rookverbod zeer nadelig voor ons !!!!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • R. den Ridder
    • Sep 2000
    • 1500

Als handhaver kan ik wel zeggen dat het aantal geluidsklachten sinds het rookverbod flink is toegenomen.

vooral de studentencafés laten hun duur aangelegde sluisdeur openstaan of hangen een luidspreker buiten, en als de buurman er iets van zegt is het: "dat ligt aan den Haag en we moeten nu wel buiten muziek hebben"
    Dat de kroegbazen hieraan meewerken helpt ook niet echt die verstokte roker weer snel mee mee naar binnen te krijgen.

Comment

• Robert H
      • Jan 2006
      • 377

Toevallig dat jullie over de hazer beginnen. Afgelopen zaterdag maakten wij voor het eerst kennis met een "nieuw" fenomeen. Ik hoop serieus niet dat dit de trend gaat worden in de zalen/discotheken:

Toen onze lichtman de hazer aanzette, kwam meteen de zaalhouder aanstormen; Omdat er toch niet meer gerookt werd, had hij besloten om ook tijdens openingstijden z'n rookmelders aan te zetten. Op zich een logische gedachte, want voor hem is het simpelweg meer veiligheid terwijl er geen nadelen aan kleven. Voor hem, althans...

Een lichtshow zonder hazer én zonder sigarettenrook. Dat is dus echt geen gezicht. Van onze 250W moving heads bleef op een afstandje niet veel over dan 10 gekleurde stipjes. Binnenkort toch maar effe achter een lading Synchrolites aan ;-)

Comment

• deurklink

Originally posted by Robert H
        Toevallig dat jullie over de hazer beginnen. Afgelopen zaterdag maakten wij voor het eerst kennis met een "nieuw" fenomeen. Ik hoop serieus niet dat dit de trend gaat worden in de zalen/discotheken:

Toen onze lichtman de hazer aanzette, kwam meteen de zaalhouder aanstormen; Omdat er toch niet meer gerookt werd, had hij besloten om ook tijdens openingstijden z'n rookmelders aan te zetten. Op zich een logische gedachte, want voor hem is het simpelweg meer veiligheid terwijl er geen nadelen aan kleven. Voor hem, althans...

Een lichtshow zonder hazer én zonder sigarettenrook. Dat is dus echt geen gezicht. Van onze 250W moving heads bleef op een afstandje niet veel over dan 10 gekleurde stipjes. Binnenkort toch maar effe achter een lading Synchrolites aan ;-)
        Het lijkt me sowieso een goede gewoonte om te vragen of de rookmelders uit staan!!! (in het theater is dit een standaard vraag!!)

Hoop wel trouwens op lekkere geurtjes voor in de rookmachine!! Of een geur dispenser in kroegen/disco. Mensen die nog nooit van deoderant hebben gehoord ruik je een stuk beter nu! Zelfde geld voor anale ontluchtingen..

Comment

• Dave
          • Jan 2001
          • 757

Dit soort problemen verwacht ik ook te gaan krijgen. Er is geen noodzaak meer om bij brandmeldinstallaties rekening te houden met het feit dat er gerookt wordt. Dat betekent dus overal optische melders, behalve in de keuken. Dan kun je inderdaad je licht wel thuis laten. Of de installatie moet tijdelijk uitgeschakeld kunnen worden.

Even terzijde: Ik kijk bij een zaal altijd goed of er rookmelders hangen. Als dat zo is: even overleggen met de zaaleigenaar. Voor je het weet staat de brandweer op de stoep met bijbehorende trammelant.
          U x I = Boem.

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

Originally posted by R. den Ridder
            Als handhaver kan ik wel zeggen dat het aantal geluidsklachten sinds het rookverbod flink is toegenomen.
            iets wat mijn mening dat rokers extra onderstreept. Die gasten mogen van mij best thuis blijven. Dan maar twee man publiek. Dat zijn dan wel de mensen waar je het sowiso al voor deed.

De waarde van "roken komen we samen wel uit" blijft telkens in de praktijk terug te vallen op. "rokers doen waar zij zin in hebben en de rest zakt maar in de stront". Alle andere geluiden zijn gelijk een aanval op de grondwetten.

