MBO theatertechniek

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ruud_de_Koning
    • Aug 2003
    • 112

Ik weet hier weinig van, ben geen expert, maar ben wel benieuwd.
    Je bent benieuwd naar......eh...wat?

Mag ik veronderstellen dat je het document kent? Of juist niet?
    Dat maakt nogal een verschil namelijk.

Het eindtermendocument is grootdeels door één persoon opgesteld, die er wel een hele specifieke mening over theatertechniek op nahield. Onder druk van Rinus Bakker en ondergetekende is er éénmalig een wijziging op gekomen. Maar het blijft een dramatisch gedrocht van een document waar je wel 28 kanten mee opkunt.

Helaas is onze branche niet erg goed georganiseerd......

Helaas is er geen onderwijscommissie die zich namens de branche om dit soort dingen bekommert. Helaas....

(Heb ik dat kabeltje achterop nou al afgeplakt, of niet?)

Zonnige groetsels uut Boarn!
    "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5946

doet die link het bij anderen wel? of is mijn pc op voorhand te sceptisch over dit pdfje?

groeten vanaf het zijtoneel !
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Lena
        • Feb 2006
        • 32

Originally posted by Ruud_de_Koning
        Je bent benieuwd naar......eh...wat?
        Naar alles eigenlijk.
        Discussies hier op (volgens mij het enige levende) theaterforum volg ik op de voet. Dus ook die over scholing. Ik schrijf op dit moment een scriptie over de veranderende wereld van theatertechnici. Scholing maakt daar een klein onderdeel van uit.

[FONT=Verdana]
        Mag ik veronderstellen dat je het document kent? Of juist niet?
        [/FONT]

[FONT=Verdana]Nog niet. Ik ben me aan het verdiepen, maar nog niet aan eindtermdocumenten toegekomen.[/FONT]

[FONT=Verdana][FONT=Verdana]
        Helaas is er geen onderwijscommissie die zich namens de branche om dit soort dingen bekommert. Helaas....
        [/FONT]
        [/FONT]

[FONT=Verdana]Hoe zit het met het GOC dan? GOC zal dan geen onderwijscommissie zijn, maar is het niet de taak van het GOC om zich om de educatie van theatertechnici te bekommeren?[/FONT]

[FONT=Verdana]@ moderator[/FONT]
        [FONT=Verdana]http://www.popenmedia.nl/KCE/10694_d.pdf[/FONT]
        Last edited by Lena; 16-06-06, 15:16.

Comment

• Ruud_de_Koning
          • Aug 2003
          • 112

We hebben indirect met het GOC te maken. Even weer alles op een rijtje:
          [LIST][*]Frits schreef 'eindtermen' voor de oprichting van de MBO in Amsterdam.[*]Bij gebrek aan beter werden de eindtermen officieel gedeponeerd bij de GrifiMedia. (GLA - Grafisch Lyceum Amsterdam)
          Je hebt zo'n door de overheid gecertificeerd -erkend- opleidingscentrum nodig om een eindtermendocument formeel te koppelen aan een opleiding. (Je krijgt een inschrijfingsnummer voor de opleiding van de overheid)[*]De eigenaar van het eindtermendocument werd, ik denk bij gebrek aan beter, Arbopodium. Men was toen nog in de veronderstelling dat deze organisatie een branchevertegenwoordiger zou worden. (Frits?)[*]Volgens de landelijke normen voor onderwijs is er een onafhankelijk orgaan nodig dat objectief meet of onderwijs aan de overheidsnormen voldoet. En dus werd OSAT opgericht. Die controleren namens de Grafische Sector of de geregistreerde MBO opleidingen voldoen.[*]vreemd genoeg is OSAT ook aangesteld als de partij die de legitimering voor de particuliere opleidingen verzorgt. En dat doen ze dan op basis van het eigen eindtermendocument. (Waarvan de inhoud bij de branche nauwelijks bekend is.)[*]Om de toetsing in de praktijk uit te voeren huurt OSAT het GOC Kenniscentrum uit Veenendaal in. Zij voeren de legtimeringstoetsen uit en rapporteren aan OSAT. De toetsing vindt plaats op basis van de inhoud (eindtermen) en de wijze van toetsing.[/LIST]Ik hoor alleen maar klachten over de MBO opleidingen in het veld. En ik zie in alle cursussen nog steeds verbazing over sommige delen van de inhoud, die we verplicht moeten aanbieden omdat Frits ze ooit heeft bedacht. (Reken de kubieke inhoud van een trapeziumvormig glaslichaam uit...)

