Nou dat valt wel mee hoor! Met de honderd+ voorstellingen die ik per jaar doe moet ik tussen 17 en 19 hooguit 5 keer de zaal uit.
@lex
Geluid in theater
Collapse
X
-
Let op/controleer de verstaanbaarheid in de zaal.
Ik heb mij hier ooit een keer op verkeken bij één van mijn eerste theaterprojecten. Tijdens de eerste voorstelling bleken de mensen achter in de zaal onder het balkon totaal niks te hebben verstaan. Gelukkig kwamen een paar mensen dit melden waardoor ik de dag er na mijn instellingen kon aanpassen.
Belangrijkste wat ik toen hieruit heb geleerd is maak een rondje door de zaal en vergeet de achterste plaatsen (onder een balkon) en indien aanwezig ook het balkon zelf niet. Ga even zitten op diverse plekken in de zaal links, midden en rechts, voor en achter en luister hoe het klinkt en of het verstaanbaar is.
Hou zoals gvvulpen aangeeft ook rekening met de arbo pauze. In veel theaters gaan de zalen zelfs op slot tussen 17:00 en 19:00 uur en mag je er gewoon niet in.Leave a comment:
-
Ga praten met de band ruim voor het optreden! Als ze op jongerencentrum niveau losgaan op het podium is er waarschijnlijk geen redden aan in een theater zetting.
Goed overleg met de band vooraf kan veel probelemen oplossen. Als de drummer gewent is met dikke stokken, 18" crashes en 22" heavy rides te spelen heb je dan nog een kans om zaken bij te sturen. Wanneer de band zich bewust is van de andere situatie waarin ze terecht gaan komen, dan is er al veel gewonnen.
En o ja, niet geheel onbelangrijk, check even de do's en don'ts in het theater, en leer de juiste termen. Ik weet ze nog steeds niet helemaal, maar je komt voor interessante spraakverwarringen te staan. En pauze is voor theatertechneuten ECHT pauze, dus van 5 tot 7 (of daaromtrend, even checken van tevoren) zijn ze er niet!Leave a comment:
-
Geluidsniveau in een theater kan zomaar toch wel stevig worden als je niet oplet !
Houd het podiumvolume lekker rustig, dan kun je er iets moois van maken. Er is niet direct een andere aanpak, hoewel ik zelf vind dat je toch vaak met meer finesse je ding kunt doen dan in een club... studio meets live zeg maar...
Succes ermee!Leave a comment:
-
Geluid in theater
hallo alle forum vrienden.
ik moet volgende maand bij een cd presentatie het geluid regelen in een theater zaal(150 zitplaatsen)
ik heb daarvoor een algemene vraag ,?
is er een specialere aanpak voor het geluid ,dan dat je dit doet voor een band in een poppdoium?
en dan denk ik kwa geluidsniveau ?
voor een band buiten of op poppodium moet het toch wel best op volume maar ik denk dat in een een theater zaal dit wat vaker op lekker luister en versta -niveau staat
ik ben benieuwd naar de tips en bevindingen hierover.
ik weet wel dat je dit zelf kan beinvloeden met je eigen smaak,
ik hou wel van stevige volumes
maar voor de kijker en luisteraar is dit wel anders natuurlijk .
ik ben vrijwilliger als geluidsman bij Pier-k een vertrekpunt van kunst en cultuur en muziekschool met daarbij een theaterzaal ,waar dus enige optredens worden gehouden.
ik zie de tips en antwoorden tegemoet.Labels: None
Leave a comment: