, @lex

PS het argument van Sparky kan ik me heel goed indenken. We weten nog niet hoeveel laadcycles deze accu's gaan halen (is rel. eenvoudig te berekenen in ons geval). Dit zou ik persoonlijk ook alleen doen als ik precies weet wat er met de accu's gebeurt!
                            Bedankt voor je uitgebreide reactie, waar doel je op met je PS? sparky?

OotB

Comment

• Mike Manders
                              • Aug 2006
                              • 341

Accu's gebruiken is prachtig, maar na een tijdje doen ze het nog maar een uurtje. Ik deed onlangs een keertje inears en ben 3 keer het podium op moeten rennen om 9 volts accu's van Fischer amps te vervangen tijdens een set van anderhalf uur.
                              Ik zeg: speel op safe, elke show nieuwe batterijen en weg met die accu's.
                              doe vooral ook geen meerdere shows met batterijen. Gebruik de gebruikte batterijen voor een soundcheck of zo, maar niet voor serieus werk.

Comment

Working...