Subs verspreid over het front

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pieter Huijgen
    • Sep 2003
    • 766

Waar haal je die 2.25 m vandaan?

Met wat voor PA ga je overigens werken?
    Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Thix
      • Jan 2004
      • 99

citaat:Geplaatst door joe
      Dit hele verhaal gaat eigenlijk over fases, je hebt niet alleen een fase verschil als je de + en de - omdraait (180 graden) je kan ook een fase verschil hebben van bijvoorbeeld 120 graden, hoe ze aan die 2,25 meter afstand komen is gewoon een rekensommetje: 1 golf van 100hz is 3,4m als je deze 240 graden uit elkaar zet kom je op +/- 2,25m uit, die maximale 240 graden afstand is nodig om toch nog een goede koppeling te krijgen, als je een grotere afstand neemt dan krijg je allemaal cancellingen dus een slechte geluid spreiding.Dit zie je op het 2de plaatje van mapp online.
      Hier heb ik die 2,25m zien uitrekenen om nog koppeling te krijgen bij frequentie voor lage tonen (100Hz) bij meer krijg je meer te maken met het uitdoven van elkaars golven door de kasten.

Ik gebruik Yorkville E2204 kasten en als basskasten momenteel AK218. Ik heb een DriveRack PA waarmee ik toch enige afregeling kan maken.

Comment

• Michel van de Beek
        • Oct 2000
        • 283

Wellicht interessant in het kader van dit topic ... een aantal leuke plotjes van het (gemeten) afstraalgedrag van een stack hoorns waarbij het mond-oppervlak zo'n 2 x 2 m is.

linksonder = freq waar polarplot genomen is
        Groeten,
        Michel

Comment

• beyma
          • Oct 2002
          • 1614

Als dit teveel offtopic gaat hoor ik het wel, maar....

Als ik dus aan beide kanten 2 maal een 18 inch bass reflex subje neer zet of leg, dan heb ik altijd ACHTER de kasten de bas die ik eigenlijk er voor wil horen wat doe ik fout??

Het zijn dus 4 kasten die lijken op de Ampco sub's,ik zet ze -ivm ruimte- meestal een metertje of 6 tot 8 uit elkaar, op een afstand van +/- 2 a 3 meter uit de achterwand van de zaal. (meestal een gymzaal o.i.d)

Zou ik met 4 van deze kasten ook zoiets als op die simulatie van pagina 1 kunnen krijgen??? (de bovenste van die twee plaatjes dus!)

Mvg,
          Martijn.
          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

@beyna:
            als de situatie het toelaat beter tegen de achterwand aanzetten, of indien een live stage, verder dan 3m van de achterwand af..
            knoppen en waarden :)

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

Als je de mogelijkheid hebt, is het vrijwel altijd beter om de baskasten met de achterkant dicht tegen de muur te zetten, of beter nog, in een hoek.

De lage frequenties zijn omni-directioneel. D.w.z. dat ze alle kanten op afstralen, een zogenaamde bolvormige afstraling. Hoe hoger de frequentie hoe directioneler deze wordt. Hierdoor is de basweergave achter de kasten net zo groot als er voor, met als verschil dat de echt lage frequenties van de sub, relatief meer aanwezig zijn. Daardoor klinkt het achter de subs vaak heftiger als er voor.
              Door de kasten op de grond te zetten, wordt de bolvormige afstraling gehalveerd, door ze tegen een muur te zetten wordt de halve bol, weer gehalveerd. Het levert elke keer een geluidsdrukwinst van 3 dB op, dus dat tikt snel aan.
              In een hoek plaatsen bied weer 3 dB winst, er tot nu toe vanuitgaande dat de muren van beton of dergelijke zijn. In een tent vervalt het effect uiteraard in zijn geheel [].

