Roedeboeien

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

Originally posted by Ruud_de_Koning
    I
    Nog ff oefenen:
    - CE is een waarmerk,..
    - Het waarmerk staat garant voor een Nederlandstalige Bruksanwisnung.

Er bestaat geen uniforme Europese regelgeving over de taal waarin handleidingen voor consumentengoederen gesteld moeten worden. Voor een aantal specifieke productgroepen gelden er echter Europese richtlijnen waarin wel voorschriften staan voor het taalgebruik van de handleiding.
    In de machinerichtlijn staat bijvoorbeeld dat de handleidingen in de nationale taal gesteld moeten worden. Volgens andere CE-markeringrichtlijnen moet een keuze worden gemaakt uit een van de drie moderne talen (Engels, Duits of Frans). Voor producten die niet onder een richtlijn vallen, hebben de lidstaten de vrijheid om het gewenste taalgebruik van handleidingen in het nationale recht vast te leggen. In de meeste gevallen hebben de lidstaten ervoor gekozen om wettelijk te bepalen dat de handleiding in de nationale taal moet worden gesteld.

CE label staat dus NIET garant voor een nederlandstalige handleiding.
    Indien een CE label is aangebracht moet de handleiding in 1 van de officiele talen voor dat land worden geleverd.
    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Ruud_de_Koning
      • Aug 2003
      • 112

Ik word er helemaal emotioneel van...

Kzat het nog ff allemaal door te lezen. Ik kom inderdaad tegenwoordig ook heel vaak de Doughty klem (SWL 200kg = WLL-T 100kg) tegen.
      (Als vervanger van de roedeboei, dus ik gil 'm weer helemaal de topic in, heer Moderator..!)

Voor de Driftige Druitelaars:
      Trigger Hanging Clamp

Lijkt mooi, maar als je dit product koopt zit er een ongemarkeerd oog op. Beetje slordig, voor die prijs. Je weet achteraf helemaal niet of iemand dit zo als een kant-en-klaar product heeft gekocht (Doughty is ook niet zo scheutig met text op het certificate) of dat iemand zo'n oog er zelf op heeft gezet.

Liever de klem maar los kopen dus, boutje er zelf in doen (8.8), en er een mooi gemarkeerd oog op zetten. Kwart tonnetje of zo?

Leuk voor wie er 'oog' voor heeft: een zekere lichtleverancier met schuurdeuren levert ze wel heel netjes en compleet. Ook eigen asemblaasje. (schrijf je dat zo???) Soms komen goede dingen uit onverwachte hoek...

(Waar blijft die gozer toch? Over drie minuten changement...)
      "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

Comment

• Ruud_de_Koning
        • Aug 2003
        • 112

Originally posted by axs
        CE label staat dus NIET garant voor een nederlandstalige handleiding.
        Indien een CE label is aangebracht moet de handleiding in 1 van de officiele talen voor dat land worden geleverd.
        Ik heb hier de tekst: "Moet in de taal van het land van de gebruiker zijn opgesteld."

Daarvóór gold: "Dient in een voor het land gangbare taal te zijn opgesteld."

Onze oude vertrouwde Machine Richtlijn.....
        Zoals vermeld in de map van de heer Bakker. (Op mijn schoot)

FF kijken wat de 5509 zegt. Zo terug.
        tuut-tuut-tuut-tuut-tuut-tuut...

Ben ik weer. Zonder toestemming van de NEN:

[LEFT][FONT=Univers-Bold]4.4 Taal[/FONT]
        [FONT=Univers]Een gebruikershandleiding moet in de Nederlandse taal[/FONT]
        [FONT=Univers]zijn gesteld.[/FONT]
        [FONT=Univers]Als naast de Nederlandse taal meer talen worden[/FONT]
        [FONT=Univers]gebruikt, moeten de instructies in de ene taal zich duidelijk[/FONT]
        [FONT=Univers]onderscheiden van die in de andere. Plaats verschillende[/FONT]
        [FONT=Univers]talen in aparte secties van de gebruikershandleidingen.[/FONT]
        [FONT=Univers]Als dit niet mogelijk is, moet de instructie in iedere[/FONT]
        [FONT=Univers]taal een apart deel van de gebruikershandleiding vormen.[/FONT]
        [FONT=Univers]Bij export van een product moet een gebruikershandleiding[/FONT]
        [FONT=Univers]in de taal/talen van het land van bestemming worden[/FONT]
        [FONT=Univers]geleverd. De gebruikershandleiding in de oorspronkelijke[/FONT]
        [FONT=Univers]taal kan worden meegeleverd (soms wettelijk verplicht).[/FONT][/LEFT]

[LEFT]Sorry...soms heb ik gelijk, en soms moet jij verliezen. Of zo...toch?[/LEFT]
        Wel norm dus.

