Accu's vs. Batterijen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

Nog even een ding:

Mijn Mac heeft een applicatie genaamd Coconut. Deze Widget (app onder dashboard) laat zien hoe het met de accu is. Aantal loadcycles en conditie van de accu (100% is nieuwstaat). Daarnaast geeft de energy-manager gedetailleerd weer hoeveel capaciteit de accu nog heeft en hoe lang deze op basis van het huidig gebruik van energie nog mee gaat. Deze twee tools werken erg mooi.

Nu bedacht ik het volgende (de verwoording van mijn eisen dus...):

Zou het mogelijk zijn elke accu een unieke code te laten afgeven aan een laadapparaat. Is het mogelijk een laadapparaat te maken dat deze code kan uitlezen en deze code kan laten koppelen aan een bepaald dataregister. Vervolgens zou er op het laadapparaat een communicatiepoort moeten zitten (dorkoppelbaar zodat meerdere units tegelijk te gebruiken zijn) zodat met een laptop (bij voorkeur cross-platform;-)) de data mbt de accu's kan worden uitgelezen en het risico van het gebuik van accu's heel overwogen genomen kan worden.

Lijkt me een erg duur systeem, maar het zou wel ideaal zijn..

@lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• OotB
      • Oct 2006
      • 47

Originally posted by @lex
      Nog even een ding:

Mijn Mac heeft een applicatie genaamd Coconut. Deze Widget (app onder dashboard) laat zien hoe het met de accu is. Aantal loadcycles en conditie van de accu (100% is nieuwstaat). Daarnaast geeft de energy-manager gedetailleerd weer hoeveel capaciteit de accu nog heeft en hoe lang deze op basis van het huidig gebruik van energie nog mee gaat. Deze twee tools werken erg mooi.

Nu bedacht ik het volgende (de verwoording van mijn eisen dus...):

Zou het mogelijk zijn elke accu een unieke code te laten afgeven aan een laadapparaat. Is het mogelijk een laadapparaat te maken dat deze code kan uitlezen en deze code kan laten koppelen aan een bepaald dataregister. Vervolgens zou er op het laadapparaat een communicatiepoort moeten zitten (dorkoppelbaar zodat meerdere units tegelijk te gebruiken zijn) zodat met een laptop (bij voorkeur cross-platform;-)) de data mbt de accu's kan worden uitgelezen en het risico van het gebuik van accu's heel overwogen genomen kan worden.

Lijkt me een erg duur systeem, maar het zou wel ideaal zijn..

@lex
      Ik denk dat de overweging door de lader zelf gemaakt moet worden, en dat de lader ruim op tijd waarschuwd wanneer een accu slechter begint te worden, zo hoef je niet met een laptop de status van je accu's uit te lezen en te beoordelen (tijdrovend lijkt me). Het systeem zal waarschuwen wanneer een accu vervangen gaat moeten worden, ruim op tijd, dus je zit niet zonder De communicatiepoort wordt zo dus overbodig. De unieke ID per accu en het bijhouden in de lader van de variabelen en meetwaarden van de accu had ik al bedacht. Mijn idee van de opbouw van de lader was een centrale 19" unit (met evt. enkele oplaad slots) zeg maar als instapmodel. hierna is het systeem uit te breiden met extra 19" units met enkel oplaad slots. de extra units worden aan de achterkant doorgelust aan elkaar, en zijn allen vanaf de centrale unit te bedienen en besturen.

De centrale unit zal een processor oid nodig hebben en geheugen, ook zal er specifieke software geschreven moeten worden die dit alles aanstuurt, deze software kan de verschillende gegevens afkomstig van sensoren en metingen verwerken en zo per accu de laadkarakteristiek bepalen en sturen.

Als ik mijn verhaal zo terug lees (het hele topic eigenlijk) denk ik dat er wel wat tijd gaat zitten in de ontwikkeling, en productie. maar ook in de kosten van het materiaal, structureel is mijn idee niet veel anders dan die van Fisher Amps, die werken ook met een processor, maar niet met geheugen. door de efficientere structuur (modulaire opbouw) denk ik niet dat we goedkoper kunnen, maar wel beter.

Gr. OotB

Comment

• Radar
        Moderator
        • Jul 2002
        • 890

Het is zeer goed mogelijk om elke accu van een eigen "tag" te voorzien.
        Veel li-ion batterijen hebben dat al.
        Sony gaat hierin zelfs zo ver dat de aparatuur alleen maar sony acu's vreet.
        Ik doe niet aan bijgeloof.
        Dat brengt ongeluk.

