Compressor op eindmix bij live optreden

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beldog
    • May 2004
    • 140

Ik sluit mij aan bij Jag. Niet altijd, overal en op alles kan je een compressor gebruiken. Gebruik het enkel als je het nodig hebt.
    Lichte doch adequate vorm van compressie op de zang, om bij zware uithalen het signaal wat binnen de perken te houden, kan wel. Let op, wanneer je monitoring vanop de FOH-tafel doet : te veel compressie is naar feedback hengelen.
    Bass-guitar kan je lekker 'oppompen' met compressor, maar dit past niet in elk muziekgenre en niet elke bassist heeft het graag. Maar je kan zowieso de boel wat onder controle houden met iets minder compressie ; ratio 3à4:1 , korte attack op de peaks -10db.
    Afhankelijk van de speelstijl en muziekgenre kan je op de drums (vooral kick en snare) ook compressen. Voor bvb jazz zou ik het niet gebruiken , zelfs nog niet overwegen.
    Op mijn eindmix heb ik nog nooit compressie gebruikt, ik vind het resultaat nogal snel 'plat' klinken.
    Dit is mijn mening, door lange ervaring gevormd. Niemand hoeft het eens te zijn met mij, maar vooral beginners kunnen er wel iets aan hebben.
    Maar de beste raad is : experimenteer je rot met een comp/limiter, probeer eens iets uit tijdens een soundcheck. Je komt voor minder verrassingen te staan tijdens het optreden.

Comment

• Paul van Dort
      • Jun 2004
      • 105

Bedankt voor de tips, iedereen.

De ratio naar beneden en een gate per mic (ik heb nog een multicom)moet al heel wat oplossen lijkt. Ik wacht nog ff met verdere investeringen.:-)

Paul

Comment

• mbottens
        • Feb 2004
        • 743

citaat:Op mijn eindmix heb ik nog nooit compressie gebruikt, ik vind het resultaat nogal snel 'plat' klinken.
        Dit is mijn mening, door lange ervaring gevormd
        Dit ligt heel erg aan de compressor, ik heb zelf een multiband compressor, een paar behringer compressors maar ook een TL-Audio compressor en die laat de mix echt niet plat klinken. Bij de Behringers ben ik ook niet zo te spreken over de sound, die gebruik ik voor het practische werk maar laat ik niet continu 3 tot 6dB compressen. Ik heb ook nog een DBX die zit er een beetje tussen in. Met de DBX blijft de sound wel lekker vol maar met de TL-Audio blijft het levendiger en klinkt het vetter (waarschijnlijk door de buizen sound).

Ik gebruik deze compressors vooral in de studio (zowel productie (dance) als opname) maar soms ook wel eens live.

Groeten Martin
        Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• SM
          • Oct 2004
          • 129

citaat:Geplaatst door Paul van Dort
          en een gate per mic (ik heb nog een multicom)moet al heel wat oplossen lijkt.
          In your f@#$$% dreams ja. Lijkt me heel geschikt als de zanger een aankondiging doet niet helemaal op de mic en het klinkt als "et olg de iedj sva Rage gainst achin."

Rondzingen via FOH: minder compressie en leer EQ-en. Gebeurd me regelmatig in niet-optimale situaties met veel podium-spill van PA en zachte of veel zangers dat ik een tikje moet geven aan de zaal-EQ om een flimmertje feedback her en der kwijt te zijn. Vergelijk het met sidefills.

Ik gebruik compressie op hele mix soms. Maar heb hem meestal op subgroepen gestoken zitten zodat je in the heat of the battle kunt kiezen om erlangs te gaan met sommige instrumenten of stemmen. Veel gebruikt trucje voor mij: alleen drums en percussie compressen, soms alleen overheads in theater-settings met GOED pa en goede mics. Hele band compressen behalve lead vocals doet ik ook nog wel eens. Waarom: mix kun je compacter krijgen soms met meer gevoel van herrie zonder dat het hard gaat. Zeker bij bandjes die niet zo hard gaan (semi-acoustische dingen) vind ik het lekker om een gevoel van luidheid te creeeren terwijl je nog headroom zat over hebt in het PA. Heel zachtjes draaien op een heel groot PA is gewoon moeilijk.

De maar hierbij is dat ik daarvoor een eigen apparaat meezeul dat ik in tegenvallende situaties niet eens aansluit, en die dusdanig kwalitatief goed is dat je geluid ook wel intact blijft op een serieus formaat PA. Festivals: een enkele keer als ik vertrouwen erin heb dat het gaat lukken. Anders besteed ik m'n schaarse ombouwtijd wel ergens anders aan. Zonder dit ding lukt het ook wel, en soms beter, maar het kan net de kers op de slagroomtaart zijn soms.

Kortom: back to basics. Begin bij opstelling / EQ, etc. En pas daarna pas compressie toe waar handig / nodig / mooi.

