Alternatief voor Gaffer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jelleu
    • Oct 2008
    • 8

Alternatief voor Gaffer

Goedemiddag,

Voor school ben ik bezig met een onderzoek naar de verspilling van Gaffer. Ik ben hierop gekomen omdat ik de voorstelling FAME op ging bouwen, en ze daar zo 5 rollen gaffer door heen gooiden om hun vloer te plakken. Na de voorstelling werd de tape er weer af gehaald en weer weggegooid.

Hartstikke milieu onvriendelijk en kostbaar (€7,50 per rol o.i.d)!

Zijn er bij jullie alternatieven bekend om ballet vloeren te plakken? De PVC tape methode ken ik uiteraard ook al...

Ik heb via school gehoord dat er een puzzel vloer bestaat (delen die je in elkaar legt als een puzzel..) Weten jullie daar iets van?

Alvast bedankt voor jullie reactie's

Jelle
  • J.S. Coolen
    • May 2008
    • 254

nee er niet echt een alternatief. Alleen eens naar een andere leverancier gaan zoeken, want 7,50 is wel erg duur.

Wel apart dat jullie gaffa gebruiken, want normaal gebruikj e hier dik pvc tape voor. Maar dat wist je al. Kost helemaal geen ene drol.
    Account niet meer actief.

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

Een dansvloer die inelkaar grijpt als puzzelstukjes heb ik eerder gebruikt bij diverse jazz dance uitvoeringen.
      Eigenschappen zijn anders dan die van rollen balletvloer, voor streetdance zeer goed toepasbaar, geen arvaring met andere dansvormen.
      Meer info: VEKA VLOEREN BV
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Jelleu
        • Oct 2008
        • 8

Originally posted by J.S. Coolen
        nee er niet echt een alternatief. Alleen eens naar een andere leverancier gaan zoeken, want 7,50 is wel erg duur.

Wel apart dat jullie gaffa gebruiken, want normaal gebruikj e hier dik pvc tape voor. Maar dat wist je al. Kost helemaal geen ene drol.
        Ik noemde ook maar een bedrag, weet niet echt wat de echte prijs is.... En het verbaasde mij ook toen, maar dan nog, in heel veel voorstellingen word nog steeds heel erg veel gaffa gebruikt.... En dat word daarna allemaal weer weggegooid..... Zonde!

Comment

• lichtpuntje
          • Sep 2003
          • 79

Ik zie het meer als een verbruikspost, welke in de begroting van een verhuurbedrijf o.i.d. wordt opgenomen... De vervanging hiervan leidt weer tot een nieuwe investering, terwijl dit eigenlijk niet noodzakelijk is...
          Net zoiets als benzine/diesel bij een koeriersbedrijf... Kun je ook veranderen door hybride auto's te kopen, maar dan moet je weer investeren...

Wat betreft milieu: Ik denk dat er op bijv een lowlands meer afval wordt geproduceerd in een paar dagen, dan er jaarlijks wereldwijd gaffa in de prullenbak verdwijnt... M.a.w. De hoeveelheid weggegooide gaffa is nihil als het gaat om eventuele milieueffecten...

Groeten, Thomas
          dus...

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3150

@J.S. Coolen: 7,50 is niet gek voor een rol Nichiban, anders hoor ik graag waar jij ze vandaan haalt.

Enige optie die ik kan bedenken: bredere banen, zodat je minder banen in totaal hebt en dus minder aan elkaar hoeft te plakken. Sowieso gebruik je PVC inderdaad voor balletvloeren, geen gaffa (maar daar win je geen meters mee).

Bij de bron van het verbruik valt er weinig aan te pakken (als het gaat om vloeren plakken). Kijk anders eens naar wat voor grondstoffen er in de tapes zitten en in hoeverre dat milieubelastend, afbreekbaar of zelfs recyclebaar is (ik vrees het ergste overigens) en doe vervolgens suggesties voor andere grondstoffen in de fabricage, zonder dat de kwaliteit merkbaar naar beneden gaat. (En niet dat een kabel na een jaar naar beneden komt zetten uit een toneeltoren, omdat de tape compleet is gecomposteerd. )

Voor andere toepassingen dan balletvloeren zijn er wel meer alternatieven te bedenken. Opgerolde kabels of kabelbomen kun je bijeenhouden met klittenband of willemjantjes en ga zo maar door.

Succes met je onderzoek en plaats de uitkomst hier als het klaar is.

/edit: lichtpuntje was me voor. Uiteraard valt een podiumvloer aan tape nog best mee in de totale afvalstatistieken, maar dat is het onderwerp van de TS niet.

Comment

• J.S. Coolen
              • May 2008
              • 254

UItzoeken waar je het goedkoopst je tape vandaan moet halen, laat ik aan jezelf over. Maar meer dan 5 euro voor 50 meter betaal ik niet. En als je werkelijk veel nodig hebt en ze dus per doos koopt (24 stuks) of per pallet (wat wij toen gedaan hebben) IS je prijs echt wel een heel stuk lager dan 7,50.

Maar waarom geen PVC tape dan? Dat kost misschien 3 euro (5mm) per 5 meter. dan bespaar je al de helft.

Comment

• s142918
                • Apr 2006
                • 111

Je moet zo'n probleem gewoon omdraaien. Als Nichiban even wat centen steekt in het ontwikkelen van een afbreekbare tape, dan maakt het ineens niets meer uit hoeveel je er doorheen plakt. En dan los je het probleem ook meteen totaal op voor alle tape gebruikers, niet alleen voor de balletvloerplakkers (wat vast maar een klein stukje marktaandeel van Nichiban is).

Comment

• lichtpuntje
                  • Sep 2003
                  • 79

Dus als Nichiban ineens milieuvriendelijke tape ontwikkeld maakt het voor mij nix meer uit of ik nu 1 of 100 rollen per avond verbruik? Moet je mn werkgever eens horen! Die loopt soms al zo te zeiken dat we zoveel tape verbruiken... En daarbij is Nichiban ook niet gek: die 'centen' worden echt wel doorberekend naar de afnemer... Tenzij de overheid subsidie verleent (maar dat lijkt me sterk: die hebben het te druk met het overnemen van banken...)
                  En eerlijk gezegd vind ik het milieu een zwak argument om een complete productielijn voor een simpel product als gaffa om te bouwen. Als je de risicoanalyse opzet m.b.t. het milieu, komt er vast en zeker uit dat de milieueffecten, veroorzaakt door Nichiban, dusdanig klein zijn dat ze te verwaarlozen zijn.
                  dus...

Comment

• Upgrading your system
                    • May 2003
                    • 1684

Jongens, alsjeblieft....

Ik sta vooraan in de rij als het gaat om een beter milieu, maar als ik dat moet gaan redden door moeilijk te gaan zitten doen met plakband denk ik dat we wel een beetje doordraaien.

Hybride bestel-auto's G3 installaties erin, gebruik van roetfilters en moderne agregaten ed. kan ik allemaal best mee leven, maar dit gaat mij net even te ver.
                    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• lichtpuntje
                      • Sep 2003
                      • 79

Gelukkig, ben niet de enige die er zo over denkt... Milieu is een leuk onderwerp hoor (zelfs mijn afstudeerrichting) maar geen issue wat allesbepalend is.

Tot zover...

Gr. Thomas
                      dus...

Comment

• Jelleu
                        • Oct 2008
                        • 8

Jongens jongens, het is niet mijn uitgaanspunt om het milieu ala Algore aan te pakken, maar wat ik wel weet is dat er zo vreselijk veel tape word weggegooid, en daar zoek ik een alternatief voor.

Ook kost het plakken van vloeren veel tijd, en een stagair die heb je ook niet altijd bij je. Een andere methode om vloeren te plakken/bij elkaar te houden, daar ben ik juist naar op zoek!

Comment

• geenstijl21
                          • Jan 2008
                          • 462

1 dingetje zo'n "legpuzzelvloer" neemt meer ruimte dus meer transport capaciteit dus slechter voor het milieu...

Bij de truss gebruiken we af en toe van die rubberen dingetjes (willem jantjes) die gaan eens in de zoveel tijd stuk... wat dacht je wat dat kost qua vervuiling....

Wanneer je een broodtrommel koopt en je doet daar 2 jaar mee dan is het beter voor het mileu om losse broodzakjes te gebruiken.....
                          "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• J.S. Coolen
                            • May 2008
                            • 254

ok daar slaat ook weer iemand de plank volledig mis. De topicstarter vraagt om een oplossing. niet om jou visie met betrekking op milieu....

1 ding snap ik niet, waarom denk je dat broodzakjes beter voor hte milieu zijn dan een broodtrommel? Dat zijn een hoop zakjes per jaar hoor.
                            Last edited by J.S. Coolen; 08-10-08, 12:11.

Comment

• geenstijl21
                              • Jan 2008
                              • 462

Originally posted by J.S. Coolen
                              ok daar slaat ook weer iemand de plank volledig mis. De topicstarter vraagt om een oplossing. niet om jou visie met betrekking op milieu....

1 ding snap ik niet, waarom denk je dat broodzakjes beter voor hte milieu zijn dan een broodtrommel? Dat zijn een hoop zakjes per jaar hoor.
                              De reden voor een andere vorm balletvloer was volgens de topicstarter: de gaffer tape die gebruikt en weggegooid werd en dat die restanten slecht voor het milieu zijn....

ik geef aan dat je meer transportcapaciteit nodig hebt met een puzzelballetvloer(die zitten niet op een rol)..... vind niet dat ik dan de plank mis sla...

En over de broodtrommel/zakjes: google dat even voordat je daar een uitspraak over doet
                              Last edited by geenstijl21; 08-10-08, 14:13.
                              "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

Working...