Is dit je eerste bezoek aan het J&H Licht en Geluid forum? Neem dan de veelgestelde vragen (FAQ) even door. Om berichten te kunnen plaatsen, dien je je eenmalig te registreren.
Wij als gitaristen, jaja, hebben het ook niet makkelijk. Al het mooie speelgoed wat te koop is gaat nu eenmaal zo hard en zachter zetten, tja dan klinkt het niet meer, dus jullie moeten ophouden met zeuren!
Feit is wel dat er maar weinig "buizen"bakken te koop zijn met weinig volume. Ik heb zelf een Mesa Studio .22 Twintig Watt volgens het boekje, maar gaat toch loeihard, al draagt het geluid niet erg ver. Tegenwoordig speel ik modeling, met gitaar in de monitor. Dit werkt voor mij prima. Veel collega gitaristen hebben dit ook ontdekt, je ziet steeds meer Line-6 verschijnen, alleen vaak toch weer zware gitaarversterkers erbij, maar ja, het klinkt ook zo lekker dus ik begrijp het wel. En ja, wij gitaristen hebben behoorlijk grote EGO's, kun je niks aan doen. Beetje sociale opstelling is soms wel erg veel gevraagd.
Toch begrijp ik niet waarom er niet meer goede, lekker klinkende gitaarversterkers worden gebouwd met gewoon 20 Watt of zo. Het moet gelijk 100 Watt of meer zijn, allemaal met Fender als voorbeeld, maar ja, toen waren er nog nauwelijks PA's.
Tja en die bassisten blijven natuurlijke zielige jongens die er niet zo veel van snappen. Oren tegen de box aan en maar harder zetten, want ik hoor niks. Nou is het natuurlijk wel zo dat in kleine zaaltjes de ruimte vaak zo beperkt is dat de bassist niet een paar meter van zijn versterker weg kan gaan staan, maar of ze ook begrijpen waarom?
Ach, moest ik gewoon even kwijt. Begrijp het allemaal best, en heel vaak gaat het ook goed toch?
Wij als gitaristen, jaja, hebben het ook niet makkelijk.
beste Strat,
ik heb alle begrip. Heden zijn er inderdaad echt mooie spulletje die al snel veel volume geven maar in de 60's en 70's, nog zonder PA, was het volume ook aanzienlijk. Vergis je niet. Ikzelf heb lange tijd bas en ook drums gespeeld voordat ik veel jaren later achter de schuiven kwam te staan. Tjonge, die Marshall torens gaven toen zelfs zo'n hoop volume ik als drummer blaren op m'n handen kreeg om onversterkt het volume bij te houden.
En die arme zanger moest het zelfs nog zonder monitor stellen, dus veel klagen dat ie zich niet kon horen en een vinger in 1 oor om tijdens het zingen nog enigszins een toon te horen.
Het probleem dat het hard klinkt op het podium is dus zeker niet van de laatste jaren. Het zal zo wel blijven. Het heeft ook z'n charme.
Even nogmaals een dreigend misverstand voor techneuten uit de wereld helpen.
Zonder hoorbaar luidsprekertje op het toneel el. gitaarspelen kan.
Maar voor spelers die gary more achtige dingen doen kan dit niet.
Voor een stuk gitaartechnieken werk je met een gitaar/versterker combinatie waarbij je de boel zo bespeelt dat het totaal van gitaar-versterker-weergever-luchtkolom, onder controle net óver het randje van rondzingen staat afgesteld. Met je spel kun je dan die prachtige dingen als bij queen/clapton enz spelen. (luister naar de solo in "wuthering heights" van Kate bush of de gitaarpartij in "baker street")
Het volume is wel draagelijk te houden door met kleine versterkers te werken. bv www.koch-amps.com de studiotone. op een versterkerstatief vlak naast je gitaarbody plaatsen. Ik gebruik een peavey classic 15. (15 watt 8 inch) voor dit soort werk. Fender heeft de pro-junior.
Bij kleine versterkers overigens GEEN sm57 plaatsen!!!! Die missen teveel ballen in het laag als je zonder een 12 inch gesloten kast werkt. b.v. een beyerdynamic 201 werkt beter.
Nogmaals. Met modelling en in-ears of monitors kan je prima optreden. Het geluid hiervan is verre van wat er in de wandelgangen over gezegd wordt doch functioneerd verder prima. Maar niet alles kan hiermee gedaan worden. Je zal gitaristen tegenkomen die terecht daar niet mee kunnen werken. Praat dus niet blind de goegemeente van de technici na.
Van het geluid van modelling achtige amps als line-6 moet je houden; vind het persoonlijk bagger. Maar ach ider zijn meug.
