Muziek allemaal netjes kopen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • luc2366
    • Jul 2002
    • 1161

Originally posted by arie c
    inderdaat het is ook niet makelijk ook ik download weleens maar dan meer omdat het er nog niet is op cd of net uitverkocht
    maar het blijft een fijt dat als je er mee gepakt word het een hoop geld kost en je komd op de zw lijst waar door je sneller controle krijgt nee het is niet makkelijk om te zegen dat haal ik wel van het net het moet een bewuste afweging zijn
    kan dit in 't vervolg leesbaar en foutloos aub?

Comment

• mac tecson
      • Feb 2006
      • 348

offtopic: en een paar leestekens zouden het leven een stuk dragelijker maken. Ze hebben die dingen niet voor niets uitgevonden.

back ontopic

Comment

• Stefan17
        • Dec 2003
        • 66

Originally posted by AllroundRoLo
        ik koop bijna alles wat nieuw is op singel, mits het leverbaar is. Alleen komen veel platen niet op singel of een paar maanden te laat. Ook zijn vele remixen alleen te downloaden en niet te koop. Als de platen zaken en maatschappijen er nu eens voor zorgen dat alles op tijd in het rack staat hoef ik niet te downloaden.
        Eens.
        Ook ik probeer alles legaal op single te kopen. Helaas ben je dan bijna altijd net wat te laat met de nieuwste hits. Ze moeten eerst in de top40 staan en dan gaat er nog wel een week overheen.

Een vriend van mij koopt alles op vinyl, in combinatie met een site als Recess Records - Online Housevinyl Shop!! is hij altijd erg vroeg met nieuwe nummers en kan je een nieuwe plaat zelf tot een hit maken, i.p.v. alleen maar hits te kopen.
        Ik wacht met vol verlangen op de tijd, dat vinyl en cd tegelijkertijd worden uitgebracht.

Als iemand wel een "snellere" winkel weet dan de FRS... graag!
        Stefan.

Comment

• luc2366
          • Jul 2002
          • 1161

Originally posted by Stefan17
          Eens.
          Ook ik probeer alles legaal op single te kopen. Helaas ben je dan bijna altijd net wat te laat met de nieuwste hits. Ze moeten eerst in de top40 staan en dan gaat er nog wel een week overheen.

Een vriend van mij koopt alles op vinyl, in combinatie met een site als Recess Records - Online Housevinyl Shop!! is hij altijd erg vroeg met nieuwe nummers en kan je een nieuwe plaat zelf tot een hit maken, i.p.v. alleen maar hits te kopen.
          Ik wacht met vol verlangen op de tijd, dat vinyl en cd tegelijkertijd worden uitgebracht.

Als iemand wel een "snellere" winkel weet dan de FRS... graag!
          Niet mee eens dus.
          Even kijken dan je neus lang is (en ook wat moeite willen doen) doet wonderen.
          Het is niet omdat de nummers in NL (of BE) niet op cd-single/maxi uitkomen dat dat elders ook niet gebeurt.
          TIP: kijk eens naar online-shops in Duitsland en Engeland

Comment

• Stefan17
            • Dec 2003
            • 66

Originally posted by luc2366
            Niet mee eens dus.
            Even kijken dan je neus lang is (en ook wat moeite willen doen) doet wonderen.
            Het is niet omdat de nummers in NL (of BE) niet op cd-single/maxi uitkomen dat dat elders ook niet gebeurt.
            TIP: kijk eens naar online-shops in Duitsland en Engeland
            Noem dan voor de handigheid ook meteen wat goede voorbeelden a.u.b.!
            Stefan.

Comment

• stompinne
              • Apr 2005
              • 91

Kortom mp3's legaal aangekocht of een rip van je originele CD is verboden in publieke ruimtes of voor commerciële doeleinden. En dan is er de mogelijke jaarlijkse "licentie"....die in voege zou gebracht worden om dit wettelijk mogelijk te maken. Helaas nog niets van gezien. "We zijn is ermee bezig", hoelang duurt zoiets vraagt men zich af?

In het Verenigd Koninkrijk bestaat reeds zoiets:
              Welcome to PPL
              Kunnen laptop-DJ's netjes hun zin op een legale manier doen.
              Klik daar op de link "international" in het menu bovenaan, en neem dan de link "more information"...en wat zien we:
              een lijstje met landen waar deze Britse laptop-dj's zonder problemen mp3's publiek kunnen spelen.
              En welk land vinden we ook terug in de lijst? ...Het begint met een N en de 2de letter een E. Je mag slechts éénmaal raden.

Juist ja. Voor buitenlanders kunnen ze hier blijkbaar wel een licentie rondkrijgen of een wettelijk kader scheppen. De "inheemse" laptoppers kunnen er een puntje aanzuigen of worden met een klontje in het riet gestuurd.

Is het hier nu niet stilaan tijd voor een revolte?
              Last edited by stompinne; 05-09-06, 07:55.

Comment

• mac tecson
                • Feb 2006
                • 348

de wet zegt op dit moment nog niks over gekochte mp3's. Een gekochte mp3 is voor de wet gelijk aan een illegale mp3. De ervaring leert echter wel dat wanneer je kunt aantonen dat het gekochte muziek is er geen problemen zullen ontstaan. Buma/stemra is natuurlijk ook niet gek en zij weten ook heel goed dat veel dj's hun muziek als mp3 via internet kopen.

Comment

• sjoerd
                  • Apr 2004
                  • 341

waar ik alleen echt niet vrolijk van wordt is de platenindustrie op dit moment: steeds meer muziek wordt gewoon niet op single uitgebracht omdat het door de lage verkopen te duur is geworden. Plus komt het heel vaak voor dat muziek al volop op de radio en tv gedraait wordt terwijl het in de cdshop niet te bestellen is! En om nu alles uit het buitenland te gaan bestellen vind ik ook wat omslachtig. Ook al wel meegemaakt dat muziek die je in spanje hoort in nederland niet te bestellen is,terwijl de artiest uit belgie komt... ook vreemd. Als je tegenwoordig voor jeugd draait is het eingenlijk niet te doen als je alles op cd wilt kopen,want dan ben je nooit up-to-date, want die jeugd hangt de hele dag op de bank TMF te kijken en download alles.. "Vroeger"had de deejay nog altijd de nieuwe muziek die nog niet iedereen had maar tegenwoordig is dat echt moelijk geworden helaas.

Comment

• luc2366
                    • Jul 2002
                    • 1161

Originally posted by sjoerd
                    waar ik alleen echt niet vrolijk van wordt is de platenindustrie op dit moment: steeds meer muziek wordt gewoon niet op single uitgebracht omdat het door de lage verkopen te duur is geworden. Plus komt het heel vaak voor dat muziek al volop op de radio en tv gedraait wordt terwijl het in de cdshop niet te bestellen is! En om nu alles uit het buitenland te gaan bestellen vind ik ook wat omslachtig. Ook al wel meegemaakt dat muziek die je in spanje hoort in nederland niet te bestellen is,terwijl de artiest uit belgie komt... ook vreemd. Als je tegenwoordig voor jeugd draait is het eingenlijk niet te doen als je alles op cd wilt kopen,want dan ben je nooit up-to-date, want die jeugd hangt de hele dag op de bank TMF te kijken en download alles.. "Vroeger"had de deejay nog altijd de nieuwe muziek die nog niet iedereen had maar tegenwoordig is dat echt moelijk geworden helaas.
                    dan bestel je dat nummer toch gewoon in België?
                    Heb het ook al anders geweten: in België wordt enkel de single-cd van een belgische artiest uitgebracht, in NL en De is gewoon de maxi te koop
                    Wil je écht de radio/tv voorzijn moet je vinyl kopen.

Comment

• DJ-Jan
                      • Jun 2008
                      • 327

van CD naar Laptop--> legaal of niet?

We gaan even 2 jaar vooruit....

Even een paar vraagjes:

Ik draai niet veel ( 1x in de maand ) op voornammenlijk klassenfeestjes enz.
                      Ik ga nu over van CD's naar MP3 op laptop en ik wil mijn MP3tjes betaalds kopen.
                      Kan dit legaal en wat moet ik allemaal extra betalen om dit legaal te laten zijn? Moet ik mij bij de BUMA melden? Ik weet dat er sind 1 juli nieuwe regels zijn, maken die veel uit voor dit probleem?

Kom alstjeblieft niet met post van dat ik CD's moet blijven gebruiken....

Mvg

Jan v/d Linden
                      Event-Light

Comment

• renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

Een jaar of twee terug heb ik ook eens telefonisch aan Buma gevraagd of ik mijn gedownloaden MP3's kon legaliseren. Dat kon niet, want ik had geen licensie voor die MP3's. Mijn vraag dat ik die juist wilde 'kopen' (dus wel licensie, niet meer het nummer zelf) konden ze niet begrijpen.
                        Wat erg mooi zou zijn: een (goedkoop) systeem waarmee je lekker alles wat je wilt kan downloaden via bijvoorbeeld P2P netwerken. Je zou dat een vast bedrag per maand betalen en klaar.

Zelf download ik bijna alles wat ik gebruik via bijvoorbeeld LimeWire, en dat is niet eens om de kosten. Tuurlijk, mijn huidige collectie (pakweg 2500 nummers) legaliseren zou veel geld kosten, maar is ook onhaalbaar. Best wat muziek die ik heb (remixes, buitenlandse DJ's, onbekende artiesten) kun je bij geen enkele webwinkel krijgen (laat staan bij FRS).
                        Waarom download ik dan wel op deze manier? De eenvoud en de snelheid. Een nummer kopen via een webwinkel kost je minimaal 10 minuten om het te vinden, van een heerlijk trage server te downloaden (want 'je hebt geen premium account blablabla') en te betalen. LimeWire bijvoorbeeld kost me 2 minuten, dan heb ik het binnen. Even checken op kwaliteit en volledigheid, naam/ID3 netjes maken en klaar. Op deze manier krijg je ook elke keer als je iets download het even te horen, dat helpt echt enorm.

Als hobby drive-in draaien we gemiddeld 1 keer per maand een feestje, voornamelijk voor kinderen.
                        Natuurlijk is het een risico, absoluut. In het openbaar draaien doe ik dan ook liever niet, het blijft meestal bij besloten feestjes. Het voordeel hiervan is dat je geen entree vraagt en geen reclame maakt, waardoor het onder een bepaalde interpretatie van de regels valt wat dan zou betekenen dat je binnen de zogenaamde huiselijke sfeer bezig bent en dan mag je gedownloade muziek waar niet voor betaald is gewoon met iedereen binnen die huiselijke sfeer beluisteren. Of dit in een rechtzaak overeind zou blijven weet ik niet, maar zover moet het ook maar niet komen :P

Tenslotte: illegale muziek of illegale downloads bestaan natuurlijk niet. Illegale muziek kan ik me niks bij voorstellen en downloaden is nog altijd legaal in Nederland. Er is sinds kort een precedent, maar een andere rechter kan de wet anders interpreteren en daaraan voorbij gaan.
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• DJ-Jan
                          • Jun 2008
                          • 327

Dus als ik ergens een feestje heb in de woonkamer en ik maak geen reclame is het legaal?

Ik koop gewoon mijn MP3's maar is dit legaal dat is mijn vraag...
                          Event-Light

Comment

• renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

Bij films is het vertonen in huiselijk- of verenigingsverband (dus niet openbaar) wel toegestaan zonder rechten af te dragen. Bij muziek zit dit wellicht anders.

Het stomme is dat die huiselijke sfeer mbt muziek niet duidelijk is gedefineerd, waardoor het dus een rekbaar begrip wordt. Je kan dat rekken tot 'besloten bijeenkomst' en dus tot 'besloten feestje'. Het blijft natuurlijk de vraag of een rechter daar ook in mee gaat, zeker als het gaat om niet betaalde muziek.

Originally posted by DJ-Jan
                            Ik koop gewoon mijn MP3's maar is dit legaal dat is mijn vraag...
                            Als jij kan aantonen dat je ze netjes gekocht hebt, de webwinkel de boel netjes afdraagt aan Buma/Stemra EN als de uitbater/beheerder/organisatie netjes de rechten aan Buma/Stemra afdraagt hoef je je niet druk te maken.
                            Last edited by renevanh; 23-07-08, 17:15.
                            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4524

Originally posted by renevanh
                              Als jij kan aantonen dat je ze netjes gekocht hebt, de webwinkel de boel netjes afdraagt aan Buma/Stemra EN als de uitbater/beheerder/organisatie netjes de rechten aan Buma/Stemra afdraagt hoef je je niet druk te maken.
                              simpeler. Als jij kan aantonen ze netjes gekocht te hebben bij een legaal ogende webwinkel dan heb jij als consument in nederland jouw stuk gedaan. De Nederlandse wetgever heeft nadrukkelijk gesteld dat van een consument niet verwacht kan worden altijd te kunnen weten of een verkoper eigenaar is.

Natuurlijk moet je dan niet bij een of andere russische site gaan kopen, maar als jij bij V&D of Bol.com koopt dan kun je best wat illegaals in handen krijgen maar die verantwoordelijkheid is niet door de wetgever bij jou neergelegd. Zelfs voor die eerste kopie was dat tot voor kort niet zo. Hoewel daar nou net een uitspraak over is geweest die dat principe wat aanvecht. Of dat op individuele basis stand zal houden is de vraag. Maar als DJ wordt je waarschijnlijk door de rechter wel iets meer tegen de lat gehouden dan als argeloze particulier.

Helaas is de wetgever en de wereld nog een mening aan het vormen. En wat in de media komt is zeker niet altijd waar. Soms zelfs misleidende propaganda. (zelfs van de minister uit!) Helaas.
                              lekker belangrijk!

Comment

• DJ-Jan
                                • Jun 2008
                                • 327

Dus ik kan gewoon gekochte nummers van Itune gebruiken?
                                Event-Light

Comment

Working...