Sebas

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

Wat een strak verhaal!! he jongens heee [8D]

Maarre ik gebruik ook wel eens een eindcompressor....
            Erg fijn! live heel minimaal... (ratio 1:1.5, att/rel afh van materiaal)
            Registraties (TV ofzo) moet je (en kan je) verder gaan... (dwz harder compressen )
            knoppen en waarden :)

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Ik heb een tering hekel aan alles wat gate en compressor heet.

Soms kun je echt niet zonder ( neem bijvoorbeeld mejuffrouw anouk, die schreeuwt over de PA heen, indien nodig...) maar verder zijn dit apparaten voor luie techneuten. Met als handicap dat je fase-gedrag fijn aan gort gaat, en je doosjes maakt van je signalen.

Vroeger (froegah?) was het meer een bescherming van je installatie (speakers) omdat het niet te hard kon. Maar tegenwoordig kan ik prima zonder, ik weet wel ongeveer wanneer de zanger gaat uithalen. Mischien uitsluitend op een verkeerd afgestelde basgitaar, omdat dan de ene snaar harder klinkt dan de andere. En met een compressor kun je dan de bas mooi egaal krijgen.
              Maar verder : heb ik mijn compressoren en gates verkocht.

Comment

• levelms
                • Nov 2004
                • 57

Wij draaien regelamtig middelgrote festivals en hebben in ons rek 6 compressors zitten en 8 gates. Rara, ze worden zelde gebruikt, teven geld dit verhaal voor de 10 mans soul formatie die wij vast draaien. Waarom worden ze zelde gebruikt, als je goed muziekanten en een goede techneut hebt spelen en mixen ze op gevoel en kennis en is het niet nodig dat er extra apparaten worden toegevoegd. Tevens denk ik dat als je je basis niet goed hebt een compressor en gate het vaak alleen maar erger maken.
                Wij zijn analoog en gaan nu ook digitaal

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

citaat:Geplaatst door **************

Soms kun je echt niet zonder ( neem bijvoorbeeld mejuffrouw anouk, die schreeuwt over de PA heen, indien nodig...) maar verder zijn dit apparaten voor luie techneuten.

Ben het wel met mac eens.
                  Vocals/blazers moet je wel compressen ivm proximity etc.
                  Basgitaar ook ivm oncontroleerbare snaarverschillen, hoewel ik er wel ken die gewoon zonder comp kunnen maar die zijn gewoon belachelijk goed..

Voor de rest is live-compressie een lapmiddel voor een slecht spelende muzikant, om lui te mixen, of om "sound" te maken (eindmix bv).
                  Blijft wel een heel handig middel als je niet weet wat er gaat komen, of als je een hoop stemmen hebt is comp via een groep wel erg fijn, zo snel kan je zelf niet ingrijpen....
                  knoppen en waarden :)

Comment

• SM
                    • Oct 2004
                    • 129

citaat:Geplaatst door **************

Ik heb een tering hekel aan alles wat gate en compressor heet.
                    Dan doe je vermoedelijk geen metal of bijvoorbeeld moderne latino-pop. Helaas voor jou is veel muziek gedefineerd door de technische mogelijkheden die er in een studio ooit waren. Daarom klinkt Turkse moderne zwijmel-pop (Tarkan, Mustafa Sandal) als de programma's van een SPX en latino-liefdesmuziek naar een niet al te duur piezo-element in een acoustische gitaar met HEEL VEEL galm en wat chorus. (Guanes, niet de familie Iglesias, die hebben een 480L voor live) (Wederom een extreem SPX gehalte) Metal-toms zonder gates? Hardrock drums (Final Countdown, u weet wel onvermijdelijk bij een brood-op-de-plank-brengende coverbandje in de stal) beetje lullig. Zelfde met compressie. Het is een tool om een bepaald soort geluid te maken en een redmiddel in geval van nood als muzikant niet zo best is.

citaat:
                    Soms kun je echt niet zonder ( neem bijvoorbeeld mejuffrouw anouk, die schreeuwt over de PA heen, indien nodig...) maar verder zijn dit apparaten voor luie techneuten. Met als handicap dat je fase-gedrag fijn aan gort gaat, en je doosjes maakt van je signalen.
                    Huh??? 99% van de line-compressors zijn VCA gestuurd. U weet wel, die dingen die ook in het signaalpad van een high-end tafel zitten. En er is echt wel bekend dat VCA en VCA niet hetzelfde is, maar fase-draaien doen ze niet. Als een van de weinige apparaten :-)
                    Ik denk dat je eens een goede compressor moet aanschaffen. Datgeen wat een Urei, DBX 160SL, Avalon, dure Joemeeks (niet meer te krijgen), Emperical labs of Cranesong doen om er een paar te noemen heeft niets met doosjes-geluid te maken. En ook een KT, BSS, XTA of DBX 160 is live echt niet de beperkende factor volgens mij. Dat rack Behringers bij een XL200 die ik op de een of andere manier maar tegen blijf komen is dat wel. Dan doe ik fijn by-pass als het lukt.

Sebas

Comment

• mwolting
                      • Dec 2004
                      • 23

Het blijft hoe dan ook voor mij nog altijd een feit; een goede compressor hoor je niet. Nu met een metal band waar zoveel afhangt van effecten kan ik me voorstellen da je zegt een compressor horen is noodzakkelijk, maar de fijn in stelling van zang op een comp, ten opzichte van een drummer is in mijn bevindingen heel erg anders.
                      Ik zou dan in het geval van een metal band mijn zang wel gecompreseerd houden, maar de drums absoluut niet.
                      Als je dan ooit een gate of comp. te kort komt, zou ik eens kijken naar een goedkope oplossing van bijv. samson; de S-com 4 of zo. een simpele compressor die voor weinig geld doet wat hij moet doen. En met een metalband live zou ik niet eens denken over de merken hierboven genoemt.

Comment

• Rieske
                        • Aug 2002
                        • 544

citaat:Geplaatst door SM

Dat rack Behringers bij een XL200 die ik op de een of andere manier maar tegen blijf komen is dat wel. Dan doe ik fijn by-pass als het lukt.
                        Zeker paars hè ?
                        Life is what you make it

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4516

Ik ben gek op compressors.

Als je een retro seventies-sound wil maken dan gaat je dat echt niet lukken zonder. Sorry dat ik er weer buiten val.

Voor mij is een compressor echt een onderdeel van een versterkt instrument. Als je de band kent en een totaalsound maakt is het toch een van de krachtigste instrumenten om je totaalplaatje mee te maken. Wel in inserts overigens en niet over hele groepen.

Van de vijf vloerpedaaltjes die ik bij het spelen gebruik zijn er trouwens ook twee compressors.

Mits met beleid en in samenspraak met de orchestrator gebruikt mag je best een hoorbare compressor gebruiken.
                          lekker belangrijk!

Comment

• mwolting
                            • Dec 2004
                            • 23

Tja showband zo zie je maar dat een effect in elk soort muziek weer anders gebruikt kan worden. De muziek waar ik voor mix ligt voor in het top 100 cirquit. Cover bandjes en hier en daar een klein festival. Maar Mijn muziek blijft hoe dan ook zo clean mogelijk. 'T is helaas ook zo dat ik in het verleden wel eens met een muziekant woorden heb gehad omdat zijn slechte geluid door mij 'mooi' gemaakt moet worden. Of als de eene gitarist en ibanez met een goedkope laney op het podium komt en de andere gitarist een fender en een vette line 6 ernaast zet, ... zelfs met een compressor krijg je dan geen ballen met zo'n laney en ibanez.

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4516

Ik ben bang dat ik met een goedkope ibanez en lanely een beter geluid zou kunnen maken dan die platte line-6 spullen.

(en ik héb line-6 rommel liggen. De miskoop van me leven)

Ibanez maakt al jaren gemiddeld betere gitaren dan fender. Met goedkopen(transistor)versterkers is het gewoon zaak het best mogelijke eigen geluid op te pikken en maximaal te gebruiken. Je hebt misschien dan maar een sound. Maar die is dan wel goed. Terwijl er uit een line-6 bak geen behoorlijke sound te halen is als je eens een versterkergeluid wil imiteren die niet als "rock" klinkt. Een d.i. box klinkt beter dan een line-6 op standje "cleane versterker".

De gitaar moet een opwindend deel van het bandgeluid zijn. Met line-6 klink je als de tweede toetsenist. Supermooi, studiogereed, breed, lief. Maar totaal onbruikbaar voor een totaalsound met projectie. Juist in een forumdeel waar kennelijk compressors verfoeit worden verwacht je geen line-6 liefhebbers. Met zo een ding heb je een geluid alsof je altijd de compressor aan hebt staan.

Ik weet dat vele duizenden gitaristen het hier niet mee eens zijn trouwens. Maar de meeste gitaristen in de biz zijn trouwens devoot fan van toto. En juist in hun grootste hits is het gitaargeluid platgewalst en door chorussen gehaald. Dat geluid is prima uit digitale gebakkies te halen.
                              lekker belangrijk!

Comment

• YellMore
                                • Oct 2004
                                • 11

compressen voor zang en bass (bass wordt er lekker vet van)
                                gates op de drums

de rest idd eq-en en spelen met de gain de para-eq en de faders

de dynamiek brengt toch vooral de live sfeer naar voren? Anders kan je net zo goed een cd laten spelen... die is in zijn geheel gecompressed....

lijkt mij dus niks aan om het geheel te compressen.
                                Das fijn... 160dB

Comment

Working...