probleem gitaristen.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LLights
    • Feb 2005
    • 18

citaat:Nog zo'n legende : Adje VandenBerg, speelde lmet 8 4x12"kasten, maar die stonden gewoon niet aangesloten, het werk werd gedaan door een boogie mark3.
    Toch alsnog ff reageren want dit zit me toch wel dwars...
    het bedrijf waar ik werk heeft altijd het geluid gedaan voor Vandenberg en adje speelde toch echt niet op een boogie mark3... hij speelde op een aangepaste marshall JCM900 top of een Hiwatt 100 watt buizentop met 2 of 4 SA speakercabinetten. Dit spul is nog te zien op de site van SA in de vintagecorner. Dit spul staat nog steeds bij ons in de hal en ik neem nog regelmatig mijn gitaar mee om even lekker te rammelen op het setje van good ole adje... ff terug naar de goeie ouwe burning heart tijd...

Groeten,

Leon

Comment

• Bram
      • Jan 2005
      • 15

Het verwijderen van buizen werkt toch echt perfect. De versterker heeft minder vermogen en de eindtrap gaat eerder over de zeik. Das toch de ultieme buizensound??

Waarom is het niet verstandig om een amp op half vermogen te schakelen met een door de fabrikant aangebrachte schakelaar? Puur qua sound?

Kantelen van een twinreverb werkt perfect; maar nog kun je hem niet vol opendraaien op het podium.

Comment

• Ibvee
        • Nov 2002
        • 714

Heb niet echt ervaring als gitarist, maar weet wel dat bijvoorblijld Koch de buizen soms in de voorversterkers verwerkt. In dat geval kan je je eindtrap gewoon wat zachter draaien zonder die buizensound te verliezen, of zie ik dat verkeerd? (ik zeg niet dat elke gitarist nou ineens dat moet kopen..)
        De groeten => Micha

Comment

• Da Burf
          • Jun 2003
          • 44

citaat:Geplaatst door Ibvee

Heb niet echt ervaring als gitarist, maar weet wel dat bijvoorblijld Koch de buizen soms in de voorversterkers verwerkt. In dat geval kan je je eindtrap gewoon wat zachter draaien zonder die buizensound te verliezen, of zie ik dat verkeerd? (ik zeg niet dat elke gitarist nou ineens dat moet kopen..)
          Elke buizenversterker heeft sowieso voorversterkerbuizen, maar de echte 'sound' krijg je pas als je ook de eindtrap op z'n fl*kker geeft. Door de nonlineaire eigenschappen van buizen èn gitaarspeakers klinkt het echt anders op laag volume.

Comment

• Boi
            • Apr 2004
            • 541

Kijk Leon, jij houdt het misschien netjes maar ik heb 20jaar zonder geluidsschade aan mijn oren gemixed, maar nu dankzij een gitarist die schijt had aan de band en de ruimte waar hij speelde(podium van 2,5x4,5mtr en een amp van 100w bijna vol open) heb ik sinds 2 jaar een ring in mijn linker oor en een dip op de 3500Hz van 25dB. Het gelul van gitaristen dat als de amp te zacht staat klinkt het niet is dus gewoon gelul, ik heb genoeg bands gehad om dat te kunnen beoordelen. Bij de meeste prof. bands hoef je niet eens aan te vragen of het zachter mag want die weten zelf wel hoe het werkt, maar juist die gasten die het net niet in hun vingers hebben spelen te hard zodat het wat meer lijkt dan het is, dankzij het vervormen of andere extra effecten.
            groetjes

___
            Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• LLights
              • Feb 2005
              • 18

citaat:Kijk Leon, jij houdt het misschien netjes maar ik heb 20jaar zonder geluidsschade aan mijn oren gemixed, maar nu dankzij een gitarist die schijt had aan de band en de ruimte waar hij speelde(podium van 2,5x4,5mtr en een amp van 100w bijna vol open) heb ik sinds 2 jaar een ring in mijn linker oor en een dip op de 3500Hz van 25dB. Het gelul van gitaristen dat als de amp te zacht staat klinkt het niet is dus gewoon gelul, ik heb genoeg bands gehad om dat te kunnen beoordelen. Bij de meeste prof. bands hoef je niet eens aan te vragen of het zachter mag want die weten zelf wel hoe het werkt, maar juist die gasten die het net niet in hun vingers hebben spelen te hard zodat het wat meer lijkt dan het is, dankzij het vervormen of andere extra effecten.
              Het klopt wat je zegt... Als gitarist heb je ongeveer 50 procent van je geluid te danken aan je gitaar en versterker en de rest aan je vingers.... Maar het klopt wel wat ik zei over buizenversterkers..In kleine ruimten is het voor elke gitarist concessies doen aan je geluid. Je kunt natuurlijk niet asociaal gaan lopen blazen terwijl je in een klein zaaltje speelt... Helaas heb jij dit soort onprofessioneel gedrag ook ondervonden.. Bij dit soort lui is er maar 1 oplossing.. Als geluidsman er naartoe lopen en het ding zachter draaien en de volumeknop aftapen.. een 100 watt buizenbak vind ik persoonlijk ook wel erg hard gaan, vooral in een klein cafetje en met een versterker met een flinke hoeveelheid headroom.. Ik speel zelf blues en country en hierbij is het belangrijk om een clean geluid te hebben met een randje vervorming eraan. Ik houd er van als ik zacht speel een clean geluid te hebben en als ik wat harder speel een vervorming te krijgen. Dit geluid krijg je door een buizenversterker een eind open te trekken. Dit kan in kleine ruimten toch vaak wat moeilijk, zelfs als je de versterker naar je toe kantelt.. Hiervoor heb ik dan een Ibanez TS9 Tubescreamer. Een tubescreamer is een gitaareffect wat de overdrive geeft van een buizenversterker op volle toeren, terwijl je toch wat zachter kunt spelen. Dit zijn analoge effecten en klinkt te gek. Bij wat lagere volumes is dit voor mij een must. Ook neem ik zelf geen buizenversterker mee van boven de 40 watt naar een cafe, omdat mij dit gewoon te hard gaat. Bij een lager wattage is de vervorming en de dynamiek in de versterker eerder bereikt.
              De verhouding tussen gitarist en geluidsman moet ook goed zijn. Je moet allebei waarschijnlijk concessies doen en een overeenstemming bereiken. Een gitarist is net als een geluidsman altijd op zoek naar het ultieme geluid..

groeten Leon

Comment

• Boi
                • Apr 2004
                • 541

Ja klopt, daar heb je helemaal gelijk, maar ja als vaste geluidsman van de zaak krijg je dus meestal onbekende bands voor je neus en is het helaas vaak iedere keer weer het zelfde liedje.
                gelukkig maakt de muziek zelf dan weer een hoop goed.
                groetjes
                Boi
                groetjes

___
                Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

Working...