Advies gevraagd praktijkervaring geluidsman

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Grace
    • Sep 2004
    • 17

Dag mannen van het echte werk,

Vrijdag is het goed gegaan. Alles wat ik hem heb voorgesteld, werd geaccepteerd door hem. Hij gaat praktijkopleidingen volgen dit jaar en volgend jaar in diverse zalen (Groene Engel en Bibelot). Daar zal hij al heel veel van leren. Hij vond zelf ook dat het zo langer niet kon. Dat had hij wel door en hij was blij dat de band het zo open met hem communiceerde en hem nog een kans gaf.

Verder gaat er iemand hem begeleiden. Een geluidstechnicus die al veel langer meeloopt. De optie van onze monitortechnicus om hem te begeleiden is er niet. Want die man gaat zo af en toe maar mee en heeft geen geduld en niet de kennis voor het zaalmengpaneel. Onze monitorman heeft dezelfde theoriecursus gevolgd, maar daarna niets meer eraan gedaan (dus te ver terug gezakt). Bovendien is hij ook muzikant, bassist, wat niet echt bevorderlijk werkt voor de totaalmix dan. Het enige wat onze monitorman wel eens doet is, als hij niet op het toneel zich met het monitorgeluid bezighoudt, dat hij dan advies geeft aan onze geluidsman hoe de totaalmix moet klinken. Want onze geluidsman hoort het ook af en toe niet als iets te zacht staat in de mix, of juist te hard. Hij moet de muziek echt nog leren kennen.

Een ander moeilijk ding is....dat het karakter van onze geluidsman dus echt niet bepaald makkelijk is om te veranderen... Hij heeft nu een karakter van een onzeker, twijfelachtig, gestresst mens en hij kan bijna niet zelfstandig beslissingen nemen, bleek... Dit komt ook omdat hij al vier maanden maar drie uur per nacht slaapt gemiddeld.

Tja, al met al een moeilijke zaak. Maar ik denk dat als wij die coach inschakelen, dat die ons dan ook advies kan uitbrengen of deze geluidsman toch nog kan groeien of niet en of dat uberhaupt mogelijk is.

Ik heb al een keuze gemaakt uit de diverse aanbiedingen wie ik ga benaderen voor de coach, maar dat wil niet zeggen dat de anderen niet aan bod zullen komen in de toekomst, want zo´n profi geluidsman is natuurlijk erg druk bezet...en ik wil wel graag zo veel mogelijk begeleiding van onze geluidsman...

De geluidsman zelf heb ik wel gezegd dat hij zoveel mogelijk moet rusten voor een gig van ons en dus niet de dag daarvoor een gig moet draaien van een andere band, omdat hij dan echt niet meer helder is en ook geen dingen kan leren (dit heeft hij zelf ook aangegeven). Mocht hij dat wel doen, dan is de consequentie daarvan dat de house engineer gewoon draait en hij toekijkt en advies geeft (als dat geaccepteerd word). En verder schakelen we dan geen coach in, want dat heeft dan geen nut. En is dan ook weggegooid geld. Onze geluidsman begreep dit wel, dat we nu echt streng moeten zijn.

Zo, nu zijn jullie weer op de hoogte...haha. Verder heb ik dit forum aanbevolen aan hem, als hij vragen heeft over het een of ander. Hij vind het niet erg dat er hier over hem geluld is...hij heeft echt wel wat aan jullie adviezen.

Gr. Irene

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

nou, das dan weer prettig geregeld.

Om hoeveel optredens per jaar gaat het eigenlijk, en is er niet de mogelijkheid om het jong bij een groot PA-verhuurbedrijf te laten stagairen ? Er zit er in nederland meestal wel eentje om de hoek. En aan maar 3 uur slaap per nacht , daar gaat het allebeste paard nog aan kapot.

Comment

• Grace
        • Sep 2004
        • 17

Hai ********,

Daar ben ik nog naar aan het kijken. Maar zoveel tijd had ik daar vorige week niet voor....als mensen hier nog suggesties hebben voor een PA bedrijf in Brabant, in de buurt van Breda?

Gr. Irene.