Bij het vormgeven van de dagopleiding van het IAB heb ik mijn opdrachtgever nadrukkelijk geadviseerd niet aan te sluiten bij de eindtermen. We hebben zelf een nieuw competentieprofiel opgesteld, en we zijn niet van plan die te laten toetsen. We zijn zo eigenwijs om het beter te willen weten, en vinden dat onze inhoud beter aansluit op de theaterpraktijk. We gaan de uitdaging aan met de branche, en hopen dat we over een jaar tevreden geluiden zullen horen uit de branche. Dat zal onze legitimering worden.

De onduidelijkheid in de branche over de opleidingen wordt door zowel de VPT als Zichtlijnen als Arbopodium in stand gehouden. Ik weet niet waarom....

Als het aan mij ligt richten we morgen een onderwijscommissie op. Met de nieuwe generatie HTD's, Toneelmeesters en Theatertechnici. Allemaal met een respectvolle hoofdletter geschreven!

(Wat hebben ze hier een lelijke afstopping, zeg.)

Groetselssss...
          "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

Comment

• Ruud_de_Koning
            • Aug 2003
            • 112

Hoe zit het met het GOC dan? GOC zal dan geen onderwijscommissie zijn, maar is het niet de taak van het GOC om zich om de educatie van theatertechnici te bekommeren?
            Het grote verschil tussen een onderwijscommissie en een GOC is uiteindelijk de poen die een branche er aan beschikbaar stelt. Als ik "onderwijscommissie" zeg dan bedoel ik een club mensen die in opdracht van de branche:[LIST][*]Onderwijsdoelstellingen formuleert[*]Onderwijskundigen inzet voor de ontwikkeling van onderwijs[*]Onderwijsinstellingen begeleid en adviseert[*]Onderwijsleermiddelen ontwikkelt[*]Artikelen schrijft[*]Onderwijs toetst[/LIST]En dat alles met een zak met duiten die de werkgevers en werknemers maandelijks doneren via de salarisstroken.

We zien dat in elke branche zonder deze middelen, en zonder deze mensen, er niets van de grond komt. Ik ken in onze Nederlandse maatschappij nog maar drie branches die geen onderwijscommissie hebben:[LIST=1][*]De fuiken- en nettenknoopbranche[*]De Zeeuwse klederdrachtbranche[*]De Theatertechnische branche[/LIST](Grinnik)

Er zal struktureel niets van de grond komen met een branchevereniging die al jaren zegt dat onderwijs 'niet in de doelstellingen staat' en een directeuren herenclub die alles 'te duur' vindt, en waar onderwijs een vies woord is. Leden moeten de mond met groene zeep spoelen als ze het in de mond nemen...

Eén en ander is cynisch bedoeld, en ik maak me blij met de wetenschap dat ik daarmee op een paar lange tenen ben gaan staan.

(Het blauw licht prikt dwars door de horizon. Geen gezicht!)

Groeten uut warm Boarn.

Comment

• Lena
              • Feb 2006
              • 32

Beste Ruud,

Wat een verhaal! Bedankt dat je voor mij (en waarschijnlijk andere geinteresseerden) de moeite wilde nemen om alles (nog) even op een rijtje te zetten. Het klinkt vrij helder.

Dat er een onderwijscommissie zou moeten komen, heb ik volgens mij wel eens eerder gehoord.
              Als het aan mij ligt richten we morgen een onderwijscommissie op. Met de nieuwe generatie HTD's, Toneelmeesters en Theatertechnici. Allemaal met een respectvolle hoofdletter geschreven!
              Het klinkt goed. Heb je ook ideeen van wie dit initiatief zou moeten komen? Daar ben ik erg benieuwd naar.

En dan die branches zonder onderwijscommissie... Hilarisch. Is dit echt?

