Valmechanisme

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Valmechanisme

Hallo allemaal,

Ik wil graag een beroep op jullie doen wat betreft het meedenken voor een valsysteem. We hebben 10 rekwisieten van 15kg per stuk die gecontrolleerd vanaf afstand uit de kap losgelaten kunnen worden. Via Google en de interne zoekfunctie nog niets wijzer geworden.

Magneetcontacten zijn al uitgeprobeerd, maar die gaan tot 10kg. We hebben van een duits bedrijf al een valsysteem gekocht (Audi kofferbakdekselsloten in een theatervalsysteem omgetoverd), maar de controller kan maar 3 kanalen aansturen, terwijl we liefst 6-10 kanalen aansturen. Daarnaast trekken die krengen 60A op 12V, dus om nou met een 12mm2-multi de kap in te gaan...

Dus ik hoop dat er onder jullie nog mensen zijn met een goede suggestie.

Alvast bedankt!
  • JeroenVDV
    • Mar 2004
    • 963

Originally posted by jurjen_barel
    Hallo allemaal,

Ik wil graag een beroep op jullie doen wat betreft het meedenken voor een valsysteem. We hebben 10 rekwisieten van 15kg per stuk die gecontrolleerd vanaf afstand uit de kap losgelaten kunnen worden. Via Google en de interne zoekfunctie nog niets wijzer geworden.

Magneetcontacten zijn al uitgeprobeerd, maar die gaan tot 10kg. We hebben van een duits bedrijf al een valsysteem gekocht (Audi kofferbakdekselsloten in een theatervalsysteem omgetoverd), maar de controller kan maar 3 kanalen aansturen, terwijl we liefst 6-10 kanalen aansturen. Daarnaast trekken die krengen 60A op 12V, dus om nou met een 12mm2-multi de kap in te gaan...

Dus ik hoop dat er onder jullie nog mensen zijn met een goede suggestie.

Alvast bedankt!
    Uhh, hallo? 10 rekwisieten van 15kg per stuk laten vallen? Voel even aan je voorhoofd? Wat dacht je ervan om te beginnen met het aanpassen van je rekwisieten zodat ze zwaar lijken maar NIET ZWAAR ZIJN?!?!?!?!
    Creating shows beyond Imagination

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

Ja sorry, maar daar kan ik ook niets aan doen. Ze zijn besteld op 10kg per stuk, maar het decorbedrijf heeft ze iets te zwaar gemaakt, maar dat neemt het probleem nog niet weg.

Bovendien vraag ik om een passend valsysteem, niet of mensen aanpassingen weten voor de rekwisieten.

Comment

• jakobjan
        • Jul 2002
        • 599

en als je nu per rekwisiet 2 magneet contacten van 10 kg gebruikt..
        Jakob-Jan
        Lightjockey Beta tester
        Freelance Licht tekkie

Comment

• JeroenVDV
          • Mar 2004
          • 963

Originally posted by jurjen_barel
          Ja sorry, maar daar kan ik ook niets aan doen. Ze zijn besteld op 10kg per stuk, maar het decorbedrijf heeft ze iets te zwaar gemaakt, maar dat neemt het probleem nog niet weg.

Bovendien vraag ik om een passend valsysteem, niet of mensen aanpassingen weten voor de rekwisieten.
          Tja, bij mij breekt het zweet als technicus eerlijk gezegd al uit als er iemand met het idee aankomt om een 10 rekwisieten van 10 danwel 15 kilo te laten vallen.
          Creating shows beyond Imagination

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

Ben benieuwd naar de bijbehorende PRIE als het project onderweg gaat.

15kg uit de kap laten donderen, vanaf 4m ( lijkt me wel minimaal).
            Wat is dan de valsnelheid op het moment van landen op het podium?

Welke eisen stel je aan je podium?

Leuke vraag, maar zoals Jeroen al aangeeft, niet realistisch.

Of zou het toeval zijn dat valmagneten er maar zijn tot 10KG belasting?

Inhoudelijk meedenken: een haak die je een puls geeft.dus een haak die open gaat als je hiervoor het signaal stuurt.
            of ouderwets, gewoon aan touwtje trekken, haak gaat open, decorstuk komt via zwaartekracht naar beneden.

15kg, nogmaals, ben benieuwd!
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• William
              • Oct 2002
              • 233

even EML Holland bellen, Wij beschikken over diverse valsystemen met magneten die op afstand kunnen worden bedient. Word vaak gebruik voor valdoek etc.

grtn
              V*L...........punt

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

PRIE is al 1,5 maand geleden naar alle schouwburgen gedaan, hakenwerk hebben we inderdaad al aanwezig, maar dat is dat verhaal met enorme dikke stuurkabels (Kabuki-systeem van Gerrietsen). Magneetcontacten is inderdaad een optie, maar permanentmagneten ivm veiligheid. Electromagneten dan weer niet, want als we halverwege de bouw zijn en er wordt per ongeluk een stekker uitgetrokken dan gebeuren er inderdaad ongelukken.

Voor de geinteresseerden: voorwerpen vallen op een hoac-vloer, valhoogte is 3m. Eerste tests hebben we vanavond, maar we hebben genoeg gekeken naar valsnelheid en belastbaarheid.

Touwtrekken lijkt me in dit geval het minst realistisch. Enorm veel tijd kwijt aan katrollen installeren en hierbij is niet zomaar een sleutel eruit te draaien om speelgrage toneelhandjes buiten spel te zetten.

Het gaat er vooral om dat er op korte termijn een goed, veilig, robuust systeem komt waar je in de respectabele schouwburgen voor de dag kan komen.

EML heb ik nog niet gebeld, maar bij een ander verhuurbedrijf heb ik al een vergelijkbaar systeem gevonden. Wel electromagneten, maar met backupaccu erbij, maar dat is ook nog niet zaligmakend. Accu trek je in een half uurtje leeg met 10 van die magneten en een alarmsysteem vol toeters en bellen bij stroomuitval wil je op je zijtoneel niet hebben en op het moment dat we nog volop aan het bouwen zijn op de vloer, valt een ASL-beacon-achtig lampje ook niet zo snel op...
                Last edited by jurjen_barel; 02-10-07, 19:20. Reason: William was me net voor.

Comment

• Stage-Q
                  • Sep 2007
                  • 389

welke theatervoorstelling als ik vragen mag?

misschien komen we elkaar nog wel tegen,

ik zit deze winter in t theater van Deventer en Hengelo...

benieuwd of je er dan wat op gevonden hebt.
                  Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• Pieter Huijgen
                    • Sep 2003
                    • 766

Wij hebben hier wel eens speren uit de kap laten vallen die vervolgens rechtop in de vloer bleven staan. Dit wel met een systeem met dubbele beveiliging: een elektromechanische veiligheid wordt 1 minuut vantevoren ontgrendeld en vervolgens staan er 2 mensen bij om het te bedienen, beide met een noodknop die ze los kunnen laten om de actie te onderbreken + vrijgave door de voorstellingsleider.

15 kg lijkt natuurlijk veel, maar een doek van 15 kg zal je bijna niemand over horen... Neemt absoluut niet weg dat je goede veiligheidsmaatregelen moet nemen. Waar komt het systeem vandaan wat je nu gehuurd hebt? Bright Light? Op zich beschermt de backup accu wel tegen onbedoeld verwijderen van de 230V stekker, maar als de stuurkabel ergens losgaat valt je voorwerp wel ongecontroleerd naar beneden. Daarom zou ik toch kijken of het mogelijk is een extra veiligheid in te bouwen. (denk bijv. aan een retourlijn van je stuursignaal)
                    Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3150

Originally posted by Stage-Q
                      welke theatervoorstelling als ik vragen mag?

misschien komen we elkaar nog wel tegen,

ik zit deze winter in t theater van Deventer en Hengelo...

benieuwd of je er dan wat op gevonden hebt.
                      Helaas, daar komen we niet. Arnhem is dan (volgens mij) het dichtstbijzijnd. De voorstelling heet Ajax, coproductie van Theatercompagnie en Toneelgroep Amsterdam. Ik loop op deze productie stage vanuit de Theatercompagnie.

Het magneetvalsysteem staat in optie bij een laserverhuurbedrijf, is bedoeld om doekjes te laten vallen inderdaad. Wat het grote verschil is met doeken van 15 kg? Daar neemt het gewicht geleidelijk aan toe als het op je valt, onze rekwisieten zijn ondanks het piepschuim redelijk hard van buiten en daarvan komt het gewicht in 1x op je harsens. Uiteraard is er niemand in de buurt op het moment van vallen, maar toch moeten ze al vroeg in de bouw klaarhangen in de kap. Daarom al die veiligheid...

Comment

• Stage-Q
                        • Sep 2007
                        • 389

dus dat wordt bouwen met helm op, op een theatervloer?

en piepschuim van 15 kg...hoe groot is dat decor wel niet van jullie

Je zou ook eens contact kunnen opnemen met de Reisopera uit enschede.... die hebben zelf een decorbouwclub, en die maken ook echt professionele systemen voor de gekste dingen.
                        Dus misschien hebben zij nog wat op schap liggen.

Succes ermee
                        Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• koen heringa
                          • Jan 2005
                          • 25

Touwtje met een fits en krommer lijkt mij het veiligst.
                          Geen gedoe met electrische schakelingen en het kan veel gewicht hebben.

Vlak voor de voorstelling de rekwisieten er in hangen is waarschijnlijk even puzzelen met jullie oplopende vloer, maar moet ook te doen zijn.

Als je bang bent de mensen aan de touwtjes van het mechanisme gaan trekken kun je van te voren waarschuwen natuurlijk.
                          Pick any two: Cheap Fast Good

Comment

• @lex
                            • Jul 2006
                            • 1087

Volgens mij is pneumatiek de oplossing. Een aantal voordelen:

Je bent niet afhankelijk van bijvoorbeeld 230V (of het wegvallen ervan dus...)
                            Zeer goedkope kabels (=slangetje)
                            Later nog voor vele andere toepassingen te gebruiken

Nadeel:
                            een aantal duurdere componenten nodig (cilinder voor het bevestigen/laten vallen, compressor met evt extern drukvat, ventielenblok met 24V voeding en schakelaars of handgeschakelde ventielen (soort kranen dus)

Als je meer wilt weten, neem dan ff contact met me op!
                            Gr, @lex
                            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• koen heringa
                              • Jan 2005
                              • 25

Originally posted by @lex
                              Volgens mij is pneumatiek de oplossing.
                              Ja, leuk een compressor op het toneel...

Jurjen_barel: Jullie zijn inmiddels op tour lijkt me. Voor welke oplossing heb is gekozen?
                              Last edited by koen heringa; 14-10-07, 14:02.
                              Pick any two: Cheap Fast Good

Comment

Working...