Een beter plan inderdaad! En door de afstand tussen de mics te vergroten of te verkleinen maak je je sound "breder" en "smaller"...?
Of redeneer ik nu verkeerd?
Groet, Rob.
Geluid in theater
Collapse
X
-
Ik zou de microfoons aan de bovenzijde niet links en rechts zetten maar een links of rechts en een aan de voor of achterzijde, dus onder een hoek van 90 graden t.o.v. elkaar.Leave a comment:
-
er was inderdaad een leslie aanwezig
erg mooi trouwens
voor de volgende keer ga ik zker meer mic gebruiken
maar het effect van de leslie was best wel te horen hoor alleen geen pan
ga ik dus volgende keer beter doen!
bedankt voor de tip!Leave a comment:
-
Groet, Rob.Leave a comment:
-
Ik had anders eerder de DI's bij de bas gebruikt en de mic's voor de gitaarversterkers omdat je dan het vaak eigen geluid van de versterkers ook meekrijgt. Is een meer gebruikte methode bij bands dan welke jij nu hebt gebruikt maar als ze geen versterkers hadden dan was dit een logische keuze natuurlijk.
Bij een contrabas had ik misschien ook nog wel een mic op z'n snaren/klankkast willen hebben voor het aanslaan/strijken van z'n snaren maar dat was misschien in deze setting niet nodig/overbodig geweest.
Leuk om te horen dat het een goede ervaring voor je was en dat je met meer vertrouwen naar je volgende optreden gaat.Leave a comment:
-
het is prima bevallen
maar zoals er eerder verteld is ,is het een kleine theater zaal
er zijn 150 zitplaatsen .
geluidsniveau niet te hard gezet.
weer wel wat geleerdt, zoals beter luisteren op diverse plekken van de tribune en zaal.
kan nu met een gerustiger gevoel de volgende optredens tegemoet zien.
dank voor ieder.Leave a comment:
-
Guest repliedheb het erg basic gehouden \
twee overheads boven drums en een voor kick
electrische gitaren via di
contra bas met mic voor basversteker/box
dit ook bij de basgitaar
bij de hammmond orgel 1 mic voor de kast
zang spreekt voor zich
alles niet te hard ,zang er een beetje boven gehouden.
dus eigenlijk een gewoon setje voor een band dus.
En nog belangrijker hoe beviel het in een theater:P?Leave a comment:
-
heb het erg basic gehouden \
twee overheads boven drums en een voor kick
electrische gitaren via di
contra bas met mic voor basversteker/box
dit ook bij de basgitaar
bij de hammmond orgel 1 mic voor de kast
zang spreekt voor zich
alles niet te hard ,zang er een beetje boven gehouden.
dus eigenlijk een gewoon setje voor een band dus.Leave a comment:
-
En hoe heb je het uiteindelijk opgelost?
Ben benieuwd...
Groet, Rob.Leave a comment:
-
gisteren het optreden gehad
door de tips van ieder is het erg goed gelukt
er werden luister nummers gespeeld maar ook lekkere stevige nummers
waarbij de band lekker "gas " gaf
dank aan iedereen die mij goede aanwijzingen heeft gegeven.
gr van paulLeave a comment:
-
Met brushes heb je ineens een veel lager geluidsniveau. In zulke gevallen zou ik toch het hele drumstel van microfoons voorzien, waarvan je het merendeel alleen maar gebruikt in de stukken waarbij de brushes worden gebruikt. Het hangt ook heel erg af van de rest van de band, maar in het beste geval zou je het met enkel (goeie) overheads afkunnen (als de rest dus niet voor overspraak zorgt). Uiteraard als toevoeging boven de 'basis'microfoons die al eerder in dit topic zijn aangehaald.Leave a comment:
-
Met dit soort afmetingen denk ik dat er hierboven een hoop is geschreven wat nergens op slaat. Klein zaaltje, 8 rijen zittend publiek.
Dan moet je dus zeker niet al te hard gaan draaien, maar vooral gaan voor een relaxte geluidsbeleving.
Bij zo een kleine zaal zal er waarschijnlijk ook geen grote geluidsset hangen, dus je hebt best wat beperkingen.
1. Het niveau de cymbals/crashes van het drumstel zijn je basisniveau. In dit geval zou je zelfs de overhead-mics al weg kunnen laten. Alleen de snare/kick/hihat en toms zijn belangrijk.
2. Kleine geluidsset? Dan proberen gitaarwerk zo min mogelijk uit de PA te laten komen. Zet de gitaarversterkers wat omhoog (paar prakken (vierkante dozen) of op een tafel), en richt ze NIET recht het publiek in, maar schuin over het podium. Bij voorkeur aan elke kant van het podium één versterker, en deze door de gitarist in laten regelen dat hij/zij zichzelf goed hoort zonder monitoring te gebruiken. Hierdoor heb je meteen al een aardig basisvolume, en hoef je maar een klein beetje bij te schuiven in je zaalgeluid. (Dus nog wel microfoontje erbij, maar zul je waarschijnlijk alleen bij de solo's hoeven te gebruiken)
3. De bas bij voorkeur wel via je zaalgeluid laten lopen, dus DI ertussen en/of mic ervoor. Dit zodat je een kleine boost in het laag kan geven en het geluid wat makkelijker wat voller kan laten klinken.
