Compressor op eindmix bij live optreden

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • linecheck
    • Aug 2010
    • 1

comp en gate

Hallo,

ik gebruik compressie alleen en uitsluitend voor vocals, als nodig is. En vooral nooit teveel gebruiken omdat je sound enigzins beinvloed wordt.
    Gates gebruik ik wel vaker dan compressie, omdat ik (helaas) veel slecht klinkende drumstellen voorgeschoteld krijg, dusss aftapen voor demping en gates om de kick strakker te krijgen en rommeldebommel van de toms te elimineren. wellicht dat mijn info behulpzaam zijn kan.

groet

linecheck

Comment

• marczeebregts
      • Dec 2009
      • 71

Als eerst: Geen goedkope compressors op je eindmix of buss! Dit klinkt wat over the top, maar het is gewoon zo. Compressors die bedoeld zijn voor deze plaatsen in je mix vereisen nou eenmaal erg goeie techniche onderdelen (daarmee ook kostbaardere onderdelen). Je compressor moet ongelofelijk snel kunnen reageren en zeker je transienten goed doorlaten. Anders kun je maar 1 ding met deze compressors: je mix verkloten. Dus als je geen budget hebt (en geen goede reden), gewoon niet doen. Mocht je dit toch willen, stel 'm dan zo in dat ie minimaal 1 tot 3 db compressed. Met ideale attack en release settings.

Daarnaast: ZEKER GEEN GATE OP JE EINDMIX! Nou heb ik sowieso niks met gates, maar op je eindmix is wel de laatste plek waar je dit kunt gebruiken. Hiermee ga je rare dingen creƫren met uitfaden van bepaalde instrumenten en galmen. Om maar iets te noemen.
      Marc Zeebregts Geluidstechniek
      Freelance geluidstechnicus

Comment

• NesCio01
        • May 2010
        • 1987

Ik mag hopen dat de TS in 6 jaar toch wel
        e.e.a. geleerd heeft op het gebied van compressen?

grtz
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• qvt
          • Oct 2009
          • 721

Wat wel een leuk apparaat kan zijn op de eindmix

Waves MaxxBCL
          There is no substitute for imagination

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by qvt
            Wat wel een leuk apparaat kan zijn op de eindmix

Waves MaxxBCL
            Zie ff niet in waarom deze compressor ineens wel op de eindmix zou kunnen....
            Compressie op individuele instrumenten is prima, op subgroepen kan het soms handig zijn maar op de master zal ik nooit een compressor gebruiken.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Een goede masteringcompressor is wel lekker hoor, wordt je mix nog compacter van.
              Maar je moet het inzetten als artistieke tool, niet om problemen op te willen lossen !

Die Waves is tegek trouwens !
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• gertgeluid
                • Dec 2006
                • 520

Zo'n Waves doos ligt nu achterin zo'n bruin busje met "UPS" op de zijkant en kan elk moment hier aan komen. Toeval?

Hoorde dat ding vorige week op een festival en was aangenaam verrast. Meteen besteld.

Comment

• M'Elodie
                  • Oct 2006
                  • 148

Originally posted by gertgeluid
                  Zo'n Waves doos ligt nu achterin zo'n bruin busje met "UPS" op de zijkant en kan elk moment hier aan komen. Toeval?

Hoorde dat ding vorige week op een festival en was aangenaam verrast. Meteen besteld.
                  wat kost zo'n doosje?

Comment

• JeroenVDV
                    • Mar 2004
                    • 963

Bij Waves zelf 3680 dollar.
                    Creating shows beyond Imagination

Comment

• peterwagner
                      • Oct 2008
                      • 317

Goed bezig, ga je'm digitaal aan de XL8 hangen?

Comment

• Peter Vanhove
                        • Jun 2002
                        • 347

Ik heb al enkele jaren zo'n MaxxBCL in gebruik, super ding en zijn geld meer dan waard.
                        Zonder over het nut van compressie op de eindmix te discussiƫren, heeft dit apparaat nog meer goede eigenschappen wat hem net zo goed maakt op een eindmix.
                        Waves Renaissance Compressor
                        Waves Psycho-Acoustic Maxxbass
                        Waves L2 Peak Limiter
                        Transformatoren op IN- en UITgangen.
                        Zeer goede ADC en DAC.
                        Wij gebruiken hem ook om een AES signaal te genereren uit analoge tafels.
                        Gebouwd als een tank, enige nadeel is nogal zwaar.
                        Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
                        Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

Comment

• gertgeluid
                          • Dec 2006
                          • 520

Originally posted by peterwagner
                          Goed bezig, ga je'm digitaal aan de XL8 hangen?
                          Zeker. Insert op de mixbus op 96k 24b AES.