Comment

• som
          • Nov 2002
          • 787

3 uur per nacht..
          de man heeft duideijk veel te veel werk,
          tijd voor hem om prioritieten te stellen en zijn leven op orde te brengen.
          anders doet zijn leven dat zelf wel.

wat ik nou niet goed begrijp is zijn vele werk, je stelt zelf dat de man de avond ervoor een gig doet en daarom niet in staat is om zijn werk te doen.
          maakt hij dan bij de andere band's dezelfde fouten?
          of gaat het daar wel goed?
          en waarom wordt hij dan zo veel gevraagt?
          Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Grace
            • Sep 2004
            • 17

Hai Som,

Hij doet het geluid voor twee bands. En zo weinig optredens zijn dat niet bij elkaar en soms vallen ze in 1 weekend. Wat dat betreft kiest onze band gewoon eieren voor zijn geld nu, en laat hem niet draaien als hij de avond ervoor al gedraaid heeft. Hij geeft zelf aan dat dat dan iets teveel is nu. A.s. maandag gaat hij naar de dokter voor zijn slaapgebrek. En hij doet het voor die twee bands omdat hij daar inderdaad voor gevraagd is, omdat beide bands nog niet genoeg geld hebben om een ´echte´ geluidstechnicus te betalen. En het wel nodig is.

Beide bands bestaan uit ver gevorderde muzikanten, maar in de metalscene is het gewoon niet gemakkelijk om door het gros van bands heen te komen of je moet wel een hele goede PR agent hebben, die tig optredens voor je regelt, waardoor je gage vanzelf hoger wordt en je naam bekender.

Zoals ik al eerder zei onze band bestaat uit ervaren muzikanten, maar de huidige formatie bestaat pas een paar maanden. Dan moet je je weer bewijzen t.o.v. het publiek. Qua gage zit je dan nog heel laag (veel voorprogramma werk), maar qua geluid heb je echt wel een geluidsman nodig die geluid neer kan zetten dat staat. Dan grijp je gewoon alle middelen aan die mogelijk zijn. Hopelijk begrijpen jullie dat.

Gr. Irene.

Comment

• som
              • Nov 2002
              • 787

heeft de man stress aan boord dan?
              3 uur per nacht lukt mij nog niet zelfs al zou ik het willen!

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

Omgeving Breda, hij zou het bij Stagepro uit Etten-Leur en Matrix sound uit Breda kunnen proberen, met laatstgenoemde krijgen jullie sowieso te maken als jullie in de Bibelot spelen, daar krijgt jullie tech het wel zwaar; qua akoestiek is het een soort mini Amsterdam Arena.....
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4516

citaat:Geplaatst door Grace

Verder gaat er iemand hem begeleiden. Een geluidstechnicus die al veel langer meeloopt. De optie van onze monitortechnicus om hem te begeleiden is er niet. Want die man gaat zo af en toe maar mee en heeft geen geduld en niet de kennis voor het zaalmengpaneel. Onze monitorman heeft dezelfde theoriecursus gevolgd, maar daarna niets meer eraan gedaan (dus te ver terug gezakt). Bovendien is hij ook muzikant, bassist, wat niet echt bevorderlijk werkt voor de totaalmix dan. Het enige wat onze monitorman wel eens doet is, als hij niet op het toneel zich met het monitorgeluid bezighoudt, dat hij dan advies geeft aan onze geluidsman hoe de totaalmix moet klinken. Want onze geluidsman hoort het ook af en toe niet als iets te zacht staat in de mix, of juist te hard. Hij moet de muziek echt nog leren kennen.
                  Van dit verhaal snap ik niets.
                  1) Als die monitorman zo weinig kan waarom laat je hem dan komen.
                  2) JUIST op monitors moet je iemand hebben die precies weet wat hij doet.

[?][?][?]
                  lekker belangrijk!

