Compact goedkoop line array ontwerpen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

citaat:Geplaatst door nightline

[quote
    Verder hoeft een Line-array niet altijd gevlogen te worden, ik heb al div. line-array systemen op de subs zien staan. Bijkomend voordeel is dat de stapel line-array kasten niet zo groot hoeft te zijn,
    Zulke grappennmakers lopen er al genoeg rond. Zag laatst een 4tal line-array-kasten op een podium gelegd, met als doelstelling het einde van de zaal halen. 1 probleempje: het publiek heeft dezelfde gemiddelde lengte. Effect : nul, verkoop babbel : 100%

Daar gaat het niet over met een line-array, de doelstelling is juist in-koppelen op grotere afstanden (+100m) , waardoor er meer sound (+2kHz) richting publiek gaat. En dan zul je echt moeten vliegen.

Oh, ja : wat is 2/3 lambda van 80 Hz :??? nog altijd 2 meter 80. Op je subs alweer een hoogte van bijna 5 meter. Maar het effect wordt beter bij wat meer lengte. Kom je toch op een meter of 7 stackhoogte.

Comment

• nightline
      • Oct 2002
      • 1001

Psies.... Maar mensen die apparatuur verkeerd gebruiken zonder van te voren na te denken blijven er altijd.

Wat die verkoop babbel betreft: Als je een duur systeem zoals een Line-array kan verkopen voor die paar keer dat het effectief gebruikt kan worden. En dan bedoel ik ook die keren dat andere systemen wellicht beter ingezet hadden kunnen worden.
      Ik zie nogal eens een line-array hangen puur om dat men dan kan zeggen dat ze een line-array hebben/hangen.

Maar al met al: petje af voor afdeling sales!!!!

Groeten

Jack
      Powered by AudioMadness....

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

schijnt dat, ivm de beperkte toepasbaarheid, TurboSound bewust de line-array's laat liggen. (hoorde ik van de importeur)

Verder is het line-array alleen bij grote events ( vanaf 5000 man ) interessant. Vooral om delay-stackproblemen etc te voorkomen.

Comment

• PowerSound
          • Nov 2001
          • 1892

Deze is nog leuker, hebben er hier 2 of 4 van liggen (voor onze topkasten, SPL750).
          Die 102 heb ik hier ook ergens liggen.

http://img93.exs.cx/img93/5014/DSC352.jpg
          PSL Bvba powered by
          L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
          Yahama LS9-32 / MC7L-48
          Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
          Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• nightline
            • Oct 2002
            • 1001

Die hoorn lijkt vrij kort, vanaf welke freq. is deze effectief inzetbaar? En wat kost die combinatie?

Groeten

Jack
            Powered by AudioMadness....

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

er moet nog een waveguide aan worden gemaakt, het is alleen een waveshaper, met schotjes van binnen: het is aan de vorm te zien geen cyllindrische shaper...
              knoppen en waarden :)

Comment

• PowerSound
                • Nov 2001
                • 1892

Die 510ND kost iets van 300€ stuk dacht ik. Heel goede resultaten gehad in ons kast vanaf 1500Hz.
                http://img96.exs.cx/img96/5223/DSC129.jpg
                PSL Bvba powered by
                Yahama LS9-32 / MC7L-48

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

dat is wel een heel apart ontwerp.... zitten daar nou nog mid drivertjes oid?
                  je zal horizontaal niet al teveel spreiding hebben, maar neem aan dat je ze normaal per 4 naast elkaar gebruikt etc... ala F1

Comment

• PowerSound
                    • Nov 2001
                    • 1892

2*12 / 2* 6.5 / 2* 1" (die BMS'en). Nu zijn we even bezig met de faseplugs van die 6.5".
                    Het wordt een high-end kastje. Horizontale spreiding : 22.5°, 60° vertikaal.
                    PSL Bvba powered by
                    Yahama LS9-32 / MC7L-48

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

mooi hoor! t zou mooi zijn als de 6.5" een grotere exit heeft qua faseplug/waveguide ook als een horizontaal slotje uitkomt...