Alleen de titel van deze thread al. Rokers praten op een of andere manier steeds over "ons" terwijl ze zelf geen centimeter samen willen werken. (4 posts, wat een samenwerker op dit forum alleen al)

Nou beste "the sound feestmuziek". Je praat zeker niet voor iedereen. De meeste mensen gaan gewoon door met hun toko te bestieren. En als je jouw zaak aan rokers hebt opgehangen dan heb je een zeer eendimensionaal bedrijfsmodel. Die zal dezelfde kant op gaan als de compactcasette en de dodo.

We vergeten ook even dat de horeca gewoon een periode van een aantal jaren heeft gehad om "zelfregulatie" te doen. Rokers hebben gewoon elke poging daartoe geblokkeerd en staan nu te liever een hele horecagelegenheid zijn vergunning op losse schroeven te zetten dan dat ze buiten even normaal doen.
            Ik heb sterk het idee dat rokers gewoon als actiemiddel de hele horeca wil gijzelen. "ik geen peuk, dan jij geen zaak" en vette boetes van de politie willen uitlokken want hoe meer horeca nu snel failliet gaat, des te meer kans om "zie je wel" je roepen.

Deze thread is weer zo een oproep met een klank die meer bij een stakingen en revolutie hoort. Zeker niet bij een verschijnsel wat letterlijk jaren geleden is aangekondigd. Een regel die in vele landen gewoon werkt en nu hier een paar maandjes oud is.

Kortom ik hou van rokers op een of andere manier nog steeds een vieze smaak in de mond.
            lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

nounounounou....

a de vergunning is niet afhankeljk van het rookverbod, alhoewel HorecaNederland daar best op inspeelt staat dit niet als straf / sanctie in de Tabakswet..
              b de kleinere kroegen zien hun omzet ineens met enorme percentages teruglopen. Help jij ze uit de bijstand?

en inderdaad, de rookvrije cafe's die er al waren voor 1 juli hebben zich erg goed staande weten te houden...

Comment

• Outline
                • Feb 2006
                • 1434

Hij bedoelde meer de geluidsoverlast veroorzaakt door rokers die buiten staan. In dit magische land wordt de uitbater daar natuurlijk weer voor aangepakt....

Comment

• JustME125
                  • Jun 2006
                  • 297

Originally posted by frodolight visuals
                  ...wat dacht je van de lichttechnicus.. vinden wij ook niet zo leuk hoor om het licht te moeten doen voor een lege zaal..
                  Weet je wat ik veel erger vind...dat ik voor mijn peuk naar buiten moet. Iemand met een normale baan heeft na 2 uur werken 15 minuten pauze. Als ik een avond een band doe is dat geen punt. Set van n uur en dan ff pauze en dan de volgende set enz....

Maar wanneer ik op een of ander feestje sta van 10 tot 4, in mijn eentje dan is "ff gaan roken na 2 uur werken" dr niet bij hoor. Baal dr behoorlijk van, en mijn baas baalt dr behoorlijk van dat ik dan de lichttafel lock en toch ff 10 minute "alleen" (lees: onder toezicht van een bekende) achterlaat. Tijdens een bouw of breek dag trek ik me zowiezo niet zoveel van het rookverbod aan, vooral in tenten en dergelijken niet.

Maar das mijn mening als roker. Ik vraag me af wanneer ze koffie drinkers aan gaan pakken. Veel koffie is immers ook slecht, en t is ook een verslaving.
                  Correct me if I'm wrong

Comment

• berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

Originally posted by JustME125
                    ....Tijdens een bouw of breek dag trek ik me zowiezo niet zoveel van het rookverbod aan, vooral in tenten en dergelijken niet...
                    Van het verbod hoef je je van mij niks aan te trekken, als je je maar iets van je collega's aantrekt... dat is dan veel belangrijker. Persoonlijk heb ik het meeste last van rook als dat een paar sigaretten vlak onder mijn neus zijn... vooral dus onder een bouw of breek... heel raar. Een keer Tommy gebouwd in Belgie en daar werd er door de rest van de crew een soort van estafette-rook gehouden, zo leek het wel... de ene was klaar en de ander stak de zijne op... daar heb ik zonder gekheid een week lang last van gehad. Terwijl ik in een kroeg daar gemiddeld genomen 'maar' een of twee dagen last van had... terwijl de dichtheid stukken minder was.