En omdat de CE markering verwijst naar de Conformiteitsverklaring, waar in staat dat de fabrikant zich conformeert aan de voor ons land geldende regels, normen en wetten, mogen we toch ook wel verwachten dat ie zich conformeert aan de 5509, niet waar?
        Of is 't echt alleen maar Europiaans? Twijfel...twijfel....

(Er ligt ergens een Clearcom met de microfoon open...)
        Last edited by Ruud_de_Koning; 14-01-08, 15:06. Reason: opmaak en aanvulling
        "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

Comment

• axs
          Moderator
          • Jun 2002
          • 2687

Ruud,

Je spreekt hier niet over CE markering maar over de Machinerichtlijn. Voor CE geld nog steeds hetgene wat ik hierboven vermeldde.

En laat de machinerichtlijn nu niet gelden voor alle consumentenproducten...

Officieel zegt de CE norm dat de handleiding in minstens 1 van de officiele landstalen moet geleverd worden van het land waarin het product wordt gebruikt.
          Aangezien Nederland geen enkele andere 'europese' taal dan het Nederlands als officiele taal heeft, klopt dat idd voor Nederland.
          In Belgie mag het echter in het Nederlands OF Frans OF Duits. Slechts 1 van de drie is verplicht...

Wat de machinerichtlijn zegt doet niet ter zake voor een CE-markering voor consumenten goederen.
          Last edited by axs; 14-01-08, 16:01.
          If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Ruud_de_Koning
            • Aug 2003
            • 112

jacht op de EN5509

Ik ging even op zoek naar de oorsprong van de NEN5509. We googelen wat af, niet? Niet te verwarren met: "5509 Sexy Top" Die je dan ook tegenkomt.

Lukt me niet om de NEN aan een EN te linken inderdaad. Interessant toch allemaal.

(Zullen we na de soundcheck dan samen wat gaan eten?)

Comment

• Ruud_de_Koning
              • Aug 2003
              • 112

En12100-2

[LEFT][FONT=ArialMT][FONT=ArialMT]Ik weet dat de CEN WS 25 gaat verwijzen naar de EN12100-2. Maar die hebt ome Ruud ff niet ter inzage. Dat is de Europese Norm voor de technische informatie die bij het product geleverd moet worden. En de WS 25 is ook van toepassing op hulpmiddelen en hijsgereedschappen, toch???[/FONT][/FONT]
              [FONT=ArialMT][FONT=ArialMT]Weet iemand anders wellicht of er in de 12100-2 een verwijzing naar de taal staat? [/FONT]
              [FONT=ArialMT]Dat zou muy bien zijn, omdat de WS 25 ook specifiek voor onze branche is. [/FONT][/LEFT]

[LEFT][FONT=ArialMT]Maar we zijn het gelukkig wel eens over het feit dat er in NL tenminste ook een Nederlandstalige bruksanwisnung bij EEN ROEDEBOEI moet zitten. We moeten alleen nog even uitvogelen of dat nou welofnie ook aan de CE markering vast zit. Het wordt echt tijd dat Bakker uit zijn hol komt. [/FONT][/LEFT]

[LEFT][FONT=ArialMT]CE normering bestaat volgens mij niet. Tenzij je verwijst naar de norm die zegt dat er een CE markering op een EU product moet zitten. Maar dat is geen norm, maar een wet. Het CE teken heet officieel een waarmerk. En merk waaraan we kunnen zien waar we de waar mogen verkopen. [/FONT][/LEFT]

Even de moderator behagen, en de zij-instromers een aai geven: waar hebben we het ondertussen over?
              - De Roedeboei
              - We zijn klaar met wat er allemaal op vermeld moet staan
              - Certificaat; helder en duidelijk
              - Conformiteitsverklaring; geen twijfel mogelijk
              - Rest nog de vraag of er bij een hijsgereedschap een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing geleverd MOET worden.
              - Volgens de NEN5509 is het op het niveau van normen een 'plicht'.
              - Wie heeft de 'harde' wetstekst? Bijvoorbeeld uit de MR. Wat staat erover in de [FONT=ArialMT]EN12100-2? [/FONT]

[LEFT][FONT=ArialMT](Mag ik even je Gerber even lenen?)[/FONT][/LEFT]
              [/FONT]
              Last edited by Ruud_de_Koning; 14-01-08, 16:14. Reason: aanvulling infotainment over topic

Comment

• Ruud_de_Koning
                • Aug 2003
                • 112

Monitor Arbeidsinspectie Arbeidsmiddelen 2006 2007

[LEFT][FONT=Arial-BoldMT]De AI evalueert ook. Dat doen ze in 'monitors'. [/FONT]
                [FONT=Arial-BoldMT]Het volgende is te vinden in de Monitor 2006 2007 Arbeidsmiddelen:[/FONT][/LEFT]

