Advies gevraagd praktijkervaring geluidsman

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Grace
    • Sep 2004
    • 17

Hai Sjoerd,

Bedankt nog voor jouw e-mail. Vrijdag a.s. heb ik een gesprek met de geluidsman over alles wat ik hier ook met jullie bespreek. Aan de hand daarvan gaat de band beslissingen nemen en mensen bellen voor begeleiding. Want ten eerste is de geluidsman het natuurlijk die beslist of hij begeleiding wil of niet. Wil hij dit niet, dan is de keuze voor ons gemakkelijk....dan kijken we uit naar een andere geluidsman en wordt de huidige geluidsman roadie. Het is niet anders..zo kunnen we niet doorgaan..echt niet..

Verder wat betreft de opbouw voor een optreden, doet de band al alles...en snel ook, vorige keer stond alles in vijf minuten op het podium en was alles goed aangesloten in twee minuten daarna...We hebben daarbij nog twee extra roadies, die de extra taken van de opbouw waarnemen. Dus...de geluidsman hoeft alleen maar achter het mengpaneel te gaan staan op dat moment. Met de opbouw heeft hij verder niets van doen. Dat wordt al voor hem gedaan!

Gr. Irene.

Comment

• SjoerdOptLand
      • Jul 2003
      • 261

citaat:Geplaatst door Grace
      Want ten eerste is de geluidsman het natuurlijk die beslist of hij begeleiding wil of niet. Wil hij dit niet, dan is de keuze voor ons gemakkelijk....dan kijken we uit naar een andere geluidsman en wordt de huidige geluidsman roadie. Het is niet anders..zo kunnen we niet doorgaan..echt niet..
      Juist... lastige situaties zijn dat altijd: aan de ene kan waardeer je iemand enorm om zijn inzet... maar aan de andere kant is het niet van het gewenste niveau, hoe breng je dat? Je kunt ook voorstellen om begeleiding te proberen en dan (na een aantal repetities en een optreden of twee) de definitieve beslissing te nemen. Ik zou me namelijk goed kunnen voorstellen dat het voor hem geluidstechnicus of niets meer is, het is al lastig genoeg om dit soort kritiek veerkrachtig op te vangen en door te gaan... succes ermee!

citaat:Verder wat betreft de opbouw voor een optreden, doet de band al alles...en snel ook, vorige keer stond alles in vijf minuten op het podium en was alles goed aangesloten in twee minuten daarna...
      Da's rap! En hoeveel tijd hebben jullie meestal voor line + soundcheck? (Even om een idee te krijgen wat voor eisen jullie aan zijn snelheid stellen.)

Groetjes,
      Sjoerd

Comment

• bones2001
        • Aug 2003
        • 741

Wat dacht je hiervan,

alle kanalen splitten en voor de monitormix bv een O1V of DDx3216.
        Monitormix opslaan en dus bij elk optreden in enkele minuten de
        goede mix op je hoofd....
        Heeft ie alle tijd voor het zaalgeluid !!
        Mixen is net als schilderen.
        Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• Sander Scheepstra
          • Oct 2000
          • 112

Hoi Grace,

Ik heb zelf regelmatig met stress situaties te maken maar laat me niet snel gek maken omdat het geen enkele zin heeft om te stressen
          Stuur ff een mailtje naar sander@musicxtra.nl en ik bied me bij deze aan om jullie geluidsman een keer te komen coachen.

Groet,

Sander

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Hoi Grace,

Hebben jullie al eens een live situatie met hem geoefend tijdens een repetitie inclusief de tijds druk? Van opbouwen en linecheck tot het geluid tijdens het spelen in 2 á 3 nummers zetten.

Vond dat artikel van Showband erg goed en veel herkenbaar materiaal. In een ander artikel beschrijft hij ook een live situatie in de repetities mee te nemen (op zijn site, http://home.wanadoo.nl/showband/aankondigingen.htm , gaat dit over het aan elkaar praten van nummers maar is natuurlijk ook anders in te vullen). Het kan hem helpen met in het achterhoofd van een repetitie toch te leren werken met de druk. Staat het niet dan kan er opnieuw worden begonnen. Blijft misschien toch lastig omdat de druk anders kan aanvoelen tijdens echt live maar is het proberen waard.

Comment

• Grace
              • Sep 2004
              • 17

Hai Sjoerd,

Voor een line-check hebben we vaak maar 15 minuten, hooguit 20 minuten. De opbouw gebeurt vaak in 5-7 minuten, daarna kan er gelinechecked worden.

Voor een soundcheck hebben we vaak 45 min. tot 1 uur de tijd. Een half uur komt ook wel eens voor, maar niet zo vaak.

Hai Vasco,

Dat is inderdaad een nuttige tip van dat live-situatie nabootsen in de repetitieruimte...echter...tis best een rommeltje wat betreft de apparatuur op dit moment, omdat we veel splitters gebruiken i.v.m. in-ear-systemen enzo... We gaan binnenkort een groter mengpaneel kopen, die de twee kleintjes die we nu hebben staan, moet gaan vervangen. Dan pas kunnen we echt de live-situatie gaan nabootsen. Maar ik houd het zeker in mijn achterhoofd. Thanks!

Voor alle mensen die zich als begeleider aanbieden voor onze geluidsman. Alvast hartstikke bedankt voor het aanbod...Zodra ik het gesprek met de geluidsman heb gehad, laat ik jullie weten hoe of wat. We zullen toch een keuze moeten maken en er hebben zich al veel coaches aangeboden. Voorkeur heeft natuurlijk een coach dicht bij huis in Brabant, in verband met de onkostenvergoeding. Als je weet dat wij 150 tot 250 Euro (voor heel de band!) per optreden verdienen, kun je op je vingers natellen dat wij daarnaast niet te veel onkosten moeten hebben. We groeien wel in gage, maar zoals gezegd, we staan aan het begin he.

Wel staat de platenmaatschappij in november te wachten op vier nummers, om te kijken of ze ons willen gaan financieren voor een full length en komt er het volgende optreden een Franse boeker kijken om te gaan zien of wij goed materiaal zijn voor de Franstalige landen in de Benelux.

Gr. Irene

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

Bones 2001 kwam er ook al mee aanzeten, maar dat idee van een eigen digitale monitormixer kwam ook in mij opzetten toen je zei dat jullie bijna allemaal in-ears hebben en regelmatig op plekken komen waar geen monitormixer is. Het voordeel is 4-ledig 1: altijd een aparte monitormixer, onafhankelijk van de zaal. 2: doordat de mixen opgeslagen kunnen worden, staat de mix elke keer vrijwel direct en kan steeds verder naar wens worden aangepast. 3: eenvoudiger systeem, alle in-ear zenders kunnen met de mixer in een rackworden gebouwd, evt zelfs de drummodule en de DAT, nog meer tijdsbesparing dus en minder storingsgevoelig. En als je dan met een berg XLR'en uitkomt kun je op ieder systeem doorprikken naar de zaalmixer. 4: Je zou het bijna vergeten: De zaalman hoeft zich echt alleen maar over de zaal druk te maken.
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3150

citaat:Geplaatst door sparky
                  Jurjen je hebt het bericht niet goed gelezen of anders niet begrepen, het probleem ligt puur bij de druk die ontstaat als dingen niet uitgebreid op de manier gedaan kunnen worden zoals je graag zou willen.
                  Wat ik met mijn post bedoelde, is dat er eerst geoefend moet worden met voldoende tijd, zodat de geluidsman zonder stress alles kan doen...

Zodra hij ook al zijn praktijkkennis heeft, kun je de druk per keer opvoeren, zodat de tijd om alles in te regelen steeds korter wordt.
                  Dit lijkt me toch een handige manier om het te leren (zelf ook eens een keer bij iemand anders toegepast!)
                  Uiteindelijk repeteer je dus ook met de tijdsdruk, wat Vasco ook al noemde. Dus is het nog steeds zo'n rare opmerking [B)]

Comment

• paulheu
                    • Oct 2003
                    • 156

Het idee van een digitale monitor tafel is inderdaad niet slecht. Een Behringer DDX DDX3216 met ADAT uitbreiding koop je voor rond de €1500 euri.. Dan heb je alles in 1 doos, 7 kanalen monitors, een galm, dynamics per kanaal..

Zeker als je met in-ear werkt is dat goed te doen omdat je vaak met een (redelijk) identieke mix werkt qua in-ears. Je kan zeg maar per locatie een preset maken.. Zou denk ik veel schelen.

Het zaalgeluid wordt inderdaad wel een stuk 'moelijker' als er weinig of geen volume van het podium komt, je hebt dan geen 'basis' om mee te werken. Wat voor zalen spelen jullie? Het lijkt mij dat het locale buurthuis met 2-300 man niet al te gunstig is voor een getriggerde dumkit aangezien die acoustisch ook goed te horen zal zijn. In zo'n situatie wellicht een idee om bijvoorbeels snare en toms wel met microfoons te versterken, als dat al nodig is. Een goed getunde drumkit moet. zeker op een rustig podium, makkelijk met drie of vier kanalen goed uit te versterken zijn, (Kick op trigger/snare/HH/OH).

Wat gebruiken jullie om gitaar uit te versterken? Ik zou je willen aanraden eens een loadbox van Koch te proberen, daar kunnen weinig speaker simulators tegenop naar mijn mening.

Comment

• Robert
                      • Aug 2000
                      • 630

citaat:Het zaalgeluid wordt inderdaad wel een stuk 'moelijker' als er weinig of geen volume van het podium komt, je hebt dan geen 'basis' om mee te werken.
                      Ik ervaar dat anders, wat mij betreft is weinig podiumgeluid juist fijn als je een zaalmix maakt. Die 'basis' waar Paul het over heeft is niet te beinvloeden (je kan dus niets zachter zetten of minder scherp laten klinken bijvoorbeeld). Als het rustig is op het podium hoor je veel meer wat je schuift zeg maar.

citaat:Het lijkt mij dat het locale buurthuis met 2-300 man niet al te gunstig is voor een getriggerde dumkit aangezien die acoustisch ook goed te horen zal zijn. In zo'n situatie wellicht een idee om bijvoorbeels snare en toms wel met microfoons te versterken, als dat al nodig is.
                      300 man is een heel behoorlijk buurthuis, en voor een dark-metalband moet je waarschijnlijk flink over de acoustische opbrengst heen! Als de klank van de triggers naar tevredenheid is snap ik niet helemaal wat het voordeel is van microfoons gebruiken ipv triggers.

Ik ben het wel eens met het idee om een eigen podiumsysteempje aan te schaffen (dus een mixer en iets van bekabeling; de in-ears heb je al), dat ontlast de zaalmixer en zorgt dat je als artiest altijd acceptabel geluid hebt.

Groet! Robert

Comment

• vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

citaat:Geplaatst door jurjen_barel

citaat:Geplaatst door sparky
                        Jurjen je hebt het bericht niet goed gelezen of anders niet begrepen, het probleem ligt puur bij de druk die ontstaat als dingen niet uitgebreid op de manier gedaan kunnen worden zoals je graag zou willen.
                        Wat ik met mijn post bedoelde, is dat er eerst geoefend moet worden met voldoende tijd, zodat de geluidsman zonder stress alles kan doen...

Zodra hij ook al zijn praktijkkennis heeft, kun je de druk per keer opvoeren, zodat de tijd om alles in te regelen steeds korter wordt.
                        Dit lijkt me toch een handige manier om het te leren (zelf ook eens een keer bij iemand anders toegepast!)
                        Uiteindelijk repeteer je dus ook met de tijdsdruk, wat Vasco ook al noemde. Dus is het nog steeds zo'n rare opmerking [B)]
                        In jou eerste reactie geef jij de beste jonge tijd om kennis op te doen. De kennis heeft hij al wel (als je had gelezen wat Grace neergezet heeft) maar hij kan niet (goed) werken onder hoge (tijds)druk. Dus jou eerste reactie was geen oplossing want hij moet juist onder tijdsdruk oefenen in dat geval. En als het binnen de tijd niet klinkt alles weer naar 0 en opnieuw beginnnen. Ik snap wel wat Sparky bedoelt, jou idee van repeteren is niet slecht maar de basis waarop klopte niet.

Comment

• sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

Hey Vasco bedankt, scheelt mij weer een berichtje tikken
                          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Daan Hoffmans
                            • Aug 2000
                            • 1225

citaat:Voor een soundcheck hebben we vaak 45 min. tot 1 uur de tijd. Een half uur komt ook wel eens voor, maar niet zo vaak.
                            Een half uur komt bij mij ook niet vaak voor. Meestal veel minder...
                            Als het je niet lukt om bij een bandje die je al tig keer gemixt hebt binnen een half uur een fatsoenlijke sound te maken (ik maak de zaalmix meestal tijdens het eerste nummer) dan komt het volgens mij gewoon nooit meer goed. Hoe graag die persoon ook wil/z'n best doet etc...
                            <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Grace
                              • Sep 2004
                              • 17

Beste mensen,

Even een opmerking. De geluidsman in kwestie heeft de betreffende band pas 1 x live meegemaakt. Daarvoor niet, daarvoor zat ik in een andere band, welke toch een ander soort muziek maakte. Daar heeft hij wel 70 optredens van meegemaakt en daarbij ook mogen draaien.

Gr. Irene.

Comment

• sparky
                                • Apr 2002
                                • 2104

Okee, maar het probleem dat je beschreef had hij al bij de andere band? En de ene gig die hij nu met de nieuwe band heeft gedaan had hij het direct weer?

Comment

Working...