(On)gevallen in Orkestbak ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pieter Huijgen
    • Sep 2003
    • 766

De staalkabel is bij ons snel te bevestigen en op te spannen.
    Ik ben ook in andere theaters geweest (bijv. Groningen) waar zo'n rood-witte platsic ketting de orkestbak afschermt. Zo'n oplossing werkt natuurlijk niet.
    Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• musicjohn
      • Aug 2001
      • 1102

citaat:Hallo John,
      hoe diep stond de bak /viel jij eigenlijk in dat (on)geval?
      Gelukkig was de val "slechts" anderhalve meter [)]

De bak was overigens een "vaste" bak, niet in hoogte te verstellen. Wel werd er met behulp van vloerdelen de vloer hoger gemaakt als een bepaalde productie hierom vroeg. Ik meen nog te weten dat de vaste vloerdiepte 2.20 meter onder het podium niveau lag.

Mijn geluk die avond was de pauk. Daar kwam ik met m'n schouder / zijkant op terecht. Het verbaasde mij overigens ten zeerste dat het vel niet scheurde. Het was wel beschadigd (ingedeukt). Of er blijvende schade aan de ketel was heb ik overigens nooit vernomen.

Dit "ongelukje" speelde zich af in 1985 of 86 (weet niet meer precies). Sinds die tijd is er gelukkig een hoop aan veiligheid gedaan in theaters.

Zijn er overigens statistieken van acteurs / ballerina's die overleden zijn als gevolg van een "ongelukkige" val in de orkestbak? Dat zal in de afgelopen 200 jaar best wel een aantal keren gebeurd zijn !!!
      Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

citaat:Geplaatst door musicjohn
        Zijn er overigens statistieken van acteurs / ballerina's die overleden zijn als gevolg van een "ongelukkige" val in de orkestbak? Dat zal in de afgelopen 200 jaar best wel een aantal keren gebeurd zijn !!!
        HH,
        dat is vragen naar de bekende weg.
        Ik zou haast zeggen NATUURLIJK NIET.
        In het dichtbureacratiserenbde Nederland lopen zelfs de algemene bedrijfs en thuis-ongevallen statistieken rampzalig achter - in meen dat je nu de cijfers over 1999/2000 al wel kunt vinden.....
        Alles moet hier worden gemeld, geregisteerd - behalve als het naar discriminatie op basis van ras, geloof, etniciteit, of sexuele geaardheid zou kunnen ruiken, dan mag het juist weer niet! -geevalueerd, en weet ik veel wat, en daarna gebureaulastoffeerd.
        Dan gaat het in een grote ronde ton - in de hoop dat de eventuele scherpe kantjes van niet zo graag gehoorde uitkomsten er wat afgaan ....
        en maken "we" beleid op basis van de eeuwige politieke stokpaardjes.

Wie zou in de theaterwereld dat soort dingen moeten (willen?) bijhouden. VSCD, VPT, VNT, DOD, VECTA, VGD, VVT, VMS, enz enz ???
        Bij een van de meest versnipperde, 'verkoepelde' en verkokerde vergaarbakken van hokjes in de samenleving.
        Alleen de (christelijke) kerken en de omroepen zijn nog erger zou ik zeggen.

Er wordt in de entertainment-sector heel snel gezegd "the show must go on", dus zand erover, niet meer over lullen, zou gauw mogelijk vergeten en over tot de orde van de dag.

Dus als er ergens iets geregistreerd zou moeten worden is dat bij Arbopodium, maar die instelling moet zichzelf eerst nog bewijzen en kan voorlopig nog niet op erg veel sympathie 'in het veld' rekenen.
        Niet geheel onterecht trouwens, ik vind ook dat er daar nog heel wat aan ontbreekt aan kennis, visie en moed.
        Maar dat is mijn persoonlijke inschatting en ervaring.
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Disco Service Apeldoorn
          • Nov 2000
          • 299

Het heeft wel niets met een orkestbak te maken , maar wel met het gegeven vallen van een podium.

Op een klusje leunt een spreker op het podium tegen de backdrop.
          Die blijkt ineens heel flexibel.
          De rest laat zich raden.

De moraal van het verhaal ,

Al is zoiets nog zo duidelijk voor ons , de leek zal het niet doorhebben en moet worden gewaarschuwd.

Comment

• SjoerdOptLand
            • Jul 2003
            • 261

Ik heb zelf een aantal keren in theater de Kom in Nieuwegein gewerkt als geluidstechnicus. Daar is het standaard dat tijdens op- en afbouw hekken in de podiumrand worden gezet. Dat zijn serieuze hekken en daar val je niet even doorheen. Tijdens repetities en uitvoeringen gaan die hekken natuurlijk weg, en ligt er een wit gaffa tape-je op 50cm van de podiumrand, en je krijgt heel erg ruzie met een aantal mensen als je daar over heen gaat. Kortom er wordt daar streng toegezien op het plaatsen van hekken en het niet overschrijden van het veiligheidslijntje.

Trouwens, wel een keer een ongeluk(je) in dat theater meegemaakt. Tijdens een scene van 'The Producers' (Nederlandse premiere) was er een scene die zich afspeelde in de gevangenis. Daarvoor waren prachtige tralies gemaakt, die aan de trekken zouden komen te hangen. Op het laatste moment bleek dat toch niet te kunnen (geen idee waarom, ben geen rigger) en zijn de tralies aangepast zodat ze tijdens het changement in de gaten voor de podiumrand-hekken konden staan. Echter, dit was een niet erg degelijke constructie (hout, nogal grote torque op twee houtschroeven...). Je raadt het al, tijdens de een-na-laatste voorstelling was er al het sein gegeven dat het changement klaar was (de lichttechnicus begon de scene al voorzichtig in te schuiven), toen dat traliehek afbrak en de orkestbak indonderde, bovenop de kopersectie. Gelukkig geen grote schade, alleen schrokken de koperblazers nogal en verbrak het heel erg de concentratie van orkest, publiek en acteurs.

Groetjes,
            Sjoerd

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Voorgeschreven (en niet helemaal onzinnig in mijn ogen is dat wanneer er een valhoogte van 2 (of 2,5m, daar wil ik van af zijn) bestaat (- of wordt gecreererd =
              laat de orkestbak of pianolift zakken of laat een plateau of truss oplopen....) er voor een valbeveiliging MOET worden gezorgd!
              In de meeste gevallen zullen dat hekken zijn, bijvoorbeeld achter op een (oplopende) podiumconstructie.

Comment

• Pieter Faber
                • Jul 2004
                • 11

Volgens mij is er een vastgelegde maximale hoogte voor het verschil tussen podium en orkestbak. Als ik het goed hep staat dat op maximaal 2,4 meter. En wie weet er nou niet wat een orkestbak is.. da's toch algemene ontwikkeling...

Comment

• gaffer
                  • Nov 2004
                  • 118

Rinus,

Ben zelf werkzaam in een theater en wij als theater willen onze bak aanpassen.
                  Is nu eigenlijk geen echte orkestbak en ben daarom info gaan verzamelen.
                  Het zal vast geen nieuws voor je zijn maar er is echt helemaal niets vastgesteld op dit gebied.
                  Heb contact gezocht met de VPT en arbopodium maar geen van beide kon er iets zinnigs zeggen over eisen en richlijnen voor een orkestbak.
                  Over geluid in de orkestbak is van alles te vinden maar over eisen en richlijnen voor constructie en gebruik is niks te vinden!!
                  Daarom wil ik je even complimenteren met het feit dat je dit onderwerp op tafel gooit hier.
                  Ben er namelijk erg blij mee dat je dit zo hard roept want er moeten natuurlijk eerst doden vallen voor er iets gebeurd in onze sector!!
                  Ik wil je dan ook vragen om je enthousiasme om dit onderwerp vast te houden en overal waar je komt dit aan te snijden,aangezien jij nog wel eens wat invloedrijke personen ontmoet.
                  Dan hoop ik,mede omdat er in de zichtlijnen nu ook een artikel staat dat er snel een probleem minder is in deze mooie maar erg stugge wereld.

Gegroet allen!

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Gaffers....
                    nu ook al in het theater? Ik kende ze alleen uit de filmwereld!

Hallo Martijn,

"Heb contact gezocht met de VPT en arbopodium maar geen van beide kon er iets zinnigs zeggen"

Je haalt me de woorden uit de mond. En ik kan me er wel "een tikkie" over opwinden.
                    Ik heb ook eigenlijk dik 10 jaar voor Jan-met-de-korte-achternaam in de CieVeiligheid van de VPT gezeten. De VPT mocht/wilde/durfde destijds geen normen te schrijven.
                    En toen dat eenmaal veranderd was (met Norm3 = Beweegbare bruggen in de Entertainment) liet Arbopodium, die dit formeel zou moeten ondersteunen, zich door de ArbeidsInspectie / SZW, meteen in de kou zetten.
                    En helaas staan dit soort dingen ook niet in het Arbo-Convenant voor de Podiumsector, dus dan hoeven de heren in Amsterdam en Den Haag er zich ook niet druk over te maken.

Maar ik kan je wel aanbevelen om met:
                    - Markant in Uden of
                    - Muziektheater in Amsterdam of
                    - Theater a/d De Parade kontakt op te nemen.
                    Ik weet dat ze er daar inmiddels wat op hebben gevonden of ermee bezig zijn.

En ik zou haast zeggen: als je hen gesproken hebt
                    - misschien wordt het tijd dat we samen met een man of 4-5 een AdHoc werkgroep oprichten en er dan zelf maar een PraktijkRichtlijn voor schrijven. Kan in een paar maanden en 4-5 vergaderingen gepiept zijn.
                    Zoiets heb ik ooit ook gedaan samen met GertJan Brouwer (Frontline) en Willem Westermann (VVEM) gedaan voor handbediende vliegsystemen, naar aanleiding van die rel destijds om Peter Pan.

Als je op "de bureacraten" moet wachten, wacht je namelijk eigenlijk eerst op de volgende dode! En inmiddels weet ik ook wel een organisatie die dit wel zou kunnen ondersteunen.

