Roedeboeien

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Roedeboeien

Een heet hangijzer in theater zijn de zg. roedeboeien.

Die "scharnierende halfcilindrische flappen met uitlopen" die bedoeld zijn om lasten op te hangen aan een trek.
    Veel duurder! en zwaarder! dan een staalkabeltje, en daarbij niet goed te borgen.
    En die dingen voldoen ook nog eens op (bijna) geen enkele wijze aan de eisen uit de Machine Richtlijn.

Binnenkort verschijnt er op de site van de ARGH (www.argh.nl) een artikeltje over dat in PDF is te downloaden.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • Pieter Huijgen
    • Sep 2003
    • 766

voordeel is wel dat ze goed op een trek zijn te fixeren, en later ook terug te plaatsen: is zeker in theaters met verschillende produkties die door elkaar heen lopen ideaal. Borgen is idd een probleem, ik ben ook diverse keren roedeboeien met splitpen / staalkabel / tierap als borging van de vleugelmoer tegen gekomen.

Die roedeboeien van Prolyte die speciaal voor ProTrac zijn gemaakt werken wel fijn ;-)
    Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

Hoi Pieter,

maar in de roedeboeien van het Muziektheater zit dan ook beduidend wat meer denkwerk dan bij alle Nederlandse 'fabrikanten' tesamen....
      En ook geheel in eigen beheer ontwikkeld (met volgens mij Huub Huikeshoven als de spil).

En ik dacht dat die roedeboeien voor de Protracs niet van Prolyte, maar van een andere firma kwamen - van Trigt - meen ik me te herinneren.
      Daar kunnen de Rodentrekbranden en Stakewerkstalen trouwens nog wel een fors poepie van leren!
      Maar ook die roedeboeien van de TOM zijn vast niet erg goedkoop
      - al kun je het er daar tenminste nog van af zien.
      Alleen jammer dat de CE markering, de materiaalsoort en de fabrikantscode er (nog) niet in staat.
      En een handleiding ook bij de TOM niet voorhanden was....
      Maar dat zal nog wel komen denk ik zo.

Overigens zijn er nu 'buisflapscharnierdragers' in de handel waarbij in de "gebruiksaanwijzing"
      (dat woord is wat overdreven in dit verband) tegenstrijdige opmerkingen staan.
      Een bijna 'doodzonde' zelfs volgens de Machine Richtlijn.

Comment

• Pieter Huijgen
        • Sep 2003
        • 766

Grootste probleem wat ik heb met "gewone" roedeboeien is dat je er elke bout doorheen zou kunnen steken als deze maar kleiner is dan M10.
        Als die roedeboeien al berekend zijn, zijn ze dat voor gebruik met een 8.8 bout. Maar wat als ik er een 4.8 bout in steek?? Zie je niet 1-2-3.

Mooie aan die TOM-roedeboeien (om ze maar even zo te noemen) is dat de bout er aan vast zit en dus onderdeel van de roedeboei is en meegenomen in de sterkteberekening. De vleugelmoer dient enkel als borging en wordt hooguit op afschuiving belast.... Niks aan de hand dus.
        Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Zinzi
          • Jul 2003
          • 87

ik vind het wel een interessant onderwerp. Ik vraag me echter steeds meer af wat een roedeboei is. Ik heb wel een vermoeden maar geen zekerheid. Iemand een fotootje?

gr Zinzi

Comment

• deurklink

Originally posted by Zinzi
            ik vind het wel een interessant onderwerp. Ik vraag me echter steeds meer af wat een roedeboei is. Ik heb wel een vermoeden maar geen zekerheid. Iemand een fotootje?

gr Zinzi
            Nog nooit van het "plaatje-zoek-functie" gehoord van google.nl?
            Dan kom je namelijk maar 1 plaatje tegen!

Comment

• Jasper-Lichtbron
              • Jun 2001
              • 2155

Lol, wel interessant topic, alleen geen idee waar het over gaat

Wat ik me afvraag: hoe ziet zo'n protrac variant er dan uit? Ik heb ze overigens ook nog niet gezien met extra beveiligingen, waardoor ik me meteen ga afvragen of de "normale" variant dan wel veilig genoeg is. Wie beslist dat en waarom worden ze in theater (waar ze toch aardig streng kunnen zijn) gewoon gebruikt? Of loop ik nu vooruit op het artikel?