[LEFT][FONT=Arial-BoldMT]1.3[/FONT]
                [FONT=Arial-BoldMT]De inspectiepunten en onderwerpen[/FONT]
                [FONT=ArialMT]Het inspectieproject bestond uit een aantal onderwerpen waarop handhavend werd opgetreden bij overtredingen en uit twee onderwerpen waarover via een monitorvragenlijst bijzonderheden werden verzameld. De belangrijkste inspectieonderwerpen waren:[/FONT][FONT=ArialMT][/LEFT][LIST][*][LEFT]algemene veiligheid m.b.t. arbeidsmiddelen zoals keuring en onderhoud. Daarbij moet niet alleen gedacht worden aan heftrucks, maar ook aan andere arbeidsmiddelen zoals verpakkingsmachines, papier- en kartonpers, hijs- en hefapparatuur e.d.[/LEFT][*][LEFT]de veilige inrichting van de arbeidsplaats,[/LEFT][*][LEFT]valgevaar,[/LEFT][*][LEFT]dieselmotorenemissie,[/LEFT][*][LEFT]afschermen van bewegende delen van arbeidsmiddelen,[/LEFT][*][LEFT]verstrekken van informatie over de werkzaamheden,[/LEFT][*][LEFT]CE markering machine, [/LEFT][*][LEFT]Nederlandse gebruiksaanwijzing bij CE gemarkeerde machines.[/LEFT][/LIST][LEFT][/FONT][FONT=ArialMT]De vijf belangrijkste overtredingen waren:[/FONT]
                [FONT=ArialMT]1) arbeidsmiddelen die aan slijtage onderhevig zijn waren niet gekeurd en beproefd;[/FONT]
                [FONT=ArialMT]2) arbeidsplaats was niet stabiel of stevig;[/FONT]
                [FONT=ArialMT]3) arbeidsplaats was niet veilig en ordelijk ingericht;[/FONT]
                [FONT=ArialMT]4) men voldeed niet aan de warenwet (vooral ontbreken Nederlandstalige gebruiksaanwijzing);[/FONT]
                [FONT=ArialMT]5) er was geen RI&E of deze was niet volledig.[/FONT][/LEFT]

[LEFT][FONT=ArialMT]Ik weet uit mijn blooten hooft dat we als Nederland op de vingers zijn getikt door de EU omdat we te weinig handhaving pleegden op het zorgvuldig naleven van de warenwet. (Duh?) De warenwet gaat ook over handleidingen en dergelijke. Het is dus best wel een actueel onderwerp op dit ogenblik. [/FONT][/LEFT]

[LEFT][FONT=ArialMT]De boer, hij ploegt voort. In AI bladen en de Arbobesluiten kom ik niks tegen over de taal van de handleiding. [/FONT][/LEFT]

[LEFT][FONT=ArialMT]("Hoe vaak moet ik je nog uitleggen dat je de mensen niet moet aankijken met zo'n Petzl op je kop?") [/FONT][/LEFT]
                Last edited by Ruud_de_Koning; 14-01-08, 16:54. Reason: Duh? verplaatst

Comment

• Ruud_de_Koning
                  • Aug 2003
                  • 112

Gevonden

Ik wist dat ik het wist:
                  De nieuwe MR zegt:

1.7.4.
                  [LEFT]Gebruiksaanwijzing[/LEFT]
                  Bij iedere machine moet een gebruiksaanwijzing zijn gevoegd in de officiële Gemeenschapstaal (of talen) van de lidstaat waar de machine op de markt wordt gebracht en/of in bedrijf gesteld. De bij de machine gevoegde gebruiksaanwijzing moet een „oorspronkelijke gebruiksaanwijzing" of een „vertaling van de oorspronkelijke gebruiksaanwijzing" zijn; in het laatste geval moet bij de vertaling een „oorspronkelijke gebruiksaanwijzing" zijn gevoegd.

[LEFT]Met nog een opsomming van wat er in moet staan. [/LEFT]

[LEFT]Ik lees en begrijp dat de MR, volgens Artikel 1, lid d, ook van toepassing is op hijs- en hefgereedschappen. [/LEFT]

[LEFT]Voor alle duidelijkheid; daar is veel verwarring over:[/LEFT]
                  In deze richtlijn worden onder „machines" verstaan, de producten bedoeld in artikel 1, lid 1, punten a) tot en met f).

Dus ook lid d !!! De hijs- en hefgereedschappen
                  Overal waar 'machine' staat mag je gewoon 'roedeboei' invullen. Dus:
                  "Bij iedere roedeboei moet een gebruiksaanwijzing zijn gevoegd in de officiële Gemeenschapstaal (of talen) van de lidstaat waar de machine op de markt wordt gebracht en/of in bedrijf gesteld."

