Accu's vs. Batterijen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ibvee
    • Nov 2002
    • 714

Originally posted by OotB
    Ik heb geen idee van de eigenschappen van een NiMH batterij, en of dat zo hoort, iemand een idee wat deze degradatie veroorzaakt?
    OotB
    Originally posted by OotB
    wij als electronisch ontwikkelbedrijf
    Ik wil niet onbeleefd zijn, maar jij bent van een electronisch ontwikkelbedrijf, je wilt een lader maken die ervoor zorgt dat je accu het beter blijft doen, maar je weet niet hoe het komt dat bepaalde batterijen na verloop van tijd achteruit gaan?...

Distinct advantages of today's NiMH batteries are: [INDENT] 30% more capacity over a standard NICAD.
    Less prone to memory than the NICAD. Periodic exercise cycles need to be done less often.
    Fewer toxic metals. The NiMH is currently labeled "environmentally friendly".

[/INDENT]Negative attributes of today's NiMH batteries are:[INDENT] Number of cycles: The NiMH is rated for only 500 charge/discharge cycles. Shallow rather than deep discharge cycles are preferred. The battery's longevity is directly related to the depth of discharge.
    Fast charge: The NiMH generates considerably more heat during charge and requires a more complex algorithm for full-charge detection than the NICAD if temperature sensing is not available. (Most NiMH batteries are equipped with internal temperature sensing to assist full-charge detection). In addition, the NiMH cannot accept as fast a charge as the NICAD; its charge time is typically double that of the NICAD. The trickle charge must be controlled more carefully than on the NICAD.
    Discharge current: The recommended discharge current of the NiMH is considerably less than that of the NICAD. For best results, manufacturers recommend a load current of 0.2C to 0.5C (one-fifth to one-half of the rated capacity, see 3.1 C-Rate). This shortcoming may not be critical if the required load current is low. For applications requiring high power or a pulsed load, such as on GSM digital cellular phones, portable transceivers and power tools, the more rugged NICAD is the recommended choice.
    Self-discharge: Both NiMH and NICAD are affected by reasonably high self-discharge. The NICAD loses about 10% of its capacity within the first 24 hours, after which the self-discharge settles to about 10% per month. The self-discharge of the NiMH is one-and-a-half to two times higher than that of the NICAD. Selecting hydride materials that improve hydrogen bonding to reduce self-discharge typically also decrease the battery capacity.
    Capacity: The NiMH delivers about 30% more capacity than a NICAD of the same size. The comparison is made with the standard, rather than new ultra-high capacity NICAD. Some ultra-high capacity NICAD cells provide a capacity level approaching that of the NiMH. (Ultra-high-capacity NICAD batteries cannot provide as high a load current as standard NICAD batteries. They are also less durable in terms of cycle-count but are longer lasting than NiMH batteries).
    [/INDENT]
    Last edited by Ibvee; 26-10-06, 14:28.
    De groeten => Micha

Comment

• S500D
      • Feb 2003
      • 215

Ik zeg: speel op safe, elke show nieuwe batterijen en weg met die accu's.
      doe vooral ook geen meerdere shows met batterijen. Gebruik de gebruikte batterijen voor een soundcheck of zo, maar niet voor serieus werk.
      Als ik in mijn zender een Duracell (procell) gebruik gaan die dingen 8 uurtjes mee.
      Denk je nou echt dat als ik een band versterk die een concert van een uur geeft dat ik dan gelijk een nieuwe batterij in de zender doe voor een volgend concert!!! ik dacht het niet want dat betekend dat ik een batterij weggooi die nog 87% capaciteit over heeft.

Ik zit er ook al een poosje over te dubben om over te gaan naar accu's maar de betrouwbaarheid van zo'n accu is mij ook nog wel een heet hangijzer om die stap te maken om de simpele reden die hier al vaker genoemd wordt dat het duurder is dat een artiest met een lege accu zit en zijn concert stil moet leggen voor een accu wissel.
      Dan sla je wel een flater als verhuurbedrijf.

Gr Ron.
      U draait, Wij vragen.

Comment

• Mike Manders
        • Aug 2006
        • 341

ik zou dan graag willen weten in welk apparaat een procell 8 uur meegaat.
        ik heb het geprobeerd in Sennheiser 3000 inear ontvangertjes. 1 show van anderhalf uur en de volgende dag met moeite de soundcheck. En dan misschien nog een half uurtje als je geluk hebt. Dat is bij mekaar 2 en half uur. En dan stoppen die kastjes er echt mee.
        Die fischers doen het in het begin prachtig goed, maar na een tijdje gaan ze erg snel achteruit.

Dus, gaat het erover dat het goedkoop moet, of gaat het erom dat je op safe wil spelen. Ik kies dan voor het laatste. Ik vind dat als er een technicus om het half uur de buhne op moet, of een artiest van de buhne af moet (je kan je afvragen wat erger is) , dat je zeer amateuristisch bezig bent.

En dan nog iets over de Duracells, ik heb ook al lang geleden ontdekt dat er op een partij van 100 altijd een paar zijn die niet goed zijn en die ook tijdens de show ermee kappen. Dus het is altijd iets met die batterijen, wel of geen accu's....

Comment

• martijn verkerk
          • Nov 2005
          • 300

Originally posted by Mike Manders
          ik zou dan graag willen weten in welk apparaat een procell 8 uur meegaat.
          ik heb het geprobeerd in Sennheiser 3000 inear ontvangertjes. 1 show van anderhalf uur en de volgende dag met moeite de soundcheck. En dan misschien nog een half uurtje als je geluk hebt. Dat is bij mekaar 2 en half uur. En dan stoppen die kastjes er echt mee.
          de ew300g2 iem (klinken beter als de ouwe 3000) draaien (veilig!) dik 10 uur op 2 procells
          de U serie van shure draait dik 8u
          de R serie van shure draait dik 5u (op 10mw)
          deze tijden zijn safe
          klopt dat de ouwe 3000 na een 3 uur tricky worden

En dan nog iets over de Duracells, ik heb ook al lang geleden ontdekt dat er op een partij van 100 altijd een paar zijn die niet goed zijn en die ook tijdens de show ermee kappen. Dus het is altijd iets met die batterijen, wel of geen accu's....
          dit klopt als een bus in een batch heb je altijd "dooie" battarijen zitten die vol lijken en na 10 min leeg zijn

Comment

• John Smits
            • Nov 2001
            • 111

Originally posted by moderator
            kan het een kosten overweging zijn om niet met een oplaadbaar systeem onderweg te zijn?
            Investering in een oplaadstation, tijd die gemoeid is met het bijhouden van "welke accu is aan de beurt", ruimte die zo'n accu systeem inneemt?

een AA batterij kost ongeveer 1 euro.

Wanneer ben je met een accu oplossing goedkoper uit?
            Da's wel erg duur hoor.
            Sinds ik microfoonzenders gebruik met AA (penlites), stook ik ook wel eens batterijen van mindere merken. Anders, dan bij de 9 volt blokjes, ligt de bedrijfsduur van "goede"en "slechte" batterijen minder ver uit elkaar. Minimaal doe ik er altijd wel 8 uren (continue) of meer mee (intermitterend). Laatst heb ik batterijen geprobeerd van IKEA, gele batterijen zonder verdere opdruk. Ze doen het gewoon goed, prijs 10 stuks voor één euro. Ik moet er heel wat verstoken om de prijs van accu's en een lader terug te verdienen.
            Overigens heb ik jaren geleden serieus geprobeerd om met 9 volt NiMH te werken en daarbij horende processorgestuurde opladers. Beide waren van gerenommeerde fabrikanten. Toch gebruik ik weer gewoon losse batterijen.
            Ik wil bij sommige optredens de zekerheid hebben van een nieuwe batterij. Gebruikte batterijen gebruik ik dan weer tijdens evenementen waarbij tussentijds wisselen geen probleem is, zoals bij reportages van wielerwedstrijden, sportdagen, repetities van toneelvoorstellingen etc.

John
            Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

Comment

• design
              • Nov 2003
              • 57

De bewuste gele batterijen van IKEA, zijn Varta batterijen. Prijzen zijn idd erg laag, maar meende 2,50 voor 10.

Comment

• John Smits
                • Nov 2001
                • 111

Originally posted by design
                De bewuste gele batterijen van IKEA, zijn Varta batterijen. Prijzen zijn idd erg laag, maar meende 2,50 voor 10.
                Uiteraard 2,50 voor de 10, één "eurokwartje" per stuk. maar da's nog niet veel geld.
                Ik wist niet dat het Varta was. Voor 9 volt gebruik ik de Varta 4922 met succes voor mijn Sennheiser 3000 series en Shure.
                Groothandelsprijs 1,85 euro pst excl BTW dat is altijd nog een stuk duurder dan penlites.
                John
                Last edited by John Smits; 26-10-06, 11:15.
                Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

voor batterijen Battrex daar koop je ze goedkoop in het groot.

Ik doe met mijn AKG gitaarbeltpack 3 optredens van 3x50 minuten als ik top-batterijen gebruik. (die duracell M3 penlights AA dus)

Met gewone varta doen de twee ew100/945 microfoonsets echt twee optredens.

alleen als je batterijsets nummert en bijhoud is een zenderparkje van drie stuks (die ook nog eens alleen gebruikt worden als het podium werkelijk groot genoeg is om op te bewegen ) prima oplaadbaar te doen en stukken goedkoper.
                  lekker belangrijk!

Comment

• OotB
                    • Oct 2006
                    • 47

Originally posted by Ibvee
                    Ik wil niet onbeleefd zijn, maar jij bent van een electronisch ontwikkelbedrijf, je wilt een lader maken die ervoor zorgt dat je accu het beter blijft doen, maar je weet niet hoe het komt dat bepaalde batterijen na verloop van tijd achteruit gaan?...

En over NiMH batterijen, dat zal ongetwijveld met scheikunde te maken hebben, en nog meer ongetwijveld op inet te vinden zijn.

Oplaadbare batterij - Wikipedia
                    Batterijlader - Wikipedia

Als ik het punt mis, sorry dan...
                    Goed, als je niets te melden hebt dat mag je je best stilhouden.

In de grotemensen wereld (het bedrijfsleven), <knip, niet lief>, hebben mensen verschillende taken, mijn taak is onderzoek. Ik ben met een marktonderzoek bezig, en zie dingen, deze dingen roepen bij mij vragen op, een van die vragen heb ik hier gepost. Nee, ik ben geen engineer, hoeft ook niet, daar zijn weer andere mensen voor. Voordat onze engineers beginnen met ontwikkelen willen ze graag specificaties hebben. Waar kun je beter beginnen dan bij de eindgebruiker, een kritische succes factor lijkt me toch wel dat het door jullie gebruikt gaat worden, het moet wel aanslaan, anders kun je je geld beter direct in het kanaal kieperen.

Bedankt voor de informatie die je van wikipedia hebt geplukt, maar zoals ik al eerder postte ga ik niet proberen om accu-fabrikanten betere accu's (oplaadbare batterijen) te laten produceren. Ik wil met de elektronica een accu een gagarandeerde en bepaalde betrouwbaarheid geven (productie fouten in de batterijen daar gelaten). Op deze manier wordt de drempel, om over te stappen op accu's ipv. batterijen, lager.

Duidelijk is al dat het voor sommige toepassingen nooit rendabel zal worden, daar kan ik weinig aan doen denk ik.

OotB
                    Last edited by OotB; 26-10-06, 13:21.

Comment

• OotB
                      • Oct 2006
                      • 47

Voor de pro's voor wie het wel rendabel zou zijn om een accuparkje te hebben: Zouden jullie bereid zijn om een beetje tijd te moeten steken in het 'onderhoud' van je accu's? Ik bedoel, je kunt de elektronica in de oplader nog zo intelligent maken, hij kan nooit inspelen op je gedachten en bedoelingen.

Stel: een accu blijft in optima forma wanneer deze 1x per week een 'bijzondere' laad-ontlaad cyclus doorloopt, de elektronica kan deze cyclus plannen, maar de kans dat deze planning niet strookt met je eigen planning is aanwezig. Dit zou je dus handmatig moeten inschakelen, de elektronica zal je eraan herinnneren, maar toch.

De hier al genoemde, besproken en bekritiseerde lader van Fischer Amps heeft een, in mijn ogen, stevig prijskaartje. Heeft men wel zoveel geld over voor een goede lader? (al dan niet inclusief accu's)

Moet de lader ook de opslag vormen voor je accu's?

Moet de lader feedback krijgen van de accu's (resttijd voor de desbetreffende accu)?

Moet de lader een accu afkeuren, en dus niet meer opladen, of alleen een advies geven, of combinatie van beiden?

Het formaat van de lader, alleen 19" of ook voor op tafel ofzo?

(Ironisch) Moet de lader ook met 12V (of 24V) gepowered kunnen worden?

OotB
                      Last edited by OotB; 26-10-06, 13:37.

Comment

• Ibvee
                        • Nov 2002
                        • 714

Duidelijk, ik zit meer bij de bedrijven die wat kleiner zijn, waar iedereen wel enigsins weet hoe het eraan toe gaat.

Ik gebruik met enige regelmaat een sennheiser ew145 G2, met AA's dus. Dat is 1x per week iets van 2 uurtjes. We wisselen meestal om de 2 a 3 weken het setje batterijen met een nieuwe set, meestal duracell. Als zo'n accu goedkoop zou zijn zou ik er 1 of 2 bestellen. Sennheiser heeft zelf ook setjes, maar dat is te duur voor ons, dan kunnen we net zo goed bij de gewone batterijen blijven.
                        De groeten => Micha

Comment

• OotB
                          • Oct 2006
                          • 47

Duidelijk, ik zit meer bij de bedrijven die wat kleiner zijn, waar iedereen wel enigsins weet hoe het eraan toe gaat.

Ik gebruik met enige regelmaat een sennheiser ew145 G2, met AA's dus. Dat is 1x per week iets van 2 uurtjes. We wisselen meestal om de 2 a 3 weken het setje batterijen met een nieuwe set, meestal duracell. Als zo'n accu goedkoop zou zijn zou ik er 1 of 2 bestellen. Sennheiser heeft zelf ook setjes, maar dat is te duur voor ons, dan kunnen we net zo goed bij de gewone batterijen blijven.
                          We hebben het hier dan wel over accu's, maar dat zijn dus eigenlijk gewoon oplaadbare batterijen, dat had je wel in de gaten neem ik aan? Maar je doet dus 4 tot 7 uur met een setje batterijen? wat voor setjes van Sennheiser bedoel je? Accupackje?

OotB

Comment

• OotB
                            • Oct 2006
                            • 47

Weten jullie nog meer aanbieders van dergelijke 'professionele' batterij opladers (of vergelijkbaar) als Fischer Amps? Opzetje tot een vergelijkend waren onderzoek

OotB

Comment

• Ibvee
                              • Nov 2002
                              • 714

Rechargeable battery packBA 201509950
                              [FONT=Arial]The BA 2015 rechargeable battery pack powers bodypack transmitters and portable receivers of the evolution wireless G2 Series. It contains two rechargeable NiMH cells and is inserted into the battery compartment instead of two standard AA cells. The battery pack features an integrated sensor which indicates the battery status, monitors temperature during recharging and avoids the charging of non-rechargeable batteries. [/FONT]

Charging unitL 201509928
                              [FONT=Arial]The L 2015 quick-charging unit automatically recharges two Sennheiser BA 2015 rechargeable battery packs. The battery packs are either inserted directly into the charger or remain in their bodypack transmitters/receivers of the evolution wireless G2 300 and 500 Series.

[/FONT] Die bedoel ik
                              idd van 4 tot 7 uur, goeie indicatie.
                              Check m'n vorige 'onaardige' post voor info over de nimh batterij, hoop dat je er wat aan hebt.
                              De groeten => Micha

Comment

• OotB
                                • Oct 2006
                                • 47

Rechargeable battery packBA 201509950
                                [FONT=Arial]The BA 2015 rechargeable battery pack powers bodypack transmitters and portable receivers of the evolution wireless G2 Series. It contains two rechargeable NiMH cells and is inserted into the battery compartment instead of two standard AA cells. The battery pack features an integrated sensor which indicates the battery status, monitors temperature during recharging and avoids the charging of non-rechargeable batteries. [/FONT]

Charging unitL 201509928
                                [FONT=Arial]The L 2015 quick-charging unit automatically recharges two Sennheiser BA 2015 rechargeable battery packs. The battery packs are either inserted directly into the charger or remain in their bodypack transmitters/receivers of the evolution wireless G2 300 and 500 Series.

[/FONT]Die bedoel ik
                                idd van 4 tot 7 uur, goeie indicatie.
                                Check m'n vorige 'onaardige' post voor info over de nimh batterij, hoop dat je er wat aan hebt.
                                Dank! dat is dus idd een "twee-oplaadbare-batterijen-accu" Deze lader die je noemt gaan we "onder de loep" nemen... komen we later nog op terug, wordt niet binnen een week waarschijnlijk, heb geduld

OotB

Comment

Working...