Advies gevraagd praktijkervaring geluidsman

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Grace
    • Sep 2004
    • 17

Advies gevraagd praktijkervaring geluidsman

Beste mensen,

Eigenlijk hoor ik hier niet thuis, want ik ben zangeres en heb dus totaal geen verstand van de zaken die jullie hier bespreken. Maar ik zit echt even met de handen in het haar. Verder heb ik zeker wel de zoekfunctie van dit forum gebruikt om te vinden wat ik zoek, maar dus niet gevonden. Vandaar dat ik dit topic even open.

Even voorstellen: wij zijn een semi-professionele melodieuze dark metalband uit Belgiƫ en Nederland. Ons probleem is dat onze geluidsman nog niet zover is en daardoor al een aantal optredens voor ons verprutst heeft. Hij heeft al wel een theoriecursus geluid gehad van 12 lessen (ik hoop dat ik niemand beledig nu), maar hij mist simpelweg de praktijkervaring. Voorheen zat ik zelf in een andere band die op een gegeven moment aan elk weekend een optreden of 2 zat. Diezelfde geluidsman ging dan mee en deed veel ervaring op. Echter na 70 optredens stopte deze band en dus ook de praktijkopleiding van de geluidsman. Na enkele maanden voegde ik mij bij bovengenoemde band en de betreffende geluidsman sloot zich ook hierbij aan.

Wat ik nu heb gemerkt, is dat hij de theoriekennis wel degelijk heeft, maar wat live praktijkervaring betreft, is hij gewoon veels te langzaam met alles zo te draaien dat het goed klinkt, het hoeft niet uitstekend te klinken, maar gewoon goed. Bij een linecheck schiet hij letterlijk in paniek en communiceren met hem op dat moment is niet mogelijk. We hebben al van alles geprobeerd...loopmannetjes inschakelen die voor hem communiceren met de artiesten op het podium, zelf ideeen aandragen, gewoon maar beginnen met spelen (anders ging het van de speeltijd af namelijk), aandacht trekken door zijn naam te roepen. Maar hij heeft nog veels te weinig praktijkervaring om niet te gaan stressen op zo'n moment. Hij zit dan in zijn eigen wereldje en komt er niet uit...en we zien hem alleen maar telkens een paar knopjes omdraaien en de daadkracht straalt er absoluut niet vanaf.

Nu zullen jullie waarschijnlijk denken: als je zo ontevreden bent, waarom zoek je dan geen andere geluidsman? Nou...zo simpel is het niet. Hij is wel bekend met onze muziek en ons genre. Hij koopt continu spullen om de geluidsperformance te verbeteren, op eigen kosten he! En hij is er niet bang voor ons spullen aan te dragen en ons daarna pas over 1 jaar terug te laten betalen. Bovendien is hij GRATIS! en wil hij alleen eten en drinken voor zijn verdiensten.

Uiteraard werkt hij fulltime daarnaast als ingenieur (dus koppie koppie heeft hij wel).

Mijn vraag aan jullie is: wat stellen jullie voor? Ik ben al bezig naar het zoeken van PA bedrijven waar hij stage kan lopen, gratis uiteraard...ze hoeven hem niet te betalen. En ook parttime cursussen in de avonduren heb ik al uitgeprint. De nodige lesboeken heeft hij zelf.

Kijk, bij een uitgebreide soundcheck heeft hij niet echt moeite...maar bij een linecheck wel en bij beperkte middelen ook, en ik vind dat we op den duur een geluidsman moeten hebben die met alles aan het werk kan...ook al is het geluid dan niet optimaal, maar dat hij wel het beste eruit haalt, in ieder geval.

Laat me even weten hoe jullie erover denken. Alvast bedankt! Oh ja, de geluidsman komt uit Brabant. Dus als jullie tips hebben in de buurt, dan heel graag.

Alvast heel erg bedankt!

Met vriendelijke groet,
    Irene
  • daantje
    • Aug 2004
    • 265

iedereen moet echt ergens beginnen zelf ben ik ook nog in dat stdium van kabeltjes slepen en een beetje kijken bij de goede. wat je zei is een goed idee. meelopen met een festival oid. leer je heel veel. succes met je geluidsman!!

daniel

----> !!!!!motivatie is belangrijk !!!!! <----
    can you feel the light [:)]

Comment

• Tiemen
      • Dec 2001
      • 944

Misschien kan hij het gewoon niet?

