rookverbod zeer nadelig voor ons !!!!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • R. den Ridder
    • Sep 2000
    • 1500

Beste outline...

Even een stukje uit het activiteitenbesluit:
    [FONT=Arial][LEFT]1. Bij het bepalen van de geluidsniveaus, bedoeld in de artikelen 2.17, 2.19 en 2.20, blijft buiten beschouwing:
    a. het stemgeluid van personen op een onverwarmd en onoverdekt terrein, dat onderdeel is van de inrichting, tenzij dit terrein kan worden aangemerkt als een binnenterrein;

Als een cafebaas dus inderdaad rookplekken en halve overdekte terrassen gaat inrichten, met speakers buiten, is hij zelf verantwoordelijk..
    Als een roker er zelf voor kiest zijn longen op het spel te zetten in de frisse, rookplekvrije, buitenlucht, dan doen we er niets aan. [/LEFT]
    [/FONT]

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3148

Originally posted by JustME125
      Maar das mijn mening als roker. Ik vraag me af wanneer ze koffie drinkers aan gaan pakken. Veel koffie is immers ook slecht, en t is ook een verslaving.
      Ik heb nog nooit passieve -/meekoffiedrinkers horen klagen hierover.

Ik als niet-roker heb nooit geklaagd over een peukje op de vloer tijdens bouw- / breek. Wel de ventilatie aan, zodat de rook wegtrekt en niet vlak voor de zaal opengaat en de stoom nog in het plafond hangt. En de as in de asbak, niet op de vloer. Alleen het discowerk is beter geworden: geen kleine oogjes van de rookwalm waar geen rookdoos tegen opkan en de volgende dag wordt je niet misselijk wakker van de fantastische odeur van je werkkleding van die nacht.

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

een van de persberichten die niet overgenomen wordt:
        VWA | Luchtkwaliteit in horeca aanzienlijk verbeterd na invoering rookverbod

(die van de boetes en de scheldpartijen wel)
        lekker belangrijk!

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

van de site van de koninklijke horeca nederland:

voorbeeld van het "verzet" tegen rookverboden:

-in een door het ministerie op 23 mei jl. verstuurde handleiding werd de mogelijkheid geboden dat in feesttenten wèl gerookt mocht worden.

Voor Koninklijk Horeca Nederland was dit onacceptabel. Lodewijk van der Grinten, directeur van Koninklijk Horeca Nederland: "Als in de reguliere horeca niet gerookt mag worden, dan natuurlijk ook niet in feest- en festivaltenten. Gelijke monniken, gelijke kappen. Gelukkig heeft de minister dit ook ingezien en gelden voor tenten dezelfde regels als voor de horeca.-

En over het rookverbod in het algemeen:

In het buitenland is al veel ervaring opgedaan met rookvrije horeca. De belangrijkste ervaringen tot nu toe:

* Een rookverbod heeft vooral effect op de omzet van de natte horeca, dus cafés en discotheken. In restaurants daalt de afzet van desserts en koffie
          * Direct na de invoering kan de omzet gedurende een half tot een heel jaar scherp dalen. Na deze gewenningstijd stijgt de omzet weer terug naar het oude niveau of iets eronder
          * Een deel van de rokers keert de horeca de rug toe of consumeert daar minder, maar dit wordt na verloop van tijd deels gecompenseerd door niet-rokers die dan meer naar de horeca gaan
          * Vrijwel overal gingen bedrijven failliet. Vaak gaat het dan om óf toch al marginaal draaiende bedrijven (zoals op het Ierse platteland) óf om starters die de omzetdip niet overleefden omdat ze tot de top gefinancierd waren
          * Vrijwel overal ontstaat een forse behoefte aan buitenverblijven om te roken. In warmere streken zoals het Italië of Californië is dat geen probleem maar in koudere en nattere landen zetten ondernemers overal overkappingen en dergelijke op om rokers te kunnen blijven ontvangen. In Ierland leidde dit ertoe dat het caféleven zich soms verplaatste naar bijna geheel overkapte ‘beer gardens’
          * Rokers vinden samen voor de deur roken absoluut niet ongezellig. Integendeel, er ontstaat direct een gevoel van solidariteit en daarmee contact. In Engeland heet dit smirten: smoke and flirt! Ook in Nederland begint dit begrip door te dringen; maak van smirten uw belangrijkste product!
          * Niet in alle landen worden rookverboden even goed nageleefd: in België, Duitsland en Spanje wordt er de hand mee gelicht
          * Buiten ontstaat meer overlast, zowel door pratende mensen die buiten staan te roken als door zwerfafval m.n. peuken. Zorg voor een afvalbak buiten en goede, windvaste asbakken
          * De Engelse pubs kampen namelijk met een nieuw probleem sinds het rookverbod van vorig jaar (2007). Tot dan verdoezelde rook de onsmakelijke geur van verschraald bier, zweet en andere stank. Mocht dit ook in uw bedrijf gebeuren dan kunt u dit met een lekker geurtje bestrijden.

Het blijkt ook dat bedrijven die het rookverbod gewoon op zich af laten komen en niets doen, het hardst getroffen worden, bv. door een lagere omzet.

De kans is groot dat uw omzet, zeker in de natte sector, de eerste maanden een dip zal laten zien. Afgaande op de ervaringen uit het buitenland zal dit tijdelijk zijn. U zult er echter wel rekening mee moeten houden dat u een aantal maanden met verlies zult moeten werken.
          lekker belangrijk!

Comment

• world sound
            • Jan 2007
            • 77

Wij hebben gewoon ons verhuur progamma aangepast en werken sinds kort samen met een partyservice zodat mensen gewoon thuis hun feestje kunnen houden.
            Wij bieden nu complete paketten aan met tent ,verwarming, bediening,drank,eten en natuurlijklicht en geluid.
            Wij hebben hiertoe besloten omdat we steeds vaker bij mensen thuis waren en hier dus een paar bedrijven bezig waren en dan is het lastig afspraken te maken.

merken meer mensen dat er meer feesten thuis worden gehouden ?

Comment

• SPS
              • Mar 2004
              • 1662

Originally posted by world sound
              Wij hebben gewoon ons verhuur progamma aangepast en werken sinds kort samen met een partyservice zodat mensen gewoon thuis hun feestje kunnen houden.
              Wij bieden nu complete paketten aan met tent ,verwarming, bediening,drank,eten en natuurlijklicht en geluid.
              Wij hebben hiertoe besloten omdat we steeds vaker bij mensen thuis waren en hier dus een paar bedrijven bezig waren en dan is het lastig afspraken te maken.

merken meer mensen dat er meer feesten thuis worden gehouden ?
              Het lijkt mij, dat als je bediening aanbied (dus mensen die er hun boterhammetje staan te verdienen), je ook daar dus met een rookverbod te maken zult hebben.
              Ik vind dat vergelijkbaar met een feesttent van een voetbalvereniging. Of am'I wrong??

Paul
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Originally posted by SPS
                Het lijkt mij, dat als je bediening aanbied (dus mensen die er hun boterhammetje staan te verdienen), je ook daar dus met een rookverbod te maken zult hebben.
                Ik vind dat vergelijkbaar met een feesttent van een voetbalvereniging. Of am'I wrong??

Paul
                wrong..

thuis is privésfeer, en daar kunnen ze je niks maken

Enne, dat fijnstof verhaal is erg interesant. Vooral de manier waarop het uitgelegd is. Dat er geen hond meer binnenzit is sowieso al een hele besparing op de uitstoot van deeltjes.
                Het sluiten van een kroeg wegens overlast buiten is overigens niet aan de orde als je relaxed binnen blijft roken. Dus : gewoon doorroken, en al dat gedreig lekker naast je neerleggen.
                Last edited by Gast1401081; 24-09-08, 23:15.

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4516

"gewoon doorroken" is al jaren het antwoord geweest van rokers.
                  Dat verhaal "we komen er samen wel uit" is inderdaad altijd bullsh*t geweest.

Gewoon vette boetes uitdelen en zaken sluiten die er de hand mee lichten. Dan komen we er samen wel uit.
                  lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

Originally posted by showband
                    "gewoon doorroken" is al jaren het antwoord geweest van rokers.
                    Dat verhaal "we komen er samen wel uit" is inderdaad altijd bullsh*t geweest.

.
                    klopt, een overheidscampagne... dus subsidie.

Begin maar een rookvrije kroeg, of disco als je dat zo graag wilt.
                    Maar geen bank die het financiert. En nu moeten ze dus de kroegen (waar de kastelein zelf ook rookt, en GEEN personeel heeft) toch verbieden om te roken. Raar, eigenlijk, wel accijns heffen, maar geen mogelijkheid tot consumptie bieden. Onder dezelfde filosofie moet alcohol dus ook verboden worden. En benzine niet te vergeten....

Dezelfde stupiditeit als met het prostitutiebeleid op de Wallen in Amsterdam. Alle ramen dicht, en de dames en heen van lichtere zeden gaan lekker weer de illegaliteit in...

Verder vooral de kroegen sluiten waar een paar bandjes geboekt zijn, dan kan dat muzikantenvolk ook weer de steun in.
                    Last edited by Gast1401081; 25-09-08, 09:11.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

je huilt tegen de verkeerde boom. Als ik een rooktent zijn optreden mis omdat die het niet red? Dan maal ik daar echt niet om. Zoals de KHorecaNl al vermelde. Dat zijn de toch al zwakke broeders die op omvallen stonden.
                      Die bedrijven die na vier jaar voorbereiding nu ineens verrast boos lopen te doen gaan hun zaak niet redden ongeacht wat ze tegen komen. En als muzikant/verhuurder wil je toch werken in zaken die qua financien en regels gewoon de zaken op orde hebben?

een rookvrije kroeg beginnen is nu geen keuze. Het is verplicht. Dus letterlijk elke kroeg die nu begint zal rookvrij zijn of besloten hebben extra te lenen om zich speciaal op de roker te gaan richten. Wat banken en vergunningverleners daarvan vinden is nu nog nieuw terrein. Je hoeft dus nu niet te proberen een rookvrije kroeg te beginnen, elke kroeg is nu rookvrij totdat ze hun zaakjes voor elkaar hebben om niet-rookvrij te zijn. Het zit nogsteeds niet in je hoofd dat de nietrokers de oplossing voor het "er samen wel uitkomen" uiteindelijk gedwongen op een andere manier aan het aanpakken zijn. Die vette boetes periode is toevallig dit weekend pas aangekomen. Alles gaat op een vooraf gepland tempo.
                      -Kans voor zelfregulatie
                      -aankondiging dat er echt wat moet gebeuren
                      -regels aankondigen
                      -wetten aannemen
                      -periode voorbereiding
                      -wet treedt in werking
                      -waarschuwingen uitdelen
                      -eerste boetes (aug 2008)
                      -vette boetes (voor dit weekend aangekondigd)
                      -rechtzaken
                      -sluitingen

Veel plezier met achteraf klagen. Steek er nog een op zou ik zeggen.
                      lekker belangrijk!

Comment

• berolios
                        • Sep 2005
                        • 1538

Originally posted by showband
                        [...] En als muzikant/verhuurder wil je toch werken in zaken die qua financien en regels gewoon de zaken op orde hebben? [...] Die vette boetes periode is toevallig dit weekend pas aangekomen. Alles gaat op een vooraf gepland tempo. [...] Veel plezier met achteraf klagen. Steek er nog een op zou ik zeggen.
                        Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Of het nu om rokers gaat of niet, om te overleven moet elke onderneming zijn/ haar omgeving in de gaten houden en tijdig anticiperen op trends... hieronder vallen ook ontwikkelingen in overheidsbeleid en wetgeving.
                        Het is even veranderen van mindset en het is inderdaad nog niet helemaal duidelijk hoe alles uit gaat pakken. Maar datzelfde geldt ook voor de gevolgen van de kredietcrisis voor bijvoorbeeld startende ondernemers... ben je al een jaar bezig met een bedrijf op te zetten en een ondernemersplan te schrijven... is het nu opeens een stuk moeilijker aan die broodnodige financiering te komen .

Trouwens, het is al eerder cynisch geroepen, maar die vergelijkingen met koffiedrinken en dergelijke slaan natuurlijk nergens op, dus spaar je aub de moeite. Heb nog nooit gehoord van ongewild passief meedrinken, waardoor ook mijn gezondheid wordt aangetast door het nuttigen van koffie (of zelfs alcohol) door anderen.
                        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

zonder in stellingen te willen vervallen:

- de kans dat je van meeroken k*nker krijgt is ongeveer net zo groot als dat je een miljoen in de staatsloteij wint
                          - koffiedampen en gebakken broodlucht bevatten ook allerlei rotzooi (oa C14!)
                          - fijnstof van diesels is ook erg giftig. Vrachtwagens in het openbaar verbieden?
                          - Het schijnt dat in amerika mensen zelfmoord plegen vanwege de hypotheek-crisis.
                          Meteen ook maar alle hypotheken verbieden dus in nederland.

kortom : graag gelijke monniken, gelijke kappen.

De mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest.

Oh, en dat boete beleid: staat keurig in de tabakswet omschreven. Eerst 300, dan 600, dan 1200 en dan de maximale 2400 euri boete. Met een uitwerktijd van 3 jaar voor de verhoging, dus als je drie jaar geen bekeuring hebt gehad vervalt de verhoging. Nergens staat dat de vergunning ingetrokken kan worden...

>>>>>>>>>>>>>>>>>>
                          tekst van de telegraaf:
                          DEN HAAG - Horecagelegenheden die het rookverbod overtreden, krijgen vanaf 1 oktober meteen een boete. Minister Ab Klink van Volksgezondheid heeft dat woensdag gezegd in het tv-programma Nova. Tot dusver wordt er bij een overtreding van het rookverbod eerst nog gewaarschuwd.

Eerder op de dag zei Klink het overdreven te vinden dat in de horeca een chaos ontstaan is door het rookverbod, dat afgelopen zomer van kracht werd. Die woorden kwamen van branchevereniging Koninklijk Horeca Nederland. Zij stelt dat het niet goed gaat met de handhaving van het rookverbod. Ook zouden veel kroegen door het rookverbod hun klanten kwijtraken en failliet dreigen te gaan.
                          Maar volgens de minister zijn er geen harde cijfers over omzetverlies. Klink verwees naar geruststellende cijfers uit landen waar het roken al eerder taboe werd.
                          >>>>>>>>>>>>>>>>>>
                          In duitsland en spanje zijn door de grondwet-beschermers de rechten van de rokers al weer hersteld. Zal mij benieuwen wanneer de advocatuur hier de Raad van State bereikt..
                          Last edited by Gast1401081; 25-09-08, 12:51.

Comment

• jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3148

Originally posted by MacGyverSounds
                            - de kans dat je van meeroken k*nker krijgt is ongeveer net zo groot als dat je een miljoen in de staatsloteij wint
                            - koffiedampen en gebakken broodlucht bevatten ook allerlei rotzooi (oa C14!)
                            - fijnstof van diesels is ook erg giftig. Vrachtwagens in het openbaar verbieden?
                            - Het schijnt dat in amerika mensen zelfmoord plegen vanwege de hypotheek-crisis.
                            Roken en koffiedrinken is nog steeds geen vergelijking. Heb ooit een astmapatiente bij mijn tafel gehad die heel lief vroeg of ik de rookmachine niet meer wilde gebruiken, want ze was kortademig daardoor. De rest van de avond het gebruik zeer beperkt, maar ik kan me voorstellen dat de rest van de (tabaks)rook ook geen pretje voor haar zal zijn geweest. Misschien is het krijgen van ziekten door meeroken misschien dan niet het grootste bezwaar (maar je zal toch net die ene zijn die het wel krijgt...?)
                            Fijn dat er in koffie- en brooddamp schadelijk stoffen zitten. Vermeld je er dan ook even bij in welke verhouding? Willen immers appels met appels vergelijken en niet met peren.
                            Verbied overigens ook gerust alle vrachtwagens, maar klaag dan niet dat dat de tap droog staat, je geliefde sigarettenautomaat niet meer wordt bijgevuld of dat er zelfs geen eten&drinken meer in de supermarkten ligt. Vrachtwagens hebben enige noodzaak, sigaretten (en oké: ook de koffie en alcohol) hebben dat minder.
                            Bovendien kunnen we vrachtwagens met betere filters uitrusten (moeten we de wereld ook even aan het verstand helpen, duurt even), maar ga jij maar de hele avond met een soort duikklok op je hoofd rondwandelen, omdat je zonodig een sigaret moet opsteken?

Ik zie trouwens een paar cafees die een speciale rookkamer hebben voor de mensen die niet naar buiten willen (vooral coffeeshops). Het is maar hoe graag de ondernemer de kop boven water wil houden en zijn tijd van klagen omzet in tijd van vindingrijk zijn.

