(On)gevallen in Orkestbak ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

(On)gevallen in Orkestbak ?

In de strijd tegen de onnodige gevaren eens wat anders dan gevaar bij hijswerk. Maar wel van alles te maken met valgevaar.

Een simpele vraag:

Wie van jullie weet uit de eerste of de tweede hand (maar wel achterhaalbaar, mocht ik ooit wat meer details vragen -*) over ongevallen met (cq mensen die gevallen zijn in) de orkestbak, of andere heftoneelgedeelten.

Ook de ongevallen met een gelukkiger afloop zonder ernstige gevolgen (alleen maar pijnlijke arm, verzwikte enkel, gekneusde rib of zoiets) zijn voor mij (en volgens mij de hele sector) wel interessant.
    Ik probeer al ruim een jaar om mensen bij Arbopodium te laten inzien dat er andere prioriteiten zouden kunnen zijn dan het "vertegenwoordigd zijn van alle koepels". En dat je daar meer goodwill mee kan kweken dan met allerlei praat-groepen.
    Er wordt al zo veel ge-oh-t, en zo verrekte weinig konkreets gedaan.

Daarnaast ben ik benieuwd naar de theaters waarvan je weet dat ze een afscherming/valbeveiliging {hekje?, spankabels? valnet?} hebben - en dan ook wel gebruiken!
    We weten ook allemaal dat die theoretisch prachtige systemen, die in de praktijk niet werken, toch heel snel weer in de kast blijven.

-* : dat gaat dan natuurlijk wel buiten het forum om,
    en daarin krijgt verder niemand (dus ook de ArbeidsInspectie NIET) inzage.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • showband
    • May 2001
    • 4524

nou rinus wel zelf een paar keer bijna erin gedonderd maar nooit echt.
    Volgens mij kun je in bijna elke revue TVdocumentaire/boek. Zoals die van snip en snap of de bouwmeester-revue gedocumenteerde gevallen vinden. Zeker als ze de strook/rand van de bak ook gebruikten.

Ik kan je echter veel meer gevallen geven van drummers die met het drumkrukje achter het drumpodium zijn verdwenen. Of muzikanten die domweg van het podium vielen. (al dan niet dronken natuurlijk ) Kun jij in die normen niet opnemen dat drumpodia een kleine opstaande rand dienen te hebben?

Nou ik toch al een beetje off-topic ga: de combinatie openings-scene met héél veel rook waar licht op staat (of van die echte laaghangende rook). In samenhang met toneelranden/niveauverschillen. Is nog de gevaarlijkste. Ik heb ooit eens half nummer mijn plaats niet durven verlaten omdat technici in het Paard zo veel rook hadden gebruikt dat ik letterlijk mijn voeten niet kon zien. Het podium was in het oude paard namelijk wel +/- 1m50 hoog. Terwijl ik wist dat ik heel dicht bij die rand stond.
    lekker belangrijk!

Comment

• vasco
      • Oct 2003
      • 2567

In het theater in Zoetermeer wordt er altijd voordat het bakdeel in beweging gaat paaltjes met een rood/witte kabel geplaatst aan de rand. Daarna laten ze pas het deel omhoog komen zodat we het vol kunnen zetten met de spullen die de bak in moeten. Ook kunnen we dit deel dan eerst gebruiken om de FOH met een takel over de stoelen naar zijn plek te hijsen. Daarna gaat de bak pas naar beneden toe. Ik heb nog nooit gehoord of gezien dat er iemand hier in de bak is gevallen.

Comment

• mbottens
        • Feb 2004
        • 743

Niet gaan lachen ofzo, maar ik doe drive-inn's en snap er eigenlijk niets van.

wat is een "orkestbak"??[8D]

Ik heb de reacties al doorgelezen en vind het erg interessant alleen het zou nog leuker zijn als ik ook wist waar het over ging.

De reden dat ik hier wel zit te lezen is omdat ik zit te denken aan een trussconstructie in de zaal, dat ik niet de reactie krijg van blijf in het Drive-inn forum

Groeten Martin
        Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• jadjong
          • Oct 2003
          • 654

citaat:Geplaatst door mbottens

Niet gaan lachen ofzo, maar ik doe drive-inn's en snap er eigenlijk niets van.

wat is een "orkestbak"??[8D]

Ik heb de reacties al doorgelezen en vind het erg interessant alleen het zou nog leuker zijn als ik ook wist waar het over ging.

De reden dat ik hier wel zit te lezen is omdat ik zit te denken aan een trussconstructie in de zaal, dat ik niet de reactie krijg van blijf in het Drive-inn forum

Groeten Martin
          'Gat' voorin podium waarbij je in een theater of iets dergeljks een orkest kwijt kan.

Comment

• Jag
            • Nov 2002
            • 319

Bij ons is wel eens iemand de orkestbak ingestapt, ik was toen ook aan het werk. Best een flinke hoogte, hij had niks gelukkig.

Normaal gesproken spannen we eigenlijk altijd een touw zodat je niet zomaar de bak in kan stappen.

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Hallo Martin,
              en ziedaar de grote pré van dit J&H-forum, we kunnen zonder veel omwegen wat kijken bij en opsteken van verwante disciplines.

De orkestbak is in de grotere schouwburgen en theaters het gedeelte van enkele meters dat tussen toneel en zaal is gelegden en dat zowel op teneelhoogte als op zaalniveau kan worden geparkeerd.

Maar als er een orkest bij de voorstelling is (opera, musical, ballet) kan het orkest daarin/op plaatsnemen, en wordt de hele zaak tot ruim onder zaalvloerniveau verlaagd.
              De dirigent van het orkest kan dan rechtopstaand wel de voorstelling volgen, maar staat niet in het zicht van het publiek.
              De vloer van de orkestbak kan al gauw 2,5 - 3,5m lager dan de toneelvloer terechtkomen.

Vaak wordt de orkestbak ook als een toneelliftgebruikt om piano's, vluegels, kledingkisten enz van het toneel naar het niveaus van de kleedkamers en opslagruimtes eronder te vervoeren. Dan kunnen ze soms wel 5 of 6m lager uitkomen dan de toneelvloer. Als je in zo'n onafgeschermd diep gat valt, kom je er niet zonder kleerscheuren vanaf, en dat is dan nog het minst erge.

En het is niet erg om je kennis te vergaren of te verdiepen in een van de andere forums.
              We zitten allemaal in ongeveer het zelfde schuitje, misschien met uitzondering van Foto en Film, want die draaien vrijwel altijd juist zonder publieke belangstelling.

Dus: Welkom in het theater!

Comment

• MSS
                • Dec 2003
                • 78

ik werk (af en toe) in een theater waar de toneelliften in 3 segmenten kunnen zakken, de middelste hiervan gaat 7m diep tot de kleedkamers. Als deze gezakt is zijn er eigenlijk geen beveiligingen aanwezig, iedereen waarschuwt elkaar maar daar blijft het bij.
                Bij musicals waar de orkestbak in gebruik is word er wel een ssor "vangnet" overheen gespannen.

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

2 [u]jadjong</u>,

grote klasse die foto zo snel te plaatsen.
                  dat verklaart meer dan mijn geleuter.
                  (ik hem hem dan ook snel gedownload voor mijn eigen archief).
                  dubbel dank dus!
                  rinus

PS...
                  waar is het?
                  PPSS
                  zitten er rechten op?

Comment

• R. den Ridder
                    • Sep 2000
                    • 1500

hmm, bij het chasse is er wel een net kettinkje tussen de zaal en podium, loopt bijna door namelijk, er is een randje van 20 cm ofzo waar je langs kunt, maar dus niet mag...alhoewel er natuurlijk een verschil is tussen mogen en doen

verder heb ik het idd vaak meegemaakt dat een artiest van een podium afdonderd wegens slecht aangegeven loopwegen in donker enzo, maar echt in een orkestbak donderen...nog niet gezien, wel regelmatig in de efteling valsgespeeld door de orkersbakvloer/ verlengde podiumvloer te gebruiken als lift voor cases etc.

Tijdens opstart 3musketiers ook wel een ander incident meegemaakt, tijdens doorloop stonden een stuk of 8 dansers op een van de hydraulische podia, deze ging in de scene naar een hoogte van 2 meter en begon daar te resoneren (30 cm heen en weer) was ook even schrikken, is later aangepast door vloeren te verzwaren (de toneelvloer veroorzaakte een kleine resonatie die in de schaararm werd versterkt).

Comment

• musicjohn
                      • Aug 2001
                      • 1102

Hallo Rinus,

Ja, ik ken dat. Eerste hand ervaring !!!

Tijdens een solo concert in het "Redcliffe Commutity Centre" in Redcliffe (Queensland, Australië).

Ik kondig een nummer aan... heel erg entousiast. Volgens mijn "Lighting plan" moest ik een "Wash" op het podium hebben van RGB op 65%

De lighting operator was waarschijnlijk zijn que kwijt en ik had slechts een "follow spot" midden in mijn bek. Nou.... ik behoef jou niet te vertellen hoe je dan (op dat moment) de zaal in kijkt !!!

Zelfs de neon-reflecterende gaffa-tape aan de rand van het podium zag ik niet. En daar ging ik hoor.... !!!!!!!!!!!!!!!!!!! Volle vaart de orkestbak in !!!!!!!!!

En wat denk je... bovenop een pauk !!! (ha, ha...)

Dat gaf een leuke klap zeg !!! (Als ik me goed herinner D# mineur).

Nee, achteraf kan ik er om lachen. Maar op dat moment scheet ik peuken. Moet je je voorstellen... zo'n 2500 man publiek. Het eerste wat je denkt is "Oohh ***... wat een afgang zeg".