Comment

• @lex
          • Jul 2006
          • 1087

Originally posted by OotB
          De communicatiepoort wordt zo dus overbodig

de extra units worden aan de achterkant doorgelust aan elkaar, en zijn allen vanaf de centrale unit te bedienen en besturen
          Gr. OotB
          Eigenlijk wel een communicatiepoort dus;-)

Ik denk dat interface naar laptop wel fijn is. Dan kun je ook loggen zodat je ziet HOE accu's achteruit gaan. Als je weet hoe dat bij een accu gaat:

1. _____
          2. ........\__
          3. .............\
          4. ..............\
          5. ...............\.................

Dan kan je zelf bepalen of alle andere in 'fase 3.' of in 'fase 4.' of misschien helemaal in het begin van 'fase 5.' tegen de flatliner aan, weggooit (dus naar de chemokar brengt...)

Gr @lex
          Last edited by @lex; 03-11-06, 01:48.
          Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• OotB
            • Oct 2006
            • 47

Eigenlijk wel een communicatiepoort dus;-)

Ik denk dat interface naar laptop wel fijn is. Dan kun je ook loggen zodat je ziet HOE accu's achteruit gaan. Als je weet hoe dat bij een accu gaat:

1. _____
            2. ........\__
            3. .............\
            4. ..............\
            5. ...............\.................

Dan kan je zelf bepalen of alle andere in 'fase 3.' of in 'fase 4.' of misschien helemaal in het begin van 'fase 5.' tegen de flatliner aan, weggooit (dus naar de chemokar brengt...)

Gr @lex
            You got me interface naar laptop zou wel kunnen, maar ik zie nu nog niet veel toegevoegde waarde, maar zou idd een leuke gadget zijn, mijn idee blijft dat het systeem zo ontworpen moet worden dan wanneer een accu voor je doel niet meer te gebruiken is dat je dat gemeld wordt, of dat een accu al dan niet afgekeurd wordt.

Gr. OotB
            Last edited by OotB; 03-11-06, 08:59.

Comment

• OotB
              • Oct 2006
              • 47

Originally posted by Radar
              Het is zeer goed mogelijk om elke accu van een eigen "tag" te voorzien.
              Veel li-ion batterijen hebben dat al.
              Sony gaat hierin zelfs zo ver dat de aparatuur alleen maar sony acu's vreet.
              Dat is waar, maar moet deze tag niet door de fabrikant van de accu worden ingebouws, of is dit ook zelf te doen? Stickertje plakken lijkt me niet ideaal. Maar een RFID sticker die door het apparaat te programmeren is met een unieke ID zou wel een oplossing zijn lijkt me zo...

En ja, die techonlogie hebben we in huis

Gr. OotB

Comment

• @lex
                • Jul 2006
                • 1087

zou idd een leuke gadget zijn,
                Gr. OotB
                Als je voor deze gadget gaat, zorg er dan voor dat het ook op een Mac draait:-) Daar maak je een hoop mensen in het theater erg gelukkig mee!

Keep me posted!

@lex

Comment

• OotB
                  • Oct 2006
                  • 47

Als je voor deze gadget gaat, zorg er dan voor dat het ook op een Mac draait:-) Daar maak je een hoop mensen in het theater erg gelukkig mee!

Keep me posted!

@lex
                  Will do, will do. Maar zoals ik al zei, zie weinig voordeel in die functionaliteit, en het brengt wel behoorlijk wat extra werk met zich mee, denk ik...

OotB

Comment

• martijn verkerk
                    • Nov 2005
                    • 300

Dat is waar, maar moet deze tag niet door de fabrikant van de accu worden ingebouws, of is dit ook zelf te doen? Stickertje plakken lijkt me niet ideaal. Maar een RFID sticker die door het apparaat te programmeren is met een unieke ID zou wel een oplossing zijn lijkt me zo...

En ja, die techonlogie hebben we in huis

Gr. OotB
                    streepjes code?
                    chip met id die op de accu te plaatsen is
                    zijn maar ideeen

Comment

• OotB
                      • Oct 2006
                      • 47

Originally posted by martijn verkerk
                      streepjes code?
                      chip met id die op de accu te plaatsen is
                      zijn maar ideeen
                      Klopt, die ideen had ik ook al, de chip is waarschijnlijk te bewerkelijk, omdat de accu (AA formaat of 9V blok) wel in alle apparaten moet blijven passen. Streepjescode is eigenlijk een beetje het oudere broertje van de RFID, ik denk dat we deze wel op of om een accu kunnen plakken. Maar hoe we dit willen implementeren is nog even afwachten.

