Line Arrays......

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • schrobbelbop
    • Feb 2005
    • 47

Originally posted by laserguy
    Eigenlijk wou ik hier niet reageren wegens te weinig ervaring met line-arrays maar ik moet de persoon die hier ooit zei dat ze misbruikt werden na deze avond GROOT GELIJK geven. Het ging om een zaal van 30 m lang en 15 m breed. Halfweg die 30 m stond het podium met ernaast de gevlogen Martin Audio Linearray. Het podium stond DWARS op de lengte m.a.w. de afstand tussen podium en laatste rij publiek (want aan de overkant stond er achter het publiek een stand) was nog geen 10 m. De klank tussen de twee arrays was redelijk goed bij de DJ maar tijdens het optreden zat er een zeer ambetante dreunklank in (200 Hz of zo?) die storend was en de verstaanbaarheid van de zangeres maskeerde. Echt slecht: iets naast het gebied tussen de twee arrays was je alle hoog kwijt en kreeg je nog wat laagmid en basgedreun. Natuurlijk is het stom om het podium DWARS op de lengterichting te zetten maar dan nog was het met een conventionele stack mogelijk geweest ook de oppervlakten die NIET tussen de twee arrays lagen van een goede klank te voorzien. Dit had men nu ook kunnen doen door op de subs wat frontfills te stapelen maar wat is dan het nut van een linearray op zo een klein oppervlak als je dan toch nog traditionele kasten zou moeten gebruiken om de spreiding te vergroten? Kun je dan niet beter van de eerste keer een traditionele stack dumpen?
    die 200hz is echt een typische w8compact sound, daar houd ik altijd rekening mee vooral in het nearfield gebied is alles rondom deze freq naar. met zo'n wil ik altijd front fills omdat het array in het front gewoon slecht presteert. duidelijk niet goed genoeg door de systeem tech ingeregeld dus. en een w8c setje is too much voor 10 meter!
    Als je t nie meer wit gebruik dan pur of kit

Comment

• Mike Manders
      • Aug 2006
      • 341

Originally posted by Olaf Duffhuës
      Ben ik het niet helemaal mee eens, het heeft erg met smaak te maken. Er zijn mensen die zelf een voorkeur hebben voor een ander merk, maar dan wil de klant iets anders, terwijl het misschien nergens naar klinkt. Maar omdat een groter bedrijf met een bepaald merk werkt, zou het ineens goed moeten zijn. Zo wordt in iedergeval vaak gedacht.

Bedoel je hier een bepaalde firma mee??? En wat bedoel je met wat de klant wil? je kan je afvragen: wie is de klant??? Als je daar maar niet de band mee bedoelt? die gasten moeten muziek maken en zich niet druk maken over een PA systeem vind ik... tenminste, zo werk ik, en dat gaat redelijk goed.
      ik ben het wel met je eens dat smaken verschillen...

Comment

• Olaf Duffhuës
        • Oct 2000
        • 2477

Bedoel je hier een bepaalde firma mee???
        Nee, er zijn meer bedrijven die maar 1 merk voeren en hun eigen merk het beste vinden zeg maar...

Als je daar maar niet de band mee bedoelt? die gasten moeten muziek maken en zich niet druk maken over een PA systeem vind ik
        Er zijn bandjes/artiesten die zich daar wel druk over maken...Heb jij dat nooit gedaan in jouw muzikanten tijd?... Tja...Er wordt wel eens wat gelult....
        Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

Ik maak mij als muzikant wel druk over de gekozen techniek. Vooral omdat het geluid zoals al gezegd wordt allereerst van de technicus afhankelijk is. Ik baal er als hurende partij wel eens van dat de ene goedklinkende set voor heel veel geld weer vervangen wordt door de tweede goedklinkende "nieuw en improoved" set. Terwijl ik liever door een lagere afschrijving een lagere huurprijs heb. Op die manier worden beide partijen er toch beter van?

Als ik zie dat er bijvoorbeeld perfecte DB sets verkocht worden omdat er synco moet komen dan denk ik als kleine vis daar het mijne van.
          Wat mij betreft kom je met een twintig jaar oude set. Als hij maar goed onderhouden is, netjes oogt (dus eens in de zoveel tijd nieuwe bekleding of zoiets) en door een goede technicus bedient wordt.
          lekker belangrijk!

Comment

• Mike Manders
            • Aug 2006
            • 341

dat klopt wel, maar vaak is het ook politiek...
            dat is ook wel een van mijn frustraties af en toe, mensen gaan niet altijd meer voor kwaliteit maar voor commercie. En dan zijn we weer waar we begonnen zijn: de line-arrays die iedereen koopt...

Comment

• MC Party
              • Sep 2003
              • 481

Originally posted by Mike Manders
              de line-arrays die iedereen koopt...
              Is het niet zo dat men tegenwoordig "mini line arrays" koopt en dat de echte (lange) line arrays al lang uit de mode aan het raken zijn ?
              Kom zelfs bedrijven tegen die een mini line array hangen met delay stack
              Last edited by MC Party; 01-10-06, 22:39.
              Midas verona 400 + KS audio-T12 + BSS DPR fx => i'm lovin' it ! ;-)

Comment

• Mark-LED
                • May 2004
                • 822

Ik kwam laatst op internet een drive-in showtje tegen, wat een DAP (mini) line-array gebruikte. Waar gaan we dan naartoe met z'n allen...

