probleem gitaristen.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Wat het metalgebeuren betreft:

Image? meestal niet hoor, dit zijn de jaren 80 niet meer waarin dat heel erg stoer was, de meeste jongens spelen ook echt niet full, maar halfstack. monitors daar heb je vaak alleen in de grotere zalen echt wat aan. In de kleinere tentjes zijn deze meestal van een dusdanig erbarmelijke kwaliteit, dat je mag hopen dat er genoeg zang doorheen kan om de zanger die avond te laten overleven. Ik vind het in de meeste situaties de verantwoordelijkheid van de muzikant zelf om zichzelf te horen. maar het kan werken, of misschien zelfs noodzkelijk zijn.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• bones2001
      • Aug 2003
      • 741

citaat:de meeste combo's hebben trouwens achterop de amp nog een extra potmeter zitten, waardoor de eindbuis minder spanning krijgt, en daardoor eerder de "sound" al bereikt, met minder vermogen...
      He Mac,op welke combo's heb je dit gezien dan ??
      Ik ben zoiets maar 1 keer tegengekomen op een Fender Twinamp,
      ( dus niet de Twin Reverb ) maar dit was een externe bias verstelling waar je dus de roosterspanning mee kon instellen.
      Was wel handig om bij een lager volume een lekkere crunch te krijgen...

Wat LLights doet werkt prima,
      ik heb Link Wray een poos geleden gezien met een complete Marshall stack achterstevoren, en wie kent nog Japie Castricum..?? die paste hetzelfde truukje toe.

En Bram,
      citaat:Andere truuk is het verwijderen van een eindbuis. Bij mijn huidige amps (KOCH)kun je met een schakelaar op half vermogen gaan spelen (een eindbuis wordt niet gebruikt)
      Dit kan je op de Koch doen doormiddel van een schakelaar,
      volkomen veilig.
      Als je echter zomaar een eindbuis uit je versterker trekt zal je ook
      de speaker imp.aan moeten passen !!!

Mixen is net als schilderen.
      Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• Bram
        • Jan 2005
        • 15

citaat:Geplaatst door bones2001

En Bram,
        citaat:Andere truuk is het verwijderen van een eindbuis. Bij mijn huidige amps (KOCH)kun je met een schakelaar op half vermogen gaan spelen (een eindbuis wordt niet gebruikt)
        Dit kan je op de Koch doen doormiddel van een schakelaar,
        volkomen veilig.
        Als je echter zomaar een eindbuis uit je versterker trekt zal je ook
        de speaker imp.aan moeten passen !!!

kan idd op de koch via een schakelaar

Maar heb een 100 watt top, daar heb ik 2 van de 4 buizen uitgehaald om minder vermogen te hebben (ging stereo spelen - dus 2 amps) maar heb niks gedaan aan impendantie speaker. Is volgens KOCH ook helemaal niet nodig.

Gaat echter nu wel heel erg off-topic. Ook leuk hoor een topic over buizenbakken

Comment

• Da Burf
          • Jun 2003
          • 44

citaat:Geplaatst door **************

de meeste combo's hebben trouwens achterop de amp nog een extra potmeter zitten, waardoor de eindbuis minder spanning krijgt, en daardoor eerder de "sound" al bereikt, met minder vermogen...

ook een optie om eens na te gaan...
          Net zoiets is een variac, zoals EVH gebruikte.
          Die is in elk geval bepaald niet standaard op 'de meeste combo's'...

Over het eindbuizen gebeuren: 2 eindbuizen gebruiken ipv 4 is voor mij meer een kwestie van toon dan van volume, met 2 heb je bij mijn amp (rivera) veel minder headroom op het cleane kanaal, oftewel eerder eindtrapvervorming.
          halveren van het vermogen scheelt toch ook maar 3dB?

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

kitty hawk en mesaboogie weet ik het zeker van, de fenders hadden ook ooit zo'n ding, maar of dat op alle amps gezte is weet ik nou ook weer niet zeker. Ze bestaan wel, in elk geval, en daar zou je eens op kunnen letten..

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

&lt;&lt;edit by Mod-gerard&gt;&gt;

Is wat het toonargument betreft ook de powersoak-optie al langsgekomen? Voor een P.A. bedrijf of zaal lijkt het ook niet echt een oplossing te zijn, ik bedoel ga je die dingen echt aanschaffen als bedrijf zijnde en meenemen naar klussen? Denk et niet. Maar je kunt gitaristen er natuurlijk wel van op de hoogte brengen dat zoiets bestaat, meer een lange termijn-oplossing dusch..
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

ff wat gepoetst,

Pledge erover, klaar...

Comment

• Da Burf
                  • Jun 2003
                  • 44

citaat:Geplaatst door **************

kitty hawk en mesaboogie weet ik het zeker van, de fenders hadden ook ooit zo'n ding, maar of dat op alle amps gezte is weet ik nou ook weer niet zeker. Ze bestaan wel, in elk geval, en daar zou je eens op kunnen letten..
                  Ik wil niet bijdehand zijn, maar ik heb ook een mesa/boogie mkIV combo en daar zit dat echt niet op....

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

Ik weet zeker dat er op elke gitaarversterker voorop een knop zit.
                    Meestal staat er "gain" of "master volume" bij.

lekker belangrijk!