Als je niet de mogelijkheid hebt om de kasten tegen de muur te plaatsen, dan kun je ze er juist beter ook niet te dichtbij plaatsen. Doordat een deel van het geluid eerst naar achteren gaat, en daar teruggekaatst wordt, ontstaat er een galm, waardoor de bas modderig wordt.
              In Hifi-opstellingen wordt 1,7 mtr als onderste grens gebruikt. Maar meer is ook goed.

Mvg Johan

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

@raadje:
                half space is 6dB meer energie etc.... dus het is allemaal nog gunstiger.

Op afstand heb je meer last van de reflectie op achterwand dan dichtbij de sub...
                Dit omdat de amplitude van de reflectie dichtbij de sub relatief veel zachter is, op afstand is reflectie bijna even hard als het directe geluid en zit het elkaar behoorlijk in de weg, tijdsgewijs (te merken als weinig druk). Voor niet hifi zeg ik absoluut meer dan 1.7 meter afstand, beter 6 meter als minimum...

Comment

• Leinad
                  • Apr 2004
                  • 153

He Dokter,

Waarom zou er 6dB bij komen van full naar half space?

Mvg Daniël.

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

@leinad:
                    nou, 360 graden naar 180 graden (sferisch) is 2x.
                    De helft van de bovengenoemde bolvormige druk word gespiegeld omhoog in dit geval. Dat is 2x de druk, en 6dB dus.
                    Hetzelfde geld voor (omni) microfoons. als je ze op de grond legt heb je 6dB meer input.

Comment

• Leinad
                      • Apr 2004
                      • 153

Inderdaad de helft van de energie wordt nu omhoog gekaatst. En die verdubbeling van de atmosferische druk is naar mijn weten nog altijd een toename van 3dB.

Mvg Daniël.

Comment

• dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

nee hoor, ga maar eens googlen... het is namelijk 20log en geen 10log, dat word altijd door jan en alleman elkaar gehaald.

Het is puur akoestische optelling, je kan het vergelijken met een letterlijke verdubbeling van de sub (+amp).

Comment

• Leinad
                          • Apr 2004
                          • 153

Je hebt helemaal gelijk.

Even de formule nagezocht. Blijkt dat bij sommige sites de informatie dus niet klopt! Volgende keer maar gewoon weer in een boek opzoeken.

Maar in ieder geval bedankt!

Comment

• Contour
                            • Feb 2001
                            • 1018

Microfoons sturen een spanning uit en voor spanningen is het inderdaad 20log(u/u0)of voor drukken 20log(p/p0)

Voor vermogens en energie (ook akoestische vermogens) is het wel degelijk 10log. Wanneer we rekenen in akoestische Watts per vierkante meter dan moet je 10log(I/I0)nemen met als I0=10exp-12 W/m^2.

MVG Contour

Comment

• Leinad
                              • Apr 2004
                              • 153

Ja, ik was even in de war met geluidsdruk en geluidsintensiteit.

Shame on me...[V]

Comment

• dokter dB
                                • Nov 2003
                                • 1535

citaat:Geplaatst door Contour

Microfoons sturen een spanning uit en voor spanningen is het inderdaad 20log(u/u0)of voor drukken 20log(p/p0)
                                MVG Contour
                                het gaat hier om wat de microfoon opneemt, en niet wat hij uitstuurt.
                                dus inderdaad 20log(p/po) waarbij p=2, po=1.

citaat:Geplaatst door Contour

Voor vermogens en energie (ook akoestische vermogens) is het wel degelijk 10log. Wanneer we rekenen in akoestische Watts per vierkante meter dan moet je 10log(I/I0)nemen met als I0=10exp-12 W/m^2.

MVG Contour
                                akoestisch vermogen word ook gewoon uitgedrukt in dB.
                                (kan zo men wil worden omgerekend naar akoestische watt per vierkante meter )
                                Dan is dubbel "akoestisch" vermogen inderdaad 3dB, bij gelijkblijvende bron. Je moet daarvoor ook 3dB (2x) meer vermogen toevoeren aan diezelfde bron.

Maar hier is het 6dB, puur omdat juist de bron veranderd...

Comment

Working...