probleem gitaristen.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

ik speel zelf ook gitaar, en heb ooit s een gitarist zijn plank gepakt tijdens de soundcheck, en een ietwat andere afstelling van uitsluitend zijn gain's gemaakt. Meneer speelde een 07 setje snaren, met een papieren plectrum. Toen ik mij eigen dunlop er op zetten klonk zijn gitaar ineens veel lekkerder, op een laag volume.

We moeten niet vergeten dat een element ook gaag op "0dB"draait, dwz dat de snaar wel wat energie in het element moet opwekken. Anders moet de versterker alle werk doen, en dan gaat-ie idd loei-hard. Ff degelijker aanslaan en deftige snaren , scheelt al een hele boel.

Mijn ervaring is dat 95% van de sound in de handen zit, en 5 % in de amp/effecten/gitaar/snoeren.

http://www.anandmahangoe.com is bijvoorbeeld een gitarist met 3 buikkasten, maar ik heb m regelmatig versterkt met alleen een effectapparaat op een monitor.
    Verschil nauwelijks te horen.
    Nog zo'n legende : Adje VandenBerg, speelde lmet 8 4x12"kasten, maar die stonden gewoon niet aangesloten, het werk werd gedaan door een boogie mark3.

Volumebeheersing op gitaar niet mogelijk? David Gilmour , comfortably numb-solo op een een of ander raar voorversterkertje, zo op de monitoren, Peter Tiehuis, (vroeger??) op een setje bose 802's, en ga zo maar door.
    Ooit van Stochello Rosenberg gehoord? Die heeft een sustain op een akoestische gitaar waar de gemiddelde roeispaan-vasthouder minstens 4 Marshall's voor gebruikt...

Comment

• Guus
      • Oct 2003
      • 104

Helemaal mee eens. Bij gitaristen zit 95% van de sound in de handen/vingers. Een goede sound zegt iets over gevoel dat in het spel gelegd wordt. Mindere ***en spelen wel de noten maar missen het gevoel. De mindere ***en missen vaak ook dynamiek in hun spel. Alles gaat bij hun even hard.
      de Guus

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

citaat:Volumebeheersing op gitaar niet mogelijk? David Gilmour , comfortably numb-solo op een een of ander raar voorversterkertje, zo op de monitoren, Peter Tiehuis, (vroeger??) op een setje bose 802's, en ga zo maar door.
        Ooit van Stochello Rosenberg gehoord? Die heeft een sustain op een akoestische gitaar waar de gemiddelde roeispaan-vasthouder minstens 4 Marshall's voor gebruikt...
        Ja en hendrix en pete townshend waren snertgitaristen. Als je goed had gelezen had je gezien dat ik stel dat Volumebeheersing moeilijk is op gitaar. Niet onmogelijk.

En inderdaad dezelfde partij spelen op een acoustisch gitaar als op een electrische is wel degelijk mogelijk. Alleen omdat je op een andere manier je snaren aan het trillen houd bij lange sustained noten klinkt het wel degelijk anders. Van mij mogen technici die keuze voor geluid opleggen aan gitaristen hoor. Veel plezier ermee. "hier heb je een mooie acoustische gitaar. Daarop spelen en niet zeiken. Het zit in je vingers". Om maar eens te chargeren Ik denk dat the "still got the blues" van gary more anders had geklonken als hij dezelfde noten op een acoustische gitaar had gespeeld. Hoe goed hij dan ook in staat was hetzelfde daarop te spelen.

Als brian may live langskomt met zijn 9 vox ac30's dan weet je dat hij het in de studio met een tien watt flutding doet. Dus gewoon uitleggen dat hij op moet zouten met die knalkasten. Zó doe je dat als p.a.man. [)]

Ik begrijp trouwens dat de foh technici op dit forum voornamelijk david gilmore-niveau gitaristen uitversterken. In dat geval hoef je natuurlijk niets te doen aan klanten die dat niveau niet hebben. Ik schreef mijn opmerkingen dan ook uitsluitend voor technici die ook een stuk werk halen bij een technisch treetje lager staande muzikanten.