En dank voor die zere reet.
                    De veer die je erin gestoken had voel ik over een week nog!

Comment

• gaffer
                      • Nov 2004
                      • 118

Rinus,

Dank voor je reactie.
                      Het doet me goed te lezen dat je het in weze met me eens bent.
                      Ik werk zelf in de schalm in veldhoven en we hebben voor de directie inmiddels iets op papier gezet over hoe wij als techniek denken over het gebruik en de toekomstigge invulling van de orkestbak.
                      Ga hier verder geen details over prijs geven maar ga binnen onze club toch zeker even jou idee aankaarten want het zou toch mooi zijn als we dat net als met het BMT certificaat,zelf,vanuit de branche, zouden kunnen realiseren dat er eisen en richtlijnen opgesteld worden voor de constructie en gebruik van de orkestbak.

Wil je trouwens ook nog even zeggen dat ik erg mooi vind om te lezen hoe je de vraag hebt beantwoord van die drive inn show jongen die niet wist wat een orkestbak is,en dat er dan altijd weer van die mensen zijn die dat dom vinden.
                      Heb op mijn opleiding geleerd dat ons vak mensenwerk is en dat we elkaar moeten helpen,dus ook normaal antwoord geven,zoals jij doet op de vraag wat een orkestbak is.
                      En dus word ik echt boos als ik lees dat er een onverlaat tussen zit die het dom vind als je niet weet wat een orkestbak is,wist ik ook niet voor ik in het theater begon.
                      Mensen zoals jij moeten we meer hebben Rinus,word ons vak een stuk veiliger en leuker van!
                      Dank nogmaals en mochten er nieuwe ontwikkelingen zijn dan plant ik ze hier wel.
                      Groeten Martijn.

Comment

• Ultimation drive-in show
                        • Nov 2004
                        • 19

Hallo ik ben splinternieuw hier [8D] maar ik speel al jaren bij een muziekvereniging en daar hebben wij dergelijke gevallen ook meegemaakt...

Tijdens een concert in de kerk viel er iemand van een 1,20 m hoog podium af (achterover met stoel en instrument), gevolg was een gebroken sleutelbeen en reparatiekosten aan het instrument... Verder ook minder spectaculaire dingen, dirigenten die achterover van podium vallen, een klokkenspel dat zo van t podium van t Musis Sacrem rijdt en muziekstandaards die van t podium vallen (leuk dominoeffect).

Gelukkig worden de randen vh podium nu met panlatten beschroeft zodat muzikanten niet achterover vh podium vallen en staat het slagwerk op matten ipv kaal hout... Hebben jullie nog meer tips/ervaring met dit soort dingen?
                        Een DJ die doordraait bij een psychiatrische inrichting, is nooit grappig...

Comment

• speakerfreak
                          • May 2002
                          • 1446

citaat:Geplaatst door vasco

In het theater in Zoetermeer wordt er altijd voordat het bakdeel in beweging gaat paaltjes met een rood/witte kabel geplaatst aan de rand. Daarna laten ze pas het deel omhoog komen zodat we het vol kunnen zetten met de spullen die de bak in moeten. Ook kunnen we dit deel dan eerst gebruiken om de FOH met een takel over de stoelen naar zijn plek te hijsen. Daarna gaat de bak pas naar beneden toe. Ik heb nog nooit gehoord of gezien dat er iemand hier in de bak is gevallen.

hej, werk jij ook in het theater of? loop stage in het theater vandaar, ben benieuwd
                          Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

Het is of de duvel ermee speelt, maar in het laaste nummer van Zichtlijnen staat een artikel van Gerbrand Borgdorf over het beveiligen van de orkestbak,
                            Ik heb het nog niet gelezen mar ga dat zeker doen.

Comment

• MeElmo
                              • Aug 2003
                              • 45

ik heb er een uit 2e hand. de uit 2e hand was van iemand uit de harmonie in l'warden.(dit is al een tijdje geleden) de orkestbak vloer was tijdens de opbouw naar beneden. en met een vak achter uit lopen, hij kan nergens meer heen en zijn collega was vast vrolijk en liep wat te hard door en flop daar lag hij op zijn rug in de orkest bak. hij heeft er nog steeds last van. sinds een jaar of 2 spannen ze een rood/wit strookjeplastic er langs.. jhaa dat houd je tegen.
                              ik vind dit wel een goed topic.. word veel te weinig aandacht aangegeven.

elmo

toevoeging: ik was er laatst weer, ze hebben nu rood-witte plastic ketting, en schrik niet... orjanje pylonnen... owh de arbo word beter.. een vast net zou beter zijn.. maar dat is teveel werk omdat de bak steeds omhoog en laag moet.. ik denk dan zo, veilig werken kost tijd. geen tijd veiligheid weg.
                              SHA\'MON..... auw..

Comment

• koen heringa
                                • Jan 2005
                                • 25

In het theater waar ik werk word tijdens de bouw een rood witte ketting gebruikt. Veel producties gebruiken striplights als voetlicht om de rand aan te geven. En we hebben bij een voorstelling met kleine kinderen en dieren eens een net over de bak gespannen.
                                Pick any two: Cheap Fast Good

Comment

Working...