Geluid is voor een bruiloftje perfect,maar bij een goeie rockband vind ik het gewoon misstaan
Houd zelf van buizensound. En dit is prima mogelijk zonder enorme stacks neer te zetten. Een aantal fabrikanten levert zogenaamde powerbrakes. (marshall, koch, MB) Welke het vermogen wat van de amp naar de speaker wordt gestuurd reduceren, maar toch de volle buizensound in stand laten.
Maak zelf gebruik van KOCH amps; 2 tops met ieder een 2 x 12 eronder.
Zet amps op oorhoogte dwars op het podium (flightcases eronder). Dmv ingebouwde powerbrake stuur ik met een heel laag volume uit en behoud toch mijn sound. 2 x SM57 ervoor zowel in kleine kroegjes als in grote zalen.
Ik ben ook nog lang niet overtuigd van het modeling gebeuren, vaak lijkt het heel wat als je er vlak voor staat, maar op het moment dat je mic's gaat plaatsen vallen ze hopeloos door de mand klapt de hele sound in elkaar: er blijft niets van over, ik heb er live en in de studio zat mee geprobeerd. Het is misschien hooguit goed om met andere amps te blenden.
Wat harde gitaren en bassen betreft: Mijn ervaring is dat dit meestal veroorzaakt wordt door hard spelende drummers en slechte akoustiek waardoor gitaristen gedwongen worden hard te spelen, zelfs als de kasten juist geplaatst zijn.
Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.
Wat ik absoluut niet wil is een discussie wel of geen modeling openen, die zijn elders voldoende te vinden.
Alleen wat Sparky zegt over die microfoons begrijp ik niet. Waarschijnlijk gebruik je modeling als FX-unit bij je normale gitaarversterker, waarom anders microfoons?
Dat hoeft dus niet, mits goede monitoring. Gewoon rechtstreeks in de PA. Wel je patches op volume maken, je thuisgemaakte patches klinken op volume inderdaad niet goed!
@Bram:
Die powerbreak heb ik ook eens geprobeerd, dat vind ik dus weer helemaal niks, net of je een zware deken over je versterker gooit. (Was overigens een Marshall Powerbrake)
Je kunt het beste nog een zwaardere gitaarversterker kopen met aparte baskast.
Hierdoor valt het monitorgeluid samen met de zaalmix en klinkt het versterkend en prettig.
Groeten Peet
@ strat:direct vanuit de amp dus zonder mic zuigt pas echt. het gaat overigens niet om mijn setup, ik speel al jaren niet meer actief gitaar. Ik heb met line 6 flextones gewerkt en en met een line 6 147 top, als live en opnametech voor metalbands, oftewel high gain sounds. En dat kunnen die bakken dus simpelweg niet goed genoeg, niet in hun eentje iig. Een discussie is niet nodig, voor mij heeft het tot nu toe niet gewerkt, misschien zal het dat ooit wel doen, wie weet, maar vooralsnog....
Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.
Je kunt het beste nog een zwaardere gitaarversterker kopen met aparte baskast.
Hierdoor valt het monitorgeluid samen met de zaalmix en klinkt het versterkend en prettig.
Groeten Peet
Niet meer op reageren, persoon in kwestie had in een ander onderwerp ook al wat ( zacht uitgedrukt) nutteloze posts. Hiervan zijn er ook een aantal verwijderd.
Het is allemaal nog erger als je een soort van open podium hebt. Wij hebben op school een jaarlijks evenement waarbij elk jaar weer het hele podium vol met versterkers [u]moet</u>staan. En dan staan er dus werkelijk 15 versterkers (terwijl er hooguit 3 tegelijk nodig zijn)op het podium waarbij omstebeurt ergens ingeprikt moet worden. Je wordt er af en toe echt ziek van, en daar hoef je geen geluidstech voor te zijn. Loeihard gaan ze, elke keer weer.
citaat:Geplaatst door René_Master
Het is allemaal nog erger als je een soort van open podium hebt. Wij hebben op school een jaarlijks evenement waarbij elk jaar weer het hele podium vol met versterkers [u]moet</u>staan. En dan staan er dus werkelijk 15 versterkers (terwijl er hooguit 3 tegelijk nodig zijn)op het podium waarbij omstebeurt ergens ingeprikt moet worden. Je wordt er af en toe echt ziek van, en daar hoef je geen geluidstech voor te zijn. Loeihard gaan ze, elke keer weer.
Kies er dan 3 uit, de rest komt niet eens het podium op, tenzij ze er een duidelijke reden voor hebben. Gitaar is gitaar, versterker is versterker. Effecten kunnen er wel tussen, maar verder zie ik geen reden dat iedereen zijn eigen favo versterker mee moet nemen. [xx(]
(Bij ons houdt iedereen zich er strak aan. In de eerste instantie alleen de amp van school gebruiken, niet een eigen amp. Nooit problemen!)
nogmaals, voor de technici.
Als een gitarist werkelijk een goed geluid heeft. Dan komt dat omdat hij/zij het totale instrument beheerst. Bij een el.gitaar is dat een combinatie van zowel de gitaar als de snoeren, effecten én de versterking ervan inclusief de luchtkolom tegen de body van de gitaar.
Op hard volume is dat makkelijker dan zacht. En het is een teken van een slechte gitarist als hij/zij niet uit de voeten kan op een behoorlijk volume. Plus een teken dat hij/zij misschien geen handige investering heeft gedaan. (4x12 speakerkasten zijn in Nederland vrijwel onbruikbaar)
Het is te kort door de bocht om te zeggen dat gitaristen maar even door een versterker moeten spelen die aanwezig is omdat het voor de techniek handiger is. Vergelijk dit met de klankkast van een vleugel vervangen door een betonnen bak. Of het bovenblad van een akoestische gitaar door een metalen plaat "Dan zal hij niet zo feedbacken". Je grijpt werkelijk in op het instrument. Waarom heeft een gitarist soms meerdere versterkers en gitaren staan als het niet uitmaakt?
1) Zorg dan wel voor iets behoorlijks. Vaak staan er zeer inferieure versterkers. bv marshall valvestates of crates e.d. Op dat moment trek je als gitarist wel even je combo uit de achterbak. Dikke l*l technicus! Een deal met de locale muziekzaak voor backlinesponsoring kan helpen. maar dan moet die ook wel iets behoorlijks neerzetten
Best overleg je vooraf met alle bands op school. "jongens, wij van de techniek trekken het niet als jullie allemaal over verschillende versterkers spelen. Dat lukt wel als er drie versterkers staan. als jullie samen kiezen welke van jullie versterkers dat zijn dan hoef je niet over de shit van school te spelen en heb je allemaal een goed geluid"
2) met een slechte versterker-gitaar combinatie kan het zijn dat je erg hard moet spelen voor de gitaar op de versterker "reageert". Door de aanwezige versterkers voor te schrijven wordt de techniek misschien alleen moeilijker te beheersen. (al is de versterker nog zo slecht, je vind altijd wel een volume waarop de gitaarbody gaat meeresoneren met je versterker. Onthoud: feedback is een deel van een gitarist zijn geluidenpallet! [B)])
3) niet alleen de gitaristen op dit soort avonden zijn beginnend. Besef je dat de bandjes op die avonden ook moeten werken met jouw als beginnende technicus. Samenwerken is goed voor je carriere! "ik zeg gewoon over welke versterkers ze mogen spelen" is niet de manier om verder te komen. Je moet ook psycholoogje leren zijn in dit vak met de sociaal zwakkere groep die muzikanten nou eenmaal zijn [)].
4) je leert domweg niets over andere versterkers. Er zijn beginnende pa technici die een moord zouden doen om in één avond kennis te kunnen maken met een spoedcursus "hoe laat ik allerlei verschillende gitaristen goed klinken". positieve grondhouding!
5) verder is het helaas zo dat volumebeheersing op gitaar gewoon moeilijk is. een strategisch geplaatste compressor limiter tussen pre en post in de gitaarversterker kan ook helpen bij de bandjes. Op gitaar hoeft dat niet slecht te klinken trouwens.
6) Als bandje op een middebare school speel je misschien maar twee optredens per jaar. Houd rekening dat je soms wel voorzichtig moet omgaan met het gevoel van de bandleden. Die gaan die avond misschien wel 1400 vrienden en bekenden laten zien wat ze kunnen. Als dat niet goed gaat gaan ze dan ook écht sociaal door de afvoerput getrokken worden. En zij wéten dat! Medescholieren zullen je écht niet sparen als jij vals speelde omdat jij jezelf niet kan horen! En omdat dit voor velen hun eerste optreden zal zijn gebeuren er letterlijk vreemde dingen in je lichaam. Vergelijkbaar met een acute griepaanval. Ken jij die druk? Wil jij daar nog een vertrouwd stuk (eigen bekend geluid) aan onttrekken? Realiseer je dat je als je dat niet subtiel doet werkelijk de man kan zijn die de laatste zet het ravijn in geeft. Doe dat bij de bravouregasten van de bovenbouw die twee koppen groter zijn. Zij doen waarschijnlijk hun derde schoolavond en kunnen het hebben. Maar wees voor de
Comment