Comment

• Da Burf
                      • Jun 2003
                      • 44

citaat:Geplaatst door showband

Ik weet zeker dat er op elke gitaarversterker voorop een knop zit.
                      Meestal staat er "gain" of "master volume" bij.

Daar doe ik het dan ook mee .

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4524

Anekdotisch verhaal over hard spelende snarenplukkers.

Hier in het Haagje is een oefenruimte die in elk repeteerhok een fijne ampeg bascombo neer ging zetten. Op deze 100w 15inch apparaten zit een fijn equalizertje. Daarvan hebben we alvorens ze te verspreiden fijn de onderste schuiven losgesoldeert en vervangen door een permanente weerstand. Bassisten die in een relatief klein oefenhok met zo een combo alles op tien gaan schuiven gaat nergens over. En er valt dan ook niet meer tegenaan te isoleren.

nu jaren later kunnen we zeggen dat het percentage bassisten die serieus genoeg met hun geluid bezig zijn heel klein is. Er is maar een héél klein handjevol die uberhaupt gemerkt hebben dat er schuiven zijn die niet werken.
                        lekker belangrijk!

Comment

• sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

Dat is triest genoeg, zijn dit dan ook echt "bands" die ook optreden en niet alleen maar een beetje staan te lummelen in een oefenruimte?

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4524

je zou verbaasd zijn!

je hebt er modellen bassisten bij die het weten:
                            1) Bassisten die niets zeggen maar zelf extra doosjes/preamps/combo's mee gaan nemen naar de oefenruimte.
                            2) bassisten die weten dat ze met die combo's in die staat prima kunnen repetern met een uitstekend geluid en dat gewoon doen. dan maar niet die eq gebruiken.
                            3) zeikerds die er gek van worden. Wat in theorie als je ervoor betaald terecht kán zijn. Zo eerlijk zijn we ook.
                            4) bassisten die het niet stoort. Dat zou ook kunnen zijn omdat zij gewoon met de normale hi/lo-pot toonregeling een goed geluid maken en de hele eq-sectie op nul laten staan...

maar als je steekproefsgewijs bij oefenruimtes de instellingen op geluidsapparatuur bekijkt na een repetitiesessie. Zul je snel merken dat zelfs bekendere acts vaak niet meer doen dan "alles op max en gaan" Dan merk je niet dat een paar van die knopjes niets doen [B)]
                            lekker belangrijk!

Comment

• Boi
                              • Apr 2004
                              • 541

Wat ook vaak helpt is de 1khz op de monitor langzaam en heel voorzichtig opendraaien en wel zo dat ze net niet horen dat het uit de monitor komt, moet je ze zien zoeken op hun amps, en dan loop je naar ze toe en zeg je dat ze zo hard staan dat ze een feedback veroorzaken door de zang mic's en dat ze toch echt minstens de helft zachter moeten. Dit gebeurt dan ook meestal gelijk.
                              Deze maatregel neem ik zelf gelukkig zelden want meestal na het 1 keer vriendelijk doch dringend vragen gaat het echt zachter en anders gaat de PA uit, en dan staan ze eerst te mopperen en de rest van de band aplaudiseerd omdat iemand eindelijk er wat van zegt en dan is het klaar. En de bassisten, zet de stack maar schuin achterover en laat de bass iets op de monitor terug komen en ze zijn tevreden en zo niet dan kopen ze zelf maar een in-ear systeem.
                              groetjes

___
                              Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• LLights
                                • Feb 2005
                                • 18

beste mensen,

hierbij wil ik even een paar problemen uit de wereld helpen:

als gitarist kan ik jullie vertellen dat de powersoak optie geen optie voor een gitarist is. De powersoaker slokt ook een groot deel van je sound op... als je net een lekkere sound hebt gevonden en je zet er dan een powersoaker op dan lijkt het net alsof je voor je speakers een stel jutezakken hebt zitten... je sprankelend hoog is helemaal weg...
                                Ook de optie van een stel eindbuizen eruittrekken is niet geweldig.. hierdoor gaat ook een belangrijk deel van je sound volledig weg..
                                bij versterkers als de twin amp is het niet verstandig om hem op 25 watt te schakelen want dit klinkt namelijk ook niet... het beste is gewoon zoals ik in mijn vorige post ook al zette om hem achterover te kantelen en naar je toe te zetten zodat je geen geluid de zaal in stuurt. het is voor gitaristen met buizenversterkers namelijk essentieel om de versterker lekker hard te kunnen zetten. De buizen in de versterker laten de versterker bij een harder volume namelijk dynamischer en sprankelender klinken. Een buizenversterker op een laag volume is net als een ferrari besturen bij 30 kilometer per uur.. wel mooi maar toch weet je dat er meer in zit... Het is te verleidelijk om het gas los te trappen dus doe je het toch.. Ook al zeggen ze dat je het niet mag.. Als je als geluidsman zegt dat de gitarist met buizenversterker niet harder mag is dat net alsof je een vrouw zegt dat ze niet zo veel geld mag uitgeven (ze doen het toch) Dus laat ze gewoon lekker knallen. de oplossing is om gewoon (net als ik in mijn vorige post al aangaf om de buizenversterker te kantelen (iets schuin naar je toe) en niet de zaal in en lekker knallen.... dit klinkt het best en speelt het fijnst..

Tilt back legs... Ze zijn toch echt wel een goede uitvinding...
                                (staat nog mooi ook)

groeten,

Leon

Comment

Working...