Afgelopen weekend dus een klusje mee gewerkt voor Nolls Noyce, met dat KS CPA mini line array en dat ging als de brandweer...We hebben er een rockband, soul/discoband, slagwerkgroep en harmonie op gehad en het bleef bij alles mooi...En dit line array is zeer makkelijk te hangen...Ik ken ook merken met een grotere naam, die veel duurder zijn...en nog niet klinken...
Line Arrays......
Collapse
X
-
Last edited by Olaf Duffhuës; 04-09-06, 16:14.Olaf Duffhuës
**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW** -
Dat was in Rosmalen, niet?
Leuk onderwerp ja, en inderdaad heeft het weinig zin om in kleine ruimten met 100/120 graden te werken.
Weet iemand wat een line array doet met psychoacoustiek? Of word het dan echt een te zwaar onderwerp? Of een nieuw topic beginnen.
groet,
MaartenComment
-
Kan je mij eens uit leggen waarom je in een kleine ruimte niet voor spreiding zou kiezen ???Originally posted by Maarten BlomDat was in Rosmalen, niet?
Leuk onderwerp ja, en inderdaad heeft het weinig zin om in kleine ruimten met 100/120 graden te werken.
groet,
Maarten
Dit is naar mijn idee afhankelijk van podium, zaalbreedte, diepte en ga zo maar door.
Het kan ook zijn dat ik er geen verstand (meer) van heb gezien de reactie in een voorgaande reactie
[CODE]Elke geluidsboer met een beetje spaargeld of een rijke echtgenote schaft tegenwoordig een stapel line-array spul aan[/CODE].
Tuurlijk, ipv van ondernemer zijn, investeren, risico nemen, werkgeven, salaris en inkomsten genereren, werken aan een beter product, hebben we ineens rijke echtgenotes en en spaargeld.
Als ik voor boer uitgemaakt wil worden koop ik wel een koe, en als die koe meer en betere melk geeft door ze op te hangen in een line array dan doe ik dat, waarom??
Gewoon omdat ik een goed product wil leveren en een (belegde) boterham wil verdienen.
Een beetje meer respect voor ondernemend Nederland en niet alles over één kam scheren.
Groeten
HansTel wat je hebt, niet wat je mistComment
-
Ik heb zeer veel respect voor ondernemend Nederland, ik ben al 10 jaar ondernemer, maar mijn werk is om live-bands van een goede mix te voorzien, en ik loop er wekelijks tegenaan dat het niet meer lukt omdat bedrijven systemen inzetten op plekken waar het niet gepast is.
En over spreiding gesproken, als je flexibel wil zijn met spreiding, neem dan zeker geen line array systeem. Neem dan losse kasten die je ook eens naar de zijkant of binnenkant kan draaien (of tippen), als delaystack kan neerzetten in geval van nood, etc, etc. Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik met een line array in een hele brede zaal kom en ik kan de buitenste stoelen niet bereiken. Ik had het dit jaar nog in het theater in Windschoten (de Klinker), die zaal loopt breed uit naar achteren, met het Nexo Geo line-array bereikte ik denk ik maar 60% van het publiek. Dus je moet infills/outfills/under balcony etc. gaan gebruiken. En als je dan kasten gaat tellen: 6 x line array per kant, infill/outfill per kant (als je die al kwijt kan i.v.m. zichtlijnen), 3 subs per kant. Voordat je het weet tour je in zaaltjes voor 650/800 man publiek al met meer dan 20 kasten!!!! Terwijl met meyer of Synco: gewoon 2 topjes en 2 subjes per kant en klaar is kees (Mike). waar gaat het over..
Dat heet flexibiliteit, en in Nederland is dat nodig, want er zijn maar een paar zalen geschikt hier om line-arrays in te hangen.
Ik snap al niet eens dat mensen in een theater aan dit soort systemen durven te denken.
of denk ik nu teveel "basje,topje"??? (al heb ik daar altijd een goed resultaat mee)Comment
-
Nee heb je gelijk in, ik heb voor Het Zuidelijk Toneel Hollandia, nu Zuidelijk Toneel, gewerkt, en voor een voorstelling daar hebben we een d&b set meegenomen op tour.Originally posted by Mike MandersDat heet flexibiliteit, en in Nederland is dat nodig, want er zijn maar een paar zalen geschikt hier om line-arrays in te hangen.
Ik snap al niet eens dat mensen in een theater aan dit soort systemen durven te denken.
of denk ik nu teveel "basje,topje"??? (al heb ik daar altijd een goed resultaat mee)
2 x B1 per kant (die dingen zijn zo lekker)
2 x Fjes erbij per kant
1 x F per kant voor balkon vliegen (eventueel ook voor 2de balkon)
1 x 90 graden cluster vliegen
en de meeste theaters hebben al een prima d&b systeem dus tja....
Klaar.
Wat moet je inderdaad in hemelsnaam met een line array in een theater.