Heb 'm vanavond even aan de tand gevoeld met wat ouwe ongemasterde opnames "uit de tafel". Eerste indruk is dat hij, bij mild gebruik, niet te horen is. Wel trekt hij een iets te dynamische mix lekker naar elkaar toe. Je kunt bij wijze van spreke je vocalen "overdreven" in de mix zetten, en dan laat die doos de uithalen lekker in de mix vallen. Handig bij Nederlandstalige dingen

Heb alleen nog niet kunnen kiezen tussen opto of electro. Elektro lijkt wat transparanter, maar bij opto corrigeert hij meer.

Goed. We dwalen af. Deze doos kost 2222,- bij Thomann (in de BTW). De TS heeft hier waarschijnlijk niet veel aan dus laten we het hierbij.

Comment

• cobi
                            • Aug 2002
                            • 1083

Zeker. Insert op de mixbus op 96k 24b AES.

Heb 'm vanavond even aan de tand gevoeld met wat ouwe ongemasterde opnames "uit de tafel". Eerste indruk is dat hij, bij mild gebruik, niet te horen is. Wel trekt hij een iets te dynamische mix lekker naar elkaar toe. Je kunt bij wijze van spreke je vocalen "overdreven" in de mix zetten, en dan laat die doos de uithalen lekker in de mix vallen. Handig bij Nederlandstalige dingen

Heb alleen nog niet kunnen kiezen tussen opto of electro. Elektro lijkt wat transparanter, maar bij opto corrigeert hij meer.

Goed. We dwalen af. Deze doos kost 2222,- bij Thomann (in de BTW). De TS heeft hier waarschijnlijk niet veel aan dus laten we het hierbij.
                            We dwalen af? nou en! Het wordt net een beetje interessant!

Heb je de MaxxBCL al naast een Avalon of Manley (jij werkt toch veel samen met Marc P?) oid gehad?

Ik ken de functies van het apparaat al als pluggin, en die vind ik al te gek. Mooi ook dat je binnen het digitale domein blijft, want dat wil je uiteindelijk toch als je digitaal mixt en digitaal de multi op gaat/moet.
                            Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• gertgeluid
                              • Dec 2006
                              • 520

Nou vooruit.. Of moeten we een nieuw draadje maken?

Vandaag even aan de tand gevoeld in een live situatie, maar de omstandigheden waren niet ideaal (veel wind en FOH op 60 meter) dus echt "horen" wat hij deed was er niet bij... Totdat hij vast liep en ik hem uit de insert heb moeten drukken... Toen was ik opeens heel ver van huis. Het klonk opeens alsof de mengtafel genuld was en alle compressors op bypass stonden. Dat ding heeft dus, zonder dat ik het in de gaten had, op die bewuste lokatie met die harde wind, mijn kont gered. Anders was het een stuk lastiger geworden. De vertraging op die afstand is zo groot dat snelle correcties in je mix te laat zijn, en de wind wappert de hele tijd alle kanten op dus je hebt nooit langer dan 1 seconde een constant klankbeeld. Dan wordt mixen echt een sport. Ik denk dat die Waves al een hoop rust heeft gebracht in de chaos en ik het in eerste instantie niet in de gaten had omdat het op andere punten zo'n zooitje was.

Waarom hij vast liep is nog een raadsel. Hij zat in een 2HE rockbag dus wellicht werd hij te warm. Dat was even jammer van de gitaarsolo op het eind. Sorry Marcel.

Comment

• peterwagner
                                • Oct 2008
                                • 317

Gert, hoe had je de limiter ingesteld? Mijn ervaring in de studio is is dat ik de Waves limiter nooit meer dan 3 a 4 db laat drukken anders begin je het te erg te horen. Is dat live hetzelfde?

Comment

Working...