Verder is het nog heel interessant om te lezen wat een fabrikant van een niet genormaliseerd product moet doen om een CE markering aan te mogen brengen. Ik zal de details besparen, maar je mag een niet-genormeerd hijs- en hefgereedschap niet zomaar van een CE voorzien en op de markt donderen! Logisch dat de de firma Roodenbrand en co zich daar niet de vingers aan willen branden!

[LEFT]Artikel 14.2[/LEFT]
                  Wanneer de machine niet in bijlage IV wordt genoemd, past de fabrikant of diens gemachtigde de in bijlage VIII bedoelde overeenstemmingsbeoordelingsprocedure met interne controle van de productie van machines toe.

Bijlage VIII
                  2. Voor ieder van de serie in kwestie representatief type stelt de fabrikant of diens gemachtigde een technisch dossier als
                  bedoeld in bijlage VII, onder a samen.

[LEFT]Bijlage VII, onder a[/LEFT]
                  Samengevat een compleet dossier met berekeningen en tekeningen. Met risico- analyses, en een volldige kwaliteitsborging van de veiligheid.

[LEFT]Zullen we de technische dossiers eens gaan opvragen?? Grinnik[/LEFT]

[LEFT](Het decoratelier heeft het gemaakt, dan zal het toch wel in orde zijn?)[/LEFT]
                  Last edited by Ruud_de_Koning; 14-01-08, 17:48. Reason: Opmaak was een zootje

Comment

• Ruud_de_Koning
                    • Aug 2003
                    • 112

Samenvatting

De Roedeboei
                    - Vermelding van CE, WLL, fabrikant en materiaal
                    - Certificaat; met vermelding van (het ontbreken van) de fabricagenorm
                    - Conformiteitsverklaring; met vermelding gevolgde wetgeving en normen
                    - Een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing volgens MR en wie het netjes wil doen:
                    - Gebruiksaanwijzing opstellen volgens de NEN5509

Van het product dient een Technisch Dossier te zijn opgesteld volgens de richtlijnen in de bijlagen van de MR. Bewijs van sterkte en deugdelijke constructie zijn dus opvraagbaar.[FONT=ArialMT] Evanals een risico analyse. [/FONT]

En dan ook nog even het bruggetje naar de CE markering. (Het voelt altijd zo lekker om gelijk te hebben...):
                    - Een CE markering verwijst naar het feit dat de fabrikant aangeeft zich aan de wet gehouden te hebben.
                    - De wet is in dit geval de MR
                    - Dus een CE markering op alles waar je mee hijst zegt impliciet dat je er een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing bij krijgt.
                    - Het CE teken op een hijsgereedschap zegt dat je de NL bruksanwisnung mag opvragen, omdat die erbij geleverd MOET zijn!

CE norm??? Dat bestaat niet. Toch?
                    Er is een Europese wet die bepaalt dat op goederen en machines in de EU het CE waarmerk (inclusief alle plichten) aangebracht moet worden. Op arbeidsmiddelen moet altijd een CE vermeld staan. Niksnie consumentengoederie. Hepwie niks mee temake nie.

(De whiskey is op, wil jij even appelsap gaan halen?)
                    Last edited by Ruud_de_Koning; 14-01-08, 22:22. Reason: Aanvulling

Comment

• Enrico
                      • Jun 2004
                      • 28

Voor we met normen gaan gooien, even checken of ik alles op een rijtje heb:
                      Verbeter me waar ik de fout in ga...

De roedeboei, we weten allemaal wat het is nu heeft een paar zwakke punten en problemen:

het scharnier punt. de scharnier pen.
                      het oog, de bout en de borging van het laatste.
                      Klopt het nog zo?

over die scharnier pen enzo heb ik nog niets gelezen. laten we maar even aannemen dat dat goed zit.

De moer kan van de bout raken, of de verkeerde bout wordt gebruikt waardoor deze de last niet aan kan en het geheel naar beneden kan raken. Juist dat willen we voorkomen.

Alternatieven voor een bout en moer: Nog een bout en moer? er is wel iets te vinden om de steel aan 2 bouten te bevestigen toch?
                      Alternatieven voor het gebruik van de verkeerde bout: De moer aan de boei vastzetten zodat er maar 1 maat geschikt is. Wordt er een dunne bout doorheen geplaatste en met een tweede moer vast gezet is de collega rijp voor de functie garderobe medewerker.
                      Een hijs-meester (hoofd rigging if you like) die het zaakje controleerd zou hier ook een functie in hebben.

Ben ik nu te naïef of zie ik dingen gewoon over het hoofd?
                      BOEM is HO!

Comment

Working...