Antwoord op de vraag met de graden,
line array is 100/120 horizontaal afstraal gedrag. Muren reflecties, overlappings fase ellende, plus het feit dat theaterzalen ALTIJD verschillend zijn met tribunes. Dus je weet ook nooit van te voren hoe je array moet gaan graden kantelen en hoeveel kasten je nodig hebt (zichtlijnen probleem) voortrek/portaal probleem.
plus acoustisch gezien is het huis systeem "bijna" altijd geoptimaliseerd.
Je zou een array kunnen toepassen in een zaal/tent whatever (lokatie) maar dan moet je het wel afstemmen op de breedte van je systeem tov van de lokatie. Je zou dan theoretisch ook weg kunnen komen met een kleine compacte array.Comment
-
Ik denk dat we niet moeten vergeten dat conventionele systemen altijd goed resultaat hebben bereikt totdat de locaties steeds groter werden. Op dat moment heb je zoveel kasten nodig om een bepaalde geluidsdruk te halen dat je problemen tussen onderlingen puntbronnen gaat creeeren. Om dit probleem op te lossen is er een nieuw "gereedschap" ontworpen, en wel de line-array. Dit principe heeft een aantal problemen, van het stapelen van muren hout, geminimaliseerd of totaal verwijderd.
Tegenwoordig is het probleem dat er vanuit wordt gegaan wanneer men een line-array gebruikt er zomaar ineens super kwaliteit geluid is. Ze hebben het hele verhaal dus omgedraaid, en gebruiken line-arrays dus niet meer waarom het ooit bedacht is. Dit houd niet weg dat een line-array in sommige moeilijke kleine locatie's of toepassingen wel het juiste gereedschap is om goed geluid te creeeren.
Gr, DComment
-
Sub is prima te richten. De theorie is exact hetzelfde als voor een line-array (DUS voor bolvormige afstralers) Alleen omdat de golflengte velen malen langer zijn, zijn de fysieke afstanden waarbij het gaat werken ook veel langer. Dus betekent het in de praktijk dat je veel ruimte nodig hebbt en ook veel kasten om echt optimaal te kunnen werken. Ook kun je dmv fase en delay en hoop doen. 1 ding wat wel overeind blijft de uitgerekende richting en vorm van de afstraling werkt theoretisch maar voor 1 frequentie optimaal. Frequenties rondom deze centrale frequentie leveren dus een ander richtingspatroon op als die ene 'gekozen' frequentie. In de praktijk werkt het goed als er een centrale frequentie wordt gekozen van rond de 60Hz. Dit is meestal ook de centrale frequentie die door de baskasten word uitgestuurd. Als alle data op deze frequentie wordt uitgerekend kun je hele leuke dingen doen met sub en ook 'probleem' gebieden oplossen die met een 'gewoon' link/rechts gestackt PA ontstaan.Originally posted by peterkuliOm nog even terug te komen op het richten van het sublaag:
Volgens mij is dat niet te richten, eenvoudig om de reden dat bij zulke lage frequenties het afstraalpatroon bolvormig is. Wellicht dat ************** nog iets interessants daarover weet te vertellen?
Wat ik overigens wel weet is dat er gewerkt wordt (of dat er inmiddels al is weet ik dan weer niet) aan een richtingsgevoelig sub. Helaas heb ik daar verder weinig meer van vernomen.
Een ding is zeker, het richten van sublaag is en blijft moeilijk.Comment
-
Let's do it on American Way
Amerikaanse bedrijven zijn nog niet zo overtuigd van line-array. Daar komt het ook niet op een vrachtwagen min of meer.
Vorig jaar gaan zien naar Michaël Montgommery en geluid was overweldigend:
per kant:
8 X MSL2 bovenaan
8 X MSL-3 (in 2 rijen, afwisselend met DS-2)
8 X DS2
8 X MSL-4
en
8 X DS2 per kant op de grond
geen enkele line array die momenteel aan deze klankvolume kan vind ikComment
-
Volgens mij tourt heel Amerika met Vertec, maar dat kan aan mij liggen...
alle tourende acts die ik ken touren met line arrays... Bovendien, als de spullen naar Europa verscheept worden komt het zeker wel op een vrachtwagen meer of minder, want er zal toch ook geld verdiend moeten worden.Comment
-
Dat dacht ik dus ook, maar ik zag tot mijn verbazing in juni Tool in de HMH met een D&B C-serie set. Ik werd al niet blij bij de eerste aanblik van de vierkante kasten, en helaas werd het bange vermoeden bewaarheid tijdens het concert. Dikke brei, modderig laag, gitaren die wegvielen in de mix... Maar de vocaal prikte er dan wel weer goed doorheen.Originally posted by Mike MandersVolgens mij tourt heel Amerika met Vertec, maar dat kan aan mij liggen...
alle tourende acts die ik ken touren met line arrays...
Dit was een magere score vergeleken met Dreamtheater vorig jaar november in de zelfde doos. Meyer Milo met HP700 en CQ-1. Alsof het CDtje thuis opstond
(achterin, vlak voor de tribune). Magnifiek!