Comment

• Outline
                              • Feb 2006
                              • 1434

Originally posted by Stoney3K
                              Nog hypocrieter: Ik ben sinds een paar weken bij een nieuw podium aan de slag waar de crew op klus niet mag drinken. Op zich te begrijpen, want je crew mag zeker een beetje representatief overkomen op de bezoekers. Maar wat gebeurt er nou... 80% van ons (ondergetekende niet) rookt en gaat dus als een "leuk" kliekje buiten voor de ingang staan paffen... komt dat dan wel representatief over?
                              Drinken op klus vind ik ABSOLUUT niet kunnen! Had laatst nog een klus waar ik, in de 2 uur die ik er was als inprikker, bij de schuiver-van-dienst toch minimaal 6/7 van die gele jongens naar binnen zien gaan. Daar gaan mijn handen dan toch zo van jeuken...

Over dat roken: kan ook niet, maar waarschijnlijk is er niet de mogelijkheid om ergens anders te staan.

Nog iets: weet iedereen ondertussen dat roken in de cabine van/naar klus ook niet mag? Ook niet als je er alleen in zit en het je vaste wagen is. Het is en blijft namelijk een werkplek. Welkom in dit magische land... Waar een paar jaar geleden nog gezegd werd: Roken? We lossen het samen wel op!

De houding van de regering is ook veranderd, dit zie je de laatste tijd erg terug. Je vraagt hoe? Nou, Den Haag vindt simpelweg dat tegenwoordig de burger de oorzaak van alle problemen is en niet dat zij gefaald hebben. Het is dan ook heel simpel: de burger werkt maar mee, of het plan of idee nou klopt/werkt of niet. Zo niet, dan hebben we als burgers een probleem!

Kort gezegd: Den Haag is arrogant. luistert niet meer (ooit wel gedaan?) en geeft de burger maar de schuld! Want wij zijn zo onbuigbaar en zijn te dom om het allemaal te snappen....

Comment

• moderator
                                Moderator
                                • Apr 2001
                                • 5946

ff terug naar het onderwerp Outline en Anderen....In Den Haag zitten namelijk de mensen die democratisch zijn gekozen.
                                Roepen dat Den Haag maar wat doet, ja: die indruk heb ik ook! Maar ze doen dat wel met het goedvinden van een heleboel mensen die hebben gezegd " gan julli het maar vier jaar lang bepalen".

Even trug naar de feiten:

- Roken op werkplekken en openbare gelegenheden is bij wet verboden,
                                - Koffiedrinken mag overal, zolang je maar niet de openbare orde verstord,
                                - Drinken in de baas z'n tijd levert kans op ontslag op staande voet op.

Koffiedrinken en alcohol nuttigen is hier niet het discussiepunt. Deze "problemen" erbij betrekken trkt de discussie mank en uit zijn verband.

Waarom werkt het rookverbod in alle andere landen wel en maakt de horeca er hier zo'n probleem van?
                                De ondernemers die lijdzaam afwachten wat de gevolgen gaan zijn, die gaan vanaf anstaande donderdag bedrogen uitkomen. Vanaf donderdag 2 oktober 2008 wordt er namelijk niet meer eerst een waarschuwing uitgedeeld maar wordt er direct geverbaliseerd.

Wanneer je willekeurig welke andere wet in dit land overtreedt krijg je bij constatering van die overtreding een sanctie opgelegd.
                                Wanneer je te hard rijdt, kans op post van CJIB, rijdt je heel veel te hard, uitnodiging om voor de rechter te verschijnen.
                                Heb je illigaal personeel in dienst, dikke sanctie.

Heb je een moeilijke jeugd gehad en heb je door die kronkel in je kop soms de neiging om van je af te meppen, de NL staat verzorgd een paar dagen je kost en inwoning.

Roken, dat doe je waar het wel mag, en dat worden steeds minder plekken.

Natuurlijk mag je van mening zijn dat het volslagen willekeur is dat er zo betuttelend wordt gehandeld met betrekking tot jouw gezondheid.
                                Heb echter niet de illusie dat het wijzen op andere slechte zaken in het voordeel pleit van jouw mening.
                                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...