Wat ik ontzettend vervelend vind is als er in de trailer gerookt wordt... dan krijgt de beste man/ vrouw ook van mij dan ook vrijwel onmiddelijk het verzoek dat niet te doen. In principe geld er voor mij: NIET roken in de trailer... zowel niet door stagehands als techneuten. Is eigenlijk nog nooit door iemand een echt probleem van gemaakt... was trouwens ook al zo voor het rookverbod!

Over het algemeen probeer ik niet direct te gaan zeuren of klagen, maar effe een ander werkje op een andere plek te doen of zo. Maar als het echt vervelend wordt zeg ik er wat van en is dat meestal ook geen probleem. Ik denk dat als mijn collega's merken dat ik er zo weinig mogelijk van probeer te zeggen, dat ze dan ook veel eerder geneigd zijn zich aan te passen als ik een keer wel iets zeg. Het is een kwestie van geven en nemen... hoewel het zeer strikt genomen een overdekte werkplek is... waar dus niet gerookt mag worden ! Maar ook dit was ook al voor het rookverbod !!

Ik vind het rookverbod in de horeca helemaal geweldig... waar ik vroeger steevast op maandag en dinsdag na een paar dagen klussen hoofdpijn had en nogal brak was, valt dat tegenwoordig allemaal ontzettend mee. Ik ben ook wel 'betere' klussen gaan doen, maar wijt dit toch ook voor een groot deel aan het rookverbod.

Al met al zag ik zowieso al een trend waarin er minder gerookt werd en er ook flexibeler met het aanpassen aan niet-rokers werd omgegaan... wat dat betreft past deze maatregel er wel goed in. Ik ben ervan overtuigd dat het overgrote merendeel van het publiek alsook de technici blij is met deze maatregel. Er zullen altijd mensen blijven die hier anders tegenaan kijken en dat is natuurlijk hun goed recht. Er werd al aangegeven dat de leegloop erg meevalt en dat het verbod zelfs op de meest notoire rook-evenementen (bijv feest-tenten) wordt gerespecteerd. Ik denk dat we over een jaar niet meer beter weten en er voldoende handige initiatieven zijn ontstaan om ook die groep hardnekkige rokers voldoende mogelijkheden te bieden.
                    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

Originally posted by MacGyverSounds
                      a de vergunning is niet afhankeljk van het rookverbod, alhoewel HorecaNederland daar best op inspeelt staat dit niet als straf / sanctie in de Tabakswet..
                      de vergunning is wel afhankelijk van de overlast op straat naar de buren.
                      Als recalcitrante rokers nu hun gram halen door daar net zo veel herrie te maken tot de kroeg helemaal kan sluiten dan hebben ze snel hun zin.

Originally posted by MacGyverSounds
                      b de kleinere kroegen zien hun omzet ineens met enorme percentages teruglopen. Help jij ze uit de bijstand?
                      kleine kroegen hebben al gezegd dat dat komt door.

1) mijn omzet loopt terug door niet roken. Als je dat oplost kan ik doorbestaan.
                      2) mijn omzet loopt terug door de sportkantines. Als je dat oplost kan ik doorbestaan.
                      2) mijn omzet loopt terug omdat de inkoopprijs van drank bij mij hoger is dan bij albert heijn. Als je dat oplost kan ik doorbestaan.
                      4) mijn omzet loopt terug door indrinkketen. Als je dat oplost kan ik doorbestaan.
                      5) mijn omzet loopt terug omdat de sluitingstijden nergens over gaan. Als je dat oplost kan ik doorbestaan.
                      6) mijn omzet loopt terug door de resessie.
                      7) mijn omzet loopt terug omdat de jongeren weinig drinken doordat ze stijf staan van de drugs. Als je dat oplost kan ik doorbestaan.
                      8) mijn omzet loopt terug omdat overal maar braderieen en festivals worden georganiseerd. Als je dat oplost kan ik doorbestaan.
                      9) mijn omzet loopt terug want het is zo onveilig op straat. Als je dat oplost kan ik doorbestaan.
                      10) er zijn veel te veel grote sportevenenmenten op TV. Dan blijven mensen thuis. Als je dat oplost kan ik doorbestaan.
                      11) het is te mooi weer of te slecht weer de laatste tijd. Mesnsen blijven daarom thuis.
                      12) je kan nergens meer gratis parkeren....
                      13) er zijn teveel vergunningen afgegeven...
                      14) er wonen teveel buitenlanders die gaan niet naar de kroeg...
                      15) enz enz nez

