Geluid in theater

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • keenoncoolstuff
    replied
    Originally posted by MusicXtra
    Ik zou de microfoons aan de bovenzijde niet links en rechts zetten maar een links of rechts en een aan de voor of achterzijde, dus onder een hoek van 90 graden t.o.v. elkaar.
    Een beter plan inderdaad! En door de afstand tussen de mics te vergroten of te verkleinen maak je je sound "breder" en "smaller"...?
    Of redeneer ik nu verkeerd?

    Groet, Rob.

    Leave a comment:


  • MusicXtra
    replied
    Originally posted by keenoncoolstuff
    Stond er een Lesley bij de Hammond? Als dat het geval was, had je die mooi met 3 mic's kunnen oppikken. Eentje onderaan voor het laag, en dan een boven links, en boven rechts. Mooi voor het panning-effect...


    Groet, Rob.
    Ik zou de microfoons aan de bovenzijde niet links en rechts zetten maar een links of rechts en een aan de voor of achterzijde, dus onder een hoek van 90 graden t.o.v. elkaar.

    Leave a comment:


  • tididi
    replied
    Originally posted by keenoncoolstuff
    Stond er een Lesley bij de Hammond? Als dat het geval was, had je die mooi met 3 mic's kunnen oppikken. Eentje onderaan voor het laag, en dan een boven links, en boven rechts. Mooi voor het panning-effect...


    Groet, Rob.
    haai rob
    er was inderdaad een leslie aanwezig
    erg mooi trouwens
    voor de volgende keer ga ik zker meer mic gebruiken
    maar het effect van de leslie was best wel te horen hoor alleen geen pan

    ga ik dus volgende keer beter doen!
    bedankt voor de tip!

    Leave a comment:


  • keenoncoolstuff
    replied
    Originally posted by tididi
    heb het erg basic gehouden \
    ...
    bij de hammmond orgel 1 mic voor de kast
    Stond er een Lesley bij de Hammond? Als dat het geval was, had je die mooi met 3 mic's kunnen oppikken. Eentje onderaan voor het laag, en dan een boven links, en boven rechts. Mooi voor het panning-effect...


    Groet, Rob.

    Leave a comment:


  • vasco
    replied
    Originally posted by tididi
    ...
    electrische gitaren via di
    contra bas met mic voor basversteker/box
    dit ook bij de basgitaar
    Hadden de gitaristen geen versterkers?
    Ik had anders eerder de DI's bij de bas gebruikt en de mic's voor de gitaarversterkers omdat je dan het vaak eigen geluid van de versterkers ook meekrijgt. Is een meer gebruikte methode bij bands dan welke jij nu hebt gebruikt maar als ze geen versterkers hadden dan was dit een logische keuze natuurlijk.

    Bij een contrabas had ik misschien ook nog wel een mic op z'n snaren/klankkast willen hebben voor het aanslaan/strijken van z'n snaren maar dat was misschien in deze setting niet nodig/overbodig geweest.

    Leuk om te horen dat het een goede ervaring voor je was en dat je met meer vertrouwen naar je volgende optreden gaat.

    Leave a comment:


  • tididi
    replied
    Originally posted by deurklink
    En nog belangrijker hoe beviel het in een theater:P?
    het is prima bevallen
    maar zoals er eerder verteld is ,is het een kleine theater zaal
    er zijn 150 zitplaatsen .


    geluidsniveau niet te hard gezet.
    weer wel wat geleerdt, zoals beter luisteren op diverse plekken van de tribune en zaal.

    kan nu met een gerustiger gevoel de volgende optredens tegemoet zien.

    dank voor ieder.

    Leave a comment:


  • deurklink
    Guest replied
    Originally posted by tididi
    heb het erg basic gehouden \
    twee overheads boven drums en een voor kick
    electrische gitaren via di
    contra bas met mic voor basversteker/box
    dit ook bij de basgitaar
    bij de hammmond orgel 1 mic voor de kast
    zang spreekt voor zich

    alles niet te hard ,zang er een beetje boven gehouden.

    dus eigenlijk een gewoon setje voor een band dus.

    En nog belangrijker hoe beviel het in een theater:P?

    Leave a comment:


  • tididi
    replied
    Originally posted by keenoncoolstuff
    En hoe heb je het uiteindelijk opgelost?
    Ben benieuwd...

