In Ear Monitoring

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

Originally posted by Furby
    IDus als je met 1 zender bijv. 2 beltpacks kan bedienen (met verschillende monitormix)
    ja dat kan, mits je een mono mix maakt, beltje 1 zet je bijvoorbeeld (focus functie) op Links, en beltje 2 op Rechts en klaar, maar wat ik al zeg, je kunt dan alleen een mono mix maken,
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Furby
      • Apr 2008
      • 36

Ik heb inderdaad gelezen dat je een stereomix kunt maken met bijv. links de zaalmix en rechts je zang. Als je kiest voor de mono mix, hoor je die dan mono uit 1 oortje? Of mono uit 2 oortjes?
      En beide beltpacks ontvangen op dezelfde frequentie?

Sorry, zomaar wat vragen van een leek...

Comment

• shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

Ik heb inderdaad gelezen dat je een stereomix kunt maken met bijv. links de zaalmix en rechts je zang. Als je kiest voor de mono mix, hoor je die dan mono uit 1 oortje? Of mono uit 2 oortjes?
        En beide beltpacks ontvangen op dezelfde frequentie?

Sorry, zomaar wat vragen van een leek...
        vragen stellen staat vrij,

als je een mono mix hebt hoor je hetzelfde signaal op beide oortjes, net als jij een speaker voor je gezicht neerzet en je draait daar een cd over, je hoort op beide oren hetzelfde vanuit 1 bron.

beide beltpacks kun je instellen op dezelfde frequentie, je kunt 1 beltje laten ontvangen maar ook 100, dat maakt niet uit, zolang de frequentie maar hetzelfde is.

een stereo mix kun je niet maken als jij 1 zender wil gebruiken en 2 beltjes en beide beltjes hun eigen signaal krijgen, bijvoorbeeld beltje 1 krijgt volledig drumstel, en beltje 2 krijgt toetsen en zang omdat die gebruiker (van beltje 2) daar zijn referentie vandaan haalt.. dan heb je een echte mono mix,

wil je stereo , dan heb je 1 zender en 1 ontvanger, je linkeroor krijgt een apart signaal en je rechter oor krijgt een apart signaal.

in principe biedt je bij 2 beltjes het signaal wel stereo aan aan de zender, maar pan je de beltpacks waardoor je een mono signaal overhoudt.

hoop dat je het een beetje snapt....
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Furby
          • Apr 2008
          • 36

Hey bedankt! En jep e.e.a. is volledig duidelijk! als wij al in-ear gaan gebruiken, gebruiken we deze hetzelfde als de gewone floor monitor (dus mono). We hebben dus geen stereo per beltpack nodig, maar zetten hem op mono L of R. En dus kunnen we met 4 bandleden volstaan met 2 transmitters. Dank je!

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

als wij al in-ear gaan gebruiken, gebruiken we deze hetzelfde als de gewone floor monitor (dus mono).
            Dit kan natuurlijk prima werken voor jullie maar hou rekening dat het toch anders overkomt met in-ear dan met een wedge.

Omdat je oren totaal zijn afgesloten zal het heel plat gaan klinken als je mono in-ear gaat gebruiken. Met een wedge is die beleving toch anders. Monitor mixen met wedges of in-ear zijn twee grote werelden van verschil.

Comment

• Furby
              • Apr 2008
              • 36

Daarom gaan we dit eerst uittesten. Via een bevriende band kunnen we waarschijnlijk wel een sennheiser set lenen.
              Sowieso geen goed idee om die dure spullen te kopen als je niet weet of het (bij ons) werkt!? Bedankt voor de tip!

Comment

• Furby
                • Apr 2008
                • 36

Hey Gino,

bedankt voor de lange reactie! Inderdaad een heel verhaal, zeker met die 2 andere topics erbij. Al lezende ondek ik als leek een hoop.
                Ff voor alle duidelijkheid, wij zijn een amateur band. d.w.z. voor de hobby. We hebben allemaal een 'gewone' betaalde baan en hoeven er dus niet van te leven. (wil overigens niet zeggen dat we echt prut zijn ofzo )

Ik vind het erg interessant om me in dit soort zaken te verdiepen, alhoewel ik gewoon drummer ben. We willen tzt spullen aanschaffen, en daarin moeten keuzes genomen worden. Daarnaast, kijk ik vast verder, voor als er naast het voor ons minimaal benodigde budget, weer nieuwe middelen beschikbaar zijn. Wat we verdienen willen we we voorlopig investeren. We hoeven er toch niet van te leven.

Vandaar dat ik me over dit soort vraagstukken buig. In ieder geval heb je voor mij een hoop gegevens over dit onderwerp geplaatst. En heb je een stevige mening.

Ik ga het laten bezinken. Dus inhoudelijk kan ik niet op het (lange) verhaal ingaan. Wel kan ik meegeven dat het allereerst voor de zanger zal zijn ALS we in-ear gaan proberen.

bedankt en prettig weekend!

Comment

• gezellug
                  • Sep 2007
                  • 13

@Gino

Hallo Gino,

Even een reactie op het volgende:

"Je kunt niet twee monobronnen uitsturen naar twee verschillende beltpacks (ontvangers).
                  Indien de zender op mono staat accepteert deze alleen signaal uit een van de twee inputs, meestal links., stop je er een tweede signaal bij, dan wordt er gesummed en heb je dus beide signalen in het verzonden kanaal.
                  Verder kun je niet kiezen op een ontvanger welk signaal je wilt ontvangen...
                  Je kunt wel pannen, maar dan hoor je dus ook maar wat uit 1 oortje.

Vergeet wat hierover gezegd is, het werkt niet, ook al zijn er medeforummers die denken van wel.

Bij Sennheiser kan dit dus wel.
                  De zender gewoon in stereo mode... li en re apart insturen met een mono signaal.
                  Vervolgens de ontvangers (op dezelfde frequentie) met de instelling stereo on en focus on. Je krijgt nu met de panpot van de ontvanger geheel links, het mono signaal dat aan de zender aangeboden wordt aan het linker kanaal op beide oortjes. Met de panpot rechts is dat het rechter kanaal. Met de panpot in het midden krijg je een somsignaal dubbel mono op je oren. Je kunt dus inderdaad zoals andere forumleden melden met een zender (van Sennheiser danwel) twee beltpacks aansturen.

groeten,

Pieter

Comment

• gezellug
                    • Sep 2007
                    • 13

Hoi Gino,

Tja het blijft natuurlijk een super low budget toepassing van een anders bedoelde mogelijkheid. En gepruts aan je panpot tijdens het spelen moet je niet willen. Muzikanten moeten gewoon lekker kunnen spelen..Maar goed..

Jouw mening over stereo in ear heb ik me ter harte genomen..
                    Voorheen had ik ook een mono signaal in mijn oortjes... We zijn dan ook redelijk beperkt met onze mengtafel (A&H GL2400 )(6 auxen, waarvan 2 voor effect) en 5 bandleden met allemaal een eigen mixwens...) Sinds kort pak ik mijn signaal van de matrix van de tafel, li en re en... er ging een wereld voor me open. Maar eh... alleen voor mij hoor, niet verder vertellen, anders moet er weer een nieuwe tafel komen..

Groeten,

Pieter
                    Last edited by gezellug; 13-04-08, 21:36.

Comment

• SM
                      • Oct 2004
                      • 129

Originally posted by Gino Krishnadath
                      Dit blijven echter twee mono signalen (lekker een totale monomix) en in de praktijk blijkt dat je artiesten over het algemeen niet met een beltpackje kunt laten stoeien (maar dat wisten we al toch?).

Ik vraag jullie nederig om verschoning (yeah right...)

Maar!!!... er is dus inderdaad wel een mogelijkheid om een slechte monomix in twee ontvangers te krijgen via één zender.

Iemand dit al geprobeerd? Lijkt me fantastisch...
                      Yup, tried and tested and heeft 5 jaar goed gefunctioneerd bij een van 's lands meest chaotische gezelschappen waar de zangers met el-cheapo OPEN oortjes alleen hun iegen stem en een beetje van de 3 andere rondrennende idioten kregen. Podiumlevel was al meer dan genoeg om de rest goed te horen. Beetje experimenteren met schuimpjes / rubbertjes, etc en iedereen was blij. Voordeel was dat er geen 6 floors meer voorop lagen die allemaal tot in het dak alle vocalen lagen te doen waardoor de band weer zachter kon en het notoir harde podiumgeluid van deze club tot een managable niveau werd teruggebracht.

Kortom: iedere tool zijn toepassing. Echte oortjes mix ik ook in stereo.

S.

Comment

• peter_hendrix
                        • May 2008
                        • 1

Even een opsomming uit eigen ervaring.
                        Ik speel inmiddels ruim 15 jaar in een Rock & Lol band (TRADE MARK) en ik heb ongeveer elke vorm van monitoring gehad.
                        Momenteel draaien we op Mipro MI-808T en Mipro MI-808R setjes met hearsafe gegoten 2-weg oortjes.

Een aantal jaren geleden zijn we over gestapt op in-ear, we hebben toen (na een klein experiment met standaard oortjes) direct gekozen voor gegoten oortjes. Kosten 575,- per setje.
                        Deze overstap was fenomenaal... een heldere mix en geen piepende oren meer 's nacht in bed... wat een verademing.

We zijn toen begonnen met dB wireless apparatuur die ronduit slecht was. Ons (vaste) PA-bedrijf heeft toen vrij vlug Mipro-setjes gekocht en die bevallen een stuk beter.

Regelmatig spelen we ook met Sennheiser (ik weet niet welk type) maar tot op heden verdienen de Mipro's onze voorkeur.

Indertijd zijn we begonnen met een volledig mono mix op de oortjes vanwege een beperkt aantal zenders en aux-groepen op de monitortafel. Dit hebben we een heleboel jaren naar volle tevredenheid gedaan.

Inmiddels zijn we over gestapt naar volledig stereo per setje, dat is weer een lekkere stap voorwaarts.

Persoonlijk denk ik dat wedge monitors (samen met drumstellen en Marshall versterkers) voor meer gehoorschade zorgen dan een in-ear systeem als je het een beetje goed bediend. (dit afgaande op de ontbrekende piep in mijn oren sinds we in-ear spelen)

We hebben inmiddels een Allen & Heath Mixwizard WZ3 12 gekocht en die gaan we aankomende zaterdag voor het eerst gebruiken.
                        Ook hebben we eigen zenders en beltpacks gekocht, we hebben dus nu onze volledige monitorlijn in eigen beheer.

Dus:
                        - Wedge monitors = leuk
                        - Mono In ear met standaard (goede) dopjes = beter
                        - Mono In ear met goede gegoten dopjes = nog beter
                        - Stereo In ear met goede gegoten dopjes = the bom

Peter.

P.S. Heel af en toe komen we niet onder wedge monitors uit en dat is ook wel af en toe lekker voor de afwisseling die goede oude herrie op het podium, maar het is zeker slechter voor het optreden.

Comment

• kitman
                          • Sep 2008
                          • 14

Ik heb enkele vragen.bemerkingen.
                          Volgens mijn technieker/hersteller zijn het zend/ontvang gedeelte van de meeste dingen gewoon dezelfde. Het prijsverschil zit hem vooral in het behandelen van het signaal en zeker vooral welke limiter erin zit. Bart Peeters kreeg die beschadiging door de limiter af te zetten.
                          Als test ben ik begonnen met een draadsysteem zonder limiter, daar kom je al snel van terug. die MOET er tussen.
                          Volgende vraag.
                          Een mengpaneel is volgens mij altijd mono, waarna men er een pseudo stereo van maakt, stereo is nml een manier van opnemen. Dus wat bedoelen jullie hier met stereo? Hoe doe je dat? neem je dan 2 aux per monitormix? Dan moet je bij de kanalen ook pannen!
                          Ik heb nu een apparaatje "Rolls Pm 350B" ertussen om verschillende dingen te mengen zoals mix, eigen mic, bas.
                          Mijn ervaring leert als ik een eigen mixertje neem en daar alles laat opkomen, in mijn geval, mix, eigen mic, bas, elekt drums, zelf mijn mixje maak, mijn limiter minder werk heeft.
                          Eindvraag.
                          Een gewone limiter heeft moeite met de kick van een elektronische drum, weet iemand hoe de limiter van een wireless in-ear hierop reageert? In de winkel wisten ze het niet, ook niet voor Sennheiser of shure.
                          Vinden jullie de kwaliteit ook zo erg belangrijk als je niet zingt, gewoon om relaxed te spelen, ik werk nu niet wireless, maar mijn in-ear wil ik nooit meer missen, wel wil ik draadloos gaan, ik heb op maat gemaakte oortjes van Variphone, met volgens mij een monomix(?)met een losstaande limiter ervoor en die zie ik konstant rood knipperen, dus hij doet zijn werk, alleen die kick-drum doet hij niet.
                          Ik vind dit een heel fijn topic, alleen zou het fijn zijn als iedereen voor hetzelfde eindprodukt kiest, nu is er nog meer twijfel. Maar ik denk dat dit hetzelfde is als met geluid, goedkoop goed geluid bestaat niet.

Comment

• vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

Originally posted by kitman
                            Een mengpaneel is volgens mij altijd mono, waarna men er een pseudo stereo van maakt, stereo is nml een manier van opnemen. Dus wat bedoelen jullie hier met stereo? Hoe doe je dat? neem je dan 2 aux per monitormix? Dan moet je bij de kanalen ook pannen!
                            Een mengtafel is voor mij stereo en het ligt er aan hoe je de kanalen in dit stereobeeld plaats d.m.v de panning per kanaal. Natuurlijk kun je de kanalen op een mengtafel allemaal in het midden laten staan waardoor je een mono uitvoer (links en rechts hetzelfde signaal) krijgt.

Wat wij hier bedoelen met stereo (en volgens mij de rest van de wereld ook) is om in opnametermen te spreken twee kanalen gebruiken, deze noemen wij links en rechts. Voor IEM gebruik je om een stereomix te maken inderdaad twee auxen, wederom links en rechts.

Wanneer je nu bijvoorbeeld een gitaar iets naar links zet op het kanaal en deze route naar aux één en twee dan zal je deze ook iets meer in je linker dan in je rechter oor horen. Hierdoor kun je een stereobeeld maken voor de IEM. Het doel van stereo is door middel van verschillen tussen beide signalen een ruimtelijke luisterervaring te creëren. Veel luisteraars en zeker dus IEM gebruikers ervaren dit als prettig.

Comment

• kitman
                              • Sep 2008
                              • 14

Dus dan zit iedereen van de band met het STEREO spectrum dat jij kiest, en indien er geen apparte monitormixer is de PA ook.
                              Dan zou het handig zijn als ieder zijn eigen 2 kanaals mix kan maken, maar dan moet je een hoop splitten.
                              btw, toch denk ik niet dat de rest van de wereld, zoals je dat zo mooi noemt, dat vind, maar inderdaad dat wordt ook stereo genoemd, terwijl het eigenlijk linker en rechter kanaal is, en in opname termen is stereo toch ff iets anders.

Comment

• sparky
                                • Apr 2002
                                • 2104

Geloof me Kitman, jouw definitie van wat stereo zou zijn hoor ik hier voor het eerst. Veel splitsen om iedereen een eigen stereo mix te geven is onzin; een tafel met voldoende auxen doet de truc. Mocht je direct vanaf jouw plek op het podium zelf een mix willen maken, dan zijn er systemen zoals dat van Aviom waarbij de muzikanten losse kanalen en pre-mixjes kunnen samenvoegen op prive-mixertjes. Deze worden vanaf een basisstation en/of mixer gevoed en doorgelinkt dmv een cat5 kabeltje.

Mogelijkheden zat dus.
                                Last edited by sparky; 09-09-08, 14:19.
                                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...