Muziek allemaal netjes kopen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

Denk dat zowat elke DJ in Belgie deze brief gehad heeft...
    in 1 woord: schandalig!

Dat men nog maar eens geld uit de zakken moet gaan kloppen.

Je betaalt al Sabam bij de aankoop, je betaalt al een bijdrage op de lege CD's, organisator van event betaalt Sabam voor de uitvoering en nu moet de DJ ook nog eens zelf gaan betalen omdat hij minder wil meesleuren.

Nu ja, hebben geen keuze, dankzij deze maffia.
    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Break the silence
      • Feb 2005
      • 50

Originally posted by J.S. Coolen
      Het maakt ook niet uit hoe je er aan komt, als je maar een licentie hebt. Voor de licentie betaal je, dus dat maakt dat hij niet meer illegaal is, de rechten zijn immers betaald.
      Pas op met wat je hier zegt !

Illegale muziek blijft illegaal, ook al heb je deze licentie !

Je moet nog steeds je originele muziek op een legale manier bekomen (vinyl, cd's, iTunes, ...)
      Met deze licentie mag je enkel een kopie maken van de muziek waar je al voor betaald hebt.

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

Meer dan terechte kanttekening van break!

J.S. Coolen doet een anname die NIET in de brief van SABAM staat.
        SABAM meldt dat voor legaal aangeschafte muziek, op een cd of legaal aangekochte MP3 een kopie mag worden gebruikt anders dan het origineel aangeschafte exemplaar.

Heel iets anders dan een illigale download legaal maken via een gekochte licentie.
        Wel lezen wat er staat, geen dingen erbij gaan verzinnen aub.
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

Originally posted by moderator
          Heel iets anders dan een illigale download legaal maken via een gekochte licentie.
          Wel lezen wat er staat, geen dingen erbij gaan verzinnen aub.
          Is dit in Nederland wel mogelijk?

Veel muziek is tegenwoordig wel op internet als legale download verkrijgbaar, en ik ben er ook 100% voor om dat soort methoden te gebruiken om aan mijn muziek te komen.

Er is echter één probleem: DRM. Ik ben nog geen site tegengekomen waarbij ik de muziek die ik gekocht heb in mijn favoriete DJ-programma of MP3 CD-player kan stoppen. Uitgezonderd Beatport, maar die is dan wel genre-specifiek.

Wat ik zeker een keer zou willen zien is een abonnementsdienst, zodat je een x aantal euro per maand betaalt en je daarvoor per maand een hoeveelheid muziek terugkrijgt. Zij het voor tijdelijk gebruik (bv. voor éénmalige evenementen of alleen die maand) of voor permanent gebruik in je collectie, eventueel tegen bijbetaling.
          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

Voor zover mij bekend is dat in NL ook niet mogelijk Stoney.

In 2002 tot 2005 met enige regelmaat de organisatie BUMA/STEMRA om een nadere toelichting gevraagd en bevraagcd welke stappen ze denken te gaan nemen om het huidige gat in de regelgeving te gaan dichten.

Ik heb het vage vermoeden dat we eerder opheldering krijgen over de inhoud van de dodezeerollen dan een reactie van BUMA....

Het is werkelijk te bizar voor woorden dat de regelgeving anno nu nog gelik is aan de tijd dat er 78 toeren platen werden gedraaid.
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• sis
              • Jul 2003
              • 3305

Aan de hand van mij post kreeg ik een mail , citaat :

Een goede collega DJ koopt zijn midifiles en MP3's legaal van internet ( i-tunes enz... ).
              Hij heeft daar uiteraard de factuur van , zodat hij kan bewijzen dat deze niet illegaal zijn.

Nu maakt hij van zijn desktop, waar zijn legale midi's en mp3's op staan een copie naar zijn laptop met een legaal programma waar hij mee gaat draaien op allerhande feesten.

Nu kreeg hij onlangs op een optreden, controle van de bevoegde auteursrechterlijke instanties ( SABAM ) .

Wat is er nu het geval: hij mag niet gaan draaien met copies op een andere P.C. of laptop, terwijl hij toch kan bewijzen dat deze legaal zijn aangekocht

Hij kreeg een boete van een niet mis te verstane bedrag nl. 2.500 €.

Na enig zoekwerk van mijn collega is de conclusie :

Je koopt een midifile of MP3 via internet maar je mag deze NIET copieren naar gelijk welke andere geluidsdrager zoals :
              HD, USB stick, mp3 player, CD enz...

Dit betekent, van het moment dat er een copie is ( op gelijk welke manier ook ) en je brengt dit ten gehore van een publiek ben je strafbaar ...

Ik ben dus redelijk geschrokken toen ik dit hoorde vanmorgen.

sis
              Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

Stel dat bovenstaand verhaal volledig waar is.

1) in plaats van kopiëren, verplaats je het bestand naar je laptop. Je maakt dus immers geen kopie (nja, heel diep ingaand op de werking van harde schijven eigenlijk wel, waarbij de index naar het oude bestand wordt verwijderd), mag dat dan wel?
                2) Vervolgens maak je een back-up (waar je recht op hebt, als ik het goed heb begrepen) naar je desktop-pc.

Heb je toch nog 2 versies en kun je toch met je laptop draaien. Kwestie van de andere kant op redeneren (of zoals een haagsche cabaretier ooit zei: het komt erop neer dat 1 op de 10 mensen 9 anderen om zich heen heeft). Of zit er ergens een denkfout in?

Comment

• Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

Originally posted by jurjen_barel
                  Stel dat bovenstaand verhaal volledig waar is.

1) in plaats van kopiëren, verplaats je het bestand naar je laptop. Je maakt dus immers geen kopie (nja, heel diep ingaand op de werking van harde schijven eigenlijk wel, waarbij de index naar het oude bestand wordt verwijderd), mag dat dan wel?
                  2) Vervolgens maak je een back-up (waar je recht op hebt, als ik het goed heb begrepen) naar je desktop-pc.

Heb je toch nog 2 versies en kun je toch met je laptop draaien. Kwestie van de andere kant op redeneren (of zoals een haagsche cabaretier ooit zei: het komt erop neer dat 1 op de 10 mensen 9 anderen om zich heen heeft). Of zit er ergens een denkfout in?
                  In principe wel, en ik denk dat de SABAM ook weinig poot had om op te staan, want er is geen enkele manier om aan te tonen of zo'n MP3-bestand in zo'n geval wel of niet gekopieerd is. Je kunt dus niet "zomaar even" omdat je alleen een laptop met externe HDD bij je hebt stellen dat iemand met gekopieerde muziek draait. Die kan hij immers ook rechtstreeks naar die harddisk gedownload of geript hebben.

Comment

• tieske
                    • Jan 2005
                    • 1

ik lees hier en daar iets over bonnetjes van cds. Ik heb al mijn cd's 2e hands van marktplaats(net zoals mijn apparatuur).
                    Ik heb dus van geen enkele cd een bonnetje, maar ze zijn wel allemaal legaal. Al deze cds heb ik geript naar de D2 director, en ik neem de originele ook altijd mee.
                    Kunnen ze mij (in Nederland) dan nog ergens op pakken?

Comment

• dj kevin kd
                      • Jul 2004
                      • 74

iemand die een site weet waar ik Legaal r&b nummers en remixen kan vinden ?
                      Ook reggeaton songs enzo....

dance , electro , club enzz genoeg te vinden.

grtzz

Comment

• Dimi
                        • Oct 2002
                        • 91

Originally posted by tieske
                        ik lees hier en daar iets over bonnetjes van cds. Ik heb al mijn cd's 2e hands van marktplaats(net zoals mijn apparatuur).
                        Ik heb dus van geen enkele cd een bonnetje, maar ze zijn wel allemaal legaal. Al deze cds heb ik geript naar de D2 director, en ik neem de originele ook altijd mee.
                        Kunnen ze mij (in Nederland) dan nog ergens op pakken?
                        Ik doe exact hetzelfde (al neem ik niet ALLE cd's meer mee, maar ze mogen ze thuis komen controleren), en koop uiteraard ok nieuw. Die bonnen neem je toch ook niet mee, net zoals de aanschafnota van je apparatuur?!

Gelukkig is het in NL nog lang niet zo gek als bij onze zuiderburen (tòch nog iets wat hier beter geregeld is dan daar, voorlopig...)

Comment

• Stoney3K
                          • Sep 2007
                          • 1399

Originally posted by sis
                          Je koopt een midifile of MP3 via internet maar je mag deze NIET copieren naar gelijk welke andere geluidsdrager zoals :
                          HD, USB stick, mp3 player, CD enz...

Dit betekent, van het moment dat er een copie is ( op gelijk welke manier ook ) en je brengt dit ten gehore van een publiek ben je strafbaar ...

Ik ben dus redelijk geschrokken toen ik dit hoorde vanmorgen.

sis
                          Dus als ik Belg ben met legaal gekochte MP3's en mijn PC crasht waardoor ik mijn harddisk moet formatteren, dan mag ik al mijn muziek opnieuw kopen? Lekker is dat!

Een backup terugzetten mag in zo'n geval niet, dat is immers (in principe) een 2de-generatie kopie.

Toch maar de aangelegde stapel CD's hier gaan spekken als ik het zo hoor. Risico is minder, en de meegesleepte hoeveelheid apparatuur lijdt er ook niet onder... (de meegesleepte koffers CD's uiteraard wel. )

Comment

Working...