Één van mijn opdrachtgevers is ook helemaal fan van het Synco W8L-M systeem, en dat wordt te pas en te onpas (naar mijn bescheiden mening) ingezet. Maar het is ook heel vaak dat de klant een line array eist in verband met zichtlijnen (alsof een net rijtje conventioneel gevlogen een aanslag op de zichtlijn is).
Ik vind het een moeilijke keuze, linear-array of conventioneel voor een klus, en er wordt té vaak té makkelijk over gedacht, krijg ik het idee."I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."Comment
-
Ik vind de keuze helemaal niet moeilijk. Ik tour nu weer met STS en wil niks anders als ik het voor het kiezen heb.
Hoe groot of klein het ook is...Comment
-
Ben ik het niet helemaal mee eens, het heeft erg met smaak te maken. Er zijn mensen die zelf een voorkeur hebben voor een ander merk, maar dan wil de klant iets anders, terwijl het misschien nergens naar klinkt. Maar omdat een groter bedrijf met een bepaald merk werkt, zou het ineens goed moeten zijn. Zo wordt in iedergeval vaak gedacht.Ik vind de keuze helemaal niet moeilijk. Ik tour nu weer met STS en wil niks anders als ik het voor het kiezen heb.
Hoe groot of klein het ook is...Olaf Duffhuës
**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**Comment
-
sts
zo zit ik nu ook weer in een feest tent van n 30 meter, met 2 mh's en n combi zeer lekkere spreiding.. met een line-array zou je hier niet blij worden!
Als je t nie meer wit gebruik dan pur of kitComment
-
Nou jongens,
Ik heb heel mijn jonge leven met Turbosound Flash-/Floodlight gewerkt. Tot we twee jaar geleden een Q-set bijkochten. Nu wordt die Q-set daar gebruikt waar we de beste klank nodig hebben. En ja, zelfs in tentjes van 20m, en ja, ook in theaters. Wij spelen met Q 9 diep tot 60m ver, maar dan moet er uiteraard geen Motorhead op het podium staan. Al kun je toch makkelijk en comfortabel 100 dB mixen op 40m. We hebben nog altijd onze oude turbo's, en die klinken ook nog best ok, maar de nieuwe generatie luidsprekers klinken volgens mij gewoon beter.
Wat ik nog niemand heb horen opmerken is dat je een line-array ook kunt richten naar waar je hem nodig hebt. En als je een brede zaal hebt, waarom hang je dan geen LCR systeem op? E-3'tjes als front-fill, Q7 als outfill, of zelfs gewoon maxen...
Waar het altijd weer op neerkomt, is weten hoe je boxen werken, en wat je ermee kunt doen. Ik las ergens een opmerking dat die linearrays te "in your face" klinken voor rock. Dat lijkt mij een zeer rare opmerking. Omdat je nu elk detail hoort, is het plots niet meer goed. Volgens mij komt dat omdat veel mensen nu eenmaal vertrouwd zijn met vervorming, en dus bij rock de speakers WILLEN horen vervormen. Alleen, dan ga je wel erg ver weg van het doel dat luidsprekers nu eenmaal hebben: het zo correct mogelijk weergeven van wat er ingestuurd wordt. Eigenlijk moet je dan niet meer zeggen d&b klinkt niet goed, maar d&b klinkt té goed...
Los van dit alles is het helaas ook mijn bescheiden mening dat de goede systeemtechs dun gezaaid zijn. (Alvast in Belgenland.)
Groeten,
Karel WillComment
-
Eigenlijk wou ik hier niet reageren wegens te weinig ervaring met line-arrays maar ik moet de persoon die hier ooit zei dat ze misbruikt werden na deze avond GROOT GELIJK geven. Het ging om een zaal van 30 m lang en 15 m breed. Halfweg die 30 m stond het podium met ernaast de gevlogen Martin Audio Linearray. Het podium stond DWARS op de lengte m.a.w. de afstand tussen podium en laatste rij publiek (want aan de overkant stond er achter het publiek een stand) was nog geen 10 m. De klank tussen de twee arrays was redelijk goed bij de DJ maar tijdens het optreden zat er een zeer ambetante dreunklank in (200 Hz of zo?) die storend was en de verstaanbaarheid van de zangeres maskeerde. Echt slecht: iets naast het gebied tussen de twee arrays was je alle hoog kwijt en kreeg je nog wat laagmid en basgedreun. Natuurlijk is het stom om het podium DWARS op de lengterichting te zetten maar dan nog was het met een conventionele stack mogelijk geweest ook de oppervlakten die NIET tussen de twee arrays lagen van een goede klank te voorzien. Dit had men nu ook kunnen doen door op de subs wat frontfills te stapelen maar wat is dan het nut van een linearray op zo een klein oppervlak als je dan toch nog traditionele kasten zou moeten gebruiken om de spreiding te vergroten? Kun je dan niet beter van de eerste keer een traditionele stack dumpen?Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.Comment

Comment