Subs verspreid over het front

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Iko
    • Feb 2002
    • 766

Subs verspreid over het front

Hi,

Ik heb nu al een aantal keer gezien/gelezen dat men subs verspreide over de totale lengte tussen de topstacks. O.a. Bij Stagepro met 2 grote stacks DV-Dosc stonde de subs met 2 meter er tussen verspreid. Zoals dit dus:

Ik ben zeer benieuwd wat hier de preciese reden van is en wat het verschil is ten opzichte van gewoon 4 plat op elkaar leggen onder de toppen.

Greetzz Iko
  • Pieter Huijgen
    • Sep 2003
    • 766

Met subs verdeeld over de breedte van het podium kan je je signaal beinvloeden dmv. delayen.
    Wat bijvoorbeeld erg handig is: de buitenste kasten iets delayen, waardoor je op het podium minder last hebt van 125-200 Hz. Dit geeft veel meer rust op het podium. Zo zijn er nog vele toepassingen, die je gaandeweg leert kennen door er mee te werken.
    Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Iko
      • Feb 2002
      • 766

Maar dit waren tot nu toe allemaal dance feesjes.. Dus daar zijn dat soort dinge niet echt van belang volgens mij...

Greetzz Iko

Comment

• Robert
        • Aug 2000
        • 630

citaat:Wat bijvoorbeeld erg handig is: de buitenste kasten iets delayen, waardoor je op het podium minder last hebt van 125-200 Hz.
        Zou je (of iemand anders) dit wat meer kunnen uitleggen? Voor mij is het namelijk niet echt logisch.

Thanx!

Robert

Comment

• Pieter Huijgen
          • Sep 2003
          • 766

kijk hieronder en zie het verschil.

7 Subs (dacht dat ik er 8 had geplaatst...) op een rij.

2 groepjes van in dit geval 3 kasten, maar het resultaat
          mag duidelijk zijn.

Comment

• Iko
            • Feb 2002
            • 766

Alleen krijg je dan wel dat het veel minder verdraagd volgens mij.. Wat je mist wel je koppeling..

Greetzz Iko

Comment

• Pieter Huijgen
              • Sep 2003
              • 766

citaat:Geplaatst door Iko

Alleen krijg je dan wel dat het veel minder verdraagd volgens mij.. Wat je mist wel je koppeling..

Greetzz Iko
              Lijkt mij een kwestie van intepretatie van de simulaties. Bij de bovenste (subjes verdeeld over breedte podium) zie je een grote rode lob, waaruit blijkt dat dit wel degelijk erg ver draagt.

Comment

• sis
                • Jul 2003
                • 3305

Ik dacht dat dokterdB enkele maanden geleden hier op het forum er een verklaring voor had, maar ik kan het niet terug vinden [:I]
                sis
                Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Robert
                  • Aug 2000
                  • 630

Nou Barny... voor de draad ermee

Ik zie op dat plaatje van par-av wel wat er gebeurt, maar ik wil graag weten hoe dat komt. Bovendien is er nog niets gezegd over dat verhaal over delayen, en minder last van laag op het podium. Zoals het hier op dit plaatje staat heb je volgens mij juist meer last van laag op het podium toch?

Thanx!

Robert

Comment

• PowerSound
                    • Nov 2001
                    • 1892

Wat zijn de formules hiervoor, om de delay te berekenen ? Lijkt mij wel HEEL interessant.
                    Vroeger deed ik gewoon mijn subs links en rechts (niet veel SPL), nu meer alles in centerstack (veel SPL maar niet echt verspreid), en nu lijkt mij dat ook wel eens leuk te proberen.
                    PSL Bvba powered by
                    L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
                    Yahama LS9-32 / MC7L-48
                    Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
                    Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• joe
                      • Jan 2003
                      • 446

Sorry ik ben geen barny maar ik denk dat ik het jullie toch wel kan uitleggen

Dit hele verhaal gaat eigenlijk over fases, je hebt niet alleen een fase verschil als je de + en de - omdraait (180 graden) je kan ook een fase verschil hebben van bijvoorbeeld 120 graden, hoe ze aan die 2,25 meter afstand komen is gewoon een rekensommetje: 1 golf van 100hz is 3,4m als je deze 240 graden uit elkaar zet kom je op +/- 2,25m uit, die maximale 240 graden afstand is nodig om toch nog een goede koppeling te krijgen, als je een grotere afstand neemt dan krijg je allemaal cancellingen dus een slechte geluid spreiding.Dit zie je op het 2de plaatje van mapp online.

wat je met dat delayen doet is niets anders dan een arc creëren (een ronding maken met de speakers) dus niet alleen de buitenste speakers.
                      Dit doe je om een bredere spreiding te krijgen van de bas. Zoals je ziet in het eerste plaatje van mapp online is het in het midden van de zaal best wel luid maar aan de zijkant is er niks.
                      Je kunt beter die delay thuis laten en gewoon de speakers met een lichte ronding neer zetten, moet je alleen wel even de drummer niet in het midden van het podium zetten (scheelt feedback in het laag
                      Hoe groot de ronding moet zijn is een beetje afhankelijk hoe de zaal er uit ziet en waar je het geluid wel en niet wil hebben.

