probleem gitaristen.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • theo
    • Nov 2001
    • 503

probleem gitaristen.

Ik heb effe een vraagje hoe jullie dit oplossen.
    Wij hebben bij de band een gitarist en basgitarist die erg hard spelen op het podium.
    Dit gaat erg ten koste van de zaalmix of die moet erg hard staan.
    Vooral de bassist die wil de druk van zijn bas voelen zegt ie,waardoor het in kleine zalen soms finaal over de zaalmix heen gaat.
    en bij de gitarist staat de fender recht de zaal in te schreeuwen.
    Heb al overwogen om de versterker dwars over t podium heen te laten gaan op oorhoogte. maar voor de bassist heb ik geen oplossing.
    Hoe zouden jullie dit oplossen?
    Alvast bedankt.
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Bassist in de eerste instantie naar de achterrand van het podium (iig de versterker). Scheelt al een klein beetje.

Vervolgens speelt ie gewoon maar iets zachter en als ie gaat zeiken over dat ie de bas moet 'voelen', dan zeg je dat ie dan maar lessen moet nemen, want dat voelen is onzin (en voor orgasmes moet je al zeker niet op een podium zijn). [xx(]

Als ie blijft zeuren, moet je zijn trommelvliezen maar even wat bas laten voelen via de in-ear. [}]

De bezoekers komen voor de hele band, niet alleen de bassist. Om een goed geluid te krijgen, moet er een compromis komen tussen de bassist en de techniek. Dat moet hem ff bijgebracht worden! [V]

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

in een soortgelijke situatie werd het ouwerwets judo-en, aikido-en, etc.

zelfs had ik vorige week een bandje waar de heren musici met oordoppen speelden. Ja, en dan de techneut een beetje jennen dat zijn monitoren niet hard genoeg gaan. Was weer vroeg afgelopen, dat feestje.

zonder gein : idd die gitarist de amp vol op zijn eigen oren zette, liefst richting backdrop, en de bassist heeft meestal een 4x10-kast, die (net zoals de marshall 4x12) als een soort van mini-line-array zijn rendement pas haalt ergens midden in de zaal.
      Stukje theorie van line-arrays uitleggen, wil dan nog wel eens helpen.

verder had ik altijd de opmerking : "lieve vrienden : jullie staan vanavond wéér niet in Ahoy, hou een beetje rekening met ons allen, ook met je publiek." Hielp meestal wel.

Maar we hebben niet voor niks de butt-shaker uitgevonden.

Bij Rush zag ik in oktober dat er, naast de in-ear, een paar zeer vage subs bij de muzikanten lagen, speciaal voor de druk die ze toch missen bij de in-ear.

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

jaja, die knalplanken altijd. domme snarenplukkers .

Voor de bassist en consorten die laag willen voelen is er het shaker podium. http://www.avprorent.nl/ kijk naar : Shaker podium.
        Dan kan je de rest met een 1x10 inch combo af.

Gitaristen moeten eens stoppen meer dan 30watt 1x12 combotjes te kopen. Die dingen gaan vaak al te hard. ( ik werk zelf vaak met 10 of 15 watt combotjes!!)

Technici gaan graag voor in-ear maar prijs en speeltechnisch zitten daar nog wel wat haken en ogen aan.
        lekker belangrijk!

Comment

• FiëstaLj
          • Oct 2000
          • 2068

Shaker podium werkt lekker ja

net als de shaker kruk voor de drummers. Scheelt vooral op intieme bedrijfsfeestjes een gigantische drummonitor die nog harder als de kit moet...
          Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• Italio
            • Jan 2004
            • 47

Hadden bij een bandje ook altijd problemen dat de drummer zo ongelovelijk hard op zijn snair sloeg dat het bij de rest van de band pijn aan de oren deed. We hebben toen voor een op treden van die plexiglasplaten tegen het geluid om zijn drum heen gezet

Vond hij niet zo leuk dus beloofde hij wel iets minder hard te slaan en hebben we ze weer weg gehaald. Zo probleem opgelost[8D]
            Voor jou een vraag...... voor mij ook!

Comment

• Olaf Duffhuës
              • Oct 2000
              • 2477

een ding voorop gestelt...muzikanten zijn vrijwel altijd lastig....Ik zelf zet de mix naar de rest...en een instrument wat er van zich zelf al dik op komt, mix ik wel mee, alleen zachter....Het is vaak wel zo, dat het gitaarversterkertje wel vooraan hard gaat, maar achteraan dan niet meer te horen is...

Ik heb wel eens gehad dat er een gitarist erg hard speelde op een bruiloft...Komt er op een gegeven moment een bruiloft gast naar mij, zegt ie : zet die gitaar zachter! Trek ik de schuif helemaal dicht en geen verschil in volume....Die gast begreep het meteen..en is meteen naar het podium gegaan...
              Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• sis
                • Jul 2003
                • 3305

citaat:Geplaatst door Olaf Duffhuës

een ding voorop gestelt...muzikanten zijn vrijwel altijd lastig....
                howhow ikke niet hoor !
                Als ik moet invallen in een orkest neem ik mijn eigen monitoring mee !
                sis
                Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• ostracized
                  • May 2002
                  • 214

hehe k ben zelf bekent met die bass-shaker op de drumkruk, k heb m er in de oefenruimte zelfs op
                  een nadeel, k ben een keer met kruk en al op m'n bek gegaan; de inbus die de "outrigger" (kweenie hoe ze heten) vasthoud was eruit getrilt en toen zakte het hele zaakje in[xx(][xx(] gelukkig zo weer gemaakt maar t zag er vast wel vreemd uit
                  (...)

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

citaat:Geplaatst door Olaf Duffhuës

een ding voorop gestelt...muzikanten zijn vrijwel altijd lastig....
                    hoe kom je er bij dat we vrijwel altijd lastig zijn? Ik ben gewoon altijd lastig. full time. vrijwel is voor amateurs! puh! [)]

En dan beginnen we niet over de combinatie met de legendarische on-lastigheid van technici.

en waarom staat me monitor trouwens zo zacht???
                    lekker belangrijk!

Comment

• steef
                      • Feb 2002
                      • 29

We hadden bij onze band ook hetzelfde probleem met de bassist. We hebben hem daarom ongelofelijk blij gemaakt. hij mag nu draadloos spelen. Daardoor kunnen we zijn basstack aan de andere kant van het podium zetten. Hij staat er nu dus een stuk verder vanaf. hij geeft nu ook toe dat het nu veel beter te horen is. Bastonen hoor je nu eenmaal pas op een afstand.

groeten Stefan

Comment

• Guus
                        • Oct 2003
                        • 104

citaat:Geplaatst door theo

Ik heb effe een vraagje hoe jullie dit oplossen.
                        Wij hebben bij de band een gitarist en basgitarist die erg hard spelen op het podium.
                        Dit gaat erg ten koste van de zaalmix of die moet erg hard staan.
                        Vooral de bassist die wil de druk van zijn bas voelen zegt ie,waardoor het in kleine zalen soms finaal over de zaalmix heen gaat.
                        en bij de gitarist staat de fender recht de zaal in te schreeuwen.
                        Heb al overwogen om de versterker dwars over t podium heen te laten gaan op oorhoogte. maar voor de bassist heb ik geen oplossing.
                        Hoe zouden jullie dit oplossen?
                        Alvast bedankt.
                        Hoi Theo,
                        je probleem is alom bekend en betreft een situatie waar vele FOH engineers mee kampen als ze met (rock)band in kleinere zalen zitten. Fenders die het glazuur van je tanden spelen en bassen die de rest laten verzuipen.

Uit ervaring heb ik de volgende verbeteringen geleerd:
                        1) probeer podium zo veel als mogelijk te dempen. Vloerbedekking, Backdrops, gordijnen, verzin het maar.
                        2) de backline amps aan de zijkant van het podium zetten en op het podium richten. Muzikanten hebben dan vaak hetzefde geluid dat ze uit hun oefenruimte gewend zijn. Verder straalt er veel minder geluid rechtstreeks de zaal in;
                        3) laat de band ook altijd enkele nummers spelen zonder uitversterking dus alleen met monitors. De balans moet dan ook goed zijn.
                        4) plaats de guitaar- en basamps op ~ 80 cm hoogte (bv flightcase eronder)of kantel de amp's zodat ze recht op de oren van de muzikanten zijn gericht; (Fender en Vox hadden vroeger van die beugels)
                        5) tja, en dan de moeilijkste, een basist met z'n 4x of 8x10" op vermogen. Die boxen hebben de eigenschap dat ze vaak op 15 meter harder klinken dan op het podium. Zet de basbox daarom aan de zijrand van podium, zeker niet tegen een muur of in een hoek, op muzikanten gericht en wat verder van de basist. Lukt het nog niet om een acceptabel rechtstreeks basvolume te krijgen, roep de basist dan bij de mengtafel en laat een andere muzikant een nummer op zelfde volume bassen. Vaak draait men dan bij omdat men hoort dat de bas de totale balans en daarmee het optreden verstoort

Het zijn hulpmiddeeltjes die vaak helpen maar in het algemeen gaat het erom een acceptabele balans in de zaal te krijgen. Vooral in kleinere ruimten moet je inderdaad vaak een instrument (guitaar, bas, snare, etc),dat rechtstreeks vanaf podium al voldoende volume geeft, niet of slechts zacht uitversterken.

Succes
                        de Guus

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

aangezien die speakercabinets ( mooie naam voor herrie-kasten) meestal in de vrachtweagen blijven staan : stiekum door de week openschroeven, en ff op 16 ohm zetten. Of , iets rigoreuzer : de helft losgooien...

wordt het ook al weer een paar db rustiger van.

Comment

• Funkmaster
                            • Dec 2004
                            • 204

Ikke lastig?? Zou best wel eens kunnen...
                            Maar ik weet hoe lastig het soms kan zijn om een goede FOH-mix te maken dus luister ik altijd braaf naar de technici [)]

Wat ik in ieder geval doe is mijn bassversterker hoger zetten...
                            De flightcases van de drummer zijn hiervoor zeer handig...
                            Wat ook helpt is inderdaad de amps kantelen, maar een half-stack met 4x10 kantelt nu eenmaal niet zo makkelijk.
                            Maar als er volledige PA is, met monitors, dan gaat mn versterker niet zo hard en vraag ik bijna alles door monitoring. Ik ben zelfs aan het overwegen om als we nog eens met volledige PA spelen, mijn versterker thuis te laten aangezien mijn bas toch altijd door DI gaat... Is alvast al wat minder rap kans op een hernia...
                            It's nice to be important, but it's important to be nice...

Comment

• Guus
                              • Oct 2003
                              • 104

citaat:Geplaatst door **************

aangezien die speakercabinets ( mooie naam voor herrie-kasten) meestal in de vrachtweagen blijven staan : stiekum door de week openschroeven, en ff op 16 ohm zetten. Of , iets rigoreuzer : de helft losgooien...

wordt het ook al weer een paar db rustiger van.
                              Beste ********
                              Complimenten voor deze "gehaaide" oplossing. Speakers losgooien valt op maar op 16 Ohm (of nog iets hoger) zetten is goed gevonden.

de Guus

Comment

Working...