Comment

• PowerSound
                        • Nov 2001
                        • 1892

Die faseplugs zijn erg experimenteel, we testen ! Zoveel weten we daarover niet, maar het komt wel.
                        PSL Bvba powered by
                        Yahama LS9-32 / MC7L-48

Comment

• dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

ik vind het een erg orgineel maar ook slim ontwerp!

Als je genoeg diepte hebt zou je een waveguide (met faseplug erin) van een centimeter of 20 diep kunnen maken voor de 6.5 inches, die dan verloopt van rond naar langwerpig rechthoekig... heb je meteen enige tijdcorrectie op het hoog...

Comment

• PowerSound
                            • Nov 2001
                            • 1892

Helaas geen plaats meer over voor die 6.5". Volume van enkele liters (dacht 3l) is al bijna problematisch. De afstand tussen de componenten is zo gemaakt dat via een passieve filter (phasedraaien) de delaytijden juist kloppen. Nu bezig met de rigging van het kastje.

Enig idée van een leuk materiaal/stof om faseplugs te maken en deze te kunnen testen ?
                            PSL Bvba powered by
                            Yahama LS9-32 / MC7L-48

Comment

• dokter dB
                              • Nov 2003
                              • 1535

hmmm ja kunststofbasis (bijv hard schuim) met klei voor de details/gladde vlakken...
                              Geheel uit 2 helften maken die op elkaar passen, zodat je uiteindelijk een losbare mal kan maken met gips, en met een beetje mazzel dezelfde mal voor de 2 helften...

Uiteindelijk met epoxy gieten voor de kopieen... nadeel is dat epoxy wel zwaar is...
                              Als je het lichter wil hebben word het heel duur, dan is er allerlei polysesterachtig hard schuim waar je het in kan laten spuitgieten (dan zit er lucht doorheen, behalve op de wanden, die zijn dicht), alleen de benodigde matrijs is heel erg duur...

Maar de techniek gaat zo hard, er zal vast wel weer meer zijn.
                              Wat ook kan is hout of kunststof en cnc freeswerk...
                              Een milimetertje afwijking maakt voor mid geval niet uit..
                              Ga eens bij een cnc-er langs?
                              ze kunnen tegenwoordig direkt van een autocadfile af frezen heb ik gehoord....

Comment

• michiel
                                • May 2001
                                • 1032

Voor een proto phase plug kun je werken met schuim kern en glasdoek/glasvezel.
                                De werkelijke vorm haal je uit de kern. Schuim is gemakkelijk te bewereken. Maak de vorm enkele mm kleiner dan ie uiteindelijk moet zijn, want er komt nog een harde toplaag overheen. De buitenkant kun je na het uitharden nog mooier afwerken met schuren/plamuren.

Voor meerdere pluggen kun je een mal maken waarmee je de vorm in het glasvezel verwerkt. Als je dan met twee helften werkt is het wel te doen denk ik. De uiteindelijke plug vervolgend weer op vullen op schuim (pur oid)....

HEt ontwerp van het kastje is erg leuk! Ik heb gister eens zitten denken hoe zo'n laag sectie te simuleren is, en ik geloof dat ik er uit ben! Lijkt me een goede oplossing om uit een vrij kleine en simpele kast voldoende SPl te halen met een redelijke diepgang. 135 dB max voor een dubbel 12 of 15" moet haalbaar zijn.
                                Heb je ook al eens iets gelezen over het idee achter de SPL TD1? Ik had ergens een stukje gevonden over de "koppeling" van de verschillende drivers/hoorns in de kast. Ik weet niet exact het zat, ik zal nog eens kijken of ik het ztukje text terug kan vinden.
                                Groeten, michiel

Comment

Working...