(On)gevallen in Orkestbak ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bibster
    • Jan 2005
    • 17

citaat:

word(t) tijdens de bouw een rood witte ketting gebruikt.
    Jaaaaahhh lekker nuttig...
    Hang een pakje sjek aan die ketting en hij breekt al... (Alhoewel een afbakening BOVEN de vloer wel duidelijker is, maar het blijft een PAS OP en geen IK-HOUDT-U-TEGEN oplossing)
    Ik ben, in de periode dat ik de ronde deede nederlandsche theaters, ('90 t/m 96 of zo) bitter weinig 'anti-in-de-orkest-bak-val' voorzieningen tegen gekomen welke verder gingen dan bovenvernoemde r/w ketting, r/w lint en of witte gadver tape op de vloer.
    Overigens vindt ik dat het niet alleen de bak betreft, ook andere val-mogelijkheden van niveau H=0, of H=(Voor je gevoel) 0, te weten de reeds aagekaarte drumrisers, en andere verhoginkjes.

Gr. Paul
    Ja, en toen?

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

Hallo Paul,

maar laten we nu niet de verwarring binnenhalen dat de val van een drumriser (van 50-100cm) dezelfde risico's met zich meedraagt dan die van de smak in een orkestbak van 300-600 cm.
      Onze wetgeving schrijft voor dat er een (geschikte/degelijke/voldoende - ofzoiets!) voorziening moet zijn om het vallen vanaf hoogtes van meer dan 2m (of 2,5m? - weet ik ook niet uit het hoofd) te voorkomen.
      Afzetlintje voor een drumriser is dus voldoende - voor een orkestbak duidelijk niet.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• bibster
        • Jan 2005
        • 17

Hoi Rinus,

Neen, dat was ook mijn deboeling niet hoor... maar het is wel iets dat 'men' kent uit de dagelijkse praktijk, en het risico (dat je al dan niet valt, niet hoe diep je valt) is gelijk.
        Meer dus: Waarom zou je wel van de riser vallen en niet in de bak?

Voorziening is dus niet alleen (stevig) hekje, maar ook net over de bak? Maar dan met een gat voor de dirigent?

Gr. Paul
        Ja, en toen?

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Ik zou verwacht hebben dat de riant gesubisidieerde organisatie
          die inmiddels een jaar of 3-4 bestaat, in staat moet zijn geweest
          om zelf ook eens iets aan de door haar zo begeerde RIE's te doen.
          En die de al te duidelijke FAQ's uit het veld - met bewezen hoog risico -
          inmiddels wel had kunnen beantwoorden in de vorm van
          ontwerpnorm/richtlijn/brancheregel voor orkestbakvalbeveiliging voor de hele sector.

Maar inmiddels hebben we nu al 4 betaalde mensen aan de bureaux zitten
          en is het "rendement" na al die tijd nog steeds op de vingers van 1 hand te tellen.
          Afgezien natuurlijk van wéér een heel verdwenen bos aan verbruikt papier,
          met bakken vol met "bureaucraatpraat".

(En natuurlijk ook het schaamteloos 'pronken' met andermans veren).
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• smmeij
            • Aug 2000
            • 110

Hallo allemaal,

De bewegende orkest bak is toch eigenlijk een laadplatform? Daarmee toch ook een goederenheffer, die gebruikt mag worden voor goederen en eventueel ook mensen??

Het liftinstitut keurt al jaren liften en goederen heffers, en daar zijn richtlijnen voor. Is het niet mogelijk om deze richtlijnen ook toe te passen in het verhaal van de orkestbak??

Ik weet dat kleine goederen liften, en heffers in de 3 grote steden, amsterdam, rotterdam en dan haag, verplicht gekeurd moeten worden. Deze worden dan technische gekeurd, maar het verhaal gaat eigenlijk om de veiligheid.

Ik ben van mening, dat als je iemand van het lift institut aan schrijft emt dit probleem, dat hun wel degelijk met een norm kunnen komen die voor deze sector toe passelijk is. Het mooie is, helemaal in de 3 grote steden, dat het oordeel van het liftinst. nagenoeg binnend is. Als de instalatie niet aan de eisen voldoet, wordt deze gewoon buiten gebruik gezet. Gebruikt men de instalatie wel, dan hangt de gebruiker een dwangsom boven het hoofd, en deze zijn niet misselijk.

Kortom, een orkestbak is in mijn ogen een lift, en daar zijn richtlijnen voor, dus zo moeilijk moet het toch niet zijn??

The choices we make, not the chances we take, determine our destiny

Comment

Working...