Wat is het belangrijkste : licht of geluid

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djroyS
    • Aug 2004
    • 132

Ik ben van mening dat op het moment dat je begint met een drive-in show dat je dan gaat kijken naar cd spelers en boxen......licht dat komt altijd later als je daar weer genoeg mee verdient hebt.

Op het moment dat je echt een flinke drinve-in show hebt zul je het zelf in balans moeten houden alleen koop je meestal een geluidset waar je jaren mee vooruit kan en lampies willen het nog wel eens begeven.

Vandaar dat ik geluid altijd voortrek
    Met vriendelijke groet. RoyS

Comment

• luc2366
      • Jul 2002
      • 1161

...probleem met onze hobby (lees verslaving) is dat 't nooit stopt:

heb je par's dan wil je effecten
      heb je effecten dan wil je scans
      heb je scans dan wil je heads
      ... en zo ook voor geluid.

Je moet je gewoon zelf afvragen hoever je wil gaan in die investeringen, maw brengt het allemaal wel op?
      headjes kopen om "erbij te horen" doe ik bv (nog) niet omdat ik er gewoon (nog) niet voldoende werk voor heb.

Zorg dat je een goede basis hebt waarvan je zeker bent dat ie voldoende buitenkomt maw dat ie z'n geld opbrengt.

Comment

• Dr. Edie
        • May 2003
        • 671

Onderwerp;

Ik vind geluid het belangrijkste.. Je kan niet lekker uit je dak gaan als de bass compleet weg is, overkillt, hogetonen wegzijn etc etc, moet gewoon in orde zijn, lekker hard kunnen, en dan ook nog eens fatsoendelijk klinken Mooie verhoudingen tussen laag/hoog... Lampen lig je niet wakker van of er nu 6 MH's staan of er hangen 18 parren, in feite...
        Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• stekelvarke
          • Dec 2004
          • 1062

voor heel veel mensen maakt het ook niet uit of je nu DAP versterkers hebt of QSC. het enige wat uitmaakt voor het grootste publiek is de sfeer en de artist/dj je moet er gewoon voor zorgen dat alls in balans is
          exit night into LIGHT

Comment

• ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

Het belangrijkste: de emotie die je verkoopt...

Op de bruiloft van twee lichttechies zal muziek secundair zijn, op het bedrijfsfeest van yamaha zal het geluid subliem moeten zijn...

Bovenstaande voorbeelden om aan te geven dat iedere productie zijn eigen specifieke karakter heeft...

Sinds 1990 ben ik als dj onderweg met verschillende shows, varierend in prijsklasse "paar stuivers" tot "zwaar overdone"
            Wat voor mij het allerbelangrijkste is dat het licht en geluid geen storende elementen zijn op een avond.

een lichttech met een liefde voor stoobs....zwaar irri, ding is paar keer leuk, maar niet bij iedere roffel aub...
            Lichttech met voorliefde voor L181...best leuk, maar..er is meer!

geluidstech met voorliefde voor wapperende broekspijpen van het laag: best lekker, maar niet op een bruiloft/personeelsfeest waar mensen er misselijk van worden, op een concertje...okeej!

Kortom: het gaat om de gezonde MIX....zou het daarom in de marketing ook zo'n gevleugelde term zijn: de mix?

Comment

• Strat
              • Feb 2005
              • 125

Wat Ralph zegt is helemaal waar natuurlijk, een gezonde mix. Toch zie en hoor ik in het "kleine" circuit, bruiloften e.d. vaak een hoop rommel. DAP geluid dat alleen maar hard gaat, dodelijk vermoeiend, geen enkele dynamiek. Op zo'n moment vind ik toch geluid een stuk belangrijker. Tja, en dat licht is hier ook vaak van "kijk eens wat ik allemaal heb". Rommelig, weinig of geen struktuur. Dan denk ik nog steeds, jongens doe wat meer aan het geluid en hou dat licht eenvoudig en effectief.

Zelf besteed ik veel meer geld aan geluid dan aan licht, gewoon acht parretjes voor wat sfeer en podium verlichting. Het licht natuurlijk wel een beetje aan het soort feest, toegegeven, maar liever eenvoudig en goed, dan uitbundig en rommelig.

Gelukkig gaan de "grotere" dingen tegenwoordig bijna altijd wel goed, zowel geluid als licht, maar dan zitten we ook wat meer in de prof-sfeer waarschijnllijk.