De techniek achter een line-array vind ik werkelijk goed, geweldig dat men geluid zo strak kan richten, maar je moet er wel de klussen voor hebben. Mini line-array op een bruiloft streeft z'n doel een beetje voorbij vind ik.

Comment

• Mike Manders
                  • Aug 2006
                  • 341

Met line-arrays kan je geluid richten ja. Maar met elke willekeurige topkast met een goede afstraling kan ik het geluid ook richten, neem een EAW KF850, Axys Arena, STS MH, Turbo floodlight en ga zo maar door. En wat als je een brede zaal hebt en je komt binnen met je line-array??? dan moet je infills en outfills gaan gebruiken, dus je sjouwt een hoop speakerkasten extra mee.

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

Originally posted by Dj Mark
                    Ik kwam laatst op internet een drive-in showtje tegen, wat een DAP (mini) line-array gebruikte.
                    Waar gaan we dan naartoe met z'n allen...
                    naar de haaien, duidelijk. Occasion-topspeakers schrijven nu wel erg snel af.

Comment

• MarkRombouts
                      • Jan 2005
                      • 1391

of je kunt er mooi van profiteren met het aankopen van goede luidsprekersets voor lage prijzen, voordat iedereen erachter komt dat Line-arrays niet altijd een goede oplossing zijn.

Comment

• Audio Care
                        • Jan 2006
                        • 7

dat klopt wel, maar vaak is het ook politiek...
                        dat is ook wel een van mijn frustraties af en toe, mensen gaan niet altijd meer voor kwaliteit maar voor commercie. En dan zijn we weer waar we begonnen zijn: de line-arrays die iedereen koopt...
                        Wel grappig dat je dit aankaart. Een tijd geleden met Big Mick gebabbeld over Metallica. Hij had de keus gekregen van het management: of de XL4 eruit of een line-array. Werd het toch een Vertec systeem met Nexo subs en zijn bloedeigen XL4.De eis van het management was puur te doen om truck-space (de XL4 vond men namelijk te groot).
                        Toch is Mick wel om gegaan, de nieuwe tour is met Milo's en binnenkort met een Kermistafel, zoals Mike ze omschrijft.

Wordt het er beter door......? als mensen ooit de Stones in Groningen (drafbaan) gehoord hebben en daarna in bijvoorbeeld de Kuip of de Arena(een tour later), dan weet men waar over ik praat. Stones in Groningen, EV X-array (GEEN LINE ARRAY) was zeer aangenaam, Stones in de Kuip met EV X-line(-array) was bagger. Zelfde verhuurder, zelfde techneut.
                        Mag het licht harder?

Comment

• Mike Manders
                          • Aug 2006
                          • 341

het zal er niet beter van worden. Ik zit nu weer op STS en ik ben er erg gelukkig mee, gisterenavond kwam ik weer ergens een Line array tegen met Xander de Buisonjé (ik zal geen merk en firma noemen) en het was echt heeeeeel erg triest, zo slecht.
                          De digitale revolutie van mengtafels lijkt niet te stoppen. Ik ben erge analoge fan (en een verwende technicus...), maar tijdens de theatertour die ik nu doe werk ik met een M7CL van yamaha, en het lijkt erop alsof de digitale mengtafels nu wel beginnen te klinken. echter, daar heb ik wel een paar trucs voor. Zie daarvoor het forum: hoe kan ik een digitale tafel beter laten klinken.

Comment

• DiGiCowboy
                            • Jul 2006
                            • 60

Hey Mike,

Ik was inderdaad ook ff verrast toen ik voor het eerst op pad ging met de M7CL, vindt nog steeds een D5 beter in EQ, maar absoluut geen slechte mixer (vooral vergeleken bij eerder Yammie materiaal zoals DM2000 en de 'goedkope' PM5D) ik vind zelfs de gates beter als op de D5 !!

Om nog even een opmerking te plaatsen wat betreft het line-array verhaal (om nog even on-topic te blijven dus) Ik ben er van overtuigt dat een line-array zeker geen alles oplosser is. Ze worden vaak te pas en te onpas gebruikt. Zo zat ik van de week in een melige bui de highlite catalogus door te bladeren en kwam daar tot mijn grote schrik achter dat DAP ook een line array heeft waar je maar max 4 kasten onder elkaar mag hangen haha.... !!
                            Wel zie ik dat het in de juiste configuratie veel voordelen kan opleveren (fasereinheid, sneller qua opbouw, constant klankbeeld)

Waar veel gasten de fout mee ingaan is het niet calculeren van de array (gewoon maar wat aanprutsen met graden) en het verwaarlozen van de horizontale dekking.

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

De digitale revolutie van mengtafels lijkt niet te stoppen. Ik ben erge analoge fan (en een verwende technicus...), .

hier nog eentje. T schijnt dat het ouwderwetse mixen eraan gaat, en ook daar de computer goedkoper is dan menskracht.
                              Leuk anecdote : Journey op Arrows kwam van een digitale tafel naast (achter??) de buhne, met 2 lijntjes naar JW op de FOH. Die kwam dus ernstig aan t zweten.

Comment

• John Smits
                                • Nov 2001
                                • 111

Wat doe je met een line array, als je de luchthaken vergeten bent?
                                Juist ja een groundstack.

foto78

John
                                Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

Comment

Working...