Muziek allemaal netjes kopen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

@Sis:
    Het verhaal is niet compleet en sommige punten zelfs fout!
    Je MAG wel degelijk een veiligheidscopie hebben van je bestanden. Maar als je er mee gaat draaien dan moet je dat melden aan Sabam en jaarlijks 250 Euro daarvoor betalen.
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

Originally posted by DJ-Mike
      Waarom doet iedereen hier zo schijnheilig over het gebruik van MP3tjes..
      Ik weet zeker dat meer dan drie kwart van de reagerende hier regelmatig muziek peer2peer download.
      Volgens mij geven mensen hier hun mening en vertellen ze hoe ze werken.
      Wanneer jij mijn werkwijze typeert als schijnheilig dan zegt dat meer over jou dan over mijn werkwijze.

Daarbij zit vaak ook muziek met een redelijke kwaliteit, en is goed te gebruiken op feesten,
      ook weet ik zeker dat er een hoop DJ vooral met zulk gedownloade MP3tjes draaien!!!
      En dat het kan maakt ook dat het mag?
      Leuke redenering op de kleuterschool, slaat verder nergens op.

De CD's worden tegenwoordig weinig gebruikt door de jongere DJ's, en terecht!
      Waarom is dat terecht, omdat het illegaal wordt aangeboden?

Het is 10x gemakkelijker, als iemand een verzoekje heeft ben je geen uren bezig deze te voorschijn te halen, en er is veel mee mogelijk.
      Dat is inderdaad een heel groot voordeel, maar nogmaals, maakt een voordeel iets legaal?

Ergens snap ik wel dat de oudere DJ's terug verlangen naar de tijd met enkel CD's (LP's of cassetes) maar, tis niet anders, de MP3 heeft de toekomst, waarom dan nog blijven vast klampen aan de veel te dure verouderde en onhandig CD's.
      Ik snap niet hoe je aan deze redenering komt?
      Maken de oudere dj's uit wat er legaal is en wat niet?
      Ik durf mezelf best wel een oude dj te noemen, maar ik werk inmiddels 3 jaar met PCDJ en neem tegenwoordig zo min mogelijk cd's mee naar een boeking.\
      ...vroegah had je een hele booth beschikbaar, tegenwoordig ben ik al blij als ik kan staan en een mapje met cd's kwijt kan!
      Leg eens uit wat je doet denken dat udere dj's graag vasthouden aan ouderwetse geluidsdragers? Ik ben reuze benieuwd!

Daarbij is het niet dat iedereen nu ineens DJ kan worden,
      het DJ zijn moet toch in je zitten, je moet de goede muziek uit kiezen, en deze op het juiste moment draaien, dat doet een pc, of MP3 speler niet automatisch....
      Kom je wel eens in de kroeg?
      Tot voor een paar jaar geleden had iedere kroeg op vrijdag/zaterdag en studentensteden ook op de donderdag allemaal een broekie draaien.
      De goeie zag je langer, de wannabee's zag je een paar keer en daarna nooit meer.
      Een heleboel kroegen hebben nu een muziekabbonement, kent diverse stijlen, mixt acceptabel, is door de barman/meid te bedienen.
      Alleen de echte feestcafees hebben nog dj's werken.

Daarbij, ik draai zelf ook hoofdzakelijk met mijn laptop, heb koffers vol CD's, maar vind het gewoon niet practisch...
      shouw ze wel altijd mee, voor het geval dat er iets crasht..
      Ik draai zelf ook vanaf laptop, heb vijf kisten met spul wat ik redelijk gangbaar noem en een zolder vol met dozen cd's die ik waarschijnlijk nooit meer ga draaien.

Leg mij eens uit, naast je terechte opmerking dat een heleboel mensen zo werken....
      Wat maakt deze manier van werken legaal?

Ik zie uit naar je reactie!

Comment

• DJ-Jan
        • Jun 2008
        • 327

[quote=ralph;486242]Ik draai zelf ook vanaf laptop, heb vijf kisten met spul wat ik redelijk gangbaar noem en een zolder vol met dozen cd's die ik waarschijnlijk nooit meer ga draaien.quote]

Als je die cd's toch niet meer gebruikt, wil ze graag (lees: ontzettend erg) van je overnemen
        Event-Light

Comment

• ralph
          Banned
          • Aug 2000
          • 2649

Volgens mij geef ik nergens aan dat ik ze kwijt wil,wel?

Mijn collectie is me best dierbaar, als ik de rug van een cd zie dan weet ik vaak alweer welke track en hoe te cue-en...ja, das best ouderwets

Met een degelijke collectie op cd die ik niet gebruik, maar een kopie via mn laptop gebruik hoop ik in geval van een buma/stemra controle een punt te kunnen maken over de rechtmatigheid van mijn collectie.

Kortom: gaat echt niet de deur uit!

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Met een degelijke collectie op cd die ik niet gebruik, maar een kopie via mn laptop gebruik hoop ik in geval van een buma/stemra controle een punt te kunnen maken over de rechtmatigheid van mijn collectie.
            De redenering van Sabam in België hierover is dat je eigenlijk een muziekstuk vermenigvuldigt en daarvoor zijn ook rechten verschuldigd vandaar de (natuurlijk weer eerst aan eigen zak gedachte) redenering: 250 Euro per jaar betalen.
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Stoney3K
              • Sep 2007
              • 1399

Originally posted by laserguy
              De redenering van Sabam in België hierover is dat je eigenlijk een muziekstuk vermenigvuldigt en daarvoor zijn ook rechten verschuldigd vandaar de (natuurlijk weer eerst aan eigen zak gedachte) redenering: 250 Euro per jaar betalen.
              Hoe zit dat in NL dan?

Waar ik eigenlijk wel heel erg voor zou zijn is een regeling met de platenmaatschappijen/dienstdoende authoriteit om je bestaande MP3-collectie af te kunnen kopen. Ik heb nu een collectie van enkele 10-duizenden nummers opgebouwd, waarvan een groot deel gesorteerd is in jaarlijkse hitlijsten. Als ik daar de desbetreffende CD's bij wil kopen om de collectie legaal te krijgen, dan is dat een enigszins monnikenwerk omdat je uit mag gaan zoeken welke track nou precies op welke CD stond.

Het geld is IMO niet het grootste obstakel om voor mij alle CD's te gaan kopen, sinds je ook in muziek moet investeren als je een drive-in runt, net zoals je in je apparatuur moet investeren.
              First make it work, then make it look pretty!

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Laten we hopen dat het hier binnenkort even ver is als in China...

Klik
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• arthursprong
                  • Jul 2008
                  • 4

Ik koop eigenlijk al mijn muziek op Beatport en brand ze later op cd...

voordelen voor mij zijn:

1)je bent er snel bij als er nieuwe tracks zijn

2)kwaliteit is gewoon goed bij beatport (mp3 is echt niet slecht, en een PA speaker is echt geen audiofiel product... de details die in een hoog kwaliteits mp3tje afgestompt worden kan een gemiddelde feestganger niet waarnemen)

3) ik kan per track kopen, dus als ik bepaalde remixen op een EP niet wil, dan koop ik ze niet

4) ik kan gemakkelijk en snel tracks vooraf luisteren

5) zoeken gaat veel sneller (op label, artiest... noem maar op)

maar waarom zou dit dan illegaal zijn? elke download doe ik doe krijg ik netjes een factuur in mn mail... in principe is dit EXACT het zelfde als wanneer je een cd in de winkel koopt.. je moet m alleen zelf nog branden.

Ben ik nu illegaal bezig dan? ik geef maandelijks best veel geld uit hieraan en had t gevoel dat alles wel in orde was zo... dan vraag ik me af waar het betaald downloaden dan goed voor is?!

Groetjes
                  Arthur

Comment

• Stoney3K
                    • Sep 2007
                    • 1399

Originally posted by arthursprong
                    Ben ik nu illegaal bezig dan? ik geef maandelijks best veel geld uit hieraan en had t gevoel dat alles wel in orde was zo... dan vraag ik me af waar het betaald downloaden dan goed voor is?!

Groetjes
                    Arthur
                    De rechten zijn al betaald, dus voor zover ik weet heb je de muziek legaal in je bezit. Uiteraard moet jij (of als het goed is je opdrachtgever) wel nog de rechten afdragen om de muziek in het openbaar af te mogen spelen.

Het overzetten van MP3's op andere media (CD's) ben ik niet zo zeker van, ik geloof ook dat de wetgeving in Nederland en België daar ook weer verschillend in is.

Overigens vind ik Beatport een prima site voor het aanschaffen van dance-muziek, en als je uitsluitend die stijl draait is de site zeker een aanrader. Je moet echter een beetje verder zoeken als je het standaard commerciële top-40 en top-1000 materiaal (onbeveiligd) wil hebben.
                    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

Waarom doet iedereen hier zo schijnheilig over het gebruik van MP3tjes..
                      Niks schijnheilig over MP3's, zo wordt hier door de meeste schijnbaar gewerkt omdat MP3 gebruik in het openbaar niet legaal is (op dit moment, wat niet is kan nog komen in de toekomst).
                      Ik weet zeker dat meer dan drie kwart van de reagerende hier regelmatig muziek peer2peer download.
                      Jij weet zeker dat... ken je iedereen hier dan?
                      De CD's worden tegenwoordig weinig gebruikt door de jongere DJ's, en terecht!
                      Niks terecht want dan werken ze illegaal.
                      Het is 10x gemakkelijker, als iemand een verzoekje heeft ben je geen uren bezig deze te voorschijn te halen, en er is veel mee mogelijk.
                      Dat is waar maar MP3 gebruik in het openbaar blijft ondanks deze reden illegaal.
                      Ergens snap ik wel dat de oudere DJ's terug verlangen naar de tijd met enkel CD's (LP's of cassetes) maar, tis niet anders, de MP3 heeft de toekomst, waarom dan nog blijven vast klampen aan de veel te dure verouderde en onhandig CD's.
                      B*llsh*t!!!

Comment

• rick1993
                        • Nov 2007
                        • 209

nou, ik heb een mooi programmaatje op de computer, het heet audiograbber en je kunt het geluid wat uit de boxen komt zeg maar zo opnemen. Dus je speelt een nummer op youtube ofzo af en je neemt het op en maakt het tot een mp3-bestand. . Maar als een nummer echt mooi is koop ik het wel, klinkt/staat toch mooier (vind ik) dan een mp3tje
                        licht dat licht mij wel

Comment

• LJ_jacob
                          • Aug 2003
                          • 293

Ik ben, ondanks mijn leeftijd, nog van de oude slag.
                          Ik ga netjes elke week naar de fr** R*c*rd sh*p en koop daar m'n singeltjes. Ja die hebben ze nog. Ook koop ik nog steeds platen.
                          Singeltjes sterven uit, en dan moet ik (helaas) aan de download.
                          Ik vind echte hoesjes en cd's mooi, ik herken cd's er aan en ik heb er een stuk minder problemen mee dan met gebrande rotzooi.
                          Ik kan ook altijd alles vinden, want ik ken m'n collectie (iets wat meer dj's wel eens zouden moeten doen)
                          Het draaien tegenwoordig word wel voor iedereen toegankelijk.
                          Ik zeg niet dat iedereen het KAN, maar de muziek is in ieder geval beschikbaar. Waar ik het vroeger moest hebben van strakke mixen, en goed je plaatjes uitzoeken is het nu ti-ta-tovernaar spelen met de CDJ 1000jes (of welke dan ook) en allemaal dezelfde beatport top 50 in elkaar draaien. Lang leve het gepruts! En men vind het nog leuk ook...
                          Ik vind het jammer, en ben blij dat ik door stug platen en cd's blijven kopen vaak veel unieker spul in handen heb dan de standaard DJ op internet kan vinden.
                          Laten we hopen dat de volgende generatie weer meer waarde aan origineel KOPEN gaat hechten.
                          Ik laat het hierbij.
                          mijn auto rijdt 1 op stoplicht

Comment

• sis
                            • Jul 2003
                            • 3305

Mp3 's legaal en toch illegaal

OPLETTEN GEBLAZEN

Citaat uit poppunt:

"" Mag ik als dj draaien met kopieën van mijn originele cd’s?

Tegenwoordig kiezen meer en meer dj’s ervoor om niet meer hun ganse platen- of cd-collectie mee te sleuren als ze gaan draaien. De moderne technologie laat het immers toe op alternatieve manieren te dj’en. Zo kom je tegenwoordig met een laptop - met of zonder extra hardware - al heel ver. Nu, auteursrechtelijk gezien kunnen hier problemen ontstaan. Vandaar even dit overzicht.

De basisregel bij het dj’en is de volgende: als je een originele geluidsdrager koopt (cd, plaat,..) dan heb je meteen ook de “licentie” gekocht om die in je dj-set op te nemen. Dit is de meest voorkomende manier van dj’en en ook volledig wettelijk. Deze originele geluidsdrager 1 keer kopiëren voor persoonlijk gebruik is ook toegelaten. Lees wel: persoonlijk gebruik. Dit impliceert dat men er geen probleem van maakt als je een kopie maakt om bijvoorbeeld in je auto te kunnen afspelen of gewoon als reserve, voor mocht je het origineel kwijt raken.