Gr. OotB

Comment

• OotB
                        • Oct 2006
                        • 47

Zou er ook een markt bestaan om accu's van camera's op te kunnen gaan laden met ons laadstation?

Als we dan toch met een soort van modulair systeem willen werken moet het ook mogelijk zijn om een 19" uitbreidingsrack te fabriceren waar we camera accu's in kunnen plaatsen, en vervolgens de zelfde aansturing enzo te blijven gebruiken. Of zijn er structurele bezwaren die dit niet mogelijk maken?

Gr. OotB

Comment

• @lex
                          • Jul 2006
                          • 1087

Zou er ook een markt bestaan om accu's van camera's op te kunnen gaan laden met ons laadstation?

Als we dan toch met een soort van modulair systeem willen werken moet het ook mogelijk zijn om een 19" uitbreidingsrack te fabriceren waar we camera accu's in kunnen plaatsen, en vervolgens de zelfde aansturing enzo te blijven gebruiken. Of zijn er structurele bezwaren die dit niet mogelijk maken?

Gr. OotB
                          Ik denk dat je voor een slot tbv een cameraaccu al snel over de ruimte van 1HE (4,45cm) heengaat. Dan wordt het al ineens een stuk minder interessant om jullie 19" laadstation te gaan gebruiken omdat het dan niet zomaar in een zenderrack erbij geschroefd kan worden.

@lex

Comment

• OotB
                            • Oct 2006
                            • 47

Ik denk dat je voor een slot tbv een cameraaccu al snel over de ruimte van 1HE (4,45cm) heengaat. Dan wordt het al ineens een stuk minder interessant om jullie 19" laadstation te gaan gebruiken omdat het dan niet zomaar in een zenderrack erbij geschroefd kan worden.

@lex
                            Daar heb je een punt, maar ik denk dat we het systeem wel erg breed inzetbaar willen maken, dus dat kan zijn door verschillende uitvoeringen te maken: AA-formaat uitvoering, 9V blok-uitvoering, camera-accu-uitvoering, etc.
                            Of door de modulaire uitvoering, dus met een soort van uber-hoofd-laadstation, met alle intelligente elektronica, het geheugen enzovoorts, waar je dan vervolgens extra laadbays bij aan kunt koppelen.

Wanneer we deze beide combineren krijg je een flexibel systeem, welke je kunt samenstellen naar je eigen wensen, ik kan me voorstellen dat een bedrijf dat alleen beeldregistratie doet geen behoefte heeft aan oplaad-plekken voor AA batterijen, om maar wat te noemen... maar juist wel aan een systeem om camara accu's op te laden. Zo zal een AA-oplaad-unit en een 9V-oplaad-unit in 1HE moeten passen, en dus te combineren met de desbetreffende ontvangst-units van het draadloze systeem, waar het uiteindelijk allemaal om te doen is. Cameraaccu-oplaad-units zullen inderdaad groter zijn, maar die hoeven niet ingebouwd te worden met ontvangers, lijkt me.

Ik denk dat door op deze manier te werken je kosten kunt besparen, de hoofdunit zal wel prijzig zijn (geen idee hoe prijzig) maar een uitbreiding op je systeem is dan relatief goedkoop, want daar zit veel minder electronica in, de intelligentie zit immers in de hoof-unit.

Just my two pence

Gr. OotB
                            Last edited by OotB; 06-11-06, 15:28.

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4524

ik denk dat er erg veel verschillende accu´s bestaan. als je een universeel model wil maken gaat dat tegenvallen. Zeker omdat je onmogelijk moet maken om een accu te slopen doordat hij "best wel paste in die lader".

ook wil je simplelheid. zodra je moet gaan checken of de unit goed is geconfigoreerd voor de batterij die je in je hand hebt begint het ineens een stuk minder aantrekkelijk te worden.
                              lekker belangrijk!

Comment

• OotB
                                • Oct 2006
                                • 47

Originally posted by showband
                                ik denk dat er erg veel verschillende accu´s bestaan. als je een universeel model wil maken gaat dat tegenvallen. Zeker omdat je onmogelijk moet maken om een accu te slopen doordat hij "best wel paste in die lader".

ook wil je simplelheid. zodra je moet gaan checken of de unit goed is geconfigoreerd voor de batterij die je in je hand hebt begint het ineens een stuk minder aantrekkelijk te worden.
                                Wat voor een soort configuratie bedoel je hier dan?

Gr. OotB

Comment

Working...