Maar achteraf hoorde ik van diverse technici (die na afloop van de show in de lounge waren) dat de mensen dachten dat het bij de act hoorde. Dat was een hele geruststelling.

Achteraf realiseerde ik me dat ik er bijzonder goed vanaf gekomen was. Voor hetzelfde geld breek je inderdaad een arm, been, of misschien wel erger !!!

Maar ik blijf erbij dat het een stukje "Professionalisme" is als je jezelf uit een dergelijke situatie weet te redden.

Rinus, vertel me nou eens iets over jouw evaringen omtrent dit onderwerp... !!!

Lieve groetjes...

John

Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

Hallo John,
                        hoe diep stond de bak /viel jij eigenlijk in dat (on)geval?

Mijn ervaringen zijn allemaal indirect:
                        verhalen van diverse (theater-)mensen die hun ervaring daarover van jaren vertelden.
                        wat er met/bij hen in het theater gebeurd was.
                        Tel die aantallen bij elkaar op en dan zie je dat het 'gezeur' over de risico's
                        van het vallen van hoogte in theaters en schouwburgen eigenlijk op de vloer moet beginnen.
                        Het aantal daaraan blootgestelde personen en uren is vele malen groter dan het werken in de bruggen.
                        Ook daar heb ik redelijk wat naar rondgevraagd
                        - gelinkt aan mijn eigen werk van de vele 10-tallen uren op de truss = 'lichtbrug' -
                        maar de gevallen en aantallen die ik daarover gehoord heb zijn 'ech wahl' minder,
                        al zijn de gevolgen meestal erger - en dus 'spectaculairder' - en dus krijgen ze meer aandacht.

Zelf ben ik uitgerust me een gezonde dosis hoogtevrees,
                        dus altijd extra voorzichtig bij diepe gaten of randen.
                        Volgens mij is dat is een pre als je rigger bent/wilt worden.
                        Een gezond ontzag voor het gevaar op vallen.
                        Overigens: twee keer met een ladder omgemieterd ~4-5m gevallen
                        waarvan één keer heel veel geluk gehad: aan de ander kant was er een gat van 15m extra.

Comment

• jadjong
                          • Oct 2003
                          • 654

citaat:Geplaatst door rinus bakker

2 [u]jadjong</u>,

grote klasse die foto zo snel te plaatsen.
                          dat verklaart meer dan mijn geleuter.
                          (ik hem hem dan ook snel gedownload voor mijn eigen archief).
                          dubbel dank dus!
                          rinus

PS...
                          waar is het?
                          PPSS
                          zitten er rechten op?
                          De foto is van de Academy of Music in Philadelphia US. Geen idee of er rechten aan hangen, maar zolang je ze niet op posterformaat gaat verkopen zal het wel storm lopen.

Hier nog een foto waarop je nog eens ziet hoe groot de niveauverschillen zijn voor orkest, dirigent, acteur en zaal.

En ook geen enkele vorm van bescherming vanaf podiumkant.

Meer foto's zijn hier te vinden: http://tech.operaphilly.com/academy/pix/

Comment

• Pieter Huijgen
                            • Sep 2003
                            • 766

De orkestbak staat in deze foto op zijn laagste punt. Normaal gesproken zal de Italiaanse bak (voorste deel) aansluiten bij de wagnerbak (deel onder het toneel), en is het dus al minder diep als nu op het plaatje te zien is.

In het theater waar ik werk wordt tijdens bouwdagen en repetities een dubbele staalkabel gespannen om te voorkomen dat er iemand in de bak valt. Tijdens voorstellingen ligt er een LED lichtlijn en is er een net gespannen in de orkestbak.
                            Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

Hallo Pieter,
                              Uit de reactie van musicjohn blijkt dat een net een betere bescherming zal bieden dan een (LED-)lichtlijn.
                              Maar alles dat je waarschuwt is beter dan niets, al helpt het geen bal als je tijdens de bouw met een truss achteruit loopt richting podiumrand en daar heeft een 'grapjas' een harpsluiting of -bout, hamer, hondje of wat ook laten liggen(=slingeren), waar je over struikelt(wegglijdt) en dan in de bak pleurt.
                              Daarvoor zijn staalkabels en net de aangewezen middelen.
                              Het gaat erom dat die dingen snel en gemakkelijk te monteren en demonteren moeten zijn.
                              En daarvoor zou je best een normering/richtlijnen denktank in het leven kunnen roepen.
                              Zodat dit in alle schouwburgen en theaters uitvoerbaar kan zijn, en we ook allemaal aan dat idee kunnen wennen en het als 'norm'-aal kunnen accepteren.
                              Haast net zo normaal als het feit dat bij een lift een binnen- en buitendeur verplicht is/wordt.
                              Wie hoor je daar ooit over zeuren?

Comment

Working...