Wel ontstaat er een probleem als je met deze kopie ook gaat draaien. Stel, je ript het origineel naar je pc en gaat zo draaien, of je draait met kopieën van jouw originelen. In tegenstelling tot wat velen denken is bij een controle van SABAM een bewijs van aankoop van het origineel niet voldoende. Een licentie is hiervoor nodig. Deze licentie kan je aanvragen bij SABAM door een mail te sturen naar joachim.michem@sabam.be of door te bellen naar SABAM op het nummer 02 286 82 91. Het is een licentie die “de reproductie van originele geluidsdragers voor mededeling aan het publiek” toelaat. Vroeger moest aan elke rechthebbenden van elk nummer toelating gevraagd worden om dit te doen. Enerzijds was dat onbegonnen werk en anderzijds zou je nooit zo’n toestemming krijgen. SABAM ontwikkelde daarvoor dus die licentie. Die licentie is een contract op jouw naam en kost je jaarlijks een forfaitair bedrag van 245 € + 6% BTW. Dit is niet weinig maar het maakt het draaien met deze kopieën wel wettelijk. Bij overtreding moet er een boete betaald worden per nummer, wat dus quasi onbetaalbaar is en SABAM zal de controle op dit soort overtredingen flink verhogen. De licentie geldt dus in 1 keer voor al de kopieën van je originelen. Deze licentie staat dan op jouw naam wat dus het doorgeven van kopieën aan derden verbiedt. Voor deze licentie moet je aan volgende voorwaarden voldoen:

- Eigenaar zijn van de originele drager/download met het gereproduceerde werk
                            - De eventuele technische kopieercontrolevoorzieningen nooit omzeilen
                            - Geen originele karaokebestanden of –dragers kopiëren

Tegenwoordig kan je bij bijvoorbeeld legaldownload.be, itunes en dergelijke ook legaal nummers downloaden. Mag je daar dan ook mee draaien? Ja! MAAR… Alleen de pc waarop de downloads zijn gebeurd mag worden gebruikt om te draaien. Als de nummers naar een andere pc of cd worden overgezet is de bovenstaande licentie terug van toepassing. Opletten geblazen dus!

Meer info:

www.sabam.be ""

sis
                            Last edited by sis; 20-08-08, 06:44.
                            Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Dimi
                              • Oct 2002
                              • 91

pure geldklopperij. Laat de Buma dit maar niet op ideeën brengen. Ik betaal toch netjes voor CD's? Ik sleep ze zelfs mee als 'bewijs' en kunnen dus niet ondertussen ergens anders ook niet ergens anders voor (commerciële) doeleinden gebruikt worden, een argument waar ik me nl nog iets bij kan voorstellen. Als je meerdere drive-in shows exploiteerd zou je op die manier wel erg goedkoop aan je muziek komen (1 CD kopen en op diverse harddisks kopieren en gelijktijdig gebruiken).

Maar puur voor het GEMAK (want daar praten we over) het verbieden om kopiën te gebruiken is waanzin. Op die manier zou je dus ook juist weer illegale MP3's kunnen gaan gebruiken, omdat de controle meer op de lecentie dan de verkrijgbaarheid gericht lijkt te zijn.

Ow meneer, u draait met MP3?
                              -Ja, dat klopt.
                              Mag ik uw licentie zien?
                              -Ja hoor (als ie maar niet vraagt hoe ik aan de muziek kom...)
                              Netjes, prima in orde!

Comment

• J.S. Coolen
                                • May 2008
                                • 254

Het maakt ook niet uit hoe je er aan komt, als je maar een licentie hebt. Voor de licentie betaal je, dus dat maakt dat hij niet meer illegaal is, de rechten zijn immers betaald.

Ik vind de bedragen veel te hoog, maar het idee is goed. Eindelijk is het dan over met iedereen die maar een drive-in show wil beginnen en met zijn illegale muziek de markt nog verder verziekt dan het al is.

Aan de andere kant roepen ze al jaren dat ze van alles van plan zijn. En tot nu toe merken we er maar weinig van. Af en toe een veroordeling in het buitenland, maar dit zijn tot nu toe alleen de uploaders geweest.
                                Ik denk dat het nog heel lang duurt voordat de downloaders er iets van gaan merken.
                                Last edited by J.S. Coolen; 20-08-08, 09:49.
                                Account niet meer actief.

Comment

Working...