4. Hammond zo mogelijk stereo pakken voor je zaalgeluid. (weet niet meer zeker of ze stereo-uitgang hebben eigenlijk...). Dan niet volledig links-rechts pannen, maar wel zorgen dat je beetje breed geluidsbeeld krijgt
In dit geval moet je het eigenlijk gewoon zien als een standaard-optreden, waar je eigenlijk op minimaal niveau moet gaan schuiven.
bedankt voor deze uitleg ,dit bedoelde ik ook met mijn vraag
waar kan ik nog opletten als er brushes gebruikt worden.??
er hang trouwens 2x vr15 eaw en 2x vrs 18
aangestuurdt door
EAW commercial CAZ1400 (2 x 450w versterker)
1 EAW commercial CAZ2500 (2 x 730w versterker)
en een aantal monitor vr12 eaw
alles regelen met yamaha 01v96.Leave a comment:
-
An sich een goede en nuttige bijdrage, maar hier ben ik het helemaal NIET mee eens:
[...] 2. Kleine geluidsset? Dan proberen gitaarwerk zo min mogelijk uit de PA te laten komen. Zet de gitaarversterkers wat omhoog (paar prakken (vierkante dozen) of op een tafel), en richt ze NIET recht het publiek in, maar schuin over het podium. Bij voorkeur aan elke kant van het podium één versterker, en deze door de gitarist in laten regelen dat hij/zij zichzelf goed hoort zonder monitoring te gebruiken. Hierdoor heb je meteen al een aardig basisvolume, en hoef je maar een klein beetje bij te schuiven in je zaalgeluid. (Dus nog wel microfoontje erbij, maar zul je waarschijnlijk alleen bij de solo's hoeven te gebruiken) [...]
Succes ermee.Leave a comment:
-
Met dit soort afmetingen denk ik dat er hierboven een hoop is geschreven wat nergens op slaat. Klein zaaltje, 8 rijen zittend publiek.
Dan moet je dus zeker niet al te hard gaan draaien, maar vooral gaan voor een relaxte geluidsbeleving.
Bij zo een kleine zaal zal er waarschijnlijk ook geen grote geluidsset hangen, dus je hebt best wat beperkingen.
1. Het niveau de cymbals/crashes van het drumstel zijn je basisniveau. In dit geval zou je zelfs de overhead-mics al weg kunnen laten. Alleen de snare/kick/hihat en toms zijn belangrijk.
2. Kleine geluidsset? Dan proberen gitaarwerk zo min mogelijk uit de PA te laten komen. Zet de gitaarversterkers wat omhoog (paar prakken (vierkante dozen) of op een tafel), en richt ze NIET recht het publiek in, maar schuin over het podium. Bij voorkeur aan elke kant van het podium één versterker, en deze door de gitarist in laten regelen dat hij/zij zichzelf goed hoort zonder monitoring te gebruiken. Hierdoor heb je meteen al een aardig basisvolume, en hoef je maar een klein beetje bij te schuiven in je zaalgeluid. (Dus nog wel microfoontje erbij, maar zul je waarschijnlijk alleen bij de solo's hoeven te gebruiken)
3. De bas bij voorkeur wel via je zaalgeluid laten lopen, dus DI ertussen en/of mic ervoor. Dit zodat je een kleine boost in het laag kan geven en het geluid wat makkelijker wat voller kan laten klinken.
4. Hammond zo mogelijk stereo pakken voor je zaalgeluid. (weet niet meer zeker of ze stereo-uitgang hebben eigenlijk...). Dan niet volledig links-rechts pannen, maar wel zorgen dat je beetje breed geluidsbeeld krijgt
In dit geval moet je het eigenlijk gewoon zien als een standaard-optreden, waar je eigenlijk op minimaal niveau moet gaan schuiven.Last edited by w.eckhardt; 01-03-09, 16:15.Leave a comment:
-
Dat is alleen door jou één keer aangehaald dat jij dat denkt maar nooit bevestigd. Ik ga er ook niet vanuit in een zaal van 150 zitplaatsen maar we weten het niet zeker totdat tididi dit bevestigd hier.
Misschien kan tididi wat meer info geven over welke zaal het is etc. Kunnen wij misschien meer gerichte tips geven rond die zaal als we hem kennen.
de belangrijkste regel van het forum vergeten, eerst lezen en dan pas commentaar(kan iedereen gebeuren hoor, zelf een keer een topic uit '05 gekickt)
daan
en het was wel bevestigt!!(zie mijn txt hierboven)Leave a comment:
Leave a comment: