Compact goedkoop line array ontwerpen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

citaat:waarvoor een line-array echt geschikt is, dan wordt het knap kostbaar.
    Dit neemt niet weg dat ik mee wil denken aan zo'n systeem, ik zie er de uitdaging wel van in.

Jack

--------------------------------------------------------------------------------
    Zooo...FF getrouwt!!!!
    Hier ben ik het mee eens, maar er is ook animo voor een soort van tussenoplossing, soorst van hoorngeladen systeem dat met 2 kasten per kant goed klinkt maar wat uit te breiden is naar een line array van 6 kasten.

Ik weet niet als dit realiseerbaar is omdat beide op andere theorien berusten maar we kunnen er wel eens over nadenken.

Groeten Martin
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Pieter Huijgen
      • Sep 2003
      • 766

Een oplossing à la ALA-3 van apogee zou misschien een optie zijn. Per kast niet meer dan 2 10" speakers en 2 1" drivers. Ook is het rekenen aan een dergelijke kast niet al te moeilijk.
      Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

@ nightline, http://www.meyersound.com/products/s...line/index.htm

ff een emailtje invullen, je krijgt een mailtje terug, en je kunt rekenen en tekenen.

Ook leuk voor een klant, die graag zijn toekomstige installatie wil zien, btw..

Comment

• nightline
          • Oct 2002
          • 1001

@ Mac thanks!!!! meteen ff ingevuld, ik ben benieuwd.
          Powered by AudioMadness....

Comment

• nightline
            • Oct 2002
            • 1001

citaat:Geplaatst door mbottens

citaat:waarvoor een line-array echt geschikt is, dan wordt het knap kostbaar.
            Dit neemt niet weg dat ik mee wil denken aan zo'n systeem, ik zie er de uitdaging wel van in.

Jack

--------------------------------------------------------------------------------
            Zooo...FF getrouwt!!!!
            Hier ben ik het mee eens, maar er is ook animo voor een soort van tussenoplossing, soorst van hoorngeladen systeem dat met 2 kasten per kant goed klinkt maar wat uit te breiden is naar een line array van 6 kasten.

Ik weet niet als dit realiseerbaar is omdat beide op andere theorien berusten maar we kunnen er wel eens over nadenken.

Groeten Martin

Bij AK ( AED in Mechelen ) hebben ze een "line-array" kast ontworpen. Het betreft een dubbel front-loaded 10" met een conical 1" hoorn/driver combinatie in d'aplito opstelling. Volgens hun techneut Andre ( geluidsman van o.a. Dana Winner ) klinkt het erg volwassen, en kan het met de grote merken meekomen.
            De kasten van AK zijn ook leeg te koop, en al voorzien van de nodige vliegpunten. En die vliegpunten zijn ook een verhaal apart, hier dient toch enig reken en test werk op uitgevoerd te zijn. Rinus kan hier vast e.e.a. over vertellen.

Groeten

Jack

Comment

• Davy Gabriels
              • Aug 2002
              • 819

citaat:Bij AK ( AED in Mechelen ) hebben ze een "line-array" kast ontworpen. Het betreft een dubbel front-loaded 10" met een conical 1" hoorn/driver combinatie in d'aplito opstelling. Volgens hun techneut Andre ( geluidsman van o.a. Dana Winner ) klinkt het erg volwassen, en kan het met de grote merken meekomen.
              Inderdaad, en deze kastjes zijn nog eens heel compact! Ik schat iets van 80 hoog, 35 breed, 40 diep.Zijn intern verstevigd tbv de vliegpunten, alleen vraag ik mij of dit allemaal berekend is.
              Alleen is het geen 1" maar een 2" die erin zit dacht ik?

@Jack: heb jij de bijhorende subs al eens gezien? Had gehoord van Andre dat dit gewone dubbel 15" basreflex ging worden?

(ben pas eigenaar geworden van 6x AK PA12MPro monitors...fotos zie http://users.pandora.be/flashsoundlight/PA12MPro/)

Comment

• nightline
                • Oct 2002
                • 1001

@ Davy: ik heb inderdaad bijbehorende dubbel 15" subs gehoord, persoonlijk ben ik er niet kapot van. Deze zijn voorzien van 2x15LX60, ik vindt deze speaker te traag, en mist de attack wat juist het voordeel van een 15" t.o.v. 18". Wat die driver betreft heb je me aan het twijfelen gebracht, dit ga ik nog uitvissen. De 10" speakers zijn de 10G200 bas/mid speakers.

jack

Comment

• Michel van de Beek
                  • Oct 2000
                  • 283

Voor de knutselaars en experimenteerders onder ons, wellicht een interessant documentje om op te zoeken en aan de gang te gaan met je eigen 'waveshaper':
                  Ralph D. Heinz; Speaker array with improved phase characteristics; patentnummer: 5,750,943

Het legt uit hoe de virtuele akoestische bron "verplaatst" kan worden door beinvloeding van de hoek tussen het laatste stuk van twee tegenoverstaande zijden van de hoorn. Wanneer de hoek groter gemaakt wordt zal de akoestische bron naar voren geplaatst worden, wanneer de hoek kleiner gemaakt wordt zal het naar achteren geplaatst worden.

JBL gebruikt dit principe in hun waveshaper, nexo gebruikt een soortgelijk principe in hun parabolic reflector.
                  Groeten,
                  Michel

Comment

• Davy Gabriels
                    • Aug 2002
                    • 819

citaat:Bij AK ( AED in Mechelen ) hebben ze een "line-array" kast ontworpen. Het betreft een dubbel front-loaded 10" met een conical 1" hoorn/driver combinatie in d'aplito opstelling. Volgens hun techneut Andre ( geluidsman van o.a. Dana Winner ) klinkt het erg volwassen, en kan het met de grote merken meekomen.
                    ter info: morgenmiddag vind er een demo plaats van het AK Array systeem.

Comment

• Overdrive
                      • Feb 2002
                      • 717

He hallo,

Kwam dit drivertje tegen en dacht meteen aan dit topic:

Moet alleen nog wat gecorrigeerd worden maar als je aan een line-array gaat beginnen kom je toch op een processortje uit (met PEQ).

Leuk/niet leuk???

Groeten Joost

Comment

• Barthezz80
                        • Aug 2004
                        • 365

citaat:Geplaatst door Overdrive

He hallo,

Moet alleen nog wat gecorrigeerd worden maar als je aan een line-array gaat beginnen kom je toch op een processortje uit (met PEQ).

Leuk/niet leuk???

Groeten Joost
                        dit drivertje is heel leuk, gezien het feit dat ik zelf ook met line-array's aan het experimenteren ben!
                        wat mag die kosten? kan iemand dat vertellen?
                        Bart

Comment

• Barthezz80
                          • Aug 2004
                          • 365

citaat:Geplaatst door Overdrive

He hallo,

Leuk/niet leuk???

Groeten Joost
                          iemand dit drivertje weleens gehoord?
                          Bart

Comment

• Bazeman
                            • Apr 2004
                            • 112

He jongens effe serieus, een stapel conventionele boxen plat op elkaar stapelen heeft werkelijk niks met een line-aray ala V-dosc/adamson/Linex en Nexo Geo te maken. Ook rusten er op de gebruikte waveshape formers div. patenten die dus niet zomaar even gekopieerd mogen worden.

Als je weet waar het over gaat werken goed gestackte conventionele systemen net zo goed en vaak beter als alle wannabee line array kastjes die nu te koop. Iedereen maakt elkaar alleen maar gek, omdat iemand een "Line Array" wil hebben. Het enige ding/apparaat wat iets een echt line array maakt is echte waveshape former en niet gewoon een hoorn met kleine openingshoek. Ook iets zomaar ophangen aan iets wat nooit getest/getrokken is zou ik sterke bedenkingen hebben. Stel het hele zooitje komt naar beneden en er vallen gewonden/doden, dat dekt je/jouw aansprakelijkheids verzekering echt niet en verhalen kun je het ook niet want het is gebruik met eigen risico.

Maar ja dat is mijn mening maar en wie ben ik??

Comment

• Pieter Huijgen
                              • Sep 2003
                              • 766

citaat:Maar ja dat is mijn mening maar en wie ben ik??
                              Vertel dat eens, staat namelijk niks over in je profiel. Enne, het verhaal dat je
                              hier op hangt is hetgeen dat je overal leest en wat elke fabrikant gebruikt om juist
                              hun systeem (danwel line-array) onder de aandacht te brengen. Weinig vernieuwend dus.
                              Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• nightline
                                • Oct 2002
                                • 1001

citaat:Geplaatst door Bazeman

He jongens effe serieus, een stapel conventionele boxen plat op elkaar stapelen heeft werkelijk niks met een line-aray ala V-dosc/adamson/Linex en Nexo Geo te maken. Ook rusten er op de gebruikte waveshape formers div. patenten die dus niet zomaar even gekopieerd mogen worden.

Als je weet waar het over gaat werken goed gestackte conventionele systemen net zo goed en vaak beter als alle wannabee line array kastjes die nu te koop. Iedereen maakt elkaar alleen maar gek, omdat iemand een "Line Array" wil hebben. Het enige ding/apparaat wat iets een echt line array maakt is echte waveshape former en niet gewoon een hoorn met kleine openingshoek. Ook iets zomaar ophangen aan iets wat nooit getest/getrokken is zou ik sterke bedenkingen hebben. Stel het hele zooitje komt naar beneden en er vallen gewonden/doden, dat dekt je/jouw aansprakelijkheids verzekering echt niet en verhalen kun je het ook niet want het is gebruik met eigen risico.

Maar ja dat is mijn mening maar en wie ben ik??

Vandaar dat die BMS en Beyma hoorns voor line-array's toch interesant kunnen zijn. Alhoewel ik me afvraag hoeveel mensen er uiteindlijk een line-array gaan bouwen. Gezien de beperkte inzetbaarheid, en de stevige kosten die er aan hangen.

Verder hoeft een Line-array niet altijd gevlogen te worden, ik heb al div. line-array systemen op de subs zien staan. Bijkomend voordeel is dat de stapel line-array kasten niet zo groot hoeft te zijn, aangezien de subs met l.a.kasten koppelen.

Maar voordat we nog verder gaan met dit topic, is er vraag en behoefte aan een goedkoop line-array systeem? Gezien de openings datum van dit topic, en de laatste reacties trekt ieder z'n eigen plan.

Groeten

Jack