ik geloof persoonlijk in reden 6 en het feit dat horeca zich door brouwerijen tot de nek vol laten sponsoren zonder nadenken. Ook hoor je nooit eens als reden dat buurtkroegen een vergrijst publiek trekken die langzamerhand niet meer zo vaak de deur uit gaan. Dat jongeren liever naar grotere discotheken, grote festivals en grand cafe´s gaan in plaats van die kroeg op de hoek. Kortom er bestaat ook zoiets als de tijdgeest. Toen ik klein was waren er in mijn wijk al 5 jongerenkelders die bij parochiegebouwen hoorde. Ik weet nog steeds dat de horeca steen en been klaagde dat zoiets bestond want daardoor hadden zij niet genoeg omzet.
                      Als die zaaltjes zijn weg... en nu komt het door wat anders.

Hoe deden kroegen dat in de tijd dat jan met de pet niet rookte? Konden wij ooit stappen voordat electrische versterking was uitgevonden? Het hoogtepunt van de engelse pubtijd was toen alles 10 uur dichtging en kinderen onder de 18 niets mochten drinken en roken.... Dat is dus ***sonmogelijk?

Dat gelul dat het rookverbod de oorzaak van terugloop in de horeca is wil ik best endorsen. Maar dan moeten ze de andere 5 standaard redenen even een jaartje niet als "enige reden" bijven noemen
                      Last edited by showband; 17-09-08, 23:05.
                      lekker belangrijk!

Comment

• @lex
                        • Jul 2006
                        • 1086

Afgelopen weekend werd al snel duidelijk dat één item de komende maanden erg belangrijk wordt tijdens optredens: Een warme jas! Ik liep een paar keer in een onbewaakt moment met m'n bezwete t-shirt naar buiten met een sigaretje. Dat moet je volgens mij snel afleren, anders komt er een keer een dag dat een optreden afgezegd moet worden wegens een doodziek bandlid

Ehm, je loopt sowieso het risico dat een hele tour opgezegd kan worden wegens een doodziek, rokend bandlid, alleen niet omdat hij een verkoudheid heeft...

Keihard, maar wel de mogelijke waarheid.

Gr, @lex
                        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Stoney3K
                          • Sep 2007
                          • 1399

Originally posted by Outline
                          Hij bedoelde meer de geluidsoverlast veroorzaakt door rokers die buiten staan. In dit magische land wordt de uitbater daar natuurlijk weer voor aangepakt....
                          Nog hypocrieter: Ik ben sinds een paar weken bij een nieuw podium aan de slag waar de crew op klus niet mag drinken. Op zich te begrijpen, want je crew mag zeker een beetje representatief overkomen op de bezoekers. Maar wat gebeurt er nou... 80% van ons (ondergetekende niet) rookt en gaat dus als een "leuk" kliekje buiten voor de ingang staan paffen... komt dat dan wel representatief over?
                          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• ljanton
                            • Sep 2003
                            • 373

Nou we kunnen er allemaal lang of kort over praten zoals ze wel eens
                            in het parlement doen, maar roker of niet, het blijft je eigen keuze
                            en daarvoor respecteer ik iedereen. Ik laat iedereen geloven/doen/roken/drinken/... wat ze willen. Representatief of niet.
                            Even wat anders; wat binnen roken betreft, iemand is bij ons op
                            het werk vorige week gepakt door het overtreden van deze wet en
                            kreeg 9000 eurie boete
                            En neen ik heb geen 0 teveel getypt het is negen duizend euro.

Groetjes ljanton

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Originally posted by showband
                              de vergunning is wel afhankelijk van de overlast op straat naar de buren.
                              Als recalcitrante rokers nu hun gram halen door daar net zo veel herrie te maken tot de kroeg helemaal kan sluiten dan hebben ze snel hun zin.

kleine kroegen hebben al gezegd dat dat komt door.

1) mijn omzet loopt terug door niet roken. Als je dat oplost kan ik doorbestaan.
                              2) mijn omzet loopt terug door de sportkantines. Als je dat oplost kan ik doorbestaan.
                              2) mijn omzet loopt terug omdat de inkoopprijs van drank bij mij hoger is dan bij albert heijn. Als je dat oplost kan ik doorbestaan.
                              4) mijn omzet loopt terug door indrinkketen. Als je dat oplost kan ik doorbestaan.
                              5) mijn omzet loopt terug omdat de sluitingstijden nergens over gaan. Als je dat oplost kan ik doorbestaan.
                              6) mijn omzet loopt terug door de resessie.
                              7) mijn omzet loopt terug omdat de jongeren weinig drinken doordat ze stijf staan van de drugs. Als je dat oplost kan ik doorbestaan.
                              8) mijn omzet loopt terug omdat overal maar braderieen en festivals worden georganiseerd. Als je dat oplost kan ik doorbestaan.
                              9) mijn omzet loopt terug want het is zo onveilig op straat. Als je dat oplost kan ik doorbestaan.
                              10) er zijn veel te veel grote sportevenenmenten op TV. Dan blijven mensen thuis. Als je dat oplost kan ik doorbestaan.
                              11) het is te mooi weer of te slecht weer de laatste tijd. Mesnsen blijven daarom thuis.
                              12) je kan nergens meer gratis parkeren....
                              13) er zijn teveel vergunningen afgegeven...
                              14) er wonen teveel buitenlanders die gaan niet naar de kroeg...
                              15) enz enz nez

ik geloof persoonlijk in reden 6 en het feit dat horeca zich door brouwerijen tot de nek vol laten sponsoren zonder nadenken. Ook hoor je nooit eens als reden dat buurtkroegen een vergrijst publiek trekken die langzamerhand niet meer zo vaak de deur uit gaan. Dat jongeren liever naar grotere discotheken, grote festivals en grand cafe´s gaan in plaats van die kroeg op de hoek. Kortom er bestaat ook zoiets als de tijdgeest. Toen ik klein was waren er in mijn wijk al 5 jongerenkelders die bij parochiegebouwen hoorde. Ik weet nog steeds dat de horeca steen en been klaagde dat zoiets bestond want daardoor hadden zij niet genoeg omzet.
                              Als die zaaltjes zijn weg... en nu komt het door wat anders.

Hoe deden kroegen dat in de tijd dat jan met de pet niet rookte? Konden wij ooit stappen voordat electrische versterking was uitgevonden? Het hoogtepunt van de engelse pubtijd was toen alles 10 uur dichtging en kinderen onder de 18 niets mochten drinken en roken.... Dat is dus ***sonmogelijk?

Dat gelul dat het rookverbod de oorzaak van terugloop in de horeca is wil ik best endorsen. Maar dan moeten ze de andere 5 standaard redenen even een jaartje niet als "enige reden" bijven noemen
                              zal best... de bijstand betalen we immers met zn allen, jij ook dus....

maarehm, ik ben blij dat ik op dit forum nog mag roken..Terwijl de eerste rookvrije cafe's (van voor 1 juli) nu alweer in de bijstand zitten...

Comment

• showband
                                • May 2001
                                • 4516

er zijn hier in zuid holland in de periode dat je gewoon mocht roken elk jaar tientallen cafe's geopend. en tientallen cafe's weer failliet gegaan.
                                Achter de schermen verwisseld bijna elk cafe hier gemiddeld om de 4 a 5 jaar van eigenaar. Strandtenten waar je nu nog steeds grotendeels kunt roken gaan zelfs meestal een jaar mee....

En eerlijk gezegd als alle cafe's faiiliet gaan. Dan weet ik wel heel zeker dat de uitgaanders weer naar een andere uitspanning gaan. Lounge, pasar malams, milan-ontmoetingen, theaters voor mijn part museumrestaurants. De werkgelegenheid in deze sector blijft maar zal steeds verschuiven. Bruine cafe's werden grand cafe's, amsterdamse kroegen werden muziekcafe's. Ineens heb je theatercafe's en standup cafe's maar waar zijn de voetbalcafe's en dartcafe's aan het verdwijnen?

Het argument dat mensen nu de hele dag thuis gaan zitten en niemand meer ontmoeten omdat ze dat niet met een sigaret in de hand kunnen doen is echt van een niveau nul. Kijk eens om je heen in andere landen. En met rokers heb ik net zoveel compassie als zij al 43 jaar met mij hebben gehad.
                                Last edited by showband; 22-09-08, 07:30.
                                lekker belangrijk!

Comment

Working...