Comment

• Ruud_de_Koning
                • Aug 2003
                • 112

Graag gedaan.

Originally posted by Lena
                En dan die branches zonder onderwijscommissie... Hilarisch. Is dit echt?
                Nee gekkie, dat waren uit de duim gezogen voorbeelden. Zij die mij kennen weten dat ik ook altijd zeg dat niemand in de maatschappij het ondertussen slechter heeft geregeld dan de theaters. Zelf de vuinisman die de Kliko´s komen ophalen hebben genormaliseerde en gecertificeerde vuilniswagens waar voor de veiligheid drie camera´s op zitten. Ze hebben allemaal een cursus Kliko ophalen gedaan, en zijn twee keer naar tilcursus geweest. Vraag aan een theaterdirecteur wie het slechter doen in de maatschappij, en ze staan met een mond vol tanden. Ik wil wedden dat er nationaal fonds voor onderwijs voor Kliko-ophalers is. En dat ze jaarlijks op herhaling gaan voor de bedieningsinstructies voor de ophaalwagen. Wedden dat ze een gebruiksaanwijzing bij de auto hebben gekregen? Allemaal dingen die een theater niet heeft georganiseerd bij het trekkenwandje van 3 miljoen. Euro's! Da's 6 mil in guldens. En dan vergeet ik nog 10%.

Ik wil best het intitiatief nemen voor een onderwijscommissie. Wie meldt zich aan?

(Irritant zo'n krakende vloer...)

Groetsels!

Comment

• Lena
                  • Feb 2006
                  • 32

Gaat hier geschiedenis geschreven worden?

Comment

• Ruud_de_Koning
                    • Aug 2003
                    • 112

Ik kan mij trouwens vaag herinneren dat de VPT wel een onderwijscommissie heeft. Ondanks het feit dat onderwijs niet 'hun doelstelling is'.... Thijs uit Tiel was daar voorzitter van.

Geen idee wat de VPT met de nieuwe directeur Eric van plan is. Wellicht gaat hij onderwijs heel hoog op de agenda zetten.

Ik zal eens een mailtje sturen.

(Wie verzint nou dat je het voordoektouw op links hebt, en de trekkenwandcomputer op rechts...? Suf hoor..)

Ruud
                    Last edited by Ruud_de_Koning; 22-06-06, 08:53.

Comment

• Ruud_de_Koning
                      • Aug 2003
                      • 112

ALARM ALARM ALARM

Ik heb mijn bericht om tien voor tien in de ochtend gewijzigd hoor! En niet om tien voor zeven! Die cijfers zitten niet op mijn klok.....

Moderators, waarom staat de klok van het forum twee uur achter???

PIP PIP PIP PIP PIP

(Lekker hoor, dat de klok in de artiestenfoyer vijf minuten achter loopt!)

[Ondertussen word ik gemodereerd, en op het feit gewezen dah ik zellef effe mijn instellinguh mot wijzige....oeps... check!]

[Eens kijken of deze wijziging nu op Amsterdam GMT +1 wordt neergezet....]

[Twintig seconden later: Ja hoor de klok in mijn EIGEN instellingen staat nu goed. Dank u moderator voor het modereren van een prachtaanwijzing. ]
                      Last edited by Ruud_de_Koning; 22-06-06, 09:33.

Comment

• moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5946

Ruud, lees voordat je er een commissie over opricht ff: http://www.forums.licht-geluid.nl/fo...ad.php?t=15153

laters,
                        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• NiwlaAmtsop
                          • Jan 2008
                          • 11

ik wou ff vragen, is er veel vraag naar medewerkers, als je gestudeerd hebt voor theatertechnicus

Comment

• NiwlaAmtsop
                            • Jan 2008
                            • 11

Icq Sux...msn Rules!!!

Msn Ftw!!!

Comment

• NiwlaAmtsop
                              • Jan 2008
                              • 11

Nog een vraag: is er veel vraag naar medewerkers binnen de theatertechniek ... ik moet een werkstuk maken voor school, plz gimme the info...

Comment

• NiwlaAmtsop
                                • Jan 2008
                                • 11

oh ,w8, dat had ik al gevraagd

Comment

Working...