Comment

• jo vaes
                • Jul 2002
                • 221

Ergens vind ik het allemaal belachelijk, een DAP setje is toch al lang goed voor een bruiloft, daar moet het ook meestal niet pokkehard staan, de mensen willen ook nog praten enzo. En met scannetjes en moving heads op een bruiloft afkomen is ook gewoon belachelijk. Een beetje sfeerlicht is meer als genoeg, het is nog altijd een feest en geen party. Of je moet natuurlijk een rockbruiloft hebben hé ronny. Mij gaat het niet zozeer om het materiaal maar wel om de persoon die er achter staat. Je kan het beste materiaal hebben, maar als uwe licht/geluidstechnieker er bij wijze van spreken 'geen reet' van kent, dan ben je er ook niets mee. Bij theater vind ik licht belangrijker als geluid. Bij PA werk vind ik geluid belangrijker als licht. enz...
                Alles gaat ... als je maar genoeg betaald...

Comment

• rene.derksen
                  • Feb 2004
                  • 649

Een paar washes werkt uitstekend, laat je een bandje optreden dan kan daar ook nog zat licht en geluid bij. Heb ooit een hele groote bruiloft meegemaakt waar ik stond te bouwen: tent met volledige catering, verlichte dansvloer, dj, band, complete licht en geluidsinstalatie afkomstig van bourgonje etc. Nou is dat een bruiloft budgetair gezien erg groot, maar je ziet: het kan wel.
                  Licht is altijd zwaar.

Comment

• Harmen
                    • Sep 2003
                    • 379

''*** never said "Let there be sound!"
                    ''Even *** started with light''

maare, zoals reeds vermeld, maakt de gelegenheid heel veel uit, dus topicstarter, specificeer je vraag
                    daarnaast is reeds ook al vermeld dat je crew veel uitmaakt, je kan meyer hebben bwvs maar als de techs er niet mee om kunnen gaan wordt het niets, zo ook met licht en andersom.
                    dus het licht () aan crew, soort feest, apparatuur en weetik wat niet al, maar de vraag vind ik een beetje onzinnig, je zult de een zonder de ander weinig tegenkomen, en als je dat doet dan is het vaak geluid zonder licht..

zegt dit wat over de relevantie?
                    denk het niet!

Comment

• Dj_rOyy
                      • Jun 2005
                      • 4

Vin het beetje rare vraag wat nu belangrijker is,
                      Wat is nou een feest zonder muziek.
                      Of wat is nou een feest zonder licht
                      Allebei is ontzettend belangrijk
                      Greetz roy

Comment

• jorritje
                        • Sep 2003
                        • 143

Nouw ik heb gisteren een feest gehad in een tent geluid was hard zat hoorde ze in de weide omgeving nog. maar als ik daar alleen 8 parren had gebruikt is het toch erg kaal geweest. dus nog 4 scans erbij plus een atomic. Het ligt gewoon aan de zaal en het soort feest. Over 2 weken heb ik een bbq waar ik moet draaien dan zijn parren zat. en ja je moet wel goed geluid hebben want daar dansen ze op ik vind het even belangrijk teminste op het feest waar ik gisteren draaide. staan foto op het drive in show forum foto's. Maar ik vind als je een kinder party heb met onder de 15 jaar ofzo die zien liever licht en mag het geluid best wat minder zijn.

Comment

• Roland
                          • Jan 2001
                          • 480

Ik ga zelf liever voor goed geluid. Moet eens denken als iemand iets omroept op een bruiloft of dergelijke en die kerel is niet verstaanbaar feedback aan alle kanten dat is toch zeer irritant.

Mensen die niet in het vak zitten zien idd alleen de lichtshow, maar geluid dat zien ze niet dus boeit het vaak niet volgens de mensen. Maar achteraf zijn ze wel blij als er een goede geluidsset heeft gestaan. Met een goede geluidsset krijg je mensen sneller aan het feesten dan dat er een hele hoop licht in hangt.

Maar het belangrijkste blijft wat doe je ermee. Heb je een geweldig geluidssysteem en je pompt er alleen maar verrote mp3 files doorheen blijft het een jammere zaak. Heb je 20 koppen ophangen en je laat ze niet met een mooi showtje bewegen heb je er ook geen zak aan.
                          Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Comment

Working...