Bij de technici die je haarfijn kunnen uitleggen waarom je als gitarist de persoon bent die alles even gewoon anders moet doen, kan je natuurlijk moeiteloos opmerkingen gebruiken als. "bij pink floyd hadden ze in de seventies al quadrafonisch geluid. waarom is jouw PA niet gewoon quadrafonisch? immers technisch is dat helemaal niet moeilijk even te regelen. Je gaat me toch niet zeggen dat er iets mis is met de liveshows van the pink?" [}]

Breek me de bek niet open wat je als ZACHTE gitarist niet nog steeds voor onzin naar je hoofd krijgt van technici.
        Ik heb het niet slecht. Maar in de bandjeswereld zijn 27.000 bandjes met elkaar aan het concureren. (cijfers NPI). Het overgrote deel is domweg niet ervaren. Ja let op, ze spelen zowat nooit op een toneel. Bij dat ene optreden kost de PA vaak 95% van de totale gage. Jij bent vaak de enige betaalde persoon bij het toneel! Gedraag je dan ook professioneel. Geef hints natuurlijk. Gedoseert, to the point en subtiel. Aan "even" uitleggen dat je het gewoon uit je vingers moet kunnen laten komen heb je op zo een moment geen reet. Even een gitaar pakken en het goed voordoen ook niet. Sterker nog, je voert de druk op de vaak goedwillende muzikant alleen maar onnodig op. En helaas gestresste muzikanten zullen in de praktijk zichzelf alleen maar nog harder willen horen.
        lekker belangrijk!

Comment

• rene.derksen
          • Feb 2004
          • 649

citaat:Geplaatst door jurjen_barel

citaat:Geplaatst door René_Master
          Het is allemaal nog erger als je een soort van open podium hebt. Wij hebben op school een jaarlijks evenement waarbij elk jaar weer het hele podium vol met versterkers [u]moet</u>staan. En dan staan er dus werkelijk 15 versterkers (terwijl er hooguit 3 tegelijk nodig zijn)op het podium waarbij omstebeurt ergens ingeprikt moet worden. Je wordt er af en toe echt ziek van, en daar hoef je geen geluidstech voor te zijn. Loeihard gaan ze, elke keer weer.
          Kies er dan 3 uit, de rest komt niet eens het podium op, tenzij ze er een duidelijke reden voor hebben. Gitaar is gitaar, versterker is versterker. Effecten kunnen er wel tussen, maar verder zie ik geen reden dat iedereen zijn eigen favo versterker mee moet nemen. [xx(]
          (Bij ons houdt iedereen zich er strak aan. In de eerste instantie alleen de amp van school gebruiken, niet een eigen amp. Nooit problemen!)
          Mja, helaas ben ik slechts de lichtman en dus niet van de hoogste organiserende kracht. School wil dat er genoeg mensen komen om 2 avonden vol te stampen met muziek en toneel. Gaan ze dus verbieden dat ieder zen eigen amp. niet mee mag nemen, dan llukt het niet want dan blijven ze weg simple as that. Mja helaas is het zo eenmaal en zal het zo blijven,,, maar dit jaar proberen we de versterkers toch echt van het podium te houden.
          Licht is altijd zwaar.

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Townsend en Hindrix stonden erom bekend dat ze het beste geluid hadden als de hals 30 cm van de body verwijderd was. Brian May speelt volgens mij niet meer onder de 15.000 man publiek, als-ie al speelt, kortom, deze name-dropping neem ik niet zo serieus. Verder zijn dat trouwens gitaristen die ik de laatste 5 jaar niet meeer tegengekomen ben op tour.

Verschijnsel is en blijft een te voorzichtige signaal input op de pre-amp, en een te hoge insturing van de eindtrap. Met alle problemen van dien.