Comment

• Zinzi
                • Jul 2003
                • 87

Dank voor de foto. Inderdaad niet aan google gedacht. Het was inderdaad wat ik vermoede wist er alleen geen naam voor, weer wat geleerd.

Comment

• deurklink

Wederom lang leven google.nl kwam namelijk hier op uit! (ja vind het leuk om dingen op te zoeken op i-net...) http://www.rolight.nl/mambo2/index.p...=14&Itemid=167

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

De rechtse is zo'n "flapscharnier" en de linkse wordt ook onder die naam aangeboden, maar is toch iets wezenlijk anders.
                    Een motorfiets en een trike en een auto zijn nou eenmaal ook dingen met een eigen naam,
                    Een takel is geen lier en
                    een trek is geen touw.

En 2 Zinzi:
                    als je het een 'interessant onderwerp' vindt zou je natuurlijk dat artikel ook FF kunnen downloaden van de ARGH website.
                    Dan heb je en de plaatjes en de text die je dan verder zouden kunnen helpen!

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Originally posted by Jasper-Lichtbron
                      Lol, wel interessant topic, alleen geen idee waar het over gaat
                      Of loop ik nu vooruit op het artikel?
                      "To download or not to download"

that is the question.

Comment

• ljmartijnw
                        • Apr 2004
                        • 133

maar dat protrac systeem, hoe is daar de roedeboei dan op vervangen? Ik haal het namelijk niet uit het artikel bij rolight.
                        Down Under.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Bij het ProTrac systeem worden door Prolyte bij mijn weten geen "ProTrac-standaard" roedeboeien geleverd.
                          Niet echt zo slim volgens mij, maar zo is het nu eenmaal.

In de Stopera (=het Muziektheater/Stadhuiscombinatie in A'dam)
                          werden de roedeboeien in eigen beheer ontwikkeld voor de 60mm buis die ze daar in de trekken gebruiken.

Maar als je een (wat meer voor de hand liggende) 48mm buis hebt,
                          is het natuurlijk voor heel veel dingen niet nodig om een roedeboei te gebruiken. (Ik zou haast zeggen ***zijdank niet.)

Fabrikanten als Doughty (en alle verwanten en de talloze copieerders) maken een heel groot scala aan beugels en klemmen, die passen op zo'n buisdoorsnede.
                          De 'grap' van de ProTrac is dat er onderin de ronde buis ook een Helm-100 profiel kan worden aangebracht in het extrusie-proces, en zo'n profielvorm zelf kan ook weer een bevestigingsmogelijkheid vormen.
                          In de Stopera zit onder het Protrac profiel een 60mm buis, en daar zit die Helm 100 dus ook in.
                          Ik denk dat collega-mod Pieter je vast wel voorbeelden kan geven van de handige toepassingen daarvan, maar in elk geval spaar je heel wat gedoe met Helm profielen montage / uitlijnen enz en demontage ervan uit uit.

Overigens denk ik dat er nog heel wat aan handige accesoires anders dan de roedeboeien te bedenken zou zijn als je eenmaal een op ProTrac gestandariseerde "toneelhijsinstallatie" hebt.

Comment

• cru
                            • Sep 2003
                            • 106

Dag Rinus

Bij ons (concertgebouw Brugge) geen roedeboeien, maar wel de doughty klemmen, swivel- en half couplers.
                            Kost je een pak meer, maar die laten wij eenvoudig en zonder probleem om de drie maand keuren.

Jan

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

Originally posted by cru
                              Dag Rinus
                              Kost je een pak meer, maar die laten wij eenvoudig en zonder probleem om de drie maand keuren.
                              Jan
                              hallo Jan,
                              als ik zo onbeleefd mag zijn....
                              en wat zijn de kosten van de kwartaalkeuringen dan nog weer eens?
                              en
                              heeft die keurder aan jou wel eens laten zien wat de keuringsonderwerpene zijn (de kleur zal wel niet...)
                              en wat de goed- dan wel af-keur criteria precies zijn?

Er heerst om dit onderwerp een waas van geheimzinnigheid,
                              die wel op jaarbasis handen vol geld kost!
                              En je kunt de keruder ook nog eens NOOIT aansprakelijk stellen
                              als er ooit eens wat mis zou gaan!

Comment

Working...