Comment

• Grace
                    • Sep 2004
                    • 17

Ah Showband,

Hier komt mijn gebrek aan kennis en misschien mijn wat onhandige verwoording om de hoek kijken. Onze monitorman is een soort assistent van de uiteindelijke house monitorman. Hij weet wat wij op onze oren willen hebben en hij geeft dat dan aan terwijl wij aan het opbouwen zijn bij de house monitorman. Ook geeft hij de Picoverb (en in-ears als hij dat nog niet heeft gedaan) die ik live gebruik op mijn monitorgeluid en zegt hij meteen erbij dat ik bijvoorbeeld alleen maar hoog in mijn monitorgeluid wil. Onze man helpt ook mee met opbouwen en het aansluiten van microfoons op het drumstel etc. Gewoon alles wat nodig is op het podium regelt hij min of meer. Ook is hij degene die communiceert met onze geluidsman als onze geluidsman monitor- en zaalgeluid in een moet doen. Voor het monitorgeluid dan he. Verder draait hij ons monitorgeluid niet zelf, dat laat hij de house monitorman doen. Of noem je zo iemand de back house engineer??? Tja, je ziet, ik ben ook maar zangeres he. Onze monitorman is een soort van verijdelde roadie c.q. loopjongen. Maar hij heeft wel verstand van wat muzikanten nodig hebben, omdat hij er zelf ook een is. En hij merkt ook heel snel wanneer er iets qua monitorgeluid mis gaat. Dat zie hij dan gebeuren, als het ware...erg opmerkzaam. Verder geeft hij mijn microfoon backstage aan om het monitorgeluid te testen, zodat het publiek mij dan nog niet te zien krijgt. (dit alleen als het mogelijk is, anders sta ik al op het podium)

Hopelijk ben ik zo een beetje duidelijker.

Gr. Irene.

p.s. oh ja hij let ook op tijd en zorgt ervoor dat wij onze opbouw zo snel doen dat er niets van onze speeltijd af gaat. Als we teveel uitlopen geeft hij dat ook op tijd aan. Zodat we niet hoeven zeggen: ahem, DIT was ons laatste nummer....(erg lullig)

Comment

• som
                      • Nov 2002
                      • 787

grace,
                      om welke band gaat het eigenlijk? (site oid?)
                      wellicht kan er dan nog meer nuttige info verstrekt worden en hoef je ook niet meer alles uit te leggen.

Comment

• Grace
                        • Sep 2004
                        • 17

Nou vooruit dan....ik dacht ik vermoei jullie er maar niet mee, met al die SPAM tegenwoordig...

De website van onze band is www.gracefallen.tk

Wij zijn een dark gothicmetalband met melodische invloeden.

De MP3´s die op de website staan zijn alweer sterk verouderd en bovendien met de vorige zangeres, die niet altijd even zuiver zingt, waardoor ze heel zacht in de mix is gezet. Bij mij mag dat wel live anders hor

Okee.....ik zie de vragen wel weer komen.. en ik vind het helemaal niet erg deze te beantwoorden. Het helpt mij ook...

Overigens de opmerking die hiervoor stond van Sparky vond ik helemaal niet zo erg hoor moderators. Hij had gewoon groot gelijk.

Gr. Ireen.

Comment

• DJEM
                          • Jul 2004
                          • 254

De MP3´s die op de website staan zijn alweer sterk verouderd en bovendien met de vorige zangeres, die niet altijd even zuiver zingt, waardoor ze heel zacht in de mix is gezet....
                          Heeft hij ook deze mp3's gemixed?[]

Hmmm volg deze topic met intresse... de tips die komen zijn zekers bruikbaar. Ik begrijp dat het de man zijn passie is, maar snel in stress schiet. Enig manier of hem wat praktijk ervaring te laten krijgen is met geduld en kalmte, maar ook meer zelfvertrouwen in het algemeen te krijgen. Juist als mensen kwaad / pittig worden is het een teken van stress en een soort moedeloosheid gevoel. Verpakt in een schreeuw om hulp. Ze reageren dan zo kort / kwaad omdat ze denken; ja hallo zie je niet dat ik hier sta te prutsen, dat ik het probeer, maar het gewoon niet lukt.

Goed dat was wel een stukje psychologisch inzicht...
                          Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

Overigens de opmerking die hiervoor stond van Sparky vond ik helemaal niet zo erg hoor moderators. Hij had gewoon groot gelijk.

Gr. Ireen.
                            Huh? heb ik iets gemist?
                            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5946

nee, niets gemist, ik heb alleen wat off-topic gedoe over een festival van 2003 verwijderd, denk dat Grace dat bedoelt
                              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• sparky
                                • Apr 2002
                                • 2104

O, okee, maar dat was ik dan niet ik hoor Grace, of het moet tijdens een van m'n black-outs zijn geweest, soms doe ik dan gekke dingen en weet er later niets meer van!!!

Comment

Working...