Wat iemand zijn IQ is heeft daar echt weinig mee te maken...

Comment

• tididi
        • Aug 2001
        • 352

hier een tip ga niet tijdens je optreden aanklooien maar die dit eerst in een oefenruimte en ga daar met de band en je geluidsman dan flinkt alles uitproberen todat je samen tevreden bent!
        en met uitproberen bedoel ik ook alles uitproberen wat jullie wensen zijn en hoe je dit duidelijk gaat maken aan hem en wederzijds ook de seintjes die je af gaat spreken oefenen zodat de geluidsman weet wat je bedoelt vanaf het podium
        en natuurlijk is de cursus niet overbodig maar praktijkervaring telt echt toch!!1
        lijkt me logisch he zoals cruijff zou zeggen
        p.j

Comment

• AJB
          • Jul 2003
          • 2289

Ik zou hem op het conservatorium in Den Haag een cursus van Piet Niewint laten volgen. Met name luisteren wordt benadrukt in deze cursus. Vraag daar eens naar de mogelijkheden. Paniek is vaak een teken van onkunde, dus zorg dat de beste man een beetje zelfvertrouwen kan kweken...
          If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
          ------------------------------------------------
          Arvid Buit
          Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

aan ervaring valt een hoop te sleutelen. laat hem vrijwilliger bij het locale JC worden en wat ook helpt is hem bij repetities in een andere ruimte (via de multi) naar een casetterecorder elke week een opname maken van de repetitie. Dan moet hij elke repetitie zonder soundcheck een mix draaien waar je samen weer over kan napraten. (en je houd er voor de band ook nog mooi studie/demomateriaal aan over)

Als hij echter in de stress schiet bij druk. En zich dan afsluit zul je echter altijd in moeilijke situaties kunnen komen. Dat behoort namelijk tot de eigenschappen hoe iemand IS. Daar valt niets aan t leren. En helaas zullen er zelfs bij lange soundchecks en ideale omstandigheden altijd onverwachte dingen gebeuren. Daar valt niets moois van te maken. Dan moet je communiceren en handelen.
            lekker belangrijk!

Comment

• paulheu
              • Oct 2003
              • 156

Veel (theoretische) cursussen zijn niet op livemixen, maar op studio werk gericht. Dit zijn twee compleet verschillende diciplines.

Misschien hebben jullie wat aan deze ideeen:

Houd jullie podium volume en balans in de gaten! Voor een onervaren technicus is het extra moeilijk om een redelijk zaalgeluid neer te zetten als er vanaf het podium een hoop smurrie komt. Zorg dus dat jullie zelf een goede balans creeren en houdt het volume onder controle!

Wees geduldig en geef prioriteit aan het zaal geluid. Dus slik een slechte monitormix (voor nu). Het is beter dat hij zich op de zaal kan focussen voordat hij de monitoren doet..

Betaal een goede technicus om het een paar keer voor te doen. Hij steekt veel energie, tijd en geld in jullie band, een goede leermeester in zijn eigen omgeving is denk ik een erg goede motivatie en een goede manier om hem daarvoor terug te betalen. En het is leerzaam en goed voor alle partijen!

Laat hem luisteren naar wat er van het podium afkomt en laat hem enkel bijmixen wat er in de zaal mist.

LESS is MORE.. dwz WEG draaien wat je teveel hebt is beter als ERBIJ draaien wat je mist.

Tenslotte, een goede technicus zijn is een gave. Je kan de techniek leren, maar het is net als bij een instrument bespelen iets wat je moet kunnen en gevoel voor moet hebben! Het kan zijn dat ie het gewoon niet in zich heeft!

Geluidstecnicus zijn begint met een goed stel oren (zijn die van hem al eens getest?)

Comment

• giserke
                • Nov 2003
                • 456

one-liner zonder enige onderbouwing verwijderd door mod!

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Als je na 70 gigs nog niet hebt geleerd dat stressen alleen maar tijd verprutsen is en dat de show gewoon doorgaat of je nou stresst of niet dan lijkt de kans dat dit ooit nog tot je door gaat dringen helaas erg klein. En dit is toch echt een van de belangrijkste dingen die hij moet beseffen. Ik heb die les zelf geleerd door in de praktijk op mijn bek te gaan in situaties zoals de zijne; hij heeft de beste leerschool die je maar kunt hebben en de mate waarin de band hem ondersteunt is geweldig. En dat is ook erg belangrijk, anders zouden dingen weleens zo hard kunnen aankomen dat hij ermee stopt, wat -in ieder geval voor hem zelf- erg jammer zou zijn. Mischien dat je iemand kunt vinden met wie hij mee kan lopen, het zou kunnen helpen, maar ik denk dat hij het bij jullie toch zal moeten leren.

En dan zal ik nu even advocaat van de duivel gaan spelen. Uit je bericht begrijp ik dat je het dus serieus meent met de band, dat jullie verder willen komen. Kritisch kijken en luisteren naar wat je als band brengt is dan noodzakelijk. Het totaalplaatje dus en de zwakke plekken daar in. En dan dus die plekken aanpakken, ook als dit uiteindelijk de vervanging van band of crewleden betekend. Je zegt zelf dat dat niet makkelijk ligt, bijvoorbeeld omdat hij met eigen spullen komt aanzetten. Heb je daar echt veel aan als hij te verlamd is om die in te regelen? Of de vocal mic's gemuted heeft staan als de show begint? Hij speelt voor bank....Is dat een reden om met een potentieel slechte livesound te blijven zitten? Hij is gratis...Je noemt de band semi-professioneel, dan kun je ook een semi-professionele geluidsjongen 50 Euro betalen. Hij kent en begrijpt de muziek?...geloof me; daar zijn er heus wel meer van. Je kunt het nog even proberen, maar als je er echt voor gaat met een band moet je soms minder leuke beslissingen maken.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

a kwaliteit kost geld,
                    b de meeste (dark-) metal bands die ik ken loeien zo hard dat er geen geluid te maken valt.,..
                    c ervaring kost tijd.
                    d materiaal enzo....laat ook maar.

Sorry Irene, maar het is niet anders.

Comment

• som
                      • Nov 2002
                      • 787

citaat:Geplaatst door **************

a kwaliteit kost geld,
                      b de meeste (dark-) metal bands die ik ken loeien zo hard dat er geen geluid te maken valt.,..
                      c ervaring kost tijd.
                      d materiaal enzo....laat ook maar.

Sorry Irene, maar het is niet anders.
                      sluit me zeker aan bij b,
                      met name op een lekker klein podium,
                      probeer eens de gitaar amps vanaf opzij en op oorhoogte
                      scheelt een berg lawaai in de monitor en in de zaal heb je er minder hinder van.
                      Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• giserke
                        • Nov 2003
                        • 456

er zijn bitterweinig geluidsboeren die akoestische instrumenten kunnen versterken.

Comment

• sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

ja giserke? Ga jij eerst even een uit pubers bestaand metalbandje op een prehistorische P.A. in een of ander jongerencentrum inthe middle of nowhere mixen voordat je -totaal offtopic- over ander gaat zeiken. De realiteit is wel dat als ik twee SM57's op een piano gebruik, dit dan wel niet het mooiste resultaat geeft, maar elke noot zal prima te horen zijn zonder dat deze de oren teistert(natuurlijk ook een beetje van het kunnen van pianist afhankelijk ) Hetzelfde effect bereiken in de situatie die ik net noemde vergt iets meer dan dat!
                          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Daan Hoffmans
                            • Aug 2000
                            • 1225

citaat:er zijn bitterweinig geluidsboeren die akoestische instrumenten kunnen versterken.
                            Bedoel je hier ook nog iets mee te zeggen waar de vraagsteller iets aan heeft, of probeer je alleen schenen te schoppen???

Verder ben ik het vooral met Sparky eens: als in de praktijk gebleken is dat je absoluut niet onder druk kan werken, dan ben ik bang dat het niet goed gaat komen...
                            <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Jeroen
                              • Aug 2000
                              • 1021

Ik zou het volgende doen,... ofwel huur een freelancer in, deze zijn er genoeg te vinden en vraag om een demo, die hebben ze vast op MD of WAV, tenminste ik wel
                              Huur hem een aantal keer in en laat jullie tech het langzaam overnemen, maar als ik heel eerlijk ben,... als die goeie knul het na 70 shows nog niet in een redelijk tempo en zonder stress onder controle kan krijgen, weet ik niet of hij wel geschikt is.
                              Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

Working...