Subs verspreid over het front

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joe
    • Jan 2003
    • 446

Een arc gaat minder ver dan een line, dus als je alleen maar ver moet gebruik dan geen!! arc

Als het moeilijk is voor te stellen wanneer en waar je veel sub heb op verschillende plaatsen kan je dit doen.

pak een plaats in de zaal bv. in het midden 40 meter van de speakers.
    je hebt 2 speakers naast elkaar liggen 10 meter uit elkaar. je meet de afstand van jouw tot de 2 speaker. zoals je merkt is er geen afstand verschil. nu weet je dus dat de speakers samen werken dus +6 db (nu niet gelijk zeuren over die 6 db he

nu stap je 10 meter naar links en is de afstand van de 1ne speaker is nu 40,3meter en de ander is nu 42,7 meter. Dit is dus 2,4 meter verschil dus een cancelling in 70hz. waarvoor: 1 golf van 70hz is +/- 4,8 meter en de helft daarvan is 2,4meter, tegen fase dus.

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

Er word even wat door elkaar gehaald (mac): dat iets koppelt wil niet zeggen dat het perse verder draagt, alleen de richtingwerking veranderd. Bij koppelen word de richting smaller en harder.
      Als voorbeeld: "Long throw" toppen zijn verticaal gewoon heel smal, dat kan ook bijv. met 1 (ongekoppelde) hoorndriver.

Die arcsubs koppelen minder goed bij elkaar en is dus op afstand zachter maar wel meer even verdeeld binnen het luistergebied (grootte daarvan is weer afh van de gekozen kromming/delays). Er is minder rendement.

Met FIR algoritmen kan je met 2 substacks achter elkaar net zo richten als bijv 4 stacks met fixed delays.
      Je kan eigenlijk altijd met 2 stacks achter elkaar voldoen. En dat is dus meer herrie, omdat de enkelvoudige bronnen dus harder zijn bij gelijkblijvend aantal te verdelen subs. Dus een intelligentere vorm van richten. Richten met rendement zeg maar
      knoppen en waarden :)

Comment

• joe
        • Jan 2003
        • 446

citaat:Het mooiste gaat dat met FIR algoritmes, dwz delay aangepast aan frequentie, zo kun je een veel evener verloop van de richtingswerking krijgen, en dus grotere bandbreedte van het richtsysteem.. 2 oktaven zou haalbaar zijn dan.
        nog nooit uitgeprobeert met die FIR filters kan je toch weer wat dbtjes weg halen [8D] alleen oppassen als je het iets te ruig doet dan haal je ook teveel van die frequentie weg uit de voorkant

Comment

• joe
          • Jan 2003
          • 446

citaat:In wat voor situaties zou je ze dan horizontaal leggen?
          Situaties wanneer ik ze liks rechts stack is:
          * als ik ze nodig heb om me toppen er op te zetten.
          * geen plaats onder of voor het podium
          * te veel gezeur heb van mensen die het beter weten
          * Als er geen podium geluid gewenst is

citaat:te veel gezeur heb van mensen die het beter weten
          soms is dat ook zo

Comment

• Iko
            • Feb 2002
            • 766

Rare vraag misschien, maar wat is Arc en Line? Line is gewoon een rij subs en Arc een stapel?

Greetzz Iko

Comment

• joe
              • Jan 2003
              • 446

arc is een een geboge line

Comment

• Iko
                • Feb 2002
                • 766

Iemand zegt net dat jullie waarschijnlijk frontloaded subs bedoelen in dit topic, maar mijn vraag was echter over hornloaded subs.. Dus dat schijnt een heel ander verhaal te zijn [:I]

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Hallo, Geluidstechniek is een vak, en geen Rob en Nicowerk, En omdat Archimedes al bedacht dat ieder probleem zijn eigen oplossing heeft is er eigenlijk geen pasklaar recept, maar hep ieder voordeal sijn nadeal.
                  Om tot pasklare hoorn-oplossingen te komen (alhoewel het mij vreemd lijkt dat dit principe niet zou werken) moet je eerst de afstraling van die hoorn weten. De hoorn is per definitie niet linear, dus waar zit je piekfrequentie, etc wordt dan weer belangrijk. Verder : gewoon proberen op een voetbalveldje in de buurt.

Comment

• Michel van de Beek
                    • Oct 2000
                    • 283

2 Mac: Dat een hoorn per definitie niet lineair zou zijn is wel erg kort door de bocht. Dit geldt eigenlijk alleen voor een hoorn met een te klein hoorn-oppervlak, en dan eigenlijk ook nog alleen voor de freq. response.

Het principe werkt wel, alleen is dat mooie simulatieprogrammaatje van je niet bruikbaar voor (onbekende) hoorns. Er spelen namelijk meer parameters mee dan het programma rekening mee houdt.

bij vergroting hoornoppervlak gebeuren er een aantal dingen:
                    - verhoging rendement
                    - verlagen cut-off
                    - verschuiving onderste freq. van pattern-control

Kortom simulaties zijn mooi ... maar vergeet de praktijk niet uit het oog. Om nog een voorbeeldje te geven: Er worden hier fantatsiche opstellingen met ingenieuze filtering / processing gesimuleerd waarmee geluid gericht kan worden en overlast met maar liefst 10 - 12 dB verminderd wordt. We hebben een locatie waar we regelmatig een setje neer zetten, en door enkel het laag fysiek te ontkoppelen van de grond is er een werkelijk gemeten vermindering van het lekgeluid (30 - 250Hz) met zo'n 12-15 dB gerealiseerd.
                    Groeten,
                    Michel

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

psies, het richtprincipe zal dus met hoornsubs nog steeds gewoon werken.
                      Totaal response (lees: hoe laag het gaat) afh van hoeveel subs bij elkaar per cluster.

Als je verschillende kasten gaat combineren (Hoorn en BR bv) gaat het wel mis. elk cluster dient nl wel hetzelfde fase/ampligedrag te hebben.

Een goed ontworpen hoorn heeft juist minder vervorming dan FL, omdat er minder slag nodig is, of word dat niet door jullie bedoeld met onlineair? tijdresponse veranderd wel iets.

nu ga ik naar de tandarts [xx(]
                      knoppen en waarden :)

Comment

• Thix
                        • Jan 2004
                        • 99

Ik wou eens weten of die simulatie 1 met de kasten allemaal naast elkaar ook met een delay is gesimuleerd of zonder delay?

Ik ga dit zeker eens proberen met men volgende opdracht, alleen kan dit natuurlijk niet overal zo die basskasten voor het podium. Maar als het kan lijkt het wel op een eenvoudige manier een verbetering te krijgen van de klank. En vooral klank hebben waar het nodig is.

Comment

• Pieter Huijgen
                          • Sep 2003
                          • 766

citaat:Geplaatst door Thix

Ik wou eens weten of die simulatie 1 met de kasten allemaal naast elkaar ook met een delay is gesimuleerd of zonder delay?

Ik ga dit zeker eens proberen met men volgende opdracht, alleen kan dit natuurlijk niet overal zo die basskasten voor het podium. Maar als het kan lijkt het wel op een eenvoudige manier een verbetering te krijgen van de klank. En vooral klank hebben waar het nodig is.
                          Dit zijn geen dingen die je op lokatie even uit moet proberen. Dit zijn slechts simulaties, het blijft een kwestie van ervaring en goed luisteren om met een systeem het gewenste resultaat te bereiken.
                          Gewoon op een vrije dag het spul neerzetten en inregelen, luisteren en nogmaals inregelen. Ga daarna pas met delays rommelen....
                          Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Thix
                            • Jan 2004
                            • 99

Ja toevallig is men volgende opdracht eentje waar ik rustig de tijd heb om wat te proberen. Is een vaste stek waar ik ruimschoots op voorhand kan opstellen als ik wens.[8D]

Comment

• Pieter Huijgen
                              • Sep 2003
                              • 766

Dan is mijn verhaal alsnog van toepassing. Begin eenvoudig, zonder delay, en probeer niet teveel tegelijk. Gewoon 8 subjes op rij en luisteren maar.
                              Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Thix
                                • Jan 2004
                                • 99

Als je nu een kleinere locatie hebt stel vb. 4m breedte podium. Dan heb je meer dan 2,25m tussen je FOH dan zou het dus nog steeds zinvol zijn om je 2 basskasten onder podium te leggen.

Ja nu weet ik dat het kwestie van proberen is maar in "theorie" zou dit dan nog steeds een "verbetering" geven.[?] Of vergeet ik dan een factor?

Comment

Working...