    Groet, Rob.

    heb het erg basic gehouden \
    twee overheads boven drums en een voor kick
    electrische gitaren via di
    contra bas met mic voor basversteker/box
    dit ook bij de basgitaar
    bij de hammmond orgel 1 mic voor de kast
    zang spreekt voor zich

    alles niet te hard ,zang er een beetje boven gehouden.

    dus eigenlijk een gewoon setje voor een band dus.

    Leave a comment:


  • keenoncoolstuff
    replied
    En hoe heb je het uiteindelijk opgelost?
    Ben benieuwd...

    Groet, Rob.

    Leave a comment:


  • tididi
    replied
    gisteren het optreden gehad
    door de tips van ieder is het erg goed gelukt
    er werden luister nummers gespeeld maar ook lekkere stevige nummers
    waarbij de band lekker "gas " gaf


    dank aan iedereen die mij goede aanwijzingen heeft gegeven.
    gr van paul

    Leave a comment:


  • jurjen_barel
    replied
    Originally posted by tididi
    waar kan ik nog opletten als er brushes gebruikt worden.??
    Met brushes heb je ineens een veel lager geluidsniveau. In zulke gevallen zou ik toch het hele drumstel van microfoons voorzien, waarvan je het merendeel alleen maar gebruikt in de stukken waarbij de brushes worden gebruikt. Het hangt ook heel erg af van de rest van de band, maar in het beste geval zou je het met enkel (goeie) overheads afkunnen (als de rest dus niet voor overspraak zorgt). Uiteraard als toevoeging boven de 'basis'microfoons die al eerder in dit topic zijn aangehaald.

    Leave a comment:


  • tididi
    replied
    Originally posted by w.eckhardt
    Met dit soort afmetingen denk ik dat er hierboven een hoop is geschreven wat nergens op slaat. Klein zaaltje, 8 rijen zittend publiek.

    Dan moet je dus zeker niet al te hard gaan draaien, maar vooral gaan voor een relaxte geluidsbeleving.

    Bij zo een kleine zaal zal er waarschijnlijk ook geen grote geluidsset hangen, dus je hebt best wat beperkingen.

    1. Het niveau de cymbals/crashes van het drumstel zijn je basisniveau. In dit geval zou je zelfs de overhead-mics al weg kunnen laten. Alleen de snare/kick/hihat en toms zijn belangrijk.

    2. Kleine geluidsset? Dan proberen gitaarwerk zo min mogelijk uit de PA te laten komen. Zet de gitaarversterkers wat omhoog (paar prakken (vierkante dozen) of op een tafel), en richt ze NIET recht het publiek in, maar schuin over het podium. Bij voorkeur aan elke kant van het podium één versterker, en deze door de gitarist in laten regelen dat hij/zij zichzelf goed hoort zonder monitoring te gebruiken. Hierdoor heb je meteen al een aardig basisvolume, en hoef je maar een klein beetje bij te schuiven in je zaalgeluid. (Dus nog wel microfoontje erbij, maar zul je waarschijnlijk alleen bij de solo's hoeven te gebruiken)

    3. De bas bij voorkeur wel via je zaalgeluid laten lopen, dus DI ertussen en/of mic ervoor. Dit zodat je een kleine boost in het laag kan geven en het geluid wat makkelijker wat voller kan laten klinken.

    4. Hammond zo mogelijk stereo pakken voor je zaalgeluid. (weet niet meer zeker of ze stereo-uitgang hebben eigenlijk...). Dan niet volledig links-rechts pannen, maar wel zorgen dat je beetje breed geluidsbeeld krijgt

    In dit geval moet je het eigenlijk gewoon zien als een standaard-optreden, waar je eigenlijk op minimaal niveau moet gaan schuiven.

    bedankt voor deze uitleg ,dit bedoelde ik ook met mijn vraag
    waar kan ik nog opletten als er brushes gebruikt worden.??


    er hang trouwens 2x vr15 eaw en 2x vrs 18
    aangestuurdt door
    EAW commercial CAZ1400 (2 x 450w versterker)
    1 EAW commercial CAZ2500 (2 x 730w versterker)
    en een aantal monitor vr12 eaw
    alles regelen met yamaha 01v96.