Comment

• Percy
              • Jan 2005
              • 80

Tja.. voor het bandjes probleem hebben we op school een simpele oplossing.. We willen er maar 2 in onze shows.. 1 na de pauze, en 1 als eindband. Daar tussendoor alleen nog combo's (dus niet alleen zang, gitaar, (keyboard) en drum). Zo zijn ze nog blij, dat ze eens in een andere samenstelling spelen. En hebben we plek in de colisen. Want er komen al genoeg rekwisieten voor de sketches. Daarnaast hebben we audities. Live in de aula. Iedereen speelt dan op zijn eigen zooi (max 20 min per band.. Opbouwen, spelen en afbreken. Dan moeten ze van het podium af zijn.) Samenwerking is gewoon de oplossing. Tijdens de repetitie kijken we in hoeverre we hun spullen kunnen minimaliseren.. Denk aan een eigen mix, maar geen eigen versterker, alleen monitoren. En daarvoor hebben we gewoon een 2e PA.. (we hebben altijd 2 pa mensen in opleiding, dus min 3 in totaal) aan hun mengpaneel tijdens de show. Of een combinatie van hun en ons.. Meestal willen ze de baskasten zelf neerzetten. Als je overlegt dan kom je gewoon een heel eind. Als je het eerlijk, en serieus uitlegt. En je laat merken dat je er (meer) verstand van hebt. Dan luisteren ze gewoon. Leraren met hun stukjes die nog na de generale denken mee te kunnen spelen, die zijn nog erger.

Comment

• Beldog
                • May 2004
                • 140

Dat een gitarist zichzelf moet horen spelen, dat is een uitgemaakte zaak. Maar de meeste hobby-bandjes spelen in kroegen, jeugdclubs, zaaltjes van 150à200 man... Wanneer je daar bv. een 100Watt buizenversterker half vermogen geeft, dan hoef je al niet meer versterkt te worden...zoiets kan met een beetje bassversterker ook, de foh tech heeft hier dan wel geen controle meer over. Op grote podia in grote zalen of evenementen heeft het gitaarversterkervolume weinig tot geen invloed op de foh-mix.
                Het gaat er om dat een band een redelijke balans crëert op het podium met de backline, monitors doen de rest. Iedereen moet compromissen maken, bandleden en technici.
                Als men later rijk en beroemd is kan men nog altijd alleen maar eisen stellen.

Comment

• dj.peet.
                  • Feb 2005
                  • 9

wij hebben ook wel eens het probleem opgelost door de middelste snaren op de gitaar door te knippen. Hier zit voornamelijk het getuned gitaargeluid

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4516

citaat:Geplaatst door dj.peet.

wij hebben ook wel eens het probleem opgelost door de middelste snaren op de gitaar door te knippen. Hier zit voornamelijk het getuned gitaargeluid
                    Volgens mij zit dat geluid vooral in dat snoertje aan de zijkant van de gitaar. Die kun je het beste doorknippen.

lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

de eerste leuke opmerking van dj.peet.

EDIT : &lt;&lt;&lt;&lt;tevens de laatste, graag- gerard &gt;&gt;&gt;&gt;&gt;

maar inderdaad, als je een percussie-setje hebt, en er staat een bassist/gitarist vol in je overhead-mic's te blazen, dan wordt je even niet vrolijk.

Comment

• LLights
                        • Feb 2005
                        • 18

om ff te reageren: ik ben zelf ook gitarist en speel op een fender vibrolux 40 watt buizencombo 2*10 inch speakers. (http://www.fender.com/products/searc...tno=0215100000) Het is altijd een gezeur met de geluidsman dat het te hard gaat, maar ik heb hiervoor een oplossing gevonden. Ik heb op mijn versterker de zogenaamde 'tilt back legs' zitten dit zijn steunen aan de zijkant van de versterker die je naar achteren klapt, zodat de versterker in een monitorstand komt te staan. Ik speel zelf blues en rock, dus een goede bluesy sound is zeer belangrijk. Aangezien ik deze alleen kan krijgen door de versterker tussen de 2 en 3 op de volumeknop te zetten (is erg hard) zijn de tilt back legs echt een uitkomst. Bij optredens kantel ik de versterker achterover en zet hem voor me neer. dus in plaats van de zaal in gaat het geluid naar je toe waar jij als gitarist het wilt hebben. micje ervoor en klaar is kees. het is wel zo dat de achterkant van het podium dan niet te veel moet weerkaatsen. (ff backdropje hangen.) veel fender versterkers zijn uitgerust met deze tilt back legs en het is al sinds de 60's een zeer goede oplossing.
                        maarja,
                        dan komt er zo'n achterlijke lijpo van een metal gitarist met zo'n hele toren met versterkers en speakers....
                        dan is er maar 1 oplossing...
                        gewoon zachter...

