Wat is het belangrijkste : licht of geluid

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Wat is het belangrijkste : licht of geluid

Een trend die zich voordoet in mijn streek is het volgende :
    DJ's investeren meer in licht dan in geluid !
    maw , geluid is niet het belangrijkste maar wel alle soorten lichteffecten !!
    Nu weet ik ook wel dat licht belangrijk is, maar hoe zit het dan met het geluid ???
    Persoonlijk vind ik dit het belangrijkste !!
    Graag jullie mening !
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.
  • mark_b
    • Feb 2005
    • 75

Ik sluit me volledig bij je aan sis..
    speaker re-cone-er

Comment

• DJ.T
      • Nov 2002
      • 1502

Stel je eens voor:

- Een feest zonder licht.
      - Een feest zonder geluid.

Welk feest gaat nu niet door?

(deze simpele, doch ontzettend duidelijke redenering heb ik geleend van iemand op ''het andere forum'' Natuurlijk kan iedereen dit bedenken, maar het zo simpel als dit formuleren vond ik toch wel mooi.)
      We're ready to party, are you?

Comment

• sis
        • Jul 2003
        • 3305

Kijk, ik had het iets beter moeten formuleren [:I]
        Ik zie meer en meer hifi toestanden, zowel speakers als eindtrappen !
        Maar ze hebben wel een trussconstructie met meerdere lichteffecten !
        eigenlijk vind ik dit zonde
        sis

Comment

• Poelmans
          • Feb 2004
          • 804

Maar je spreekt van die hifi toestanden: idd die komen voor. Maar als je dan kijtk wat er in die truss daarboven hangt zal je ook zelden movingheadjes tegenkomen. Meestal hangen er dan ook zo wat mushrooms, moonflowertjes en andere 'domme' en goedkopere effecten...

We zijn allemaal wel op ons kamertje beginnen te draaien met low budget materiaal. En op een gegeven moment dénk je dat je discobar in orde is en begin je met licht te prutsen. Maar de meesten van ons beseffen dat die setup niet road-worthy is... Net als sommigen helemaal niet beseffen dat een ondernemingsnummer nodig is, dat alles origineel hebben nodig is, en dat een veilige rigging nodig is...

Je zal die mensen in elke sector wel tegenkomen zeker?

Comment

• Pulse
            • Oct 2001
            • 666

Ik heb het ook al gezien dat mensen meer belang hechten aan licht als aan geluid...
            Ik ben er absoluut niet mee akkoord.

Als ik een offerte maak of zelf op een feest/fuif ga spelen dan zorg ik alleszinds voor een geluidsset waarvan ik zeker weet dat die het aankan. Als het budget zo laag is dat er dan nog weinig voor licht overblijft... OK

Met een deftige geluidsset en een beetje licht kun je trouwens een veel beter feest bouwen als met veel licht en een prulset.
            MVG,
            Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• Poelmans
              • Feb 2004
              • 804

dat laatste is wat relatief... Ok, mensen die gehoor voor goed geluid hebbe zullen zich al snel ergeren aan een prulsetje van pakweg DAP audio... Maar vergeet niet dat het voor de massa gewoon luid genoeg moet zijn (en zelfs dat is relatief),en dat ze zich vooral laten imponeren door veel licht...

En zo kan je wel lekker goedkoop een mooie show verzorgen e: goedkoop geluid, dat de zaal maar net kan volgen, goedkope movingheadjes, beetje besparen op safetys en takels. Kwalitatief trekt de show op niks, kwantitatief (aantal fixtures en truss) wel. En waar let jan met de pet op denk je? Idd kwantiteit.

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

gezien de marktwerking is het voor ons telkens goedkoper gebleven geluid in te huren. Tweedehands licht daarintegen is zo goedkoop dat je dief van je portemonee bent als je dat elke keer weer huurt.

Vandaar dat ik compleet licht heb en vrijwel geen geluid.
                lekker belangrijk!

Comment

• Banned
                  Banned
                  • Dec 2003
                  • 951

Persoonlijk vindt ik geluid belangrijker dan licht maar een houseparty zonder licht is wel een beetje vreemd ......

Ik denk dat beide heel belangrijk is in de entertainment.

geluid maakt het feest en licht brengt de sfeer.

Ontbreken er een van deze 2 is je feest niet helemaal af.

Maar je moet natuurlijk wel zelf sfeer in het feest brengen of de gasten.

Comment

• sntho0
                    • Sep 2003
                    • 196

Ik ben het niet altijd eens geweest met SIS, maar deze keer ben ik dat zeker wel.
                    Zonder geluid kun je natuurlijk geen feest hebben, zonder licht wel.
                    Ik kom nog regelmatig bandjes tegen die helemaal geen of bijna geen licht hebben. Drive-in shows zie je nooit zonder licht.
                    Maar natuurlijk zorgen lichteffecten wel voor veel meer sfeer.

Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.

Comment

• erik_gj
                      • Jan 2004
                      • 129

Mensen kiezen voor een "imposante" lichtshow inverhouding met het geluid, omdat dit iets is wat je ziet en indruk maakt. Er valt iets te zien, dat geluid ach zit daar verschil in dan?(hoor ik vaak)

Ik denk dat beide even belangrijk zijn en het ook in EVENWICHT moet zijn! Dus bij een mega geluids productie hoort ook een idem lichtshow, bij mijn beginners geluidset hoort ook een beginners lichtset! De ene keer investeer je in geluid de andere keer in licht zo hou je het gelijk
                      zoveel knoppen het lijkt wel lente!

Comment

• sis
                        • Jul 2003
                        • 3305

citaat:Geplaatst door mephisto

Persoonlijk vindt ik geluid belangrijker dan licht maar een houseparty zonder licht is wel een beetje vreemd ......
                        Ik denk dat beide heel belangrijk is in de entertainment.
                        geluid maakt het feest en licht brengt de sfeer.
                        Ontbreken er een van deze 2 is je feest niet helemaal af.
                        Maar je moet natuurlijk wel zelf sfeer in het feest brengen of de gasten.
                        Ja OK , mephisto, ik heb het niet alleen over housepartys, maar gewoon een doordeweekse feest zoals een :
                        bruiloft, jubileums, bedrijfs-feesten, diners enz...
                        Ik denk dat er met 8 parretjes héél wat te doen is
                        Niettegenstaande dit gegeven kom ik meer en meer rommel tegen ( op geluidgebied weliswaar )
                        Zo zie ik meer en meer luidspreker-boxjes en versterkers waarvan je denkt " neen dit is niet mogelijk "
                        Maar ze doen het wel [V][V]
                        Jammer toch [V]
                        sis

Comment

• sis
                          • Jul 2003
                          • 3305

citaat:Geplaatst door sntho0

Ik ben het niet altijd eens geweest met SIS, maar deze keer ben ik dat zeker wel.
                          Zonder geluid kun je natuurlijk geen feest hebben, zonder licht wel.
                          Ik kom nog regelmatig bandjes tegen die helemaal geen of bijna geen licht hebben. Drive-in shows zie je nooit zonder licht.
                          Maar natuurlijk zorgen lichteffecten wel voor veel meer sfeer.
                          Weet ik, Je hoeft niet altijd met sis eens te zijn maar dit geschil is al bijgelegd denk ik toch ?
                          sis

Comment

• mverdult
                            • Dec 2003
                            • 123

ik heb in een ander forum dezelfde vraag gesteld. ik ben al een jaartje aan mijn geluid aan het werken en heb 8 PAR 56 spots voor de gezelligheid,maar de rest van mijn centjes gaat in de installatie hoor.... blijkbaar spoor je dan niet ofzo,zulke reacties krijg je hier dan. voor mij geen truss met dap of andere rommel !!

Comment

• jens
                              • Aug 2004
                              • 1066

ik ben toen we een jaar of 13 waren met ze 2e gestart de ene kocht het licht en de ander het geluid.....zo is het altijd wel een beetje gelijk gebleven....op slot heb ik zelf een dj set opgespaart om thuis te kunnen oefenen ....uiteindelijk verloor mijn colega een beetje zijn interesse en kon ik zelf nog een geluidset aanschaffen voor weinig....nu ik inmiddels 21 ben en veel ervaring heb opgedaan (heb ook bij een show gewerkt voor 4 jaar) heb ik inmiddels mijn eigen spullen verbeterd (beter kwaliteid en dergelijke alles in kisten )

zo heb ik alles opgespaart en is het best gelijk gebleven, en verbeterd

Maar ik denk dat het voor beginners het afwegen altijd moeilijk blijft.....vaak omdat geluid een hoge kostenpost is. ik denk dat een boel mensen hebben: Ik draai nog wel effe door met die oude cd spelers, en schaffen liever een par 56 set ipv een denon te kopen die hetzelfde kost.....

ook is het denk ik de interesse die je in je show heb....ben je meer bezig met geluid zal het ervoor zorgen dat je ook goed geluid heb....ben je gek van licht zal je sneller een set scans aanschaffen dan een goede mengtafel.....en vaak budget voor allebij is er niet.

ook denk ik dat licht de laatste jaren stukken goedkoper is geworden vergeleken bij geluid....zo betaal je voor een goede versterker nog steeds 1000 euro maar een lichteffect is de helft goedkoper als het njiet meer is

Comment

Working...