    Leave a comment:


  • berolios
    replied
    An sich een goede en nuttige bijdrage, maar hier ben ik het helemaal NIET mee eens:
    Originally posted by w.eckhardt
    [...] 2. Kleine geluidsset? Dan proberen gitaarwerk zo min mogelijk uit de PA te laten komen. Zet de gitaarversterkers wat omhoog (paar prakken (vierkante dozen) of op een tafel), en richt ze NIET recht het publiek in, maar schuin over het podium. Bij voorkeur aan elke kant van het podium één versterker, en deze door de gitarist in laten regelen dat hij/zij zichzelf goed hoort zonder monitoring te gebruiken. Hierdoor heb je meteen al een aardig basisvolume, en hoef je maar een klein beetje bij te schuiven in je zaalgeluid. (Dus nog wel microfoontje erbij, maar zul je waarschijnlijk alleen bij de solo's hoeven te gebruiken) [...]
    Als je dit gaat doen ga je controle uit handen geven en dat is NIET wat je wilt. Mijn advies: zet de gitaar-amps (ook bas-amp) als een soort side-fill neer en zet ze zeker niet te hard. Op deze manier kunnen de muzikanten (en gitarist) zichzelf goed horen, zonder dat het gitaar-geluid direct de zaal in komt. Dan wel gewoon doorversterken... zo houd je je volledige controle en kun je een mooier en completer geluidsbeeld maken.

    Succes ermee.

    Leave a comment:


  • w.eckhardt
    replied
    Met dit soort afmetingen denk ik dat er hierboven een hoop is geschreven wat nergens op slaat. Klein zaaltje, 8 rijen zittend publiek.

    Dan moet je dus zeker niet al te hard gaan draaien, maar vooral gaan voor een relaxte geluidsbeleving.

    Bij zo een kleine zaal zal er waarschijnlijk ook geen grote geluidsset hangen, dus je hebt best wat beperkingen.

    1. Het niveau de cymbals/crashes van het drumstel zijn je basisniveau. In dit geval zou je zelfs de overhead-mics al weg kunnen laten. Alleen de snare/kick/hihat en toms zijn belangrijk.

    2. Kleine geluidsset? Dan proberen gitaarwerk zo min mogelijk uit de PA te laten komen. Zet de gitaarversterkers wat omhoog (paar prakken (vierkante dozen) of op een tafel), en richt ze NIET recht het publiek in, maar schuin over het podium. Bij voorkeur aan elke kant van het podium één versterker, en deze door de gitarist in laten regelen dat hij/zij zichzelf goed hoort zonder monitoring te gebruiken. Hierdoor heb je meteen al een aardig basisvolume, en hoef je maar een klein beetje bij te schuiven in je zaalgeluid. (Dus nog wel microfoontje erbij, maar zul je waarschijnlijk alleen bij de solo's hoeven te gebruiken)

    3. De bas bij voorkeur wel via je zaalgeluid laten lopen, dus DI ertussen en/of mic ervoor. Dit zodat je een kleine boost in het laag kan geven en het geluid wat makkelijker wat voller kan laten klinken.

    4. Hammond zo mogelijk stereo pakken voor je zaalgeluid. (weet niet meer zeker of ze stereo-uitgang hebben eigenlijk...). Dan niet volledig links-rechts pannen, maar wel zorgen dat je beetje breed geluidsbeeld krijgt

    In dit geval moet je het eigenlijk gewoon zien als een standaard-optreden, waar je eigenlijk op minimaal niveau moet gaan schuiven.
    Last edited by w.eckhardt; 01-03-09, 16:15.

    Leave a comment:


  • djspeakertje
    replied
    Originally posted by vasco
    Dat is alleen door jou één keer aangehaald dat jij dat denkt maar nooit bevestigd. Ik ga er ook niet vanuit in een zaal van 150 zitplaatsen maar we weten het niet zeker totdat tididi dit bevestigd hier.

    Misschien kan tididi wat meer info geven over welke zaal het is etc. Kunnen wij misschien meer gerichte tips geven rond die zaal als we hem kennen.

    de belangrijkste regel van het forum vergeten, eerst lezen en dan pas commentaar(kan iedereen gebeuren hoor, zelf een keer een topic uit '05 gekickt)

    daan

    en het was wel bevestigt!!(zie mijn txt hierboven)

    Leave a comment:

Working...