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

jaaaa, de fenders...

de meeste combo's hebben trouwens achterop de amp nog een extra potmeter zitten, waardoor de eindbuis minder spanning krijgt, en daardoor eerder de "sound" al bereikt, met minder vermogen...

ook een optie om eens na te gaan...

Comment

• Bram
                            • Jan 2005
                            • 15

Prachtig geluid, ouwe twinreverbs blijven toch echt wel de standaard voor een lekker clean.

Andere truuk is het verwijderen van een eindbuis. Bij mijn huidige amps (KOCH)kun je met een schakelaar op half vermogen gaan spelen (een eindbuis wordt niet gebruikt)

Waar ik persoonlijk helemaal moe van wordt zijn idd die gasten met van die marshall Valvestate achtige gevallen en met daaraan een zoom-effect gekoppelt. Daar ga je gewoon van gruwelen.

Maarja je kunt ook niet gelijk met de beste equipment beginnen, het blijft in ieder geval elke keer weer een uitdaging.

Comment

• sparky
                              • Apr 2002
                              • 2104

citaat:Geplaatst door LLights

dan komt er zo'n achterlijke lijpo van een metal gitarist met zo'n hele toren met versterkers en speakers....
                              dan is er maar 1 oplossing...
                              gewoon zachter...
                              Stigmatiseer maar raak voor een knaak....
                              De reden dat deze amps meekomen en de reden dat er vaak nogal hard gespeeld wordt is dat een metaldrummer nu eenmaal niet op zijn drumstel kan aaien en dan alsnog de gewenste sound zal krijgen, waardoor het totaalvolume omhoog zal gaan, probeer je dat dan vervolgens met een 1x12 combootje dan zal deze simpelweg over zn nek gaan. Ik doe inmiddels aardig wat jaartjes metalbandjes en ook hier is er natuurlijk erg veel kwaliteitsverschil. Alle bands waar ik mee gewerkt heb zijn bloedserieus met hun geluid bezig en de meesten dus ook met volumebeperking. Het is geluidstechnisch enorm moeilijke muziek om live goed te kunnen brengen, het volume is het grootste probleem. Noem alle oplossingen maar op, ze zijn meestal niet haalbaar, hoe graag je ook zou willen. Maar aan de andere kant, het is me meestal prima gelukt om de boel rond de 105dB te houden bij FOH

citaat: Prachtig geluid, ouwe twinreverbs blijven toch echt wel de standaard voor een lekker clean.
                              True, maar vooral omdat het bij iedereen ingebakken zit en elke backlineboer het in de verhuur heeft, het is misschien wel niet altijd de beste cleane sound voordat moment en voor die band, maar het is iig ook nooitverkeerd Twins zijn wat dat betreft dus eigenlijk de SM57's onder de cleane gitaaramps heheh.

citaat:Waar ik persoonlijk helemaal moe van wordt zijn idd die gasten met van die marshall Valvestate achtige gevallen en met daaraan een zoom-effect gekoppelt. Daar ga je gewoon van gruwelen.
                              Eh, een valvestate 8100 to door een 1960 kast (niet de valvestate kast, [xx(] jakkiebah!!!)is nog steeds een van mijn favoriete hi-gain sounds hoor.... Enorme dichtheid en een leuke punch in het laag, hele karakteristieke sound erg verschillend van JCM900's of Rectifiers (waar ik overigens echt weg van ben). Het clean echter is zo'n beetje het slechtste dat ik ooit heb gehoord haha en over Zoom wil ik het niet eens hebben...
                              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Bram
                                • Jan 2005
                                • 15

Stigmatiseer maar raak voor een knaak....
                                De reden dat deze amps meekomen en de reden dat er vaak nogal hard gespeeld wordt is dat een metaldrummer nu eenmaal niet op zijn drumstel kan aaien en dan alsnog de gewenste sound zal krijgen, waardoor het totaalvolume omhoog zal gaan, probeer je dat dan vervolgens met een 1x12 combootje dan zal deze simpelweg over zn nek gaan.

Daarnaast komen die amps mee voor een stukkie image en niet alleen omdat die metaldrummer nou zo hard slaat.

Een stack (2 x een 4 x 12") is gewoon grote onzin om op een podium neer te zetten en vol te laten blazen.
                                Mijn mening is dat je met een wat kleinere amp in combinatie met een monitor veel meer kan bereiken.

Comment

Working...