MBO theatertechniek

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ruud_de_Koning
    • Aug 2003
    • 112

Originally posted by PeterZwart
    misschien 10 vragen bedenken ofzo welke een beetje techneut wel kan beantwoorden?
    De VSCD methode trekt me meer. Randvoorwaarden opstellen voor inschrijving. En dat ook redelijkerwijs toetsen.
    - Ten minste één jaar fulltime werkzaam in de branche, of het equivalent.
    - Ouder dan 18 jaar
    - Goede kennis van het Nederlandse theatertechnische jargon.
    - eh......

(Waarom is het blauw licht hier eigenlijk rood?)
    "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

Comment

• PeterZwart
      • Jan 2008
      • 402

Oke als t jou een idee lijkt ruud,

[LIST][*]Wat moet de site bevatten?[*]Wat voor systeem doen we erachter?[LIST][*]wat moet het systeem bevatten[*]wat voor profiel vragen (zoals leeftijd , naam , woonplaats , en zulke onzin)[*][/LIST][*]Wat voor toelatingsvragen?

Wat betreft het domein.. ik heb nu nog liggen "crewprofile.com"
      hier staat nu wel iets op.. maar dat is van bijna een jaar terug.. en zwaar mislukt![/LIST]Iemand verder nog toevoegingen / ideeen?

@ moderators :
      moeten we hiervoor ook een appart topic aanmaken ??

p.s. ruud..

18 jaar & ouder.. kijk heeel effe in m'n onderschrift!

hou't maar op 16.. dat is de officieele leeftijd dat je ook wat meer mag in deze branche! (nog niet alles maaaaar oke)
      Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3148

Originally posted by Ruud_de_Koning
        Een beetje de nieuwe postings lezend (!) zie ik mezelf reppen over 125 VSCD schouwburgen en hun gemiddelde omzet. Is het heel ingewikkeld om een schatting te maken hoeveel technici daar zullen werken? Ten minste 1 en ten hoogste 18? Gemiddeld 8? Daar staan op een gemiddelde vrijdag in alle zalen voorstellingen? Zal ongeveer driekwart van die theaters een tweede zaal hebben? 200 voorstellingen met gemiddeld 6 technici?

Dan nog de evenementenhallen. De party's. Congrescentra. Hotels. Cruiseschepen. Daar de discotechnici nog bij optellen. De verhuurbedrijven niet vergeten. De onderhoudsmensen. De installateurs. De verkopers.
        Blijft een lastige vraag en om het lastiger te maken (als je vanuit dit oogpunt gaat tellen): hoe gaan we om met mensen die op meerdere locaties werken ('s ochtends congres, 's avonds discotheek schuiven bijv.)

Daarnaast: is de Wie-Is-Wie van de VPT niet een initiatief dat al heel veel aanmeldingen heeft gekregen? En daar staan zeker alleen maar de serieuze(re) mensen in! Wel heel erg theatergeorienteerd, dat wel...

kunnen we niet gewoon een website oprichten met het
        grote theatertechneuten-register?

iedereen zich er proberen te laten registreren..

men ook een eigen profie(met foto's enzo) krijgt.. zodat we van elkaar makkelijk kunnen zien wat voor kwaliteiten diegene heeft

op die manier kun je een heel groot netwerk opbouwen van zoveel mogelijk theatertechnici en tevens ook meteen kijken hoeveel mensen zich wel niet registreren...
        Niet dat ik je idee graag de grond in wil boren, maar dit soort dingen gaan niet echt lukken. Als je echt iedereen lid wil maken, moet je alle bedrijven en freelancers in Nederland aanschrijven en iedereen pushen op z'n minst een profiel te creëren. En hoe houdt je dat up-to-date? Denk aan nieuwe mensen die niet op de hoogte zijn van de site (blijvende reclame-acties?) en hoe controleer je of leden met pensioen gaan (want er zitten nogal wat goeie ouwe rotten in 't theatervak)?

Profielensite is niet zo moeilijk, dat kan je allemaal forum-based ontwerpen. De mensen er naartoe krijgen is het grote probleem.

Dan de laatste paar posts: hoe wil je jargon testen? Een complete toets inbouwen is meteen voor veel mensen een flinke drempel. En ik denk ook niet dat een doorgewinterde discoboer zo snel weet wat een slaglijn is.

@Peter: niet om lullig te doen, maar 16 jaar is nogal laag. Niet dat we jou buiten willen sluiten (integendeel), maar op die manier en in combinatie met alle andere 'eisen' kan bijna iedere middelbare scholier die in een technische commissie zit zich wel inschrijven. "Jargon? Ik weet dat we in de aula een backstage hebben, ik weet wat een fader, een EQ en een gain is en dat het licht hier op DMX512 werkt!"
        Last edited by jurjen_barel; 06-02-08, 09:12.

Comment

• PeterZwart
          • Jan 2008
          • 402

en wie zegt dat ik op die manier aan de slag ben jurjen?
          zijn er uberhaupt technische commissie's tegenwoordig?

vergis je niet.. dr komen steeds jongere mensen in't vak met vrij veel kennis!

en trek je a.u.b. niets aan van een leeftijd..
          dat is ook slechts maar een getal...
          Last edited by moderator; 06-02-08, 09:55.

Comment

• kokkie
            • Nov 2003
            • 1166

vergis je niet.. dr komen steeds jongere mensen in't vak met vrij veel kennis!

en trek je a.u.b. niets aan van een leeftijd..
            dat is ook slechts maar een getal...
            Leeftijd is wel een getal waar de Arbo-wet heel veel waarde aan hecht. En we hebben niet echt veel aan mensen die niet 's avonds mogen werken en die zonder toezicht geen 32A CEE mogen insteken.

Volgens de Arbo-wet ben je 'jeugdige' en volgens de NEN 3140 ben je dan over het algemeen 'leek'. Best leuk zo'n B.V. maar zonde van het geld als je niet mag doen wat je graag wil. En als je het toch doet ben je niet echt professioneel bezig. Dus 18 lijkt me een mooie leeftijd.

@Peter
            En nee, het is geen persoonlijke aanval, maar gewoon de wet. Vind het leuk dat je het voor elkaar kan krijgen, maar volgens mij zie je wel wat dingen over het hoofd.
            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3148

Lezen blijkt weer eens een kunst... Ik zei namelijk dat je alleen je leeftijd tegen had en dat er meer mensen van je leeftijd zijn die juist aanzienlijk minder kennis hebben en dat zij zich dan ook aan kunnen sluiten (wat we willen voorkomen).

Technische Commissies kom je op bijna iedere middelbare school tegen tegenwoordig. Van clubjes met een klein disco-setje toch commissies met complete trekkenwanden in de aula en de mooiste spullen om mee te werken.

Maar dit dwaalt een beetje af van het originele onderwerp (wat ook al een flinke afdwaling was, dus een nieuw topic is misschien toch geen slecht idee? Kan men hier het weer over MBO's hebben.)

Comment

• vasco
                • Oct 2003
                • 2567

18 jaar & ouder.. kijk heeel effe in m'n onderschrift!

hou't maar op 16.. dat is de officieele leeftijd dat je ook wat meer mag in deze branche! (nog niet alles maaaaar oke)
                Dat is nu juist de reden dat ik niks heb aan mensen onder de 18. Ik mag jou 's avonds niet inzetten, jij mag niet tillen, jij mag geen krachtstroom aansluiten, etc. Wat mag jij dan meer dan een 14 jarige in deze branch, inderdaad niets. Het werk is wel wat meer dan alleen maar schuiven dus heb ik niks aan jou door je leeftijd en niet door je eventuele kennis (al kom ik ook maar heel erg weinig tegen die op hun 16 jaar al redelijk tot veel kennis hebben). Dit is niet lullig bedoelt want ook jij kan en zal zeker nog genoeg leren maar als ik naar andere topics kijk waar jij vragen stelt of jou antwoorden lees dan weet ik het nog zo niet met jou kennis.