Deze opstellingen zijn er zeker niet voor om een zo zacht mogenlijk podium geluid te krijgen, wel een zo'n gelijk mogenlijk verdeeld geluid (behalve de arc zonder delay)

Als je de speakers achter elkaar ziet staan dan kan je zeggen dat ze een stil podium geluid proberen te krijgen.

Groeten Marco

Comment

• dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

okee okee bennik al

Het draagt allebei even ver, alleen niet op dezelfde plek.

Plaatje 1: energie meer geconcentreert op het midden (punt naar voren), plaatje 2 dezelfde hoeveelheid energie maar meer verdeeld, met de bekende dips.
                        Deze dips verschuiven met de gloflengte (frequentie) en het worden er met hogere frequentie (100Hz oid) ook steeds meer....

Wat wel zo is, is dat precies in het midden (FOH) er met 2 stacks meer energie is dan met bijv 4 stacks, of een grote rij (plaatje 1).

Met meerdere bronnen vul je de dipjes en is de energie per plek weer minder..... je krijgt kleinere foutjes ipv een paar grote.

Ouderwets 2 stacks is dus maximaal hard. 1 Stack in het midden is niet echt een mooie optie, want de afstand tussen L/R is te groot waardoor je daar ook weer tijd en dus plaatsafhankelijkheid door creert. (op elke plek heeft de sub een andere delay tov tops)

Dit heb ik vroeger eens gemaakt:

Bij de laatste zie waarom die achterlijke 4-punts opstelling in zon housetent echt niet werkt, dan heb je iig zeker buiten wel veel laag. En elk jaar stond het op dancevalley weer vier op hoeken

Over het algemeen kan je wel zeggen dat als je stacks meer dan 20 meter uit elkaar staan het probleem minder erg word. Met die 12m podiums is 3 of 4 stacks wel veel beter.

Over die subarc vooraan het podium: als je genoeg delayuitgangen hebt kun je de buitenste delayen en naar binnen toe steeds minder. Dan krijg je een bolvormige afstraling, en minder een punt. Dus je trekt breder, kijk maar op mapponline....

De druk/overlast op het podium is met meerdere kleine stacks nou eenmaal meer, met grotere stacks minder, ivm meer koppeling..
                        knoppen en waarden :)

Comment

• dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

hey joe! klinkt bekend hehe

helemaal eens.
                          die hadden we idd ook nog: achter elkaar plaatsen, om die mensen vooraan tot kotsens toe neer te knuppelen.

Het mooiste gaat dat met FIR algoritmes, dwz delay aangepast aan frequentie, zo kun je een veel evener verloop van de richtingswerking krijgen, en dus grotere bandbreedte van het richtsysteem.. 2 oktaven zou haalbaar zijn dan.

knoppen en waarden :)

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

citaat:Geplaatst door Iko

Greetzz Iko
                            juist niet, je koppelt beter, en dus draagt het verder.

Is trouwens het principe van het line-array, je joekelt veel verder, en precies iop de plaats waar je het hebben wilt. Bij die 2 side-sub-clusters krijg je én minder ver, én op de verkeerde plats sub. Bij het arc gaat dit veel mooier.

principe is al uitgelegd op http://www.geluid.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9004 , dus...

Comment

• Iko
                              • Feb 2002
                              • 766

Ik had het plaatje iets te snel bekeken, want ik zie nu pas dat de subs op plaatje 1 niet tegen elkaar aan staan, maar met +- 2 meter er tussen.

Conclusie hier uit is dat je voor een klein podium (10-20 meter) dus beter je subs op een rijtje kan zetten met 2.25 meter er tussen.

Ander verhaal is dat wij dubbele 18" subs hebben, hoorngeladen. Deze kunnen wel op 2 manieren gebruiken:

- 3-4 horizontaal op elkaar leggen, voordeel is dat ze dan dieper door lopen.
                              - Gewoon rechtop zetten en dan bij voorbeeld verspreiden over je front

In wat voor situaties zou je ze dan horizontaal leggen?

Greetzz Iko

Comment

Working...