Als we het alleen over leeftijd hebben dan is het zo nu eenmaal vastgelegd door de arbo, wettelijk ben je nog een kind (tieners zijn kinderen namelijk en wettelijk ben je vanaf 18 jaar volwassen). Weet niet wat jij de komende 2 jaar gaat doen met je bv maar in deze branche niet zo gek veel denk ik dan.

Misschien moeten we trouwens verder ontoppic hier, ging over MBO opleidingen.
                Last edited by vasco; 06-02-08, 13:41.

Comment

• PeterZwart
                  • Jan 2008
                  • 402

effe ander topicje openen dan?

dan gaan we er effe verder over 'discuseren'

tenzij iemand er op tegen is..?

Comment

• AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

effe ander topicje openen dan?

dan gaan we er effe verder over 'discuseren'

tenzij iemand er op tegen is..?
                    JA Ik ben er op tegen... Ga je ons nou allemaal vertellen dat jij de meeste briljant geborene op aarde bent die op zijn 16de al de wereldwijsheid in pacht heeft? Geheimpje Peter: ik geloof je niet...

Houd op met die bakerpraatjes: je weet vast veel, maar je hebt geen ervaring, geen verstand van producties, geen creatief inzicht en geen communicatieve vaardigheden...

Je mag net bier drinken man: zeur dan niet zo over die speciale positie die jongeren "tegenwoordig" verwerven. Bewijs jezelf maar: mag je dan je mondje open trekken: is dat geen mooie deal?

Succes...
                    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                    ------------------------------------------------
                    Arvid Buit
                    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

Trouwens: een 16-jarige kan niet zomaar een B.V. beheren: het oprichten ervan is zelfs onmogelijk. Bij notariële akte kun je een B.V. oprichten als je ook minimaal 18.000 euro startkapitaal hebt. Daarnaast moet je 18 jaar of ouder zijn. De mogelijkheid bestaat (juridisch heet dit handlichting) om een minderjarige onder ZEER speciale voorwaarden het beheer over een bedrijf te laten voeren. Hiervoor is een uitspraak van een bevoegde rechter nodig.

Tot zover het onderdeel: alle bullshit uit de posts vissen... Graag tot een volgende keer: misschien zijn we dan wel bij U thuis...
                      Arvid Buit

Comment

• PeterZwart
                        • Jan 2008
                        • 402

@AJB

hiervoor moet je idd bij de rechter zijn

Kanton rechter om precies te zijn..

hier kan men een onthef aanvragen voor het handels-onbekwaam zijn van onder de 18 jaar

(hiervoor moet je minimaal 16 jaar zijn)

hiervan ben ik ook volledig op de hoogte..

Comment

• jurjen_barel
                          • Jun 2003
                          • 3148

^ en dan heb je eindelijk als 16-jarige een b.v., maar dan mag je nauwelijks werken. Ben ik toch stiekem wel benieuwd hoe je dat oplost. (Ik heb deze vraag al eens eerder gesteld, maar die heb je toen ook niet beantwoord.)

Comment

• PeterZwart
                            • Jan 2008
                            • 402

ik weet eerlijk gezegt niet zeker of er ook apparte regeltjes voor zijn voor als je voor jezelf begint.. dat zou me niet veel verbazen namelijk..

in elk geval weten alle instantie's er nu van en niemand heeft geen afkeuring gegeven erover.. iedereen is ook op de hoogte van wat voor werk het is..

Bij mij op school heb ik 't ook nog effe nagevraagd... en men zegt dat wanneer er een eigen bedrijf word gestart.. hier andere regels voor gelden..

eerlijk gezegt weet ik niet precies welken.. dat is dus iets waar ik nu vandaag (op m'n verjaardag nog wel) achteraan ga jagen van hoe dat zit.. (moet hier geen misverstanden over hebben)

ik laat 't wel effe weten wanneer ik meer weet hierover

maar wat ik zo vreemd vindt.. waarom de verzekeraar ook weet waar 't om gaat en die gewoon rustig mijn ongevallen verzekering afsluiten.. en ook zie ik een aantal mensen van onder de 18 in 't vak werken die gewoon onder contract werken!

dus dat is mij nog wel wat onduidelijk!

Comment

• AJB
                              • Jul 2003
                              • 2289

Jij moet je gewoon door Kokkie al eerder aangehaalde regeltjes houden: ARBO-regeltjes...

Natuurlijk wil een verzekeraar jou wel een polis geven: je moet je toch aan de Arbo houden. Doe je dat niet weet ik zeker dat die polis jou niet dekt... Gek he? Dat is nou het vak van verzekeraars...

Blijft nog steeds de vraag met welk doel jij in ***snaam een B.V. hebt opgericht en hoe je op je 16de aan 18.000 euro bent gekomen, maar daar heb je vast een goede uitleg voor.

Anyway: ga eerst maar eens heeeeel hard werken en heeeeel veel leren bij je plaatselijke PA verhuurder, dan komt het best goed. Parkeer die B.V. voorlopig maar ergens tussen je oren: daar heb je nog helemaal niets aan.
                              Arvid Buit

Comment

• vasco
                                • Oct 2003
                                • 2567

ik weet eerlijk gezegt niet zeker of er ook apparte regeltjes voor zijn voor als je voor jezelf begint.. dat zou me niet veel verbazen namelijk..

in elk geval weten alle instantie's er nu van en niemand heeft geen afkeuring gegeven erover.. iedereen is ook op de hoogte van wat voor werk het is..

Bij mij op school heb ik 't ook nog effe nagevraagd... en men zegt dat wanneer er een eigen bedrijf word gestart.. hier andere regels voor gelden..

eerlijk gezegt weet ik niet precies welken.. dat is dus iets waar ik nu vandaag (op m'n verjaardag nog wel) achteraan ga jagen van hoe dat zit.. (moet hier geen misverstanden over hebben)

ik laat 't wel effe weten wanneer ik meer weet hierover

maar wat ik zo vreemd vindt.. waarom de verzekeraar ook weet waar 't om gaat en die gewoon rustig mijn ongevallen verzekering afsluiten.. en ook zie ik een aantal mensen van onder de 18 in 't vak werken die gewoon onder contract werken!

dus dat is mij nog wel wat onduidelijk!
                                Jij zal je met het eigen bedrijf net als elk ander bedrijf gewoon aan de (arbo)regels moeten houden. Onder de 18 jaar kan jij dus niet veel doen in deze branch maar je kan wel personeel van 18+ aannemen in je bv en het voor jou laten doen. Uitzonderingen op deze regels heb ik nog nooit gehoord maar als je er achter bent laat het ons hier weten.

Jij sluit een verzekering af, waarom zou je dat niet mogen. Als jij bij de rechter een ontheffing hebt om een bv op te richten dan zal je ook moeten verzekeren en de verzekeringsmaatschappij zal jou die gewoon verkopen.

Mensen onder de 18 jaar onder contract bij een bedrijf moeten ook werken naar de regels. Als dit bij bedrijven niet gebeurd kan het bewuste bedrijf hier minimaal een fikse boete voor oplopen bij controle of als er wat gebeurd. Laat staan dat een verzekering ook niet zal uitkeren bij het overtreden van regels ook al heb je de verzekerig wel, zijn alle kosten van een schade ineens voor jezelf en dan kan je de toko waarschijnlijk gelijk weer sluiten.

EDIT - AJB was me net voor
                                Last edited by vasco